RS5 T13

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 21 May 2013, 20:49

Idag monterade jag 'tankhöjningen' och moddade kröken på samba7:an. Provmonterade och provstartade också :)
Titanpipan måste ha mer ljud än stålpipan, för den var extremt tyst tyckte jag. Återstår att göra montera hållare för pipan också.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: RS5 T13

Post by J.A racing » 22 May 2013, 19:42

Ja det är nog en liten annan klang i Titan pipan :rock2:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 22 May 2013, 22:01

Japp, så är det!

Dags för en liten bild på uppdateringarna. Tog den mindre tankhöjningen, då borde man ha marginal vid tankmätning, och jag brukar oftast ha en del soppa kvar efter finalerna ändå..

Image

Tycker jag sett andra som kör med två hållare till pipan, men bara en följde med?


Har börjat kolla lite på bromsarna, för jag har haft problem med att den låst upp i bak ibland, så något knas tror jag det är.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: RS5 T13

Post by J.A racing » 23 May 2013, 06:42

Schysst var det mycket att modda på kröken eller var det bara att kompensera det motorn sitter lägre i chassit?

Du har inte för litet "beläggspel" bak så den nyper lite vid värme-expansion?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 23 May 2013, 08:26

Jag har testat med lite olika spel på bromsarna, så det borde inte vara det. Har börjat plocka isär nu, och det känns som kolvarna i oken går lite trögt i oringen (går lätt utan oring). Ska se om jag kunde experimentera lite med oring, kanske testa med silikon om jag hittar sådana.

På kröken behövde jag bara plana av flänsen lite snett, tog bort drygt 1mm på ena sidan.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 24 May 2013, 21:36

Idag blev det lite pyssel också. Märkte lite missljud från mellanaxeln när jag satt och snurrade på drivlinan, och när jag kände på den så var den lite glapp vid pinjongen till diffen. Lagret hade snurrat lite på axeln också, så den var inte helt hundra i lagerbanan, men nu har jag limmat med lite aggressivare variant, så det borde funka. Annars blir det att byta axeln.

Livslängden på lagren till mellanaxeln verkar begränsad, minns jag fick byta på T10:an några gånger också. Testade med gummitätade då också, men märkte ingen större skillnad. Samma lagerdimension som alla andra, och jag tror lagren är lite små för den belastning som får utstå. Nu testade jag ett keramiskt på diffsidan och en vanligt på utsidan, båda metalltätade. Lagret som var dåligt verkade i princip torrt, så nu gjorde jag ett M4 smörjhål på hållaren så man kan droppa i lite olja och ställa bilen på sidan så oljan rinner till respektive lager, kanske blåsa med lite tryckluft också..

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 26 May 2013, 21:01

Igår körde jag i Trollhättan för första gången i år.
I början var det lite blåsigt och ingen sol, så jag fick inte värme i däcken, vilket resulterade i att jag körde slut på ett par nya bakdäck på ca 1 tank! Som att köra en rasp på däcken! Får man däremot upp tempen så dom blir klibbiga så håller dom rätt bra.
Egentliga syftet med körningen var att jämföra rs5-pipan med Samba 7:an. Tycker samban känns bättre att köra, man har ett bredare och snällare register, och den varvade ca 400 mer med samban.
Temperaturmässigt gick motorn ca 10 grader kallare med samban, men den stora chocken var att temperaturen var 140 respektive 150 gader! :shock: Ändå gick motorn helt ok. Jag kan varmt rekommendera att man har lite koll på motortempen för att förlänga livslängden på sin motor!

Idag blev det alltså motormeck för att få ner temperaturen! Ökade volymen på förbränningsrummet för lägre komp, satte också ca 0,1mm tjockare packning mot vevhuset. Sedan gjorde jag ett litet jack i utblåset för att ytterligare sänka kompet, och breddade utblåset en aning också. Hade ett rundat urtag vid insuget i kolven, och detta blev nu rakt. Tog också bort en aning till under kolvbulten. Sedan var det i med en ny kolvring och ihop med motorn igen.
Provstartade och torrkörde lite för att se att allt var tätt, och för att köra in kolvringen lite.
Såg inga spår av överhettning på cylinder/kolv, inget extra sot, tecken på värmenyp eller dylikt, antagligen tack vare coatingen på kolven som den klarade sig utan att värmenypa.
Nästa steg i värmebekämpningen blir nog en luftkanal från fronten till fläkten som jag hade på T10:an.

Ser fram emot lite utprovning framöver..

Märkte för övrigt att jag börjat få glapp i ena kulleden vid främe krängaren igen.. :doh: FG leder sa testas, dom höll ju skapligt på T10:an.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RS5 T13

Post by wrep » 26 May 2013, 23:23

Men hur varmt är för varmt då? På 1:1 flygplan måste man varmköra upp till cylindertemp 150 innan man får starta har jag för mig... är det inte metanolare som skall ligga lågt? bensinmotorer blir ju bra mkt varmare?

Om du beställer fg-leder från rc-car-online så se upp så du inte får mässingsvarinaten... det fick vi sist vi beställde.. :doh: dom hade skrivt på fg-nummret med tusch på en vanlig zip-påse med såna i mässing å tog samma pris som fg ... när jag mailade och klagade fick jag fg skickade bara utan vidare.. de ville inte ens ha tillbaks de i mässing... känns ju nästan som att de försökte dra en rövare.. :roll:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 27 May 2013, 08:32

Nja, det är ju sant.. vad är för varmt.. ? Man kanske bara borde skita i temperaturen så länge motorn går ok..
Jag har satt riktvärdet på ca 120 grader baserat på vad som känns rätt, och lite vad som skrivs på forumen ..googlade lite nu och ser att dom kör luft-kylda motorer betydligt varmare, typ 170 grader..

'Darth Vader' fixar lederna, så det borde bli rätt ;)
(internt skämt: wrep kallar rs5 för 'the dark side' -> på så sätt har vi spånat fram smeknamnet på teamchefen)

Zulle
Posts: 190
Joined: 15 May 2011, 10:40
Phone Number: 0730322008

Re: RS5 T13

Post by Zulle » 28 May 2013, 09:50

Samba pipan
Montera gärna in ett fäste till till pipan, titan mår inte så bra av att sväva fritt vet jag av erfarenhet. RC Car online har nya :rock2:
HARM is the shit

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 28 May 2013, 10:12

Ok, tack för tipset! Borde kanske hitta på någon lösning innan helgens race..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 29 May 2013, 21:44

Har grejat lite med diverse smågrejer senaste kvällarna, så det får bli någon bild och lite text ;)

Skulle byta kullederna vid främre krängarn ikväll, men konstaterade att dom var helt ok.. :doh: Filade ut chassit en aning så det är lättare att plocka ur bärarmarna istället, det är väldigt tight att dra ur bärarmarna med krängaare på annars. Satte en damask på krängarn för att skydda från damm också (bilden blev kass). Hittade faktiskt en skruv till ena spindeln som var aningen krökt, så den bytte jag, enda 'prestandaförbättringen' egentligen.

Det extra pipfästet blev en liten special med två silikonslangar runt kolfiberlisten, och så en o-ring runt det hela för att hålla den emot.
Image


Har satt o-ringar utanför skivorna för att förhindra att dom vandrar på fyrkanten och kärvar. 'Vissa bilar' har ju låsringar för detta, och man kunde naturligtvis byta fyrkanter eller svarva spår, men detta funkar lika bra tycker jag. Olika tjocklek på oringarna fram och bak eftersom fyrkanterna är olika längd så fälgen hamnar lägre ifrån skivan i fram.
Image

Kollade över dämparna också. Inga krökta kolvstänger hittills på denna :) Byte oljan i framdämparna, för det är samma som den levererades med, och den såg lite svart och äcklig ut.

En hel del pyssel kvar inför morgondagen, då måste allt vara klart och packas. Avresa till Norrköping blir direkt efter jobbet på Fredag.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RS5 T13

Post by wrep » 29 May 2013, 22:29

Har du kollat så inte bromsoken sitter snett på spindlarna.. på min rs5 kröktes melllanplattan mellan oket och spindeln när man krockade.. sen kärvade skivorna. Är allt rakt behövs inga låsringar :hammer:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 30 May 2013, 08:21

Nja, det kan väl inte påstå att jag kollat... inte mer än att det ser ok ut. Dom kärvar inte normalt, utan om man tex snurrar hjulen baklänges kan man känna att dom trögar lite ibland. Pillar man lite på skivorna åt sidan när det snurrar så har dom en tendens att kärva också, och jag inbillar mig att sidokrafterna i en böj kan ha samma effekt, så därför har jag satt dit o-ringarna. Har ju haft lite konstigt beteende på bromsarna tidigare, så det blir lite 'hängslen och livrem' för att utesluta så mycket man kan då.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 30 May 2013, 22:02

Då var grejerna packade för avfärd mot Norrköping imorgon efter jobbet.

Gjorde en ny vägning av bilen också, eftersom jag bytt pipa, kaross mm sedan sist. Den väger nu 10,3kg med slitna däck och tom tank. Viktfördelning hö/vä är 50/50, och fram/bak är 43/57.

Ser ut som det kan bli blött i helgen också..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests