Maltes FG onroadresa!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Hmm.. drifta förbi på rakan, du får nog köra på fälgarna då, inte klistriga asfaltdäck
Jag har satt ihop bottendelen, och är klar med portning och kolv nu. Har inte modifierat porttiderna, utan testar som dom är först för att se hur den beter sig med pipan. Har bara breddat insuget lite och så omvinklingen på isolatorn förståss.
Konstaterade enklaste och tydligaste sättet att visa skillnaden mellan RCMK och Zenoah var att lägga packningarna på varandra:
Jag har satt ihop bottendelen, och är klar med portning och kolv nu. Har inte modifierat porttiderna, utan testar som dom är först för att se hur den beter sig med pipan. Har bara breddat insuget lite och så omvinklingen på isolatorn förståss.
Konstaterade enklaste och tydligaste sättet att visa skillnaden mellan RCMK och Zenoah var att lägga packningarna på varandra:
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Gårdagens övning: plocka ihop motorn och inkörning
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Så, nu är provresultaten klara!
Svarta kurvan med Bigpower, och den blå är med VRC-pipan för FG4WD.
Inte riktigt 5hk, men tillräckligt nära!
På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.
Svarta kurvan med Bigpower, och den blå är med VRC-pipan för FG4WD.
Inte riktigt 5hk, men tillräckligt nära!
På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Tackar Sam för portning och ihopmontering och bänkning! Är mycket nöjd!
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Tjusigt !
Gissningen på 4,8hp var ju inte långt bort
Trodde nog att det skulle ha varit lite mer vrid, men det ska bli väldigt intressant att se den i bilen sen !
Lär nog gå fint !
Gissningen på 4,8hp var ju inte långt bort
Trodde nog att det skulle ha varit lite mer vrid, men det ska bli väldigt intressant att se den i bilen sen !
Lär nog gå fint !
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Försvann spelet i kolven med en annan kolvbult eller var det samma ?Rallyfinnen wrote: På minussidan så är det lite rassel i motorn, kan bero på den lättade och svarvade Zenoah-kolven, testade tom byta kolvbultslagret och brickorna, utan att det gjorde någon skillnad. Inget glapp någonstans i lager osv, och squishen ligger på höga 0,6mm för att hålla komp och temp under kontroll.
Rassel borde ju ha med kolven att göra kan man tycka....kolvring eller bult...
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Körde ju med Zenoah-kolven, så kolvbultspassningen var ok. Båda kolvbultarna gick lika trögt(/lätt) i den tyckte jag, så jag körde med RCMK kolvbulten, för den var lite lättare. Glappet vi såg beror nog mest på att RCMK-kolven har lite för stort hål för kolvbulten.
RCMK har samma bredd på nållagret som CY, dvs bredare korg och andra brickor som inte får plats i Zen-kolven. Därför var jag tvungen att slipa ner korgen till nållagret och byta till andra brickor, därför trodde jag först att ljudet kunde bero på den modden, men efter att ha satt i nytt Zen lager + brickor var det likadant.
Rasslet borde inte vara kolvring heller, för den 'passade i spåret' även om jag använde RCMK kolvring på Zen-kolven. Jag misstänker att nersvarvningen på toppen av kolven kan göra att kolven kan tippa lite fram o tillbaka i cylindern, och att det är orsaken till ljudet.
RCMK har samma bredd på nållagret som CY, dvs bredare korg och andra brickor som inte får plats i Zen-kolven. Därför var jag tvungen att slipa ner korgen till nållagret och byta till andra brickor, därför trodde jag först att ljudet kunde bero på den modden, men efter att ha satt i nytt Zen lager + brickor var det likadant.
Rasslet borde inte vara kolvring heller, för den 'passade i spåret' även om jag använde RCMK kolvring på Zen-kolven. Jag misstänker att nersvarvningen på toppen av kolven kan göra att kolven kan tippa lite fram o tillbaka i cylindern, och att det är orsaken till ljudet.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11644
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Sv: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Ja, det lär ju isåfall inte gå nån längre stund om ljudet kommer av kolvskrammel i loppet....
Vore ju kul att veta om det försvinner med en osvarvad kolv....
Vore ju kul att veta om det försvinner med en osvarvad kolv....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Det beror på.. lite lätt kolvskrammel behöver inte vara skadligt, och det var ju inget våldsamt ljud, utan lite som kovringsrassel typ, men naturligtvis skulle det vara bättre att forsätta utreda ljudet.
Funderade på detta med osvarvad kolv, men vill inte slänga i en std Zen kolv utan att lätta den med tanke på att den varvas rätt friskt. Jag har ingen 'hållare' för att fräsa ur insidan på 36mm kolvar, och ont om tid också, så jag vågade inte lova Malte att det blir gjort inom rimlig tid, risken är att motorn blir liggande..
Funderade på detta med osvarvad kolv, men vill inte slänga i en std Zen kolv utan att lätta den med tanke på att den varvas rätt friskt. Jag har ingen 'hållare' för att fräsa ur insidan på 36mm kolvar, och ont om tid också, så jag vågade inte lova Malte att det blir gjort inom rimlig tid, risken är att motorn blir liggande..
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Idag blev det en ny pipa till någon av bilarna i min egen klass som heter Maltetouring.
Samba 7a som är lite extra portat i kröken, enligt säkra källor ifrån våran lätt finska vän skall den ge 2-3hk extra!
Samba 7a som är lite extra portat i kröken, enligt säkra källor ifrån våran lätt finska vän skall den ge 2-3hk extra!
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Fick även köpt mig en pipa av rallyKekkonen som var lite sprucken till ett riktigt kompispris, Tack!
Har haft den på svetsning och fick tillbaka den idag så vi hoppas den håller ett tag nu!
Ursprunget sägs vara Technokit, skall bli skoj att pröva! Blir nog på Peters gamla långchassie BMW tror jag!
Närbild på svetsningen.
Har haft den på svetsning och fick tillbaka den idag så vi hoppas den håller ett tag nu!
Ursprunget sägs vara Technokit, skall bli skoj att pröva! Blir nog på Peters gamla långchassie BMW tror jag!
Närbild på svetsningen.
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Inga pipor i titan
Baja 5b ss X 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Baja 5b
Baja 5t
FG sportline x 2
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Nej, så dyra leksaker har jag inte råd med!Comer wrote:Inga pipor i titan
Undrar om man kanske skall försöka få dit denna karossen till sommarn då. den är ju rätt frän faktiskt!
Eller vad tycker ni? Gäller bara att få fast den på chassiet!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Malte - Den tyska fördärvstråden..
Tuff kaross Men det ser ut som det stämmer lite dåligt med axelavståndet på bilden? Synvilla?
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 9 guests