FG snikräser

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 06 May 2012, 20:44

Denna landade i garaget idag, så det får bli en ny tråd på en bekant bil.

Image

Kanske är en överraskning för Malte också, för jag snodde med den från Bjuggen i morse när jag var där och hämtade en kaross till Stefan :)

Den är i behov av mycket kärlek.. får ta det när jag har lite tid över, närmaste dagarna får jag koncentrera mig på att titta över rs5:an lite inför rejset i Lidköping.
Har lite funderingar, tanken är att den ska vara billig, lätt, och ska förhoppningsvis få en pigg motor..

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: FG snikräser

Post by Malte » 06 May 2012, 22:00

Fin bil du har skaffat dig! Ser fram emot att den rullar igen!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 06 May 2012, 22:12

En riktig vandringspokal ;)

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: FG snikräser

Post by Malte » 06 May 2012, 22:16

Rallyfinnen wrote:En riktig vandringspokal ;)
Precis som brudarna sa förr i tiden om Bjuggen!

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG snikräser

Post by J.A racing » 06 May 2012, 22:37

Haha...

Blir det bara onroad nuförtiden?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: FG snikräser

Post by wrep » 06 May 2012, 23:19

Är det den som var corvette-johans gamla? isf kan ni ju snacka minnen i Lidköping :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 07 May 2012, 10:11

Borde kanske ta med den så blir det nostalgiträff :)
J.A racing wrote:Haha...

Blir det bara onroad nuförtiden?

Ja, det får man nog säga.. har haft betydligt bättre flyt med banåkandet än offroad, så det har blivit så.
Mer körtid för pengarna, och så slipper man att det blir alltför skitigt.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: FG snikräser

Post by J.A racing » 07 May 2012, 10:36

Ok samma här, så man kanske kränger iväg buggyn också skickade fluxen till Boden.
Kanske skulle kränga allt och testa en RS5'a. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 07 May 2012, 18:56

Inte helt fel tror jag, tycker jag börjar komma bra överens med den bilen nu. Lite krångligare att skruva på än andra bilar skulle jag tro, men i övrigt en robust konstruktion.

Beställde alla lager till denna från kullagergrossisten idag, lär nog få byta alla lager, så det var lika bra att ta hem direkt.

Tittade lite snabbt på den idag, ser ut som plasten vid inre lagret för mellanaxeln är dålig. Får väl se vad mer man hittar när man börjar plocka isär, lär väl få byta en hel del plast gissar jag..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 08 May 2012, 16:44

Har redan fått hem lagren till denna, KLG är helt enkelt oslagbara när det gäller snabbhet och pris!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 18 May 2012, 20:40

Idag har jag börjat pyssla lite med denna. Har slitit isär allt och börjat gå igenom den. Har kollat bottenplattan, och den var rak o bra. Bytte alla lager, har rensat en del rost o skit. Två av dämparna läckte ordentligt, och ena gummiblåsan var trasig. Kolvstängerna var rostiga på dom två som läckte. Försökte slipa kolvstängerna, men det var ganska djup rost.. Har inte kollat vad delarna kostar, om det ens är värt att renovera dom. Jag har två snikdämpare som jag funderar på att sätta i fram till att börja med.

Trixat lite med bakvagnen och försökt komma på något för att minska vridningen/böjningen i dom bakre bärarmarna. Jag testade göra så här:

Image

Borrade in en lång M8 igenom armen, får se hur mycket det hjälper. Funkar det så får jag väl försöka få tag på en hö/vä-gängad så det är lättare att justera in. Går att finjustera toe lite på dom främre också, så helt låst är man inte.

Har borrat in lite stålhylsor som lagring på pinnarna i bakvagnen också, för att förhoppningsvis få lite mindre friktion, och bättre hållbarhet.

Har konstaterat att bilen är 38 bred, så BMW-karossen passar inte så värst bra.. Vad ändrar dom mellan 38 och 40 egentligen? Känns som det borde vara andra länkarmar och drivaxlar? I värsta fall får jag köra med Peugeot-karossen jag hade på rs5:an förra året, den är ca 38cm bred.

Jag försökte pussla ihop drivlinan, men det stämmer inte alls.. Tror 'kopplingshållaren' (yttre plastbiten i drivlinan) är till en buggy, hålen stämmer bara om man ställer upp motorn.. Dessutom verkar inte drevpassningen mellan diff och mellanaxel stämma heller, kan det också vara annorlunda på en buggy?
Blir väl att beställa lite plastdelar till drivlinan om jag inte råkar hitta kina-alu svinbilligt någonstans. Tips?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 18 May 2012, 22:31

Blev en beställning på diverse delar till Hobbygården, då brde jag ha allt för att få ihop den, förutom möjligtvis servon.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 20 May 2012, 09:32

Efter att ha kollat på Maltes FG vid banan igår, så kunde jag konstatera att FG har sina egna kopplingskåpor för att man ska få rätt vinkel på motorn. Lite konstigt att man inte kan använda original Zenoah-kåpa kan man tycka..
Får testa lägga en köpes-annons och se om någon råkar ha en sådan liggande.

Zulle
Posts: 190
Joined: 15 May 2011, 10:40
Phone Number: 0730322008

Re: FG snikräser

Post by Zulle » 20 May 2012, 09:41

Rallyfinnen wrote:Blev en beställning på diverse delar till Hobbygården, då brde jag ha allt för att få ihop den, förutom möjligtvis servon.
Jag har servon, snabba och starka.
HARM is the shit

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: FG snikräser

Post by Rallyfinnen » 27 May 2012, 20:40

Fick leverans av lite delar till denna av Roger i Växjö.
Sedan när jag kom hem blev det direkt en tur på hojen till Micke, och hämtade kopplingskåpan han sponsrade med! :worship:

Image

Kanske kan få den körbar till helgen..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 22 guests