"The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Alla Onroad-projekt
User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by nho1 » 22 Apr 2012, 21:47

jojomek wrote:MIn går också åt höger, fast inte så mycket som din gör.
Har testat flytta runt den, men antingen blir det som på bilden eller rakt framåt. Kommer testa att ha den rakt framåt.

Ni som kör med denna luftburk, har ni kör med silikon runt skarven där oring sitter? Installationsbeskrivning anger att man kan täta med silikon, hur känsligt är det?

Åter lite arbete med bakparti, sen är den klar för säsongspremiär.
Någon som vet om man börjat köra på Jehanderbanan i Norrköping än? :hmm:

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by wrep » 22 Apr 2012, 21:52

Skippa skruvarna och sätt dit en slangklämma istället så kan du vinkla den precis hur du vill :thumbsup:
Jag har silicone på min..tyckte det kändes säkrast :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by nho1 » 26 Apr 2012, 22:02

Då var Alu diff ditmonterad också! :toung:

Image

Börjar närma sig klar för premiär nu....

KBMCD
Posts: 152
Joined: 08 Nov 2009, 22:30
Phone Number: 0709998877
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by KBMCD » 27 Apr 2012, 12:55

nho1 wrote:
jojomek wrote:MIn går också åt höger, fast inte så mycket som din gör.
Har testat flytta runt den, men antingen blir det som på bilden eller rakt framåt. Kommer testa att ha den rakt framåt.

Ni som kör med denna luftburk, har ni kör med silikon runt skarven där oring sitter? Installationsbeskrivning anger att man kan täta med silikon, hur känsligt är det?

Åter lite arbete med bakparti, sen är den klar för säsongspremiär.
Någon som vet om man börjat köra på Jehanderbanan i Norrköping än? :hmm:

Yes, banan är fit for fight. Eftersom det är ganska taskigt dränerat så bör man hålla sig på asfalten... :)
jag har varit ute ett antal ggr och kört.

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by nho1 » 06 May 2012, 21:40

Jaha, då börjar man få ihop bilen igen. :happy:

Sedan sista inlägget har nu bakre dämparna fått ny olja (4000) och jag har monterat stabiliseringsstag (9029) till de bakre bärarmarna.
Dessutom monterat in mottagare och transponder.

Image

Så nu återstår inte mycket:
- Olja in luftfilter.
- Byta en drivaxeldamask bak som jag råkade skada när jag monterade 9029. :mad:
- Ställa in en grundinställning.
- Tanka och köra! :lol2:

Någon som kan förse mig med en bra grundinställning av hjulvinklar?
Har bara tillgång till en stållinjal och en sådan här (vad det nu heter..):
http://rc-car-online-shop.de/shop/en/pr ... 1pce-.html

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by J.A racing » 06 May 2012, 21:48

Grymt det tar sig ser jag, hjulvinklar har vi skrivit om någonstans. Ska se om jag hittar den länken :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by nho1 » 06 May 2012, 22:29

Har för mig jag fått tipset nån gång att man ska använda en stållinjal på utsida av framfälg och linjen bakåt skall gå till mitten av bakdäcket? :hmm:
Finns liknande för bak?

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by wrep » 07 May 2012, 14:47

tvärs om är det... bakdäcken ska peka på mitten av framhjulet.
Sen fram kan man köra på hälften dvs om du styr lite så att ena hjulet är rakt då skall det andra peka på mitten bak.
sen får du ju förstås kolla så att bägge styrstagen blir lika långa :hammer:
Det kan du ha som utgångspunkt iaf. :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by Peter7 » 07 May 2012, 15:35

Pekar det på mitten av framhjulet så blir nog det lite mycket toe in, jag utgår från ungefär halva halva framdäcket..
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by sx3 » 07 May 2012, 15:57

Mitten på framhjulet beror ju lite om man har toe-in/out i fram, känns inte som en vettig lathund faktiskt =/
My motor is stalled but my wheels are still spinning

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by wrep » 07 May 2012, 16:10

Peter7 wrote:Pekar det på mitten av framhjulet så blir nog det lite mycket toe in, jag utgår från ungefär halva halva framdäcket..

Det beror ju på om man har kort eller långt chassi förstås... jag tänker på hur det blir på min långa då är det lagom
sx3 wrote:Mitten på framhjulet beror ju lite om man har toe-in/out i fram, känns inte som en vettig lathund faktiskt =/
Jo delvis men har man inga prylar att mäta med får man nöja sig med tumregler ;) inte alla som har fina setupbrädor vettu :lol2:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Peter7
Posts: 476
Joined: 21 Jun 2011, 11:28
Phone Number: 0709959666
Location: Kristianstad

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by Peter7 » 07 May 2012, 18:27

Körde så på mitt mellanchassi och har det på långa också, verkar funka bra:)
Hur framhjulen är ställda spelar väl inte så stor roll? Kan ju ställa däcket rakt på den sidan man kontrollerar? Eller är jag snett på det nu?:)
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by nho1 » 07 May 2012, 19:10

Får testa era tips ovan.
Men camber vinklar? :hmm:

User avatar
Bruce
Posts: 18
Joined: 21 Feb 2012, 22:46
Phone Number: 0705422449
Location: Malmö

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by Bruce » 07 May 2012, 20:12

Halloj
Jag brukar ha en camber grundinställning med -3 grader på bakhjulen med bottenplatta helt nertryckt. Fram har jag 0 grader med bottenplattan helt nertryckt. Kan öka till +1 grad om det är bra grepp.
Toe in på bakhjulen brukar bli att linjalen träffar mitt i främre sidokarossfästets hål.
Toe out på framhjulen brukar jag ha att man ställer tex vänster framhjul rakt (sätt linjalen på vänster hjulet och kolla så du har lika avstånd mellan sidokarossfästena på vänster sida och linjalen), flytta linjalen till höger hjulet, då skall linjalen på höger hjulet träffa mitt i bakhjulet. gör sen likadant med höger hjulet rakt istället. Tänk bara på att styrstagen är lika långa efter att du har justerat.
Detta gäller mitt mellan chassi, men jag har för mig att man har samma grundinställning på långa chassit också.
Hoppas du fattar lite av hur jag måttar osv.
Annars e det bara K.B.K. som gäller- Kör Bara Kör.
Rickard
Inte snabbast utan snyggast

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: "The Pacecar" FG Sportsline by nho1

Post by nho1 » 07 May 2012, 20:28

Tack Bruce för hjälpen! :thumbsup:
Ska testa den set-up'n som utgångspunkt.

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests