mackis sportsline

Alla Onroad-projekt
User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

mackis sportsline

Post by mackis » 21 Feb 2013, 20:38

tjo. tänkte dela med mig lite,

inte för att det direkt är någe projekt. eller ja det brukar bli projekt av det hela. och även denna gång har jag hittat massa grejor man skulle kunna göra i kol =)

jag hämtade bilen igår. och tänkte kolla om det stämde att det var lättskruvat , och det va det juh. så polertrissan fick åka fram lite då chassit var lite matt, även fram och bakvagn fick sig en gnugg eller två med motortvätt trasa.

sen hittade jag lite kolfiberplattor som blev över efter att jag gjorde plattor till mitt infernochassi. så jag har nu börjat leta. och än så länge så bidde det uppstyvningsplatta i framvagnen , kolfiberplatta istället för alu däribak där det håller ihop motorpacketet och bakvagnen. imorrn tror jag att jag tar tag i nya radioplattan. så jag har nått fint att sätta servona sen när jag inhandlat dessa =)
bild 2.JPG
bild 4.JPG
bild 3.JPG
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 21 Feb 2013, 20:39

bild 5.JPG
bild 2.JPG
bild 3.JPG
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 21 Feb 2013, 20:40

bild 4.JPG
bild 5.JPG
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: mackis sportsline

Post by Malte » 21 Feb 2013, 21:34

Ser mycket fint ut! Du kan din sak verkar det som!
Du borde bli bästis med S500R/Stefan här! han är också kolfiberonanist! :thumbsup:

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: mackis sportsline

Post by Bjuggen » 21 Feb 2013, 21:55

Sweet Mackis... ser skitfint ut det där.. Vad blir det för radioprylar??
Billös expertkommentator..

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 21 Feb 2013, 22:37

Funderar på att köra samma setup som du hade och en futaba 3+1 sändare , får börja med kabelmatta imorrn tror jag så att jag får direktmatning på servona ,

Vari ligger vinsten att köra med ett tryckande och ett dragande servo på styrningen ?
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: mackis sportsline

Post by Bjuggen » 22 Feb 2013, 09:12

Nu förstår jag inte.. Sitter ett stort styrservo (tex. Hitech 5755, multiplex rinoh eller Savöx 0235) Med ett dubbelok på de flesta Sportline och touring.. Dubbelservo finns på nån enstaka 4wd moster och buggy..
Ett exempel..

Image
Billös expertkommentator..

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 22 Feb 2013, 10:24

det var mest att jag såg i någon tråd nånstans nån som körde med dubbelservo på styrningen så jag tänkte om det låg nån vinst däri , fast för mig som smygåkare så spelar det nog mindre roll, jag bara har en tendens att spåra ur ibland =)

tog tag i karossen idag. ja eller snarare var det nog natt och jag kunde inte sova. men jag gjorde färdigt idag på förmiddan ,
hade tänkt försöka ta bort färg och lacka om , men jag orkade inte speciellt inte som jag hittade en dekalkit som jag gjorde till tävlingshojen förra året som bara hängde , så lite klippa och klistra senare så blev det iallfall ett litet lyft för min del =)

före :
Image

efter :
bild 2.JPG
bild 4.JPG
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 22 Feb 2013, 10:31

Malte wrote:Ser mycket fint ut! Du kan din sak verkar det som!
Du borde bli bästis med S500R/Stefan här! han är också kolfiberonanist! :thumbsup:
kolfiberonanister böro hålla ihopa =)
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: mackis sportsline

Post by Peter7 » 22 Feb 2013, 11:01

Köpt av Malte?:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: mackis sportsline

Post by Bjuggen » 22 Feb 2013, 11:29

Peter7 wrote:Köpt av Malte?:)
Jag köpte av Malte..Är nog din gamla bil :thumbsup:
Billös expertkommentator..

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 22 Feb 2013, 11:33

Bjuggen wrote:
Peter7 wrote:Köpt av Malte?:)
Jag köpte av Malte..Är nog din gamla bil :thumbsup:
Jag har köpt en slampa. hon har ju vart med alla :toung:
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: mackis sportsline

Post by Rallyfinnen » 22 Feb 2013, 12:44

mackis wrote:Funderar på att köra samma setup som du hade och en futaba 3+1 sändare , får börja med kabelmatta imorrn tror jag så att jag får direktmatning på servona ,

Vari ligger vinsten att köra med ett tryckande och ett dragande servo på styrningen ?

Många i touring kör dubbla standardservon till styrningen istället för ett stort.
Orsakerna är säkert många, men några av fördelarna kan vara att man kan justera bort glapp (dreven i servot brukar ofta glappa upp sig), man kanske sparar lite vikt, och i bästa fall så har man 4st likadana servon till gas/broms/styrning, så man kan ha ett i reserv som går att plocka in var som helst.
Jag kommer också gå över till två styrservon, och min motivering är att få bort glappet.

Nackdelarna kan vara att man får två servon som kan krångla istället för ett.. och vissa riktigt snabba servon kan komma i självsvängning när dom sitter parallellt på det sättet, så man kan få 'vobbel' på framhjulen.

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 22 Feb 2013, 12:51

då va det som jag misstänkte =) men får nog bli ett servo. känns enklare.
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: mackis sportsline

Post by sx3 » 22 Feb 2013, 14:42

Rallyfinnen wrote:
mackis wrote:Funderar på att köra samma setup som du hade och en futaba 3+1 sändare , får börja med kabelmatta imorrn tror jag så att jag får direktmatning på servona ,

Vari ligger vinsten att köra med ett tryckande och ett dragande servo på styrningen ?

Många i touring kör dubbla standardservon till styrningen istället för ett stort.
Orsakerna är säkert många, men några av fördelarna kan vara att man kan justera bort glapp (dreven i servot brukar ofta glappa upp sig), man kanske sparar lite vikt, och i bästa fall så har man 4st likadana servon till gas/broms/styrning, så man kan ha ett i reserv som går att plocka in var som helst.
Jag kommer också gå över till två styrservon, och min motivering är att få bort glappet.

Nackdelarna kan vara att man får två servon som kan krångla istället för ett.. och vissa riktigt snabba servon kan komma i självsvängning när dom sitter parallellt på det sättet, så man kan få 'vobbel' på framhjulen.
Då får man justera dödläget med en programmerare :)
Har aldrig haft problem med självsvängning på mina RSX / 0,06 sekunders servon.
Att wreps kom i svängning beror på felaktig geometri.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests