RS5 T14 -> TR14

Alla Onroad-projekt
marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: RS5 T14

Post by marell01 » 26 Feb 2014, 00:58

Tunt ca-lim påstrykt med en tops och sen lätt slipat med 800 papper är lösningen. Det tunna limmet kryper in i fibrerna på ett sätt som varken lack eller epoxy klarar.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: RS5 T14

Post by Mats B » 26 Feb 2014, 07:12

Amen på den marell01
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 26 Feb 2014, 19:55

Ok, bra info!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 01 Mar 2014, 19:43

Dags för lite uppdatering i tråden. Har småpysslat med lite smått o gott.

Har satt i FG-servoräddarn jag körde med i T13, men det blev en del modifieringar för att få i den på denna pga annan servoinstallation. Fick bla vända den upp och ner..
Image

Gängade armarna på huvudbromscylindrarna så man slipper pilla med mutter där nere när man ska lossa staget.
Image

Har även borrat kopplingsklockan. Detta får man göra när den är ny, annars är den stenhård..
Borrhålen är delvis för att kunna justera kopplingen, men dom inre hålen är för att rensa bort skit som lätt kommer in i klockan för att det är så öppet. Gjorde detta på klocka nr2 på T13, och den var hur bra som helst när jag sålde bilen.
Den första på T13 var utan dom inre hålen, och då fastnar väl sandkornen i kopplingsbeläggen och far omkring där länge och gör djupa spår i klockan.
Image

Damasker åkte på dämparna också:
Image

Har justerat pinnarna för dämparna så att det ska vara smidigare att få av och på clipsen:
Image

Diffen sitter också i, och jag har kollat över och justerat, schimsat och satt lite locktite på diverse ställen i drivlinan.

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: RS5 T14

Post by marell01 » 01 Mar 2014, 21:34

Hörrö, se till att stagen från servo till servo räddaren sitter med 90 graders vinkel. Viktig för att skona servona och styrförmågan.
Mvh

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 02 Mar 2014, 10:32

Har labbat lite med det, men det blir skit hur man än gör. Tyvärr blir inte geometrin 100 med servona isär på det sättet och standard hål på servoräddaren.. dom motarbetar varandra vid fulla utslag. Det var bättre innan med servona bakom varandra. Får väl 'sova på saken' och se om man gör om det eller inte..

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: RS5 T14

Post by marell01 » 02 Mar 2014, 12:51

Hur blir det med org servo räddaren? Varför vill du byta den?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 02 Mar 2014, 19:15

Original servoräddare har samma infästningspunkter för servoarmarna, så det blir tyvärr samma problem. Jag vill inte använda den för att jag inte kan med en servoräddare som måste lindas med o-ringar för att inte 'lösa ut' när man styr. Höll på med den på T10:an, och o-ringarna hindrar den att lösa ut ordentligt vid en smäll, och så går dom av, kilar sig emellan osv, jag gillar den inte helt enkelt. Gabour är inte så stolt över den heller, han jobbar på en ny lösning. FG-räddaren tycker jag däremot är ok, så den kör jag på i år också.

Det blev helt enkelt 'gör om gör rätt' med den idag. Fortsatte på FG-tema och kapade en aluminiumbit ur en FG bottenplatta, och tillverkade en 'adapterplatta' för att få infästningarna där jag ville ha dom. Nu funkar det som det ska utan att servona motverkar varandra.
Image

Har lurat lite på övrig radioinstallation.. Vet inte var jag ska sätta radiolådan, och ifall jag ska försöka hitta en annan (mindre) modell. Sätter jag den som man brukar, så kommer den att täcka för hålet i sidan där man numera sticker in mejseln för att släppa på bromsstaget. Känns som en dålig lösning att behöva släppa radiolådan om man ska ha ur servoplattan. Speciellt om skruvarna sitter i lådan, så man först måste öppna lådan för att lossa på den. Nåja, får nog sagt sova på den saken också :)

Ett par bilder till:

Image

Image

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: RS5 T14

Post by marell01 » 02 Mar 2014, 20:45

Det blir nog bra. Jag trodde de hade övergett orings-räddaren redan. Hur stor låda behöver du? Det är väl bara mottagaren som skall sitta i. Kolla på xray, eras lilla till NT1 kanske skulle funka bättre?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 04 Mar 2014, 19:51

Blev lite småpyssel ikväll :hammer:

Började med att snickra till en hasplåt:

Image


Sedan blev det lite custom karosspinnar. Jag kör egen variant som är snällare mot karossen vid krockar, för dom flexar mer och sliter inte sönder karossen runt hålen.

Image

Image

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: RS5 T14

Post by Astro83 » 05 Mar 2014, 01:44

Vad blir det för kaross till denna kärra? Nya RS5 BMW? 8-)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2014, 09:44

Jag har en 1,5m FG BMW som är i ok skick, men funderar faktiskt på att testa en 1mm RS5 BMW också.

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: RS5 T14

Post by Astro83 » 05 Mar 2014, 17:36

Ja okej! Jag har beställt RS5:s BMW, den verkar sjysst!

Är allt på RS5:an egentillverkat av dom? Bromsar, diff, dämpare m.m.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 05 Mar 2014, 19:48

Ja, i princip. Dämparna baseras på x-ray, men dom gör tex egna kolvstänger till dom, så jag vet inte hur mycket annat dom gär själva. Kan vara att drivaxlarna är samma som FG, mycket mer kommer jag inte på som inte är deras egna.
Såg för övrigt att dom nämnda kolvstängerna till dämparna är annat material nu, som var lite väl mjuka på T13, men ska vara härdade på T14.
Beställde du karossen via Erling, eller från utlandet?

User avatar
Astro83
Posts: 122
Joined: 23 Sep 2013, 14:54

Re: RS5 T14

Post by Astro83 » 05 Mar 2014, 20:54

Har förhandsbokat den via Cormac, Maximum service racing.
Har Erling samma priser (125 euro) eller är det "bättre" priser?

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests