Den tyska bastarden

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 04 Nov 2014, 10:48

Hej!

Jag lovade en kompis att han skulle få prova 1/5 för över ett år sedan.. och tanken var att han skulle få köra denna:
Image

Tyvärr hade jag plockat lite delar på den, tex diff, så den var inte riktigt körbar.. och det blev ingen provkörning. Har haft lite dåligt samvete för detta och tyckte det var dags att ta tag i det hela. Inte fel att kunna ha med en extra bil till banan bär man ska träna, så kanske man kan få någon annan att köra den för att få lite 'sparring' när man tränar.

Hur som helst, i helgen levererade Erling en sådan här:
Image

Tanken var att bara konvertera den till 'vanlig bil' slänga i en lite trimmad motor+pipa, och vara nöjd så. Nåja, det ska ju spåra ur, och det gjorde det.. Blev mer och mer störd på all plast när jag skruvade med den, så det började med att jag plockade fram den andra FG:n och snodde framvagnen(gammal bild):
Image
Tyvärr var spindlarna av plast på den också, så jag gick loss på Lautern och plockade spindlar. Lautern är ett gammalt projekt här inne, och såg ut så här:
Image
Projekttråd:http: viewtopic.php?f=64&t=1714

Det krävde lite modifiering av FG-bromsoken för att passa, främst för att skruvarna var M4 och hålen i oken var 3mm. Dessutom behövs en 1mm spacer bakom beläggen för att inte skivorna ska ta i spindeln.

När jag kom till bakvagnen så åkte den ur ganska snabbt också.. och jag plockade ur bakvagnen på Lautern..
Skruvade ihop dom två chassiplattorna och använde Lauterplattan som borrmall.
Image

Vips så var det bara att bulta på den bakvagnen på FG-chassit! Var förvånad att materialet var såpass 'mjukt och blött' i FG-plattan, inget flygplansaluminium där inte!
Eftersom Lauter hade andra fälgar med annan offset, så var jag tvungen att korta ner länkarmarna ca 5mm per sida för att bakvagnen inte skulle bli för bred med dagens fälgar. Det löste sig genom att kapa ner kulhandskarna lite. Dom nedre byttes dessutom till alu-handskar med metall ledlager. Samma med nedre främre leder.

Nu har jag däremot ett litet problem:
Image

Med FG-dreven blir drevspelet för stort mellan diff och mellanaxel, så jag skulle behöva ett lite större drev på något av dom. Att använda Lauter drev betyder att jag även måste ha lauter diff, och den passar inte på FG drivaxlarna osv..
Är det någon som har drev för 10mm axel som är omkring 16-19 kuggar, som kunde mäta diametern på dessa? Tror bla FG monstertruckar borde ha ganska små drev på kopplingsklockan som kunde funka för detta.
Här syns måttet på det drev jag har:
Image
Hoppas någon har sådant liggande och kan mäta lite? Kanske tom kan tänka sig sälja om något dyker upp som är lagom stort? Jag tror 27,5-28mm diameter kunde funka.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 04 Nov 2014, 19:06

Måttade med ett std Baja 17 kopplingsdrev med en diameter på 28,3mm, och det funkade fint, även en lite större diameter skulle funka. Baja-drevet blir lite krångligt att anpassa för att låsa på en 10mm axel, så tips är fortfarande välkomna!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Den tyska bastarden

Post by Dave » 04 Nov 2014, 21:19

Är axeln svår att göra om?
För att kunna dra dit en axelände från en HPI klocka?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 05 Nov 2014, 08:52

Jaaa.. eller nej.. axeln går nog att göra om, men HPI-axeln är ju grövre också, så då går det inte längre att dra igenom axeln utåt, vilket kan vara störande när man ska greja med den. Skulle helst bara ha ett drev som passar rätt på och är lite större.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Den tyska bastarden

Post by Mats B » 05 Nov 2014, 10:28

Borde väl gå att använda någon "pinjong" från fg ?
Finns ju massa olika. Ca 18 taggars borde vara nära sanningen
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 05 Nov 2014, 17:42

Jag har mailat rc-car-online, och dom har faktiskt tom ett 16-drev som ska funka. Jag föredrar det, eftersom det ger samma utväxling som normalt, så då blir det rätt med dom övriga dreven drev man redan har.

Drevet dom rekommenderar är gjort för att funka med ett 46 diffdrev, så dom är större i diameter och har justerat kuggdelningen lite.

Här fanns dom: http://rc-car-online.de/shop/en-artikel ... _0004.html

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 08 Nov 2014, 20:25

Har pusslat ihop nedre stötdämparfästen och stötdämpartorn till denna i helgen.
Ville få ut nedre infästningen men samtidigt undvika blockera toe-inställningen, så dom fick flyttas utåt/uppåt.
Stötdämpartornet blev för högt första gången, så den fjädrade inte ut tillräckligt. Dåligt mätt när jag gjorde mallen.. jag fick sänka ner det 1cm så blev det ok.
Nu har den stått på hjulen för första gången, och det är ju ett steg i rätt riktning. Satte i en motor för att se så det stämde med hålen jag borrat också. So far so good.

Image

Image

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: Den tyska bastarden

Post by Doorcracker » 09 Nov 2014, 01:48

Blir bra det där =)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 09 Nov 2014, 20:01

Hoppas det! :) Man vet aldrig hur det funkar när man plockar ihop diverse delar så här.

Har pysslat lite med bakbromsar idag, känns som det går långsamt, men det är ju länge till våren också..

InZanity
Posts: 69
Joined: 21 Oct 2014, 07:49
Location: Värnamo

Re: Den tyska bastarden

Post by InZanity » 09 Nov 2014, 20:12

Har ett 18 tandat fg drev med måttet 29.7 om det skulle kunna vara av intresse?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 10 Nov 2014, 09:30

Tack för erbjudandet, men jag beställde 16-drevet från rc-car-online, får hoppas det passar!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 16 Nov 2014, 18:30

Drevet från rc-car-online är monterat och passade perfekt!
Image

Har hållit på funderat på krängare, och till slut blev det något i denna stil:
Image

Image

Några olika hål i bärarmarna också så man kan välja lite hur krängstyv den är i bak.
Gjorde nya hål för droop-justeringen längre ut på armen också, ser ingen orsak till att den ska sitta längst in.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Den tyska bastarden

Post by Rallyfinnen » 20 Nov 2014, 17:05

Harfixat karossfästen och snyggat till den klassiska e46-karossen lite och satt i sidokrockskydd (glasfiber).
Gillar stuket på den..
Image
Image
Image

Det fanns en film någonstans på forumet när några muppar släpade den efter bilen i en grushåla, trodde aldrig den skulle bli användbar igen efter det, men nu ser den ändå helt ok ut.

User avatar
Robban
Posts: 4403
Joined: 09 Jun 2010, 16:12
Phone Number: 0732300322
Location: Hallsberg

Re: Den tyska bastarden

Post by Robban » 20 Nov 2014, 17:18

Vilka va det? ;)


Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests