Fenbergs RS5 T13
Fenbergs RS5 T13
Jag tänkte lägga upp en liten projekttråd kring nya T13 som släpptes rätt så nyligen. Dock har det varit väntetid (trots bokning) men nu verkar den dyka upp lagom till helgen.
Med hjälp av Rallyfinnen här på forumet som också kommer köra RS5 så hoppas jag att vi kan hjälpa till med det mesta som kan tänkas dyka upp när det gäller setups och frågor.
Kommer lägga upp bilder på skönheten till helgen, stay tuned =)
Med hjälp av Rallyfinnen här på forumet som också kommer köra RS5 så hoppas jag att vi kan hjälpa till med det mesta som kan tänkas dyka upp när det gäller setups och frågor.
Kommer lägga upp bilder på skönheten till helgen, stay tuned =)
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Fenbergs RS5 T13
Tävlingen har börjat redan nu alltså, du är först med projekttråd, ska du bli först klar med bilen också? Att du kommer före mig på banan är det däremot ingen tvekan om..
Har du tänkt åka ner och hämta den? Annars tror jag det kan bli knappt att hinna få den till helgen..?
Egentligen tror jag projekt-tråden borde ligga under Onroad/Projekt
Har du tänkt åka ner och hämta den? Annars tror jag det kan bli knappt att hinna få den till helgen..?
Egentligen tror jag projekt-tråden borde ligga under Onroad/Projekt
Re: Fenbergs RS5 T13
Har du köpt deras motor med?
Grattis till en fet bil
Grattis till en fet bil
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Fenbergs RS5 T13
Råkade visst lägg tråden lite fel, sorry
Haha, ja tävlingen har börjat ! Dock är det långt kvar till första tävlingen i Lidköping .
Bilen kommer på söndag, hemleverans
Beställt modelsports R1a så vi får se hur långt man kommer på den.
Blir även savöx servon och ko eurus radio.
Haha, ja tävlingen har börjat ! Dock är det långt kvar till första tävlingen i Lidköping .
Bilen kommer på söndag, hemleverans
Beställt modelsports R1a så vi får se hur långt man kommer på den.
Blir även savöx servon och ko eurus radio.
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
Re: Fenbergs RS5 T13
Mycket skruvande, men mindre med bilder.
För oss kolfiberfantaster är ju detta något i hästväg , kolfiber överallt
Dock gillar jag inte inte batteriinfästningen så det skall designas om (centrera vikten) och skäras ut i kolfiber (såklart)
Bifogar lite bilder på de andra leksakerna också. Dock har jag inte fått motorn än, men det känns som att det finns annat att göra under tiden
För oss kolfiberfantaster är ju detta något i hästväg , kolfiber överallt
Dock gillar jag inte inte batteriinfästningen så det skall designas om (centrera vikten) och skäras ut i kolfiber (såklart)
Bifogar lite bilder på de andra leksakerna också. Dock har jag inte fått motorn än, men det känns som att det finns annat att göra under tiden
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Fenbergs RS5 T13
Jag är inte säker på att du borde flytta batteripacken, min T10 var tyngre på vänstersida pga pipan, och jag fick hänga på ett ganska tungt batteripack på höger sida för att få jämnvikt. Med tanke på att du har titanpipa så borde ett standard-ack på höger sida balansera ut det ganska bra.
Men kanske låg inertia vid kräng-rörelser är viktigare än samma cornerweight hö/vä?
Jag vet inte vilket som jag skulle prioritera, och tvivlar på att jag skulle märka skillnaden heller , så jag försökte bara balansera ut vikten hö/vä. Vissa banor kanske man vill att bilen är tyngre på en sida också, för att minska risken för att den lägger sig på tak.
Men kanske låg inertia vid kräng-rörelser är viktigare än samma cornerweight hö/vä?
Jag vet inte vilket som jag skulle prioritera, och tvivlar på att jag skulle märka skillnaden heller , så jag försökte bara balansera ut vikten hö/vä. Vissa banor kanske man vill att bilen är tyngre på en sida också, för att minska risken för att den lägger sig på tak.
Re: Fenbergs RS5 T13
Ska väga in pipa vs ack för att få exakt viktfördelning. Så nära man nu kan komma
Gräsänkling hela helgen så jag misstänker att det kommer bli måånga timmar i garaget. +8 i Sthlm så det är på rätt väg
Någon med CNC maskin i Sthlm?
Gräsänkling hela helgen så jag misstänker att det kommer bli måånga timmar i garaget. +8 i Sthlm så det är på rätt väg
Någon med CNC maskin i Sthlm?
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Fenbergs RS5 T13
Jäkligt ball bil de där, hade inte Lunkan förstört alltihop. Då hade jag också haft en sån där kärra nu.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Fenbergs RS5 T13
Acken jag fick använda vägde ju inte lika mycket som pipan(ca 500g), så lite övervikt är det nog åt höger om man inte har pipa eller ack.Fenberg wrote:Ska väga in pipa vs ack för att få exakt viktfördelning. Så nära man nu kan komma
Gräsänkling hela helgen så jag misstänker att det kommer bli måånga timmar i garaget. +8 i Sthlm så det är på rätt väg
Någon med CNC maskin i Sthlm?
Bästa sättet är om du har möjlighet att ställa komplett bil med kaross på fyra vågar, det kan säkert variera lite beroende på hur långt ut pipa och ack sitter, men sannolikheten är stor att dom placerat acken där av en orsak.
Din 'teamkompis' Thomas har nog lite CNC-grejer..
Re: Fenbergs RS5 T13
Skippade modifieringen av batterifästet, då jag hittade lipoack (97g)som passade i fästet med 2 mm tillgodo.
Observera dekaltrimningen. 1 tiondel per varv bara där
Lite terapijobb med att slipa och limma kolfiberkanterna...
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
Re: Fenbergs RS5 T13
"Bunkern"
Inspiration till årets lack
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
Re: Fenbergs RS5 T13
Sett att bayer använt det och såg nu senast på FB att Cedric Prevot hade monterat en också.
David Fenberg
MHF Skarpnäck
MHF Skarpnäck
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Fenbergs RS5 T13
Tror inte man kan köra med sånt längre.. Kollade på den som Bayer kört med när jag var i Ungern, verkade vara en FG flaska för dämparolja som dom använt. Trycker dom i soppa så fyller dom den också, och får lite extra volym.. fom i år tror jag slangar odyl räknas med i volymen också.
Jag har kört en avluftningsventil för motorsågar och den har inte spillt en droppe. Det är en dubbelriktad ventil där det krävs ett lågt undertryck för att den ska släppa in luft i tanken, men ett högre övertryck för att den ska släppa ut övertryck. Har flyttat nippeln till toppen av locket och monterat den där, precis som jag hade på T10:an.
Du bör kolla kopplingsaxel, mellanaxel och difflager, det fanns ingen locktite där på min, men det bör man ha tycker jag. Mellanaxeln är speciellt viktig, ligger den löst så 'äts den upp' rätt fort.
Jag har kört en avluftningsventil för motorsågar och den har inte spillt en droppe. Det är en dubbelriktad ventil där det krävs ett lågt undertryck för att den ska släppa in luft i tanken, men ett högre övertryck för att den ska släppa ut övertryck. Har flyttat nippeln till toppen av locket och monterat den där, precis som jag hade på T10:an.
Du bör kolla kopplingsaxel, mellanaxel och difflager, det fanns ingen locktite där på min, men det bör man ha tycker jag. Mellanaxeln är speciellt viktig, ligger den löst så 'äts den upp' rätt fort.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 3 guests