RS5 T14 -> TR14

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 26 May 2014, 21:20

Trixade lite med bromsar och tank idag, och tog en massa bilder med lite mått, så jag tänkte slänga upp dom här.
För dom som inte visste är tankarna på T14 tilltagna väl i överkant, min mätte 760cc i Trollhättan. Vi får nya tankar från RS5, men frågan är om dom är framme till rejset, så jag försökte mig på en fix.
Deformerade tanken i fram och bakkant och kom ner till ca 725cc. Sedan satte jag en glasfiberplatta i botten på tanken, och en liten justerskruv i botten på chassit, så kan man deformera botten på tanken för att få det sista. Hoppas det funkar..

Ett annat bekymmer vi haft är med dom nya bromsarna som slits väldigt fort, och saknar justering. Detta är en 'pågående utredning' och jag har mätt och grejat lite idag och skickat info till dom i Ungern. Lägger in dom bilderna här också. Beläggen böjer sig på intressant sätt.. åt 'fel' håll, dvs mitten på belägget är längst från skivan. Skulle gissa något med värme som är orsaken.


Har även fixat glappet i alla kulleder enligt tips från Gabor. Gjorde två hylsor så man kan klämma på ytterhylsan i kullederna när som är monterade i bärarmarna. Sätter alltså en hylsa på var sida och pressar i skruvstäd tills den är tight i leden. Går den för trögt använder man ena hylsan som stöd och knackar på kulan axiellt för att då det att släppa lite. Gabor sa dom gjort så förra säsongen och aldrig behövt byta kullederna. Inga bilder på detta tyvärr, men här kommer en hög bilder på det andra:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: RS5 T14

Post by Malte » 30 Jun 2014, 21:09

Dax för en uppdatering här Rally!!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 01 Jul 2014, 21:51

Hmm..det har du nog rätt i :)
Har grejat med diverse i helgen på den. Lite översyn, och byggt ihop en motor, så nu har jag en i reserv också.
Ska labba lite med olika pipor har jag tänkt, tänkte man skulle hitta någon snällare pipa att köra med när greppet är dåligt, dvs inte vid regn, men vid dåligt grepp. Vid regn har jag en 'nedtrimmad' motor som funkade perfekt i Trollhättan.
Rejs i Lidköping till helgen, så då ska allt vara i ordning(kom och kolla!). Första semesterdagen är på fredag, så då tänkte jag åka dit och träna lite och testa lite olika grejer samtidigt som man får nöta lite varv på banan så den förhoppningsvis ska börja sitta 'i ryggraden'.

Vad det gäller tank-modden jag skrev om innan så har den fungerat utmärkt, hade nytta av justeringen i Norrköping. Tog för övrigt 5:e plats i Norrköping, så för tillfället verkar det vara så att jag fortfarande ligger först i totalen.. :hmm:
Hur det är möjligt kan man ju undra, men det lär väl bli ändring på det efter helgens rejs.

Har också monterat lite magura-belägg som Erling hade, för att se om dom håller sig raka. Man får väl leva med det högre slitaget på på bromsarna, för i övrigt verkar dom ok.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 23 Jul 2014, 21:58

Dags för en liten uppdatering!

Rejset i Lidköping gick inget vidare, kvalade 9:a och körde sedan halva semi'n med en motor som gick kass(gick sämre och sämre efter start), sedan gick jag ner i depån mitt i semin och nålade om den, så blev det fart på grejerna och jag höll skapligt tempo. Orsaken till problemet var att jag bad wrep tanka upp bilen inför start, efter att jag legat och kört 10min under en teknisk time-out. Vad jag inte visste var att det gick i minst 1dl, och att det var aspen med 2% olja.. jag körde 98okt med 4% olja.. Hade lätt tagit mig till final om inte detta hade hänt.. var ett varv ifrån finalen.

I helgen körde jag en deltävling i Finska mästerskapet i Helsingfors. Det var bra grepp och varmt som fan, med en åskskur mitt på dagen som gjorde banan till en simbassäng efter två kval. Däckval var knepigt, men jag lyckades kvala 10:a av 20, vilket jag var nöjd med på ny bana och allt. Banan pumpades torr och vi körde en b-final med hyggligt grepp men lite svalare väder, och jag tog mig till final där jag startade 8:a. Då hade det blivit full värme i asfalten igen, och däcken jag valt (H05) tappade greppet efter ca 10min. Dessutom gick motorn lite snålt i värmen eftersom jag nålat om den inför B-finalen när det var svalt och fuktigt i luften efter regnet. Nåja, efter många om och men slutade jag på 7:e plats, och är nöjd med placeringen även om jag inte är nöjd med egen prestation.

Nu har jag sett över bilen lite och gjort om tankventilationen, för den sölade ordentligt i värmen i Helsingfors. Tyvärr inga bilder..
Imorgon åker jag ner till Örkelljunga för att träna (och psyka motståndet) inför helgens race i Sverigecupen, hoppas allt funkar detta rejs! :drive:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 29 Jul 2014, 11:12

Svaret på tidigare inlägg blev nej..
Körde To-Sö i Örkelljunga och enda problemet jag hade var att jag fick byta pinnar till bakre krängare en gång, men i semifinalen på Söndag så lossnade övre skruven till ena styrspindeln efter ett varv.. 4min spenderades i depån innan jag kom ut igen, och då fanns det ingen chans att komma till final längre.
Mekanikern (jag) får nog skärpa sig lite.. :hammer:

I övrigt en bra helg med bra grepp i banan, och en massa körning. På Fredag hade jag redan kört upp en dunk soppa, och sedan gick det väl ungefär en halv till under Lö-Sö, så många timmar körning blev det!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 30 Aug 2014, 15:14

Dags för lite uppdatering här..

Byggde ihop en motor med en CY F230 cylinder innan finalen i Skarpnäck. Körde in den försiktigt hemma, och körde sedan med den under fredag och lite på lördag (2-3 liter skulle jag uppskatta). Sedan fick jag inte igång den, och den saknade lite komp.. öppnade den idag och det såg ut så här:
Image

Image

Image

Garanterat inget damm som kommit in i motorn odyl, 4% olja i soppan. Det är bara att konstatera att CY fortfarande har samma kvalitet på sina pläteringar..
Jag monterade i en annan motor och körde resten av helgen utan mer haverier odyl., kom på 6:e plats i finalen, och det är jag nöjd med. Fick dessutom klå konkurrenterna i 'interna cupen' både i rejset och totalen om jag räknat rätt, det innebär alltså 'fritt ljug' hela vintern :)
Har anmält mig till 6-timmarrejset i Eskilstuna nu, men har fortfarande inte fått bekräftat att tilltänkta team-kamrater kan köra. Så återstår det att se om det blir tillräckligt många anmälda också.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14

Post by Rallyfinnen » 19 Jan 2015, 18:29

Redan dags för lite uppdatering.. :)

Har inte tänkt köpa ny bil i år (om jag inte får ett bra bud på denna förståss), så det blir lite uppdatering av denna så småningom.
Den ska nu bli en 'TR14'! Om T15 hade kommit med den låga motorn så skulle den kallas TR15, så nu blir detta alltså en TR14.
Jag körde förlagan till denna motor på min T13 på sista rejset 2013, och gillade hur bilen kändes, så nu har jag (via Erling) fått hem delar för att bygga senaste versionen på motorn.
Annat vevhus och bättre fläkt är väl dom viktigaste ändringarna sedan den första versionen. Tyvärr har som också gått på det spåret att motorn ska startas med borrmaskin, men jag är inne på att bygga om till ryckstart.

Första jag grejat med har dock varit att komma på något sätt att (förhoppningsvis) få 2-bultat att hålla..
Det slutade med att jag använde en gammal cylinder för att göra klackar i lod för att löda aluminium, alutite tror jag det heter. Problemet med det har varit att det inte vill fästa, så jag tänkte det kunde vara en fördel i detta fall.. tyvärr fäste det lite för bra, så den gamla cylindern lev lite förstörd när jag skulle ha loss det när det stelnat.
Klackarna ska trycka mot flänsen på cylindern när man drar åt, och tack vare att skruven går genom hål ovanför klackarna, så ska dom inte kunna 'halka av' utan skruven hålls på plats tack vare hålet. Tänkte 'limma' klackarna i cylindern med loctite eller epoxi också, för att få bort minsta lilla glipa som kan finnas någonstans.

Här är några bilder:
Delar
Image
Image

'Gjutning'
Image

Provmonterat
Image

Image

Sedan har jag fyllt med lite epoxy i cylindrarna för att vinkla om kanalerna.
Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T14 -> TR14

Post by Rallyfinnen » 23 Mar 2015, 19:05

Denna T14 byttes in på Rc Car Sweden till förmån för en T15, ny tråd här:
viewtopic.php?f=64&t=8394

Motorbygge mm fortsätter i den tråden.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests