RS5 T15

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 23 Mar 2015, 19:02

Så blev det en ny bil iallafall..
Hämtade upp den hos Erling (Rc Car Sweden) i Lördags, och på Söndag åkte den i molekyler, har förseglat lite kanter på kolfibret nu, och lite smått börjat montera ihop den.
Den låga motorn från RS5 kommer alltså sitta på denna istället för T14, så det blir väl en 'TR15' av denna nu. Ska montera dom delarna på chassit sedan när jag sätter ihop den igen. Återstår att bygga ihop lite motorer också. Har två st 2-bultade CNC-vevhus, och tänkte göra en 4-bultad baserat på ett Zenoah PUM-vevhus också. Jag har i princip PUM-vevhuset klart, sedan flyttar jag nog över cylinder från den motor jag körde med stor del av förra året.

Så här såg den ut innan jag plockade isär den
Image

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RS5 T15

Post by wrep » 23 Mar 2015, 23:22

:thumbup: :crazy: :thumbup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: RS5 T15

Post by Malte » 24 Mar 2015, 10:27

Fina chassien det där! Kanske stoppat i en bzm 50cc? Fundera på det! :lol2:


User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RS5 T15

Post by Dave » 24 Mar 2015, 10:35

Kan se framför mig en wheeliebar och F1 bakhjul....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 24 Mar 2015, 20:24

Haha, och jag ser framför mig en smartech med truck-kaross i din fordonspalett! :D


User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 07 Apr 2015, 17:03

Tänkte skriva ett par rader här även om det gått lite trögt med grejandet. Skulle 'komma ikapp' i helgen, men så blev jag liggande med förkylning o feber istället.. :(

Jag har fått i servon och lite sånt, men motor mm återstår att montera. Funderar lite på ny radio också..
Har bytt till xray kolvstänger och satt på damasker på dämparna. Lite onödigt att byta kolvstängerna, det är nog mer en gammal ovana. Gillar däremot damaskerna, dämparoljan blir aldrig grå i färgen med damasker, och oringarna håller längre också. Vikten är några gram, så det anser jag det är värt.

Modifierade en uppsättning gamla FG-dämpare så dom passar också. Tänkte ha dom som 'regndämpare' med mjukare dämpning och fjädrar. Lättare att byta dämpare än att hålla på kladda med silikonolja. Bytte kulled, kortade huset 7mm och borrade nya övre hål närmare locket. Fjädrarna fick också kapas, men det gör man av gammal vana när man är uppväxt på landet ;)

Har även rundat kanterna på bromsbeläggen lite. Lite historik:
Förra året när dom nya bromsarna kom, och det blev lite problem med högt slitage, så labbade jag lite och tyckte det hjälpte att göra följande:
-Runda kanterna på beläggen. Använde lamellskiva med fint slippapper på vinkelslipen för detta
-'Köra in' beläggen på så sätt att dom blir ordentligt varma och sedan vända på dom. Typ ett par tankar eller så. Då börjar dom böja sig åt ett håll, sedan vänder man på dom så böjer dom sig tillbaka. Då behöver man inte rikta dom så mycket. Man får ändå hålla lite koll på dom, men tyckte det blev bättre om man vänt på dom.

Kanterna kan vara lite vassa på nya belägg, och blir sedan vassare när dom slits. När beläggen böjer sig inbillar jag mig att det blir lite 'osthyvel' av den vassa kanten som hyvlar av skivan så den tar slut i förtid. Senare på förra säsongen körde jag med 4 (av totalt 8) modifierade Magura-belägg som Erling hade gjort, och dom slets inget alls. Körde magura på insidan om skivan, och original på utsidan. Iom att Magura-beläggen var tjockare kunde jag fräsa till olika tjocklekar på slitna originalbelägg och växla dom för att justera spelet när skivorna och originalbeläggen slets.

En bild på dom moddade fg-dämparna:
Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 13 May 2015, 20:28

Kanske dags för en liten uppdatering..

Jag stressade ihop bilen till Vårrejset i Staffanstorp för tre(?) veckor sedan. Den låga rs5-motorn åkte ur, för jag kom inte överens med start-principen (borrmaskin). Hade lånat en ganska dyr batterimaskin för att testa, men den orkade inte speciellt bra med en kall motor som var lite indränkt i olja. Då hade jag dessutom ihjäl min 'startpinne', en mojäng med envägslager för att starta motorn. Det hela slutade med att jag monterade std bakvagn och fjolårsmotorn.

Vårrejset gick dåligt i början, hann bara köra 10min på fredag, och ett kval i torrt på lördag. Fick inte till setupen på den tiden för det fantasktiska greppet dom hade i banan. Sedan kom regnet, och det visade sig vara bra.. Kom till final, och slutade på andra plats, med en dansk på första. Dvs bästa finne i rejset ;)

Körde första deltävlingen i sverigecupen i Norrköping i helgen. Hade svårt att få till en bra setup där också, men det gick åt rätt håll, så till final hade jag fått till det hyggligt. Efter diverse missöden, bla ett oförklarligt motorstopp efter en sladd, en rullning i dosen, och någon avåkning så kom jag fyra, med några sekunder till 3:e plats. Bilen var totalt hopplös att köra i slutet. Karossen hade vikit sig och låg mot framhjulet, och bilen var av någon orsak 5mm sned så den spann på ena bakhjulet hela tiden. Har ingen bra förklaring till att den blev sned, inga krockar eller krasher som skulle förklara det.. kan ha varit dåligt dragna skruvar från när jag stressade ihop den till vårrejset. Jag har bara råkat ut för detta någon gång efter en redig krash innan.
Nu har jag släppt och dragit alla skruvar och kollat så den är rak igen. Siktar på lite träning i helgen.

Sedan är nästa rejs på nya banan i Eskilstuna om två veckor. Hoppas ha fått en ny fläkt till låga rs5-motorn då, så jag kan starta den med vanlig ryckstart.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 24 May 2015, 19:59

Har blivit lite genomgång på bilen i helgen, och fixat till en ny kaross. Fick ny kaross för den gamla var kass kvalitet så den sprack sönder helt. Fick bli snabbfix på karossen för att bli klar, så inga krusiduller på lack odyl, mycket dekaler fick kompensera tråkig lack :)
Är inte hemma i veckan, så allt var tvunget att vara klart idag. Ska bara packa sedan och åka upp till Eskilstuna på fredag kväll. Har ingen ny fläkt till låga motorn än, så jag kör vidare med gamla motorn i Eskilstuna också.

Image

Har förresten skaffat en extra uppsättning framdämpare också, så jag kan byta istället för att slabba med silikonolja och sånt för att ändra hårdhet. Har nu std olja med 4 hål i ett par, och std olja med 3 hål i dom andra.

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: RS5 T15

Post by Malte » 29 May 2015, 11:25

Ser stiligt ut! Lycka till i E-tuna!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 31 May 2015, 19:04

Vad säger man, simple is beautiful? :)

Rejset gick bra så länge det var blött. Vi hade tre kval på Lördagen i regn, jag körde ett av dom och med det var jag snabbast för dagen. Sedan flyttades fjärde kvalet till Söndag för att det inte skulle regna. Det regnade inte, men var däremot fortfarande fuktigt på delar av banan (och halkigt), jag bättrade kvaltiden med några sekunder (på 10min), och lyckades behålla TQ. Första gången jag fått en TQ-pokal ;)
Sedan torkade det däremot upp, och eftersom jag hunnit köra 5 varv i torrt på banan så hade jag inte så bra koll på det.. Mycket fippel med bromsbalans under finalen, avåkningar och allmänt strul. Lyckades ändå halka in på en tredje plats, så det blev ändå en pallplats.

Gillar regnkörning mer och mer, synd att vatten och elektronik inte går så bra ihop. Inte vatten och metalldelar heller för den delen. Har också lite konstiga fenomen med att jag tappar bromsverkan efter några varv om det är mycket vatten. Vet inte riktigt varför, kanske något med att man inte får värme i dom.
Även kopplingen 'släppte' vid första gasningen efter jag kört i lite djupare vattenpölar. Kanske blir som ett skikt av vatten som minskar friktionen både i koppling och på bromsar..

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RS5 T15

Post by Dave » 31 May 2015, 20:20

:clap2:
Grattis!
Kul när nötandet både på banan och i verkstaden ger resultat!

:thumbsup:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T15

Post by Rallyfinnen » 02 Jun 2015, 20:34

Tack! Även om jag var missnöjd med finalen så är jag ändå nöjd med helgen som helhet.
Hoppas man kan fortsätta utvecklas för att kunna vara med på pallen lite oftare!

Atlas 1979
Posts: 169
Joined: 14 Aug 2012, 10:18
Phone Number: 0723282300
Location: Köping

Re: RS5 T15

Post by Atlas 1979 » 03 Jun 2015, 14:11

Ja trots regn som attan så var det kul som vanligt att vara på tävling!
Man får fortsätta nötandet så kommer det fler medaljer :thumbup:
Måste säga att det blir bara roligare :dance:
Än en gång grattis!
MK-Eskil
RS5 T14

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests