Den tyska bastarden
Posted: 04 Nov 2014, 10:48
Hej!
Jag lovade en kompis att han skulle få prova 1/5 för över ett år sedan.. och tanken var att han skulle få köra denna:
Tyvärr hade jag plockat lite delar på den, tex diff, så den var inte riktigt körbar.. och det blev ingen provkörning. Har haft lite dåligt samvete för detta och tyckte det var dags att ta tag i det hela. Inte fel att kunna ha med en extra bil till banan bär man ska träna, så kanske man kan få någon annan att köra den för att få lite 'sparring' när man tränar.
Hur som helst, i helgen levererade Erling en sådan här:
Tanken var att bara konvertera den till 'vanlig bil' slänga i en lite trimmad motor+pipa, och vara nöjd så. Nåja, det ska ju spåra ur, och det gjorde det.. Blev mer och mer störd på all plast när jag skruvade med den, så det började med att jag plockade fram den andra FG:n och snodde framvagnen(gammal bild):
Tyvärr var spindlarna av plast på den också, så jag gick loss på Lautern och plockade spindlar. Lautern är ett gammalt projekt här inne, och såg ut så här:
Projekttråd:http: viewtopic.php?f=64&t=1714
Det krävde lite modifiering av FG-bromsoken för att passa, främst för att skruvarna var M4 och hålen i oken var 3mm. Dessutom behövs en 1mm spacer bakom beläggen för att inte skivorna ska ta i spindeln.
När jag kom till bakvagnen så åkte den ur ganska snabbt också.. och jag plockade ur bakvagnen på Lautern..
Skruvade ihop dom två chassiplattorna och använde Lauterplattan som borrmall.
Vips så var det bara att bulta på den bakvagnen på FG-chassit! Var förvånad att materialet var såpass 'mjukt och blött' i FG-plattan, inget flygplansaluminium där inte!
Eftersom Lauter hade andra fälgar med annan offset, så var jag tvungen att korta ner länkarmarna ca 5mm per sida för att bakvagnen inte skulle bli för bred med dagens fälgar. Det löste sig genom att kapa ner kulhandskarna lite. Dom nedre byttes dessutom till alu-handskar med metall ledlager. Samma med nedre främre leder.
Nu har jag däremot ett litet problem:
Med FG-dreven blir drevspelet för stort mellan diff och mellanaxel, så jag skulle behöva ett lite större drev på något av dom. Att använda Lauter drev betyder att jag även måste ha lauter diff, och den passar inte på FG drivaxlarna osv..
Är det någon som har drev för 10mm axel som är omkring 16-19 kuggar, som kunde mäta diametern på dessa? Tror bla FG monstertruckar borde ha ganska små drev på kopplingsklockan som kunde funka för detta.
Här syns måttet på det drev jag har:
Hoppas någon har sådant liggande och kan mäta lite? Kanske tom kan tänka sig sälja om något dyker upp som är lagom stort? Jag tror 27,5-28mm diameter kunde funka.
Jag lovade en kompis att han skulle få prova 1/5 för över ett år sedan.. och tanken var att han skulle få köra denna:
Tyvärr hade jag plockat lite delar på den, tex diff, så den var inte riktigt körbar.. och det blev ingen provkörning. Har haft lite dåligt samvete för detta och tyckte det var dags att ta tag i det hela. Inte fel att kunna ha med en extra bil till banan bär man ska träna, så kanske man kan få någon annan att köra den för att få lite 'sparring' när man tränar.
Hur som helst, i helgen levererade Erling en sådan här:
Tanken var att bara konvertera den till 'vanlig bil' slänga i en lite trimmad motor+pipa, och vara nöjd så. Nåja, det ska ju spåra ur, och det gjorde det.. Blev mer och mer störd på all plast när jag skruvade med den, så det började med att jag plockade fram den andra FG:n och snodde framvagnen(gammal bild):
Tyvärr var spindlarna av plast på den också, så jag gick loss på Lautern och plockade spindlar. Lautern är ett gammalt projekt här inne, och såg ut så här:
Projekttråd:http: viewtopic.php?f=64&t=1714
Det krävde lite modifiering av FG-bromsoken för att passa, främst för att skruvarna var M4 och hålen i oken var 3mm. Dessutom behövs en 1mm spacer bakom beläggen för att inte skivorna ska ta i spindeln.
När jag kom till bakvagnen så åkte den ur ganska snabbt också.. och jag plockade ur bakvagnen på Lautern..
Skruvade ihop dom två chassiplattorna och använde Lauterplattan som borrmall.
Vips så var det bara att bulta på den bakvagnen på FG-chassit! Var förvånad att materialet var såpass 'mjukt och blött' i FG-plattan, inget flygplansaluminium där inte!
Eftersom Lauter hade andra fälgar med annan offset, så var jag tvungen att korta ner länkarmarna ca 5mm per sida för att bakvagnen inte skulle bli för bred med dagens fälgar. Det löste sig genom att kapa ner kulhandskarna lite. Dom nedre byttes dessutom till alu-handskar med metall ledlager. Samma med nedre främre leder.
Nu har jag däremot ett litet problem:
Med FG-dreven blir drevspelet för stort mellan diff och mellanaxel, så jag skulle behöva ett lite större drev på något av dom. Att använda Lauter drev betyder att jag även måste ha lauter diff, och den passar inte på FG drivaxlarna osv..
Är det någon som har drev för 10mm axel som är omkring 16-19 kuggar, som kunde mäta diametern på dessa? Tror bla FG monstertruckar borde ha ganska små drev på kopplingsklockan som kunde funka för detta.
Här syns måttet på det drev jag har:
Hoppas någon har sådant liggande och kan mäta lite? Kanske tom kan tänka sig sälja om något dyker upp som är lagom stort? Jag tror 27,5-28mm diameter kunde funka.