Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Alla Onroad-projekt
User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 12 Jul 2011, 21:34

Efter dagens körning så inser jag att jag har mycket kvar att lära innan man kan köra bilen fullt ut.. Är hal som bara fan.
Testade alla möjliga olika inställningar med hårdare fram och hårdare bak och vise versa.. Den gick som bäst med stenhårda däck fram och mjuka bak. Men då styrde det ju knappt. Den släpper på röven så ort man släpper gasen. Men går skit stabilt på rakorna. Känns skit skum.. Men det är bara fortsätta jakten på den optimala inställningen för min körstil...
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by J.A racing » 12 Jul 2011, 21:37

Vad har du för hjulvinklar bak?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by sx3 » 12 Jul 2011, 22:15

Nyköping var ruggig hal när solen låg på asfalten, tidigare på dagen låg som klistrad på vagnhärad!
Tyckte du körde bra =)
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 12 Jul 2011, 22:55

Kör nästan grader bak mätte vi fram. Har inga verktyg för att mäta det själv ännu tyvärr...
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 14 Jul 2011, 09:06

Kör 3 grader toe in och ganska rak camber...
fram kör jag inte så mycket toe out för han var så sjukt styrskänslig. Kan inte justera så mycket i min billiga radio..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Rallyfinnen » 14 Jul 2011, 09:17

Löper allting lätt i drivlina och fjädring? Om den rullar lite trögt (trög i drivlina / bromsar som ligger på) eller om det kärvar lite i hjulupphägningar och dämpare så kan bilen bli väldigt otrevlig att köra, detta blev jag påmind om sist jag körde Lautern.
Om diffen är hård kan det också bli mycket drifting..

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by J.A racing » 14 Jul 2011, 09:24

Ok 3 grader toe in bak låter bra, camber kollar man med nedtryckt chassi. Då kan den ligga på 2,5-3 grader även den och fram gör man likadant men med 0 grader. Har du gjort den modden fram och ökat hjulbasen med 5 mm, de gjorde rätt mycket på nervositeten.

Som Sam skriver ang diffen så kom jag på att min svällde av värmen och gjorde att outdrives'n kärvade i diffhuset. Då vart bilen jäkligt skum. Kän på diffen kall det ska gå jäkligt lätt, knappt någon diffverkan alls. Sen kör du den varm och känner det ska fortfarande gå lika lätt. :thumbsup: Gör det inte det så får man ta isär diffen och putsa till lite i hålen.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 14 Jul 2011, 10:13

Jag har inte moddat framvagnen..

Det jag tycker är skumt är att den går jävligt stabilt på rakorna och när man stämplar ut från böjen. Är bara vid avsläpp i böjarna som den vill sladda. Tycker att det kom i samband med att jag fixade och trixade för att få den lite hårdare fram.
Men när jag går tillbaka till fabriksinställningarna kommer jag lixom inte tillbaka. Nu lyfter den på innehjulet vid tvära kurvor oxå. Gjorde den inte förr... Fattar noll just nu faktiskt.. Trodde att det kunde göra med förstärkningen i bakvagnen men peter kör utan och han har samma problem..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by J.A racing » 14 Jul 2011, 10:21

Testa utan kränghämmaren bak och se om det hjälper.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
jojomek
Posts: 270
Joined: 11 Jul 2011, 23:22
Location: Marieholm/Skåne/Sverige
Contact:

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by jojomek » 14 Jul 2011, 11:22

En sak du kan prova med är att lägga dåliga däck fram, det är lätt att få för mycket fäste på framhjulen och då blir den väldigt stirrig i kurvorna.

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 17 Jul 2011, 21:40

Körde en sväng igår med ett par dåliga originaldäck. Om man kan kalla det däck. Backelitpuckar..
Min krängare bak hade släppt på ena sidan och hakat fast mellan skruvarna istället för innanför. Tyckte att bilen kändes bättre. men svårt att säga med de dåliga däcken. Att man kunnat missa detta... Men jag fortsätter jakten på den optimale chassiinställningen för mig.. Nästa vända blir Tisdag om jag hinner för mitt grävjobb som hålls på med Måndag och Tisdag. Men jag hoppas..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 17 Jul 2011, 21:41

Behöver visst beställa mer däck nu.. De är ju slut alla mina. Inte mycke mönster kvar alls på några... Men det får bli efter lön... Skiter inte pengar tyvärr..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
nho1
Posts: 1061
Joined: 01 Jan 2010, 10:41
Phone Number: 0702436912
Location: Norrköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by nho1 » 17 Jul 2011, 21:44

Smurfen wrote:Behöver visst beställa mer däck nu.. De är ju slut alla mina. Inte mycke mönster kvar alls på några... Men det får bli efter lön... Skiter inte pengar tyvärr..
Hur snabbt slits däcken?
Fick ju med en uppsättning till bilen och köpte en extra uppsättning GRP-C däck.
Stor skillnad på de däck som följer med och GRP-C däck? Är väl GRP däck som följer med?

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by J.A racing » 17 Jul 2011, 22:12

Ja däck går det åt på de här bilarna, ligger man i och kör hårt en kväll så kan det nog gå en uppsättning om man har tur. :lol2: Men det mer normala är väl 2-3 körtilfällen kanske, det beror lite på hur varmt det är ute mm också. Sen går det att nöta ner tills det nästan går hål i dom men då är inte greppet på topp längre. :sunglasses:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Smurfens Porsche. ( Nöjd )

Post by Smurfen » 19 Jul 2011, 23:55

Testade lite idag. Bara en halv tank innan jag storknade...

Gick faktiskt förvånandsvärt bra. Måste fortfarande leta optimal inställning. Nu kastade den inte. Utan nu spinner innehjulet bara vid sväng. Men jag fortsätter jakten. Sedan gick den varmt idag oxå. Blir mindre rutor och mer nålning så borde den fungera bättre.. Hoppas någon kommer köra i VGH i helgen. Då kommer jag upp..
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Locked

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests