Fenbergs RS5 T13

Alla Onroad-projekt
Post Reply
User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 20 Feb 2013, 15:31

Jag tänkte lägga upp en liten projekttråd kring nya T13 som släpptes rätt så nyligen. Dock har det varit väntetid (trots bokning) men nu verkar den dyka upp lagom till helgen. :drool:

Med hjälp av Rallyfinnen här på forumet som också kommer köra RS5 så hoppas jag att vi kan hjälpa till med det mesta som kan tänkas dyka upp när det gäller setups och frågor.


Kommer lägga upp bilder på skönheten till helgen, stay tuned =)
David Fenberg
MHF Skarpnäck

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 20 Feb 2013, 16:41

Tävlingen har börjat redan nu alltså, du är först med projekttråd, ska du bli först klar med bilen också? Att du kommer före mig på banan är det däremot ingen tvekan om.. :roll:

Har du tänkt åka ner och hämta den? Annars tror jag det kan bli knappt att hinna få den till helgen..?

Egentligen tror jag projekt-tråden borde ligga under Onroad/Projekt :wip: ;)

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by S 500 R » 20 Feb 2013, 16:57

Har du köpt deras motor med?

Grattis till en fet bil :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by J.A racing » 20 Feb 2013, 18:33

Åh kul äntligen får vi se en T13 här :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Peter7 » 20 Feb 2013, 18:46

Sjukt kul att du är tillbaka!:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 20 Feb 2013, 22:00

Råkade visst lägg tråden lite fel, sorry :-)

Haha, ja tävlingen har börjat ! Dock är det långt kvar till första tävlingen i Lidköping .
Bilen kommer på söndag, hemleverans :happy:

Beställt modelsports R1a så vi får se hur långt man kommer på den.
Blir även savöx servon och ko eurus radio.
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 27 Feb 2013, 09:58

Mycket skruvande, men mindre med bilder. :)

För oss kolfiberfantaster är ju detta något i hästväg , kolfiber överallt :drool:

Dock gillar jag inte inte batteriinfästningen så det skall designas om (centrera vikten) och skäras ut i kolfiber (såklart)

Bifogar lite bilder på de andra leksakerna också. Dock har jag inte fått motorn än, men det känns som att det finns annat att göra under tiden :)
IMG_2685om.jpg
IMG_2686om.jpg
IMG_2689om.jpg
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 27 Feb 2013, 10:15

Jag är inte säker på att du borde flytta batteripacken, min T10 var tyngre på vänstersida pga pipan, och jag fick hänga på ett ganska tungt batteripack på höger sida för att få jämnvikt. Med tanke på att du har titanpipa så borde ett standard-ack på höger sida balansera ut det ganska bra.
Men kanske låg inertia vid kräng-rörelser är viktigare än samma cornerweight hö/vä?
Jag vet inte vilket som jag skulle prioritera, och tvivlar på att jag skulle märka skillnaden heller :roll: , så jag försökte bara balansera ut vikten hö/vä. Vissa banor kanske man vill att bilen är tyngre på en sida också, för att minska risken för att den lägger sig på tak.

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 27 Feb 2013, 17:36

Ska väga in pipa vs ack för att få exakt viktfördelning. Så nära man nu kan komma :-)

Gräsänkling hela helgen så jag misstänker att det kommer bli måånga timmar i garaget. +8 i Sthlm så det är på rätt väg :clap:

Någon med CNC maskin i Sthlm? :-)
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by J.A racing » 27 Feb 2013, 18:42

Jäkligt ball bil de där, hade inte Lunkan förstört alltihop. :lol2: Då hade jag också haft en sån där kärra nu. :hammer: :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 27 Feb 2013, 20:57

Fenberg wrote:Ska väga in pipa vs ack för att få exakt viktfördelning. Så nära man nu kan komma :-)

Gräsänkling hela helgen så jag misstänker att det kommer bli måånga timmar i garaget. +8 i Sthlm så det är på rätt väg :clap:

Någon med CNC maskin i Sthlm? :-)
Acken jag fick använda vägde ju inte lika mycket som pipan(ca 500g), så lite övervikt är det nog åt höger om man inte har pipa eller ack.
Bästa sättet är om du har möjlighet att ställa komplett bil med kaross på fyra vågar, det kan säkert variera lite beroende på hur långt ut pipa och ack sitter, men sannolikheten är stor att dom placerat acken där av en orsak.

Din 'teamkompis' Thomas har nog lite CNC-grejer..

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 03 Mar 2013, 17:02

IMG_2715om.jpg
Efter ett 10timmars pass i garaget är man på god väg.
Skippade modifieringen av batterifästet, då jag hittade lipoack (97g)som passade i fästet med 2 mm tillgodo.
Observera dekaltrimningen. 1 tiondel per varv bara där :drive:
IMG_2708om.jpg
IMG_2706om.jpg
Lite terapijobb med att slipa och limma kolfiberkanterna... :)
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 03 Mar 2013, 17:06

IMG_2714om.jpg
Servomontering.. Efter 3 h och 4 redbull senare. Ett solklart fall av SBS. :doh:

IMG_2716om.jpg
"Bunkern"
IMG_2713om.jpg
Inspiration till årets lack
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
Fenberg
Posts: 23
Joined: 26 Feb 2011, 13:21

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Fenberg » 03 Mar 2013, 17:09

313756_10200339573147169_1020901174_n.jpg
Någon som har koll på vad detta är för behållare/filter till avluftningen?
Sett att bayer använt det och såg nu senast på FB att Cedric Prevot hade monterat en också.
David Fenberg
MHF Skarpnäck

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Fenbergs RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 03 Mar 2013, 21:31

Tror inte man kan köra med sånt längre.. Kollade på den som Bayer kört med när jag var i Ungern, verkade vara en FG flaska för dämparolja som dom använt. Trycker dom i soppa så fyller dom den också, och får lite extra volym.. fom i år tror jag slangar odyl räknas med i volymen också.

Jag har kört en avluftningsventil för motorsågar och den har inte spillt en droppe. Det är en dubbelriktad ventil där det krävs ett lågt undertryck för att den ska släppa in luft i tanken, men ett högre övertryck för att den ska släppa ut övertryck. Har flyttat nippeln till toppen av locket och monterat den där, precis som jag hade på T10:an.

Du bör kolla kopplingsaxel, mellanaxel och difflager, det fanns ingen locktite där på min, men det bör man ha tycker jag. Mellanaxeln är speciellt viktig, ligger den löst så 'äts den upp' rätt fort.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests