RS5 T13
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Idag hade jag o Malte tänkt åka till V8 och köra lite, men han hade blivit 'plötsligt sjuk', tror det hade något att göra med att det var midsommarafton igår..
Jag stoppade i 'rödluvan' i bilen, så jag ville ju provköra, så det fick bli en tur till Trollhättan istället. Regnet hängde i luften, men det kom bara några droppar under hela eftermiddagen, så det påverkade inte greppet.
Hann köra fyra tankar, så det var inte så illa!
Mätte temp och varvtal också, maxvarvet var över 20k (maxade varvmätaren) och maxtempen var uppe i 120 som mest. Kändes som motorn 'släppte' lite, den varvade inte så bra i början. Det var väldigt känsligt på nålningen också, den ramlade ner till 19200 i maxvarv direkt jag var och pillade på nålen lite.. Tror dessutom membranen i förgasaren är lite dåliga, för den gick lite svajigt på tomgång.
Motorn är fegportad, så den har väldigt bra botten, jag testade med 'regnkopplingen' och det gick lika bra det, om inte bättre. Den skulle nog må bra av lite vildare porttider för att dra ännu bättre på varv, eller så får jag ha den som regnmotor.
Ser ju lite tufft ut med stor röd topp
Denna har också 'zero drag seals' och dom verkar funka här..
Jag stoppade i 'rödluvan' i bilen, så jag ville ju provköra, så det fick bli en tur till Trollhättan istället. Regnet hängde i luften, men det kom bara några droppar under hela eftermiddagen, så det påverkade inte greppet.
Hann köra fyra tankar, så det var inte så illa!
Mätte temp och varvtal också, maxvarvet var över 20k (maxade varvmätaren) och maxtempen var uppe i 120 som mest. Kändes som motorn 'släppte' lite, den varvade inte så bra i början. Det var väldigt känsligt på nålningen också, den ramlade ner till 19200 i maxvarv direkt jag var och pillade på nålen lite.. Tror dessutom membranen i förgasaren är lite dåliga, för den gick lite svajigt på tomgång.
Motorn är fegportad, så den har väldigt bra botten, jag testade med 'regnkopplingen' och det gick lika bra det, om inte bättre. Den skulle nog må bra av lite vildare porttider för att dra ännu bättre på varv, eller så får jag ha den som regnmotor.
Ser ju lite tufft ut med stor röd topp
Denna har också 'zero drag seals' och dom verkar funka här..
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11635
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: RS5 T13
Det håller jag med om.....Rallyfinnen wrote: Ser ju lite tufft ut med stor röd topp
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Ja, får man inte köra 50cc, så måste man åtminstone ha en stor röd topp
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Blev lite motorpyssel i helgen.
I Fredags gick hela dagen åt att porta en cylinder och lätta/modifiera kolv, igår riktade jag vev och balanserade svänghjul. Tog väldigt lång tid, men är extremt nöjd med resultatet, veven är i princip perfekt och svänghjulet är bästa jag någonsin fått till.
Det blev dubbla lager på kopplingssidan med ett tätat och ett vanligt, och ett lager+ zero drag seal på svänghjulssidan.
Satt och kände på friktionen med viton packboxar med och utan spännfjäder, men kunde inte med att montera dom för det gick såpass trögt.. Är väl en liten risktagning att montera mässingshylsan, men jag tog chansen ändå, den snurrar så jävla lätt nu! Jag undviker ju risken med hylsan på kopplingssidan iallafall, och det borde gå att byta hylsa eller sätta i ny packbox utan att ta isär motorn också. Däremot är det ingen lös topp på denna.
Porttiderna är 160/133(A)/128(B)/180 och squishen är på ca 0,3mm. Kolven är nästan helt platt, bara lite rundning ute vid kanterna. Kanske tar lite mer på utblåset senare om det behövs.
I Fredags gick hela dagen åt att porta en cylinder och lätta/modifiera kolv, igår riktade jag vev och balanserade svänghjul. Tog väldigt lång tid, men är extremt nöjd med resultatet, veven är i princip perfekt och svänghjulet är bästa jag någonsin fått till.
Det blev dubbla lager på kopplingssidan med ett tätat och ett vanligt, och ett lager+ zero drag seal på svänghjulssidan.
Satt och kände på friktionen med viton packboxar med och utan spännfjäder, men kunde inte med att montera dom för det gick såpass trögt.. Är väl en liten risktagning att montera mässingshylsan, men jag tog chansen ändå, den snurrar så jävla lätt nu! Jag undviker ju risken med hylsan på kopplingssidan iallafall, och det borde gå att byta hylsa eller sätta i ny packbox utan att ta isär motorn också. Däremot är det ingen lös topp på denna.
Porttiderna är 160/133(A)/128(B)/180 och squishen är på ca 0,3mm. Kolven är nästan helt platt, bara lite rundning ute vid kanterna. Kanske tar lite mer på utblåset senare om det behövs.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Igår blev motorn provstartad och varmkörd med ricinolja i soppan. Kanske blir en omgång till ikväll.
Jag har funderat lite runt mina kolvstänger i dämparna bak. Dom hade ju märkbart slitage, så man kände med fingrarna att dom var tunnare där dom går genom oringarna. Inget läckage, men jag bytte dom ändå inför NM.
Frågade dom på fabriken vad dom rekommenderar, och det var att använda 'shock slime' på oringarna när man sätter ihop dom. Nu har jag beställt 'green slime' men även gått steget längre och beställt detta:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/stotda ... -xray.html
och dessa
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/stotda ... -xray.html
Eftersom jag bara sett slitaget bak så tror jag det beror på att det blir en oljefilm från avgaserna som sedan klistrar damm på kolvstången som sedan ligger och slipar den genomföringen på dämparhuset och i o-ringarna. Jag har ju kört en del på dammiga banor i början på säsongen..
Man kunde ju ha 'sockor' på utsidan av fjädrarna, men då ska man pilla med dom när man byter fjädrar odyl, så jag har hellre damasker innanför. Dessutom ser ju detta mer 'städat' ut, även om det är lite buggy-varning på det hela..
Dämparna ska vara baserade på xray's bigbore, och delarna ser ut att passa när man kollar på bilderna så jag chansar, det var ju inte så vansinnigt dyrt heller
Jag har funderat lite runt mina kolvstänger i dämparna bak. Dom hade ju märkbart slitage, så man kände med fingrarna att dom var tunnare där dom går genom oringarna. Inget läckage, men jag bytte dom ändå inför NM.
Frågade dom på fabriken vad dom rekommenderar, och det var att använda 'shock slime' på oringarna när man sätter ihop dom. Nu har jag beställt 'green slime' men även gått steget längre och beställt detta:
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/stotda ... -xray.html
och dessa
http://www.hobbex.se/sv/artiklar/stotda ... -xray.html
Eftersom jag bara sett slitaget bak så tror jag det beror på att det blir en oljefilm från avgaserna som sedan klistrar damm på kolvstången som sedan ligger och slipar den genomföringen på dämparhuset och i o-ringarna. Jag har ju kört en del på dammiga banor i början på säsongen..
Man kunde ju ha 'sockor' på utsidan av fjädrarna, men då ska man pilla med dom när man byter fjädrar odyl, så jag har hellre damasker innanför. Dessutom ser ju detta mer 'städat' ut, även om det är lite buggy-varning på det hela..
Dämparna ska vara baserade på xray's bigbore, och delarna ser ut att passa när man kollar på bilderna så jag chansar, det var ju inte så vansinnigt dyrt heller
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Kan börja med att konstatera att chansningen gick hem! Satte dit damaskerna idag, och kletade samtidigt in oringarna med 'green slime'.
Här ser man först med dom andra 'muttrarna' eller vad man ska kalla dom:
Sedan slipade jag ner nedre kulleden från ca 8mm till ca 7mm för att kunna sätta damasken utanpå:
EDIT: Efter lite körning har damaskerna gnagts sönder mellan tallrik och kulled i bak, så det funkar bättre med metoden nedan, dvs klippa damasken i nederkant.
När jag sedan gjorde framdämparna kom jag på att det är nog enklare att göra så här:
Då slapp jag slipa ner kullederna, och det är också enklare att sätta dit nedre fjädertallrik.
Lägger till en bild på cylinderkåpa också, gör så här numera för att förhoppningsvis minska värmestrålningen på förgasare och tank.
Här ser man först med dom andra 'muttrarna' eller vad man ska kalla dom:
Sedan slipade jag ner nedre kulleden från ca 8mm till ca 7mm för att kunna sätta damasken utanpå:
EDIT: Efter lite körning har damaskerna gnagts sönder mellan tallrik och kulled i bak, så det funkar bättre med metoden nedan, dvs klippa damasken i nederkant.
När jag sedan gjorde framdämparna kom jag på att det är nog enklare att göra så här:
Då slapp jag slipa ner kullederna, och det är också enklare att sätta dit nedre fjädertallrik.
Lägger till en bild på cylinderkåpa också, gör så här numera för att förhoppningsvis minska värmestrålningen på förgasare och tank.
Last edited by Rallyfinnen on 10 Jul 2013, 09:08, edited 1 time in total.
Re: RS5 T13
Flyttade du över O-ringar / styrbussningar från original "muttern" eller är dessa nya monterade ovanpå dom gamla?
Får inte helt ihop det
Får inte helt ihop det
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Muttern håller bara oringar mm på plats i själva dämparhuset. Orsaken till att jag bytte muttern är att den nya har ett svarvat spår för damasken, i övrigt är dom exakt lika.
Får du ihop det nu?
Får du ihop det nu?
Re: RS5 T13
yesbox, har du lite mått på den? Vad är det för gänga, hur hög är den och hur stort är hålet för stången?
My motor is stalled but my wheels are still spinning
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: RS5 T13
Den där fabrikshemligheten finns det stor risk att jag kommer stjäla
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Fritt fram, är ju inte direkt någon hemlighet när man lägger upp det på nätet
Har pysslat med bilen lite igår och idag inför helgens tävling i Växjö. Igår blev det byte av kullederna i fram, som jag hade planerat innan. Blev FG-leder denna gång, så får man se hur dom håller.. jävlar vad tight och fin den ble i framvagnen!
Givetvis såg jag idag att jag hade glömt att sätta dit låsskruvarna för lederna, så det var bara att riva igen och sedan göra om setupen igen..
Motorn som sitter i nu rasslade en del från kolvringen (antar jag), så jag plockade ur den, bytte kolvring och kollade över fasningarna i portarna. Tyvärr blev den inte tystare efter bytet, så nu är det GTR som gäller, dvs Gasa Tills det Rasar!
Lyckades då samtidigt slita isär en koppling till bakbromsarna när jag skulle ha i motorn igen, så det blev lite luftningsövningar på dom också..
Sammanfattningsvis blev det en prövning för nerverna, mycket dubbel- och onödiga jobb!
Har pysslat med bilen lite igår och idag inför helgens tävling i Växjö. Igår blev det byte av kullederna i fram, som jag hade planerat innan. Blev FG-leder denna gång, så får man se hur dom håller.. jävlar vad tight och fin den ble i framvagnen!
Givetvis såg jag idag att jag hade glömt att sätta dit låsskruvarna för lederna, så det var bara att riva igen och sedan göra om setupen igen..
Motorn som sitter i nu rasslade en del från kolvringen (antar jag), så jag plockade ur den, bytte kolvring och kollade över fasningarna i portarna. Tyvärr blev den inte tystare efter bytet, så nu är det GTR som gäller, dvs Gasa Tills det Rasar!
Lyckades då samtidigt slita isär en koppling till bakbromsarna när jag skulle ha i motorn igen, så det blev lite luftningsövningar på dom också..
Sammanfattningsvis blev det en prövning för nerverna, mycket dubbel- och onödiga jobb!
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: RS5 T13
He he skönt att man inte är ensam om att idiot-meka i sista sekunden
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Då var Växjö avklarat!
Tyckte väl det gick skapligt bra, fick till hyggliga tider ibland, men behöver bli mer konsekvent..
Kollade jämfört med förra året: då 88 varv i finalen, nu 92. Bästa varvtid då 19.524, nu 18.465. Det känns som det går åt rätt håll.
Hade diverse incidenter/haverier också.. Krökte en styrarm och en kolvstång till ena framdämparen mot staketet, och så fick jag intermittent 'stopp' på gasservot. Servot slutade reagera ibland när man kört en stund, så jag blev tvungen att byta till ett nytt. Märkte av problemet i kvalen, och det blev värre och värre för varje kval, så till finalerna hämtade jag ett nytt servo av Erling.
Blev dessutom en ny kaross inför VM:
Blev dock en lite dyrare helg än vanligt..
Så har jag hittat uppdaterade 'kompenseringsblåsor' till dämparna från xray också, så nu har jag monterat två i fram, och kommer antagligen montera sådana bak också. Dom har lite större volym, och är uppstyvade med förstärkningsribbor.
Här ser man skillnaden:
Kan vara så att dessa sitter på 'nyare' bilar, men min hade den gamla varianten.
Tyckte väl det gick skapligt bra, fick till hyggliga tider ibland, men behöver bli mer konsekvent..
Kollade jämfört med förra året: då 88 varv i finalen, nu 92. Bästa varvtid då 19.524, nu 18.465. Det känns som det går åt rätt håll.
Hade diverse incidenter/haverier också.. Krökte en styrarm och en kolvstång till ena framdämparen mot staketet, och så fick jag intermittent 'stopp' på gasservot. Servot slutade reagera ibland när man kört en stund, så jag blev tvungen att byta till ett nytt. Märkte av problemet i kvalen, och det blev värre och värre för varje kval, så till finalerna hämtade jag ett nytt servo av Erling.
Blev dessutom en ny kaross inför VM:
Blev dock en lite dyrare helg än vanligt..
Så har jag hittat uppdaterade 'kompenseringsblåsor' till dämparna från xray också, så nu har jag monterat två i fram, och kommer antagligen montera sådana bak också. Dom har lite större volym, och är uppstyvade med förstärkningsribbor.
Här ser man skillnaden:
Kan vara så att dessa sitter på 'nyare' bilar, men min hade den gamla varianten.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Har pysslat en del med denna igen, och bland annat bytt några hjullager som inte kändes helt 100. Hade monterat keramiska gummitätade lager på kopplingsklockan också, i hopp om att dom skulle släppa och börja gå lätt, men dom har åkt ur nu, och metalltätade lager är beställda. Dom gick fortfarande för trögt för min smak efter helgens körning.
Fick för mig att testa andra distanser under hubbarna bak också, gick från 5mm till 3,5 (som följer med FG-kulleder) för att testa lite.
Jag tycker jag märker stor skillnad i bilens beteende beroende på ride height, kör jag ca 8mm bak som rekommenderas, så tycker jag den känns lite vinglig, så jag ligger oftast på 6-7mm. Jag undrar om detta beror mest på den lägre tyngdpunkten eller vinkeln på armarna, så därför tänkte jag testa ändra vinkeln på armarna lite och se hur det inverkar.
Kan bli byte av lager på mellanaxeln också, det inre lagret glappar en aning, så det känns lite som en chansning att köra vidare med det. Bättre att byta innan det havererar. Verkar vara det inre som går först, och även om jag satte dit ett keramiskt så verkar det inte hålla bättre. Har fuskat lite med smörjningen även om jag gjorde smörjhål, så det kanske hade klarat sig bättre med mer olja. Lagren kostar inte mycket, men det är lite tråkigt att byta dom.. så man gör det hellre hemma än i depån.
Fick för mig att testa andra distanser under hubbarna bak också, gick från 5mm till 3,5 (som följer med FG-kulleder) för att testa lite.
Jag tycker jag märker stor skillnad i bilens beteende beroende på ride height, kör jag ca 8mm bak som rekommenderas, så tycker jag den känns lite vinglig, så jag ligger oftast på 6-7mm. Jag undrar om detta beror mest på den lägre tyngdpunkten eller vinkeln på armarna, så därför tänkte jag testa ändra vinkeln på armarna lite och se hur det inverkar.
Kan bli byte av lager på mellanaxeln också, det inre lagret glappar en aning, så det känns lite som en chansning att köra vidare med det. Bättre att byta innan det havererar. Verkar vara det inre som går först, och även om jag satte dit ett keramiskt så verkar det inte hålla bättre. Har fuskat lite med smörjningen även om jag gjorde smörjhål, så det kanske hade klarat sig bättre med mer olja. Lagren kostar inte mycket, men det är lite tråkigt att byta dom.. så man gör det hellre hemma än i depån.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T13
Kullagergrossisten levererade snabbt som vanligt, så nya metalltätade lager åkte i kopplingshållaren igår. Nu går den lätt igen
Bytte dessutom lagren på mellanaxeln, och dom satt som fan! Fick värma något vansinnigt innan jag fick locktiten att släppa! Nu testade jag med blå istället, och hoppas den håller.. Mellanaxel-lagren är dom som definitivt är tråkigast att byta, och samtidigt dom som verkar hålla sämst.. Kan nog bli något vinterprojekt att åtgärda detta. Dubbla lager, större lager, återstår att se..
Bytte dessutom lagren på mellanaxeln, och dom satt som fan! Fick värma något vansinnigt innan jag fick locktiten att släppa! Nu testade jag med blå istället, och hoppas den håller.. Mellanaxel-lagren är dom som definitivt är tråkigast att byta, och samtidigt dom som verkar hålla sämst.. Kan nog bli något vinterprojekt att åtgärda detta. Dubbla lager, större lager, återstår att se..
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests