RS5 T13

Alla Onroad-projekt
Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: RS5 T13

Post by Peter7 » 03 Jun 2013, 20:02

Vad motiverar att köpa titan istället för stål? var ju en viss skillnad i pris:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: RS5 T13

Post by J.A racing » 03 Jun 2013, 20:13

Vikten och bling faktorn, sen låter dom lite skönare på nått sätt också.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 04 Jun 2013, 20:01

Japp, effektmässigt borde det inte vara någon skillnad mellan titan och stålpipa.

Bilen väntar på sanering efter helgens körning, det blev lite geggigt när man hamnade på sidan om asfalten.. En översyn och rengöring, samt lite laddning av batterier så kan ska man nog kunna lägga lite varv på Väst8 inför NM.

User avatar
Skutte
Posts: 50
Joined: 02 Apr 2013, 20:18

Re: RS5 T13

Post by Skutte » 05 Jun 2013, 11:12

Gegga !?! Min bil ser ut som en keramisk masterpiece

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 05 Jun 2013, 14:16

Haha, keramisk coating på bilen :lol2:

User avatar
Skutte
Posts: 50
Joined: 02 Apr 2013, 20:18

Re: RS5 T13

Post by Skutte » 06 Jun 2013, 20:04

Plockat nere henne idag, visade sig att genomgående bult till servo räddaren gått av, så det blev en runda reservdelar + lite till motor fix så nu är hon nästan som ny igen :)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 08 Jun 2013, 22:14

Körde på V8 idag, dammigt och dåligt grepp i början, men blev skapligt grepp under dagen.
Testade 'regnmotorn' också, och tyckte nästan den kändes bättre än den jag hade i innan, kommer nog köra med den nästa helg.
Standardsetupen funkade bra förutom att den ville gå lite brett i böjen i slutet på rakan.

Det får bli en generell översyn på bilen innan nästa helg, så är den nog 'good to go'.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 11 Jun 2013, 21:09

Idag fick regnmotorn en annan bottendel. Hade en liggandes med riktad vev och 'zero drag seals', så den åkte i.
Tyckte den orörda standard-bottendelen vibrerade lite väl mycket på maxvarv, men nu är den definitivt bättre. Fick justera ner tomgången en del också, det märks att den snurrar lättare.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 14 Jun 2013, 08:56

Jaha... gårdagen gick inte riktigt som planerat..
Skulle åka till verkstan och plocka ihop grejer och lasta i bilen, men så upptäckte jag att ena mässingshylsan snurrade med veven på motorn. Då började eländet!
Motorn isär och snyggade till och fettade in hylsan, ihop igen, och det gick bra en stund, sedan samma fel igen. Då tröttande jag och tog en annan motor (röda vevhuset med egensvarvad topp) som jag körde i Staffanstorp. Den fick jag inte till tomgången på, letade läckage, fipplade med förgasare osv. Dessutom hade den ett konstigt ylande/gnisslande ljud på tomgång, fick ingen ordning på den helt enkelt! När det började bli sent gav jag fan i det hela och åkte hem!

Nu är strategin klar iallafall, jag ska köra motorn jag tänkte från början, men använder original vevhus ihop med den riktade veven. Blir väl mer skruvande än körande idag.. nåja, det kanske regnar i Gbg ändå..?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 16 Jun 2013, 07:32

En liten racerapport från NM så här innan finalerna..
Har gått bra hittills, bilen har funkat bra, och jag har bara gjort lite småjusteringar och testat lite olika däck under kvalen.
Tror jag kvalat på 16:e plats, tyvärr verkar inte uppdateringen på myrcm.ch funka, så det är bara första kvalets tider som är med.
Dom har även tidigarelagt schemat en timme idag pga risk för regn under eftermiddagen, så det stämmer inte heller. GT-finalen går alltså 12:20, och touring kl 13:05. Dom som bor i trakten borde komma och kolla, det lär bli hårda fighter hela dagen!

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: RS5 T13

Post by S 500 R » 16 Jun 2013, 10:20

Jag tyckte du körde riktigt bra i går... får nog ta mig ut i dag med och kolla finalerna.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 16 Jun 2013, 18:23

Blev lite upp och ner idag:
Det började med att Erling ringde och sa att jag hade 15min till start när jag precis satt mig i bilen och hade 1tim att köra till banan.. Då hade dom inte bara tidigarelagt 1tim som dom sagt innan jag åkte därifrån igår, utan även ändrat hela upplägget, och ingen info fanns på myrcm. Där fanns endast den ursprungliga tidtabellen(fortfarande inte uppdaterat). Jag skulle ha startat ca kl 11 från början, och räknade med att det var flyttat till kl10, men det var tydligen omkring kl 8 istället..
Som tur tog Erling och Raymond upp detta med dom, och det ändrades så jag fick köra i den andra kvarten med startnummer 11 istället! :thumbsup: :worship:
Det flöt på ganska ok i kvarten, så jag lyckades ta mig vidare till semi. Då kändes det bra igen :) Då hade jag uppnått mitt mål för dagen att inte vara 'sämst i Norden' som förra året då jag satte bilen i staketet. :doh:

I semin kändes bilen lite konstig direkt från start, och det var som jag tappade mer och mer fart i motorn, till slut gick den knappt framåt alls, så jag rullade in i depån och trodde motorn hade rasat. Direkt jag stannade så dog motorn. Jag sprang ner och konstaterade att kopplingen var kass, ett belägg hade lossnat och kilat sig, så det blev 10min panik-byte av koppling i depån, och sedan ut och halka runt på kalla däck.. Ville ändå samla så många varv som möjligt ifall någon annan brutit odyl, så kunde det betyda någon placering i slutänden. Det gjorde det tydligen inte, så jag har för mig att slutplaceringen blev 20:e plats. Nå, jag ska inte klaga, hade en bra helg, och bilen funkade bra (förutom GPM-kopplingen), och när jag jämförde lite tider och antal varv så gick det betydligt bättre i år, så jag är nöjd!

När det var dags för finalerna kom regnet med besked, så både GT och Touring fick köra i 'monsun-förhållanden'!
Det blev lite tråkig avslutning på en annars väldigt fin helg med mycket grepp i asfalten under kval och underfinaler!

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: RS5 T13

Post by sx3 » 16 Jun 2013, 20:18

Glömde du inte något i sammanfattningen? :D Hur gick det i interncupen? :)
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: RS5 T13

Post by S 500 R » 16 Jun 2013, 20:32

Ja, det kändes lite märkligt när man såg dig bli omkörd rätt så ofta. Men det förklarade ju saken.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 17 Jun 2013, 19:48

sx3 wrote:Glömde du inte något i sammanfattningen? :D Hur gick det i interncupen? :)
Finns inga bevis än :D


Här kommer en bild på kopplingen också:

Image

Belägget har väl farit omkring lite här och var antar jag..har ingen annan förklaring till varför den skulle ha gått så långsamt på rakan också. Kilar det sig mellan koppling och klocka så borde den bara vara trög i acceleration, men gå ok när den kommer upp i varv.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests