Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Alla Onroad-projekt
Post Reply
hjulaxel
Posts: 5
Joined: 16 Feb 2013, 15:08

Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by hjulaxel » 11 May 2013, 00:54

Japp, har hittat tillbaka till RC efter ett par års upphåll där husbygge och barn har varit prio - men nu börjar det ljusna!

Började med lite Traxxas-bilar som jag och brorsan hoppade runt med på landet förra året. Sen urartade det ganska snabbt och proppen gick nog ur när jag hälsade på hemma hos nho1 i vintras som hade 2 elkonverterade LS-bilar - tyst och rent tänkte jag, det måste testas :clap:

Köpte en MCD V4 här på forumet som jag kastat runt lite här och där men fastnade för gatversionen ganska snabbt så nu har det handlats en X4 Comp också. Tanken är att ha den som asfaltsbil (elkonverterad) för att skojåka på touringbanan i Norrköping. Ska även bli intressant att se hur den mäter sig med nho1's FG-E :clap:

Det finns ju massor av trådar om byggprojekt och mitt blir inte något särskilt men jag vet själv hur jag läste allt jag kunde hitta innan jag bestämde mig så jag tänkte jag skulle bidra lite till de som ännu inte slagit till :dance:

Setupen är ganska standard. Jag har standarddiffar så oljan man häller i kommer med tiden att läcka ut - jag har ändå hällt i 100k fram och 50k bak. Har även bytt till mjukare fjädrar och 45WT olja i dämparna samt justerat toe och camber. Droop och kräng får jag fila lite på när jag provkört. Det mesta av inställningarna har jag läst om på mcdrc.com men det är inte mycket info som finns där ute så är det någon som rattar en X4'a på bana tar jag gärna emot tips och idéer :thumbsup:

Däcken är Ultra Grip och var skitjobbiga att kränga på :mad: men potatismjöl och tålamod gjorde susen till slut. Superlim långt upp på underarmen och kramp i händerna gör att man förstår att färdiglimmat kostar några kronor extra, vilket jag gärna betalar nästa gång...frågan är var man köper?

Bifogar lite bilder på bygget så här långt. Imorn åker vi hem från landet så då kan jag fixa färdigt karossen och göra det sista med elen. Förhoppningsvis blir det premiär på söndag. :rock:
Attachments
MCD X4 3 El.jpg
MCD X4 Elplock
MCD X4 2_liten.jpg
MCD X4
MCD V4_liten.jpg
Min V4'a

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by Bjuggen » 11 May 2013, 11:06

Skitfränt.. Välkommen åter till dårskapen kanske man får vräka ur sig.. Kolla om du inte kan få tag på nån som filmar lite på provturen vettja!!!!
Billös expertkommentator..

hjulaxel
Posts: 5
Joined: 16 Feb 2013, 15:08

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by hjulaxel » 11 May 2013, 20:06

Lackat och klistrat dekaler. Syns nog inte riktigt på bilderna men det ska föreställa apelsin- och limeskal. Det verkliga resultatet ser kalas ut - måste tacka brorsan som höll i airbrushen. Har lite täckfärg kvar att sätta så det blir några varv till under kvällen.

Pillat det sista med elen och monterat ESC, sen blev det en kort testtur på gatan - mmmm :rock2: Halkigt och sladdrigt på originaldäcken men j-vlar så kul att drifta runt. Tempen i bakdäcken kom förvånansvärt snabbt, gissar att 2 graders toe-in hjälper till - kan slita onödigt mycket gummi dock.

Japp, nu blir det grillen och lite vino - sen fram med sprutan igen. Imorn ska premiärturen på Jehanderbanan avverkas :drive:
Attachments
MCD X4_lackad.jpg
MCD X4 lackad

User avatar
MrSvahn
Posts: 275
Joined: 03 Jan 2013, 02:05
Location: Stenungsund - norr om Götet

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by MrSvahn » 11 May 2013, 21:02

Ser riktigt cool ut! :thumbsup:
Stampede 4x4
Rustler

Ibland saknar jag min HPI Baja även om den var dyrare i drift än min flickvän...

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by Malte » 11 May 2013, 21:08

Riktigt fin bil du har! För att du skall bli riktigt nöjd så behöver du dock förstärka dom undre bakre bärarmarna. Plasten i dom är på tok för mjuk så dom slits ut fort pga av dom tar i fälgen.

Tror dock inte DarkSoul tillverkar dom längre, men har du tur så kan du hitta ett par begagnade, dock kanske inte i Sverige!

Bild på dom:

Image

User avatar
Burnout
Posts: 6889
Joined: 16 Aug 2010, 21:41
Location: Kungsbacka

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by Burnout » 11 May 2013, 21:29

Snygga bilen och grymt! :rock:

hjulaxel
Posts: 5
Joined: 16 Feb 2013, 15:08

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by hjulaxel » 11 May 2013, 21:31

Tack - tack :thumbsup:

Bra tips Malte, trodde inte det rörde sig så mkt :hmm: Får hålla utkik! Varför just DarkSoul - är de bättre än MCD ($) eller bara billigare?

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by Malte » 11 May 2013, 21:55

Givetvis så har MCD sina egna nu, tänkte inte riktigt så långt! Vet dock att Stellan, Husse och någon mera här på forumet reagerade just på att länkarmarna flexade för mycket. Själv köpte jag ett par begagnade Darksoul och monterade på min innan det hände något.

Klippt ifrån Husses tråd efter endast några tankar:

viewtopic.php?f=64&t=2824&start=120#p115957

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: Hjulaxels MCD X4 med apelsinsmak

Post by nho1 » 12 May 2013, 18:39

Grymt läcker, och kan hålla med att den var ännu läckrare i verkligheten! :thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests