RS5 T13

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 27 Aug 2013, 21:09

Lite trögt med uppdateringar här, men det står inte still för det! :)

Körde i Örebro i helgen och kom 6:a, spöad av wrep nu när han börjat köra mannes motor, pipa o koppling! Materialsport var det ja..
Har fått krocktestat xray's stötdämparstänger, och dom fick fem stjärnor! ***** :)
Körde en 'ny' motor i Örebro, och den gick helt ok, och jag var speciellt nöjd idag när jag kollade hur mycket som var kvar i tanken efter finalen. Har testat lite ideer på kanalerna, och det verkar var ett steg i rätt rikning.
Körde med rs5-pipan i Örebro eftersom Samba7:an fortfarande är i Holland, har mailat och frågat hur det går nu, hoppas på goda nyheter.

Idag påbörjades lite genomgång, och lagerbyten. Var tvungen att testa med dubbla lager 19x10x5 på innersidan av mellanaxeln. Det verkar vara insidan som ger sig först, så där fick det bli ett försök med dubbla lager.
Image

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2013, 08:17

Fick svar från Lazlo idag, pipan är fixad och levereras till Groningen. Är jag inte där själv så kan förhoppningsvis Erling ta med den hem.

Igår hittade jag diverse böjda skruvar i framvagnen efter mitt krocktest i Örebro, lätt att missa sådant när man står i depån och grejar mellan heaten.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 13 Sep 2013, 10:03

En kort summering av Holland var att kvalen gick sådär.. hade problem att hitta runt banan. Körde däremot en hel del på Lördag kväll, och lyckades då sabba motorn. Visade sig senare att kolvringen gått precis vid gapet mot insuget.
Image

Bytte motor och körde vidare samma kväll, och började hitta runt banan skapligt. På Söndag ösregnade det, och dom körde pumpar, skrapade och grejade för att få bort vatten från banan, men det låg flera centimeter vatten på vissa ställen, så dom flesta åkte hem, och det gjorde vi också. Då var man hemma kl 12 på natten istället för kl 5 på morgonen..
Image

Syns ett paraply där någon stackare håller på krånglar med en pump..


Jag fick däremot med mig en del grejer av Gabour på rs5, denna vinter har jag fått äran att leka med deras sänkta motor som dom gjorde för TX12:an. Dom hade lite värmeproblem vid högt grepp och hög temperatur, så jag ska se om man kan klura lite på förbättrad kylning.
Nu har jag byggt om bilen för den motorn inför finalrejset i Eskilstuna, så jag kör antagligen världens enda TX13 denna helg :)
Ett sk 'högriskprojekt' eftersom jag får bygga om bilen ifall jag får motorkrångel och ska byta motor. Motorn har 2-bultad cylinder, så risken finns ju att det händer något..

Bild från installationen
Image

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RS5 T13

Post by wrep » 13 Sep 2013, 10:14

Bra Sam :-) skönt att du ger oss andra en bättre chans :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 13 Sep 2013, 10:52

Ja va fan, här kör man säsongens mest avgörande tävling som en test-session för en motor... :doh:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: RS5 T13

Post by Dave » 13 Sep 2013, 21:13

wrep wrote:Bra Sam :-) skönt att du ger oss andra en bättre chans :-)
:lol2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 14 Sep 2013, 22:10

Wohoo, trea efter kvalet i Eskilstuna, och först i interna cupen! :clap:
Återstår att se om det hålls torrt imorgon. Banan påminner om Örebro, dvs vi får inte däcken att funka som dom ska, svårt att få värme i dom, och dom blir aldrig klibbiga, bara blanka i ytan.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RS5 T13

Post by Dave » 14 Sep 2013, 22:14

Rallyfinnen wrote:Wohoo, trea efter kvalet i Eskilstuna, och först i interna cupen! :clap:
Återstår att se om det hålls torrt imorgon. Banan påminner om Örebro, dvs vi får inte däcken att funka som dom ska, svårt att få värme i dom, och dom blir aldrig klibbiga, bara blanka i ytan.
:thumbsup: :worship: :drive: :rock:

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RS5 T13

Post by wrep » 14 Sep 2013, 23:01

Vi i sossebussen trodde att driveture bara existerade på big mac :-)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 16 Sep 2013, 09:16

Ja, man upphör aldrig förvånas :)

Om jag börjar med dom goda nyheterna från Söndagen, så gick det bra i semin, jag kom tvåa, och hade snabbast varvtid :)

I finalen gick det däremot helt åt h-vete.. lite kaos och seriekrockar i början, man blev stående på gräs, lite senare var det någon bil som som i mer eller mindre stod stilla på rakan som jag brakade in i. Detta gjorde att bumpern kilade sig mot framhjulet (visade det sig senare) och jag var i gräset igen -> blev utlyft på banan -> körde av igen för framhjulet snurrade inte -> blev inplockad -> sprang ner och rättade till bumpern -> kom några meter så kilade den sig igen -> blev inplockad -> sprang ner och slet loss änden på bumpern och gav mig ut igen, nu låg jag mååånga varv efter alla andra.. Nu blev det mycket jävlar anamma i körningen! :evil:
En liten stund senare så stannade motorn, och jag ick inte igång den igen.. den kändes ok när man drog i snöret, men vägrade starta. Lämnade in bilen i besiktningen och har inte kollat på den efter det.
Nu får den nog mogna lite innan jag börjar greja med den, har skaffat en 'ny' bruksbil som ska fixas med.. en 540 -00, tyckte jag behövde en V8 och mer komfort :)
Någon som är sugen på en BMW 330 kombi -03 kanske?

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: RS5 T13

Post by Dave » 16 Sep 2013, 09:49

Rallyfinnen wrote:Ja, man upphör aldrig förvånas :)

Om jag börjar med dom goda nyheterna från Söndagen, så gick det bra i semin, jag kom tvåa, och hade snabbast varvtid :)

I finalen gick det däremot helt åt h-vete.. lite kaos och seriekrockar i början, man blev stående på gräs, lite senare var det någon bil som som i mer eller mindre stod stilla på rakan som jag brakade in i. Detta gjorde att bumpern kilade sig mot framhjulet (visade det sig senare) och jag var i gräset igen -> blev utlyft på banan -> körde av igen för framhjulet snurrade inte -> blev inplockad -> sprang ner och rättade till bumpern -> kom några meter så kilade den sig igen -> blev inplockad -> sprang ner och slet loss änden på bumpern och gav mig ut igen, nu låg jag mååånga varv efter alla andra.. Nu blev det mycket jävlar anamma i körningen! :evil:
En liten stund senare så stannade motorn, och jag ick inte igång den igen.. den kändes ok när man drog i snöret, men vägrade starta. Lämnade in bilen i besiktningen och har inte kollat på den efter det.
Nu får den nog mogna lite innan jag börjar greja med den, har skaffat en 'ny' bruksbil som ska fixas med.. en 540 -00, tyckte jag behövde en V8 och mer komfort :)
Någon som är sugen på en BMW 330 kombi -03 kanske?
Du behöver ett rejält grusbash i Sandhem på lördag!
:rock2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 16 Sep 2013, 12:37

Ja, det kanske man skulle behöva, men risken är att det blir 'storbilsmek' hela helgen..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests