mackis sportsline

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: mackis sportsline

Post by Rallyfinnen » 04 Apr 2013, 19:32

Den boxen är tyvärr inte så bra effektmässigt, men det är väl lite sent att ändra nu iofs..
Men, en ide kunde vara att göra 'halsen' (där du har sprayburken' högre, för att ge den lite mer volym och höjd. Jag tycker mig ha sett ett mönter där dom platta låga boxarna ger sämre effekt, och dom som är högre och har större volym funkar bättre.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 04 Apr 2013, 20:00

Då gör jag en med lite längre hals så kan du få bänka den mot en vanlig om du har lust :)
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 05 Apr 2013, 15:26

hmmmm. kan inte göra halsen längre. men tror du att man kan uppnå samma effekt volymmässigt om man förlänger burken lite ?
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: mackis sportsline

Post by Rallyfinnen » 05 Apr 2013, 17:05

Kanske.. baserat på dom jag testat så behövs både 'höjd ovanför förgasaren' och totalvolym. I princip så stort och öppet som möjligt runt inloppet till förgasaren.
Det är väldigt svårt att säga vad som händer när du ändrar, men jag kan inte tro att det blir sämre än originalet så länge du ökar volymen.

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 05 Apr 2013, 17:37

Jag får prova lite , skoj med ett litet luftburksprojekt :)
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 05 Apr 2013, 20:28

Ja det låter rimligt , vet inte riktigt hur det funkar på 2-takt , men på 4-takt så kan man vinna rätt mycket botten om man kör med längre rör mellan förgassare och luftbox/luftfilter , blir det nå liknande effekt här om man hör halsen längre ? Skulle man kunna kringgå problemet med att det helt enkelt inte finns plats genom att bygga om stacken så att den blir högre inni luftboxen då skulle man ju få en längre insugsheader fast med bibehållen höjd på burken samtidigt som man ökar på volymen i framkant , eller är jag ute och vurpar rejält i tankarna nu ?

En annsn grej som jag funderat på med den där luftboxen är inloppet , det är ju bara två små rör , dom känns som en begränsning eller finns dom där av effektmässiga skäl ?
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 07 Apr 2013, 17:03

Formarna fördiga men inte färdiga , nu ska dom förlängas för att få en luftburk med större volym
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 07 Apr 2013, 22:12

Det glömde jag juh , utökade ju stallet lite nu i veckan med stefans sportline , så nu har ms. Lite jobb att utröna varför den intr bara vill hå o gå :)
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 08 Apr 2013, 15:12

En del jobb kvar med formarna , överdelen på burken blev inge bra så den gjuter jag om , sen har jag några pinnholes som behöver gelcoatspacklas , men jag skall gjuta överdel och under så att jag kan höja burken ett par millimeter i bakkant också på rallys inrådan . Så just nu har jag våtslipat undre gjutformen började med 400 och slutade med 4000 papper sedan blev det rubbing för att avslutas med två lager vax , då döäpper grejorna fint från formarna plus att man får fina delar :)

image.jpg
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: mackis sportsline

Post by Rallyfinnen » 08 Apr 2013, 15:31

Ser lovande ut! Höj så mycket det går ovanför förgasarn, så blir det nog bra!
Sätter du någon ring eller dylikt där burken ansluter mot 'flänsen' på förgasarn? Viktigt att det är bra passning där så det tätar bra och burken sitter fast ordentligt!

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 08 Apr 2013, 15:43

kommer köra den anslutning som jag redan har till denna burk när den är orginal . och sedan blir det oring så att det tätar ordentligt. jo det känns som att det är bra bit påväg. mycket roligare att göra sånt här själv än att köpa färdigt =) bara hoppas det ger nån effekt sen =)
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 18 Apr 2013, 21:40

Då va ena formen nyspacklad och helt nypolerad :)
image.jpg
Fick även hem en ny pipa som jag hitta på ebay , vet att man inte får tävla med den i gt , men vi har inga sånna regler när vi rejsar på jobbet , blev en stålpipa av märket r-power som tillverkas av RS5 .
image.jpg
Och klåfingrig som jag är så känner jag behov av en liten utmaning , så den blir gjuten i prepreg kolfiber och sedan värmehärdad .
image.jpg
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: mackis sportsline

Post by Rallyfinnen » 18 Apr 2013, 21:56

Jag gillar iden med pipan, men tyvärr kan jag inte låta bli att vara glädjedödare (igen) :)
Pipan funkar inte på rätt sätt om du inte har baffelkon inuti den cylindriska delen. Den cylindriska delen är bara en kammare som används för att dämpa ljudet, och det sitter en kon inuti som reflekterar pulserna. Iofs kan den ändå funka såpass att du kan köra med den utvärdera konceptet vad det gäller temperatur.
Diametern på ändröret är viktig, och påverkar bla vad du får för temperatur på avgaserna i pipan.

User avatar
mackis
Posts: 46
Joined: 16 Feb 2013, 22:05
Location: igelstorp / skövde
Contact:

Re: mackis sportsline

Post by mackis » 18 Apr 2013, 22:08

Du ä ingen glädjedödare :) inputs ä alltid bra , fast för en gångs skull ligger jag steget före , pipan tillverkas i ett par delar jag kommer kapa loss ljuddämparburken och även gjuta av baffelkonen , den tillverkas sedan i ett stycke med hjälp av kolfiberstrumpa medan stora kröken tillverkas tvådelad för att sedan limmas ihop med epoxy som är tilltjockad med mikroballonger . Det bästa med prepregfibern är att pipan blir lika stark som stål :)
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: mackis sportsline

Post by J.A racing » 18 Apr 2013, 22:22

Coolt bygge :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests