Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak
Posted: 11 May 2013, 00:54
Japp, har hittat tillbaka till RC efter ett par års upphåll där husbygge och barn har varit prio - men nu börjar det ljusna!
Började med lite Traxxas-bilar som jag och brorsan hoppade runt med på landet förra året. Sen urartade det ganska snabbt och proppen gick nog ur när jag hälsade på hemma hos nho1 i vintras som hade 2 elkonverterade LS-bilar - tyst och rent tänkte jag, det måste testas
Köpte en MCD V4 här på forumet som jag kastat runt lite här och där men fastnade för gatversionen ganska snabbt så nu har det handlats en X4 Comp också. Tanken är att ha den som asfaltsbil (elkonverterad) för att skojåka på touringbanan i Norrköping. Ska även bli intressant att se hur den mäter sig med nho1's FG-E
Det finns ju massor av trådar om byggprojekt och mitt blir inte något särskilt men jag vet själv hur jag läste allt jag kunde hitta innan jag bestämde mig så jag tänkte jag skulle bidra lite till de som ännu inte slagit till
Setupen är ganska standard. Jag har standarddiffar så oljan man häller i kommer med tiden att läcka ut - jag har ändå hällt i 100k fram och 50k bak. Har även bytt till mjukare fjädrar och 45WT olja i dämparna samt justerat toe och camber. Droop och kräng får jag fila lite på när jag provkört. Det mesta av inställningarna har jag läst om på mcdrc.com men det är inte mycket info som finns där ute så är det någon som rattar en X4'a på bana tar jag gärna emot tips och idéer
Däcken är Ultra Grip och var skitjobbiga att kränga på men potatismjöl och tålamod gjorde susen till slut. Superlim långt upp på underarmen och kramp i händerna gör att man förstår att färdiglimmat kostar några kronor extra, vilket jag gärna betalar nästa gång...frågan är var man köper?
Bifogar lite bilder på bygget så här långt. Imorn åker vi hem från landet så då kan jag fixa färdigt karossen och göra det sista med elen. Förhoppningsvis blir det premiär på söndag.
Började med lite Traxxas-bilar som jag och brorsan hoppade runt med på landet förra året. Sen urartade det ganska snabbt och proppen gick nog ur när jag hälsade på hemma hos nho1 i vintras som hade 2 elkonverterade LS-bilar - tyst och rent tänkte jag, det måste testas
Köpte en MCD V4 här på forumet som jag kastat runt lite här och där men fastnade för gatversionen ganska snabbt så nu har det handlats en X4 Comp också. Tanken är att ha den som asfaltsbil (elkonverterad) för att skojåka på touringbanan i Norrköping. Ska även bli intressant att se hur den mäter sig med nho1's FG-E
Det finns ju massor av trådar om byggprojekt och mitt blir inte något särskilt men jag vet själv hur jag läste allt jag kunde hitta innan jag bestämde mig så jag tänkte jag skulle bidra lite till de som ännu inte slagit till
Setupen är ganska standard. Jag har standarddiffar så oljan man häller i kommer med tiden att läcka ut - jag har ändå hällt i 100k fram och 50k bak. Har även bytt till mjukare fjädrar och 45WT olja i dämparna samt justerat toe och camber. Droop och kräng får jag fila lite på när jag provkört. Det mesta av inställningarna har jag läst om på mcdrc.com men det är inte mycket info som finns där ute så är det någon som rattar en X4'a på bana tar jag gärna emot tips och idéer
Däcken är Ultra Grip och var skitjobbiga att kränga på men potatismjöl och tålamod gjorde susen till slut. Superlim långt upp på underarmen och kramp i händerna gör att man förstår att färdiglimmat kostar några kronor extra, vilket jag gärna betalar nästa gång...frågan är var man köper?
Bifogar lite bilder på bygget så här långt. Imorn åker vi hem från landet så då kan jag fixa färdigt karossen och göra det sista med elen. Förhoppningsvis blir det premiär på söndag.