RS5 T10
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
RS5 T10
Då var det dags att starta en ny projekttråd (igen) då
Köpte denna från England, och fick hem paketet idag. Lite historia: Den ska vara en fd 'fabriksteam-bil' som förra ägaren fick som delbetalning för något hemside-jobb åt Modelcargo. Som vanligt tjatade jag till mig en massa krafs (sa han skulle slänga med allt skit han hade liggande), och det blev en kaross, en hög däck, lite reservdelar till RS5:an, lite alu till FG eller Harm (ingen aning, till salu annons ute), servon, en gammal 230-motor, kolfiber luftburk (sprucken) och lite diverse plock för 200pund extra. Komplett chassi med hydrauliska bromsar och pipa ingick i paketet från början. Detta är dessutom den dyraste rc-bilen jag köpt hittills.. och den är begagnad!
Undrar vad man ska döpa denna till? Carbon-fighter?
Jag har min vana trogen börjat med att plocka isär lite
Hittade glapp i styrningen, och det visade sig att det var skruvarna som satt löst i servoarmarna. Passade på att lägga på lite gummislang på fjädern också, för att få bort det mikroskopiska glappet där också.
Lite smådelar:
Pipa:
Däck:
Och så karossen:
Det första jag kom att tänka på när jag såg bild på karossen var detta
Dvs bilen i filmen TAXI. Vet inte om bilden är på den från första filmen?
Funderar på en taxi-skylt till denna kaross
Vet inte om jag ska växla kaross med Lautern, eller vad det blir. Funderar på att sälja den nu, börjar bli lite många bilar..
Tyvärr inga fler bilder för tillfället.. Tog bara en bild på chassit, och den blev suddig och helt kass. Mer kommer senare när jag skruvar på den. Helgen är räddad
Köpte denna från England, och fick hem paketet idag. Lite historia: Den ska vara en fd 'fabriksteam-bil' som förra ägaren fick som delbetalning för något hemside-jobb åt Modelcargo. Som vanligt tjatade jag till mig en massa krafs (sa han skulle slänga med allt skit han hade liggande), och det blev en kaross, en hög däck, lite reservdelar till RS5:an, lite alu till FG eller Harm (ingen aning, till salu annons ute), servon, en gammal 230-motor, kolfiber luftburk (sprucken) och lite diverse plock för 200pund extra. Komplett chassi med hydrauliska bromsar och pipa ingick i paketet från början. Detta är dessutom den dyraste rc-bilen jag köpt hittills.. och den är begagnad!
Undrar vad man ska döpa denna till? Carbon-fighter?
Jag har min vana trogen börjat med att plocka isär lite
Hittade glapp i styrningen, och det visade sig att det var skruvarna som satt löst i servoarmarna. Passade på att lägga på lite gummislang på fjädern också, för att få bort det mikroskopiska glappet där också.
Lite smådelar:
Pipa:
Däck:
Och så karossen:
Det första jag kom att tänka på när jag såg bild på karossen var detta
Dvs bilen i filmen TAXI. Vet inte om bilden är på den från första filmen?
Funderar på en taxi-skylt till denna kaross
Vet inte om jag ska växla kaross med Lautern, eller vad det blir. Funderar på att sälja den nu, börjar bli lite många bilar..
Tyvärr inga fler bilder för tillfället.. Tog bara en bild på chassit, och den blev suddig och helt kass. Mer kommer senare när jag skruvar på den. Helgen är räddad
Last edited by Rallyfinnen on 17 Aug 2011, 21:52, edited 1 time in total.
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: RS5 T10
Där ser man... Skulle inte skaffa en bil för GT-klassen?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T10
Jo, jag hade tänkt skaffa en harm för GT, men så ska dom komma ut med en ny modell någon gång 'snart'. Jag var inne på en harm för touring också,men när jag såg denna kunde jag inte låta bli När jag funderade på det så hade det kostat ungefär samma att få en GT körklar också, för att jag hade fått köpa den ny.
Dessa bilar är känsliga på inställningar odyl, så det återstår att se hur jag kommer överens med bilen framöver. Det är inte så att jag tror jag ska vara snabbast bara för att jag har kolfiber på bilen
Den känns som den är rejält byggd, ska väl tåla lite smällar, och så är det ju roligare att skruva med en rejäl bil
Dessa bilar är känsliga på inställningar odyl, så det återstår att se hur jag kommer överens med bilen framöver. Det är inte så att jag tror jag ska vara snabbast bara för att jag har kolfiber på bilen
Den känns som den är rejält byggd, ska väl tåla lite smällar, och så är det ju roligare att skruva med en rejäl bil
Re: RS5 T10
Det blir säkert skit bra detta!
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: RS5 T10
Dom är grymt håll bara, har sett 2 st av den äldre "pushrod" modellen. Som kört av in i stängslet på vår bana utan nått större haveri.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: RS5 T10
Du skaffar dig bara mer o mer jobb.Det skall bli intressant att se vad du kommer att göra med denna bil.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T10
Fler att prioritera mellan... Får väl se vad det blir av denna. Ska nog få sig en genomgång under vintern, och så blir det nog att fixa en 240-motor till den också.
Blir väl en snabbgenomgång på den nu, och så nöta lite på däcken jag fick med innan det blir vinter. Sedan är det ju lugna gatan hela vintern, då kan man pyssla lite i lagom takt.
Blir väl en snabbgenomgång på den nu, och så nöta lite på däcken jag fick med innan det blir vinter. Sedan är det ju lugna gatan hela vintern, då kan man pyssla lite i lagom takt.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: RS5 T10
gick rätt snabbt att få hem den ändå tycker jag... när vi köpte en bil från england tog det nog 2-3 veckor.
Är du nöjd med köpet nu då?
Är du nöjd med köpet nu då?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: RS5 T10
Kul att du slog till på bilen Rallyfinnen! Ska bli intressant att se någon som verkligen kör hårt med sin onroad och inte bara putsar på den
Letar Baja 5B
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: RS5 T10
Blankt e fint! Fast det körs rätt hårt när det bara rullar, men det är dåligt med filmande tyvärr.
Nu vill jag se mera bilder på chassit Var på väg att köpa en T10 för några år sen, men den var nere i Svedala och jag orkade inte kuska ner dit så det blev en GT2´a istället. Något man ångrat lite ibland men men, nu har jag ju lite kolfiber på min Evo i alla fall.
Nu vill jag se mera bilder på chassit Var på väg att köpa en T10 för några år sen, men den var nere i Svedala och jag orkade inte kuska ner dit så det blev en GT2´a istället. Något man ångrat lite ibland men men, nu har jag ju lite kolfiber på min Evo i alla fall.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: RS5 T10
Va e de för påhopp du kommer medwaqr wrote:Kul att du slog till på bilen Rallyfinnen! Ska bli intressant att se någon som verkligen kör hårt med sin onroad och inte bara putsar på den
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: RS5 T10
Tack för kommentarerna!
Nöjd med köpet? Svårt att säga än, det kanske jag kan uttala mig om när jag kört några timmar, krashat några gånger osv Jag är iallafall inte speciellt impad av förra ägaren faktiskt. Idag har jag haft isär hela framvagnen. Han har kört med en yttre kulled lös, en indre kulled halvt ipressad, olika distanser under kulorna på höger och vänster sida (inre nedre leder), diverse krokiga skruvar osv... Man borde riva bilen i molekyler och dubbelkolla allt han kan ha grejat med
Fick flytta stagen längst ut på styrservo-armarna. Som det var innan, så var detmekaniska styrstoppet skruvarna mot servohusen...
Den lösa och den halvt ipressade kulleden har jag satt fast med locktite.
Här kommer lite bilder från dagens grejande:
Mer bilder kommer vartefter jag grejar med den, jag bjuder inte på allt på en gång
Nöjd med köpet? Svårt att säga än, det kanske jag kan uttala mig om när jag kört några timmar, krashat några gånger osv Jag är iallafall inte speciellt impad av förra ägaren faktiskt. Idag har jag haft isär hela framvagnen. Han har kört med en yttre kulled lös, en indre kulled halvt ipressad, olika distanser under kulorna på höger och vänster sida (inre nedre leder), diverse krokiga skruvar osv... Man borde riva bilen i molekyler och dubbelkolla allt han kan ha grejat med
Fick flytta stagen längst ut på styrservo-armarna. Som det var innan, så var detmekaniska styrstoppet skruvarna mot servohusen...
Den lösa och den halvt ipressade kulleden har jag satt fast med locktite.
Här kommer lite bilder från dagens grejande:
Mer bilder kommer vartefter jag grejar med den, jag bjuder inte på allt på en gång
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: RS5 T10
Som vanligt alltså Brukar alltid sluta med att man får göra om allt från början när man köper beg.Jag är iallafall inte speciellt impad av förra ägaren faktiskt.
Jag undrar om inte Chassit är tjockare i plasten på den här bilen än vad den är på min.
Kul att kolla lite på bilderna Man känner igen lösningarna men ändå är allt lite annorlunda än på min är väl det som kallas utveckling
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 16 guests