Page 1 of 3

MCD X4 Electric

Posted: 31 Jan 2013, 22:39
by Lasse Karlsson
Hej, har en MCD X4 som jag har funderat på att el-konvertera ett bra tag men nu har jag kommit igång.
Köpte som sagt en beg MCD X4 som utgångobjekt.
Beställde en Lusi 5ive T centerdiff från "Freeprawn Racing". Gavlarna till diffen samt "spolen" är från "Hot Racing", resten är Lusi Orginal delar.

Skruvade ihop delarna o började att måtta in det i bilen o det passade bättre än jag vågat hoppas på, trodde att jag skulle vara tvungen att tillverka kardanstänger, men det går att använda MCD´ns orginal OM man gör ett stopp på Lusins drivkoppar så att kardanen inte kan röra sig så mycket fram o tillbaka, typ bottna i orginalkoppen (räknar med ca 4mm i varje kopp)
Sen så vill jag få rakare linje för kardanerna, där kommer jag att fräsa ner gavlarna ca 10 mm och ta upp ett hål i golvet för drevet, drevet skall helst inte hamna under bottenplattan, men om det handlar om någon mm så kan man ju göra en hasplåt utan att tappa mycket markfrigång.

Kommer att montera motorn på v-sida bakom diffen, tror att det kan bli bra utgångsläge för att balansera vikten med batterier när det börjar att bli klart.

skickar mer bilder i nästa inlägg.

Mvh

Lasse

Re: MCD X4 Electric

Posted: 31 Jan 2013, 23:02
by Lasse Karlsson
Hej, här kommer det några fler bilder.

På bilden ser ni tanken med att fräsa ner gavlarna, o ett hål i golvet så att drevet hamnar så långt ner som möjligt, då blir det lite snällare vinklar för knutarna.

På bilden från sidan ser ni nuvarande vinkeln på kardanstängerna, blir ju aningen bättre om man får ner den ca10mm.

På sista bilden så ser ni ju karossen, o den har ju varit med tidigare på forumet.....

Nu står ju fräsning av gavlar/bygga om drivkoppar på tur så att det blir klart o förhoppningsvis bra.

Har beställt servos från Swed Rc till styrning o broms. Motor o fartreglage är fortfarande osäkert, men jag hoppas på att få råd till samma saker som "Hippen" har skaffat till sin Lusi, räcker inte pengarna så lånar jag motorn/reglage ur FG buggyn jag har.

Det här bygget kan ju dra ut lite på tiden, men det är ju några månader kvar till sommarn så jag hoppas att den rullar ut med rätt motor från början!

Mvh

Lasse

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 08:39
by Rallyfinnen
Trevligt att du testar egna koncept! :thumbsup:

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 09:13
by Lasse Karlsson
Hej, kul med lite hemsmide, men grundidén till att lägga driften som en "1/8" bil är noh1 här på forumet som som kom med, sen så funderade jag vidare på det, tänkte först tillverka själv, men kom sen på att Lusins diff är ett bra ämne.

Mvh

Lasse

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 09:18
by Lasse Karlsson
Så här tänkte jag lösa problemet med att kardanaxlarna bottnar i Lusins drivkoppar. Ett 5mm stift som antingen tigsvetsas dit eller om man tillverkar en hylsa som krymps/pressas på plats o håller fast stiftet.

Med stiftet på plats så kommer kardanerna att ligga bra i diffen o fram/bakaxel.

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 12:20
by huSSe
äntligen så kom tråden.
precis vad jag funderade på med losi diffen.

vad blir det för motor?
klart du ska gå hela vägen och
satsa ordentligt :thumbsup:

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 12:48
by Malte
Skoj att Husses gamla x4 dök upp igen, skall bli intressant att se hur den hanterar kraften!

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 12:57
by Rallyfinnen
Lasse Karlsson wrote:Så här tänkte jag lösa problemet med att kardanaxlarna bottnar i Lusins drivkoppar. Ett 5mm stift som antingen tigsvetsas dit eller om man tillverkar en hylsa som krymps/pressas på plats o håller fast stiftet.

Med stiftet på plats så kommer kardanerna att ligga bra i diffen o fram/bakaxel.
Det ska nog räcka med en bit gummislang inne i koppen som stopp där. Ett mjukt stopp är bättre ifall drivaxeln bottnar vid någon krash när chassit flexar och böjer sig.

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 14:28
by Lasse Karlsson
Rallyfinnen wrote:
Lasse Karlsson wrote:Så här tänkte jag lösa problemet med att kardanaxlarna bottnar i Lusins drivkoppar. Ett 5mm stift som antingen tigsvetsas dit eller om man tillverkar en hylsa som krymps/pressas på plats o håller fast stiftet.

Med stiftet på plats så kommer kardanerna att ligga bra i diffen o fram/bakaxel.
Det ska nog räcka med en bit gummislang inne i koppen som stopp där. Ett mjukt stopp är bättre ifall drivaxeln bottnar vid någon krash när chassit flexar och böjer sig.

Smart tänkt med gummislang, det kommer jag att testa:)

Mvh

Lasse

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 15:04
by drbase
Lasse Karlsson wrote:
Rallyfinnen wrote:
Lasse Karlsson wrote:Så här tänkte jag lösa problemet med att kardanaxlarna bottnar i Lusins drivkoppar. Ett 5mm stift som antingen tigsvetsas dit eller om man tillverkar en hylsa som krymps/pressas på plats o håller fast stiftet.

Med stiftet på plats så kommer kardanerna att ligga bra i diffen o fram/bakaxel.
Det ska nog räcka med en bit gummislang inne i koppen som stopp där. Ett mjukt stopp är bättre ifall drivaxeln bottnar vid någon krash när chassit flexar och böjer sig.

Smart tänkt med gummislang, det kommer jag att testa:)

Mvh

Lasse
Jag kör med oringar i mina drivkoppar funkar skitbra :thumbsup:

Re: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 17:54
by Lasse Karlsson
Hej Drbase, har du några mått på o-ringarna du använder?

Mvh

Lasse

Re: Sv: MCD X4 Electric

Posted: 01 Feb 2013, 18:50
by drbase
Jag tror det är 3x12mm jag använder till hurraxen

Re: MCD X4 Electric

Posted: 02 Feb 2013, 18:30
by Lasse Karlsson
huSSe wrote:äntligen så kom tråden.
precis vad jag funderade på med losi diffen.

vad blir det för motor?
klart du ska gå hela vägen och
satsa ordentligt :thumbsup:
Hallå Husse.

Skulle gärna satsa på samma motor/reglage som "Hippen", LMT 3080 och ett TMM25063-3 reglage, men vet inte om pengarna räcker fullt ut just nu, men det är ju lite att fixa innan motorn skall dit, annars så lånar jag motorn från FG buggyn så att jag kan testa lite. Men det är väl 2-3 månader kvar tills det börjar att torka upp ute.... så förhoppningsvis så kan man komma igång me rätt motor från början.

Mvh

Lasse

Re: Sv: MCD X4 Electric

Posted: 02 Feb 2013, 18:31
by Lasse Karlsson
drbase wrote:Jag tror det är 3x12mm jag använder till hurraxen
Tackar, då vet jag vad man ska utgå från!

Mvh

Lasse

Re: MCD X4 Electric

Posted: 02 Feb 2013, 18:31
by nho1
Mitt råd, kör med 2028 motorn och satsa på ett MGM ESC (samma som Hippen köpte).