RS5 T13

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 11 Jul 2013, 08:10

Blev lite pyssel igår igen.

Var på Kjell&Co och köpte puffskydd för att ha som luftfilter.
Konstaterade att dessa inte var mycket att ha:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... sal-p24150
Dom är för tunna i 'toppen' så man ser rätt igenom (varierar lite, men dom flesta var kass). För det priset kunde man ha oljat in alla och slängt dom när dom blir skitiga, synd att dom var för dåliga.

Däremot så var detta tjockare och tätare:
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... ydd-p24131
Är av märket Monacor, finns säkert på andra ställen också.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 13 Jul 2013, 09:45

Igår fick VM-karossen färg, samma enkla tema som den andra, men en gul rand i mitten:

Image

Skyddsfilmen sitter fortfarande på.
Blev ungefär lika dåligt lackad som den förra, fick lite läckage i maskeringen osv.. men färgen är Tamyia, så den ska sitta bättre än den jag använde på den andra. Gick åt nästan en blå sprayflaska, lite gult, och två vita. Trodde inte det vita skulle täcka så bra som det gjorde, så jag hade köpt fyra flaskor.. och dom två jag använde räckte även till fronten, som är helvit.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RS5 T13

Post by wrep » 13 Jul 2013, 12:37

ahhh :) du byter land nu inför WM :thumbsup:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: RS5 T13

Post by sx3 » 13 Jul 2013, 12:52

wrep wrote:ahhh :) du byter land nu inför WM :thumbsup:
Hallåååå, du kan ju inte sitta o surfa när jag väntar på dig! Haha
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 16 Jul 2013, 12:54

Tänkte det var läge att ha svenska färger när man åker utomlands och gör bort sig! :lol2:

Körde några tankar på V8 i Lördags, mest för att testa en portning, men jag var inte nöjd, så den motorn har åkt ur igen och jag kommer fortsätta med samma motor som i Växjö även i Staffanstorp.
Hade inte ens kollat setupen innan jag körde, men bilen gick bra ändå. Fortfarande bra grepp i banan efter NM.

Hade dessutom glömt att dra bakre skruven på fläktsidan, där jag har en limmat i en pinnbult, så den gick av inne i godset, så det blev att riva isär bakvagnen, kapa ett jack i biten som var kvar, värma och skruva ut. Gick bra, men det var lite pyssel.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 19 Jul 2013, 22:28

Nu har man anlänt till Staffanstorp, och hunnit köra några varv. Setupen behöver nog justeras lite innan jag är nöjd, men det får väl grejas med i kvalen..
Körde först med Samba7:an, sedan skruvade jag på nya rs5-pipan för att testa:

Image

Image

Dom har skickat ett test-exemplar så vi kan testa, så jag fick äran att ta oskulden på den ;) Dom har precis börjat producera den, så den går nog att beställa väldigt snart!

Dom har nog sneglat mer än en gång på Samban skulle jag tro, men vid första anblick kunde vi se vissa skillnader på formen på diffusorn och diametern på pipan var 53 mot 50mm på samban om jag minns rätt också.
Tyvärr stängde banan precis när jag fått på den, så det får bli morgondagens projekt att testa denna också..kvalet får bli en test-session :hammer:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 22 Jul 2013, 09:46

Då var rejs-helgen över, och mot förmodan slutade jag på en 7:e plats! Jag var precis utanför final, men så blev en diskad pga för stor tank, så då kom jag vidare. Sedan var det några som inte gick i mål i finalen också, så därmed tog jag 7:e plats.
I början av finalen sladdade jag in i en banmarkering i slutet på rakan, och efter det drog bilen snett och gick konstigt, konstaterade att kulhandsken på ena toe-staget bak hade gett sig så det glappade ordentligt, hade alltså lite 'random-styrning' på ena bakhjulet i finalen. Fick hålla på parera och styra emot på rakan, så det var lite pirrigt..
Det var rätt jobbigt att behöva gå ur idealspåret för varvningar, får man tappade allt grepp, och däcken verkar ha plockat upp grus och gummirester också, så det tog några kurvor innan man fick rensat däcken efter en varvning eller allmänt förarmisstag.

Hade lite problem med setupen hela helgen, både Joel och Nikolai testade bilen och fick det inte att gå fort heller (ok fortare än mig, men det blev inga bra tider). Bytte till standard fjädrar i bak så blev den lite bättre, men den var fortfarande lynnig i bakvagnen, speciellt in i kurvorna.

Körde nya pipan hela helgen, och den känns rappare på gasen med den pipan. Tempen verkade ligga ca 10 grader lägre än med Samba7:an också. Bränsleförbrukning är osäkert, för jag körde aldrig Samba7:an i 30min på Staffanstorp, så det kunde jag inte jämföra. Däremot hade jag mindre soppa kvar i tanken än jag brukar ha efter 30min, men det kan bero på att greppet var väldigt bra också, så man kunde gasa mer. Körde dessutom med 22/41 i utväxling..
Nu har Erling pipan och ska testa den lite i veckan.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 29 Jul 2013, 21:11

Idag har jag grejat lite igen, dags att börja preppa bilen inför VM :hammer: Har fixat det sista med karossen, och så här blev den:
Image

Image

Hittade en böjd skruv till en bakre spindel, så det var nog orsaken till att bilen drog snett sist, det påverkade både toe och camber i bak. Hade också krökt en dämpare fram vid någon avåkning.
En komplett översyn är påbörjad, sedan blir det väl setup, kanske knåpa ihop en reservmotor, packa osv. På torsdag bär det av neråt, med ett första stopp i skåne, och ett till i Tyskland.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 31 Jul 2013, 09:46

Igår blev det lite motorfix. Pillade isär 'rödluvan' och planade kolvtoppen, jackade lite vid insuget, och tog en aning på bredden och höjden på utblåset.
Bytte även drag seals till teflonvarianten. Jag har inte haft någon vidare hållbarhet på mässingsvarianten även om jag försökt med lika olika typer av fett vid montering osv. Får väl se hur länge teflonvarianten håller..
Tänkte börja med att köra rödluvan under träningarna, och sedan byta till den andra jag kört med innan, beroende på hur rödluvan funkar förståss. Man ska få besikta in två motorer, så då är det väl lika bra att ta med sig två :)

Micke
Posts: 135
Joined: 08 Nov 2009, 13:16
Phone Number: 0709998877
Location: Gråbo

Re: RS5 T13

Post by Micke » 31 Jul 2013, 17:38

Jag kommer att följa er med stor spänning!!! Hoppas på mycket uppdateringar och inlägg på Facebook.

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: RS5 T13

Post by Rayo » 01 Aug 2013, 00:27

Jag tror dom sänder live med kommentatorer på efra.ws. Inte alla dagar men sista kvalet och finalerna visar dom nog.

EttFem
Posts: 33
Joined: 01 Aug 2013, 05:23

Re: RS5 T13

Post by EttFem » 01 Aug 2013, 06:41

Kan detta vara något!
viewtopic.php?f=71&t=7025 Tråd om VM

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 01 Aug 2013, 09:41

Jag slängde in ett par länkar till där! :thumbsup:

Igår blev det lite diverse pyssel, gick över setupen och bytte en kulled vid bakre krängaren denna gång. Hade ingen ny, så jag fick sätta dit en bättre begagnad. FG-kulorna vid främre krängaren är fortfarande ok, så dom verkar hålla bättre än dom som kommer med bilen.

Efter en fet pizza på eftermiddagen gick jag in i ett redigt lunch-koma, så jag satt och klistrade lite mer dekaler på karossen, justerade längd på karosspinnarna odyl. Idag ska det packas och lastas innan det bär iväg.

Börjar faktiskt bli lite pirrigt inför resan, mest för att man ska köra på världens största bana, med världens bästa förare fast man är 'glad amatör' och aldrig kört banan förr. Har insett att det inte blir mycket körtid när alla 150 förare ska köra sina heat, så man får väl bara försöka hitta runt bäst det går och ta det som det kommer. Placerar man sig högre än sista plats så får det räknas som en bonus :)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 06 Aug 2013, 08:17

Lite uppdatering här..
Första dagen var en katastrof med tok-överstyrd bil och ett antal snurrningar som följd. Två av snurrningarna resulterade dessutom i påkörningar av en Irländare och en Dansk. Summa på det var båda sidokrockskydden, pinnarna till dom, sönderslitna hål på ena sidan av karossen, pipfäste, och krökt titanpipa.. då kunde man hålla sig för skratt!

Nästa dag körde jag H10 fram o H05 bak, då funkade det skapligt i ca 5min, när bilen började bli överstyrd igen.
Igår gick jag över till samma setup som Bayer och alla andra snabba förare kör, det blev en massa ändingar, bla en annan fram-krängare som jag lyckades tjata loss. Den setupen kändes bättre, och det gick lite fortare också, men tyvärr samma tendens med överstyrning efter ca 5min. Nu har jag ändrat lite igen så jag hoppas det hjälper mot överstyrningen.
Framdäcken plockar upp vansinnigt med gummi från banan, nästan så dom är större efter man kört! Bakdäcken hålls skapligt rena, antagligen för att man spinner av lite gummi ut ur böjarna.
Det är redan så mycket gummi i banan att skorna klibbar fast när man går i spåret..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 06 Aug 2013, 19:05

Då var dom två första kvalen avklarade. Gick skapligt i de första, och lite bättre i det andra, ända tills jag åkte av i dosen efter rakan när jag låg tvåa i heatet. Har lite problem med just den kurvan och fegar för mycket, i övrigt börjar jag hitta runt banan skapligt tycker jag. Gäller bara att bli mer konsekvent så ska man nog kunna kapa en hel del tid.
Som tur är har jag inte haft sönder något mer på bilen sedan första dagen, så det känns bra!

Lämnade min pipa till Lazlo också, så ska han kolla vad som behövs för att fixa den, men det kommer inte ske förrän senare när han är tillbaka hemma, så jag får lösa något surrogat under tiden.. Just nu har Alf lånat ut sin Samba7 i stål till mig för att jag ska ha något att köra med. :thumbsup:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests