MCD X4 Electric

Alla Onroad-projekt
Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 02 Feb 2013, 18:44

nho1 wrote:Mitt råd, kör med 2028 motorn och satsa på ett MGM ESC (samma som Hippen köpte).
Samma som jag har i FG´n??

Har sett nån på Youtube för ett tag sen med den motorn o det fartreglaget, o det verkar ju funka......hur håller motorn, tror den jag såg körde med 12 cell?

PS, såg att du köpt nytt.........

Mvh

Lasse

Sponsor

Sponsor
 

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 05 Feb 2013, 08:55

Så, nu är diffen på plats, drevet sticker ner ca 1,5mm under plattan, så det blir väl till o göra ett litet skydd på undersidan.

Kardanerna kommer att passa bra, tack vare tips på att sätta gummislang/oringar i botten på Lusi diffens koppar, o även vinklarna blev inte så stora som jag först var rädd för.

Funderar på att konstruera motorfästet så att det samtidigt blir en längsgående förstärkning för chassieplattan, så att det återställer ev svaghet pga långhålet för drevet......

Mvh

Lasse
Attachments
DSC_1479.JPG
DSC_1477.JPG
DSC_1475.JPG

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: MCD X4 Electric

Post by Bjuggen » 05 Feb 2013, 10:47

Läckert bygge.. Ska bli intressant när den kommer i "drift" :lol2:
Billös expertkommentator..

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 05 Feb 2013, 11:39

Bjuggen wrote:Läckert bygge.. Ska bli intressant när den kommer i "drift" :lol2:
Tackar! Gott att centerdiffen gick så lätt att få dit, trodde först att jag skulle vara tvungen att tillverka kardaner för o få ihop det, men det jobbet slapp jag som tur va:)

Håller på att kika på bromsen, tror att det blir wirestyrt, så att jag kan ha bromsservot på orginalplatsen, ska ta en tur till lokala cykelaffären o se om dom har nått användbart.

Mvh

Lasse

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 08 Feb 2013, 23:28

Hej, nu behöver jag lite åsikter angående bromsarna. I dagsläget så spelar det ju inte så stor roll eftersom jag har stel centerdiff, men när bilen funkar så vill jag testa med en "lös diff" (för o justera bilens egenskaper) o då kan man ju ha hjälp av bromsarna för o få bilen dit man vill.

Som ni ser på första bilden så har jag fixerat innerdelen på bromswiren vid centerdiffen (med en justering så att jag kan spänna wiren när det behövs. Då är det höljet som rör sig, fram o bak bromsen (om man kan kalla det så) kan justeras med vad jag kallar "vantskruven" kortare skruv=mer broms fram, längre skruv= mer broms bak.

Skulle tro att jag kan justera bromsbalnsen väldigt snabbt o enkelt när jag är ute o "driftar" med hjälp av "vantskruven" :av med karossen, skruva 1/2 varv o ut igen;)

Sen så kommer jag att fixa ett fäste för wirens hölje vid bromsservot, och på baksidan armen där jag kommer att sätta wirens Låsning så sätter jag en lagomt hård fjäder mellan arm och låsning så att servot inte överbelastar bromsar/wire/mekanik.

Vad tror ni om det, nån som har provat liknande lösning? eller kan se några problem med mitt tänk?? Kom gärna med åsikter, jag vet att det inte är den enklaste lösningen, men när delarna är på plats så är det ju lättmekat/justerat, o förhoppningsvis driftsäkert...


Mvh

Lasse
Attachments
DSC_1480.JPG
DSC_1481.JPG
DSC_1482.JPG

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: MCD X4 Electric

Post by Dave » 09 Feb 2013, 08:25

Intressant idé !
Tyvärr har wire en tendens att kärva efter en tid och kräver mer underhåll.
Nu vet jag inte vad det ska sitta för delar på mittdiffens högersida, men jag skulle nog vridit servoarmen 90º moturs, flyttat över bromslänkaget på högersidan och använt ett stag mellan servot och bromsarmen istället.
Använde vanliga cykelekrar på min Nutech och det funkar fint.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: MCD X4 Electric

Post by Dave » 09 Feb 2013, 08:42

Såhär blev länkaget till bromsarna.
Justerbara med ekermuttrarna :)

Image

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: MCD X4 Electric

Post by nho1 » 09 Feb 2013, 09:49

Cykeleker funkar kanon. Annars kan du köpa stänger samt lösa ändstopp på rccaronline, så gjorde jag med min RS5'a. Båda funkar galant.

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 09 Feb 2013, 10:09

Hej, cykeleker är ju en riktigt smart lösning, men jag vill gärna använda orginalplaceringen för bromsservot o då kommer servot mycket lägre än bromsarmarna uppe på diffen.

Använder jag cykeleker eller stång så tror jag att det kommer att svikta lite eftersom jag måste bocka den så att det nästan blir som ett "trappsteg" för att nå ner till servot.

Mmmmmm, får se om jag slutför wirelösningen, eller bygger ett servofäste så att servot kommer i samma höjd som bromsarmarna, och kan änvända eker istället..........

Mvh

Lasse

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD X4 Electric

Post by Dave » 09 Feb 2013, 11:05

Lasse Karlsson wrote: Mmmmmm, får se om jag slutför wirelösningen, eller bygger ett servofäste så att servot kommer i samma höjd som bromsarmarna, och kan änvända eker istället..........
Skulle utan att blinka höja servot om det behövs. Du får ett väldigt mycket konsekventare länkage med stänger istället för wire.
:thumbsup:

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 09 Feb 2013, 13:01

Dave wrote:
Lasse Karlsson wrote: Mmmmmm, får se om jag slutför wirelösningen, eller bygger ett servofäste så att servot kommer i samma höjd som bromsarmarna, och kan änvända eker istället..........
Skulle utan att blinka höja servot om det behövs. Du får ett väldigt mycket konsekventare länkage med stänger istället för wire.
:thumbsup:
Hej igen, det blir helt klart att bygga om som ni sa, det är det bästa sättet att lösa det på:)

Det är 25mm nivåskillnad mellan servoarm och bromsinfästningen på centerdiffen, ska testa utan distans först, blir det svikt så fixar jag distans så att servot kommer i samma nivå som centerdiffen.

Tackar för alla bra tips!

Mvh

Lasse

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 09 Feb 2013, 13:57

Hej igen, nu knäckte jag till ett stag till bromsen så att man kan se lite, vad tror ni om vinklarna?

Ska jag satsa på en distans för att få upp servot, eller ser det ok ut?


Mvh

Lasse
Attachments
DSC_1483.JPG
DSC_1485.JPG

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD X4 Electric

Post by Dave » 09 Feb 2013, 14:07

Skulle helt klart funka bättre om du höjde servot lite.....
Med en 2mm rostfri eker från ett cykelhjul tror jag dock att du skulle kunna bocka den i en Z form till rätt höjd utan att det skulle påverka jättemycket....
Vänd tillbaka servot också så får du ut centrumet på servoarmen mer också ;)

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 09 Feb 2013, 14:49

Dave wrote:Skulle helt klart funka bättre om du höjde servot lite.....
Med en 2mm rostfri eker från ett cykelhjul tror jag dock att du skulle kunna bocka den i en Z form till rätt höjd utan att det skulle påverka jättemycket....
Vänd tillbaka servot också så får du ut centrumet på servoarmen mer också ;)
Hej, jo jag upptäckte precis att det blev bättre när jag vände på servot :doh:

Mvh

Lasse

Lasse Karlsson
Posts: 52
Joined: 30 Jul 2011, 22:34
Phone Number: 0738395718
Location: Arvika

Re: MCD X4 Electric

Post by Lasse Karlsson » 15 Feb 2013, 00:42

I dag fick jag till ett motorfäste utav ett beg CastleCreations motorfäste till Baja 5B som jag hade liggandes.

Även om det handlar om en skruvad konstruktion så känns det riktigt bra.

Så nu är ju dom svåraste bitarna fixade, är bara hasplåten under diffdrevet kvar att fixa o fäste för Accarna.

Resten blir ju i stort sett bara att montera, inte så mycket att fundera över.

Men resten kostar ju pengar, servos, fartreglage, accar osv......

Men det känns skönt att kommit så här långt :dance: :dance:

Mvh

Lasse
Attachments
DSC_1565.JPG
DSC_1566.JPG
DSC_1564.JPG

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 16 guests