The Harmagedon, SX-3 -013
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Mitt glappade i dreven även som nytt, men det blev nog aningen värre med tiden också.
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Jaha, då är man klar för helgen som komma skall!
Imorn blir det shake-down och nåla motor och allmänt "vakna till liv", det var 8 månader sen man körde, så man är väl ringrostig misstänker jag..
Imorn blir det shake-down och nåla motor och allmänt "vakna till liv", det var 8 månader sen man körde, så man är väl ringrostig misstänker jag..
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Andra körningen för detta år är avklarad..
Efter ett mellanaxelras och difflagerras så lyckades jag uppnå mina två mål med helgen.
1. Inte bli sämst i norden
2. Steka finnen och Wrep
Slutade på totalt #13 i nordiska, med ej fungerande frambromsar och difflagerras #2 i semin
Var nära på att bli diskad pga låg vikt, men lyckades rädda mig med att väga in på min våg, vilket besiktningen godkände.
Efter ett mellanaxelras och difflagerras så lyckades jag uppnå mina två mål med helgen.
1. Inte bli sämst i norden
2. Steka finnen och Wrep
Slutade på totalt #13 i nordiska, med ej fungerande frambromsar och difflagerras #2 i semin
Var nära på att bli diskad pga låg vikt, men lyckades rädda mig med att väga in på min våg, vilket besiktningen godkände.
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Hehe javisst..
Här inte rivit bilen än för att se vad som är felet med bromsarna eller varför den äter difflager.
Vet ej när nästa tävling blir, wäxjö hinner jag inte och Staffanstorp är jag troligen utomlands..
Hade vart kul med ett EFRA GP, någon som vet vart man hittar schema för dessa?måste man ha nationell licens?
Här inte rivit bilen än för att se vad som är felet med bromsarna eller varför den äter difflager.
Vet ej när nästa tävling blir, wäxjö hinner jag inte och Staffanstorp är jag troligen utomlands..
Hade vart kul med ett EFRA GP, någon som vet vart man hittar schema för dessa?måste man ha nationell licens?
My motor is stalled but my wheels are still spinning
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Aha konkurrensen i norden räckte inte... Nu blir det Europa alltså
Varför hinns inte Wäkjö?
Varför hinns inte Wäkjö?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Jävla tur att du inte är med och plockar en massa poäng då!
EFRA GP tror jag inte har så höga krav på licens, kanske Raymond eller någon annan som har erfarenhet kan svara på det.
Tror närmaste GP:t är i Groningen till hösten: http://news.efra.ws/index.php?id=388&fr ... 2013-01-01
Kunde vara intressant att hänga med på något sådant, man lär sig säkert en hel del!
EFRA GP tror jag inte har så höga krav på licens, kanske Raymond eller någon annan som har erfarenhet kan svara på det.
Tror närmaste GP:t är i Groningen till hösten: http://news.efra.ws/index.php?id=388&fr ... 2013-01-01
Kunde vara intressant att hänga med på något sådant, man lär sig säkert en hel del!
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Ja, det var knappt något motstånd under NM
Nee, men det var roligt med många förare, sen kan det vara kul o köra lite internationellt och lära sig av dom stora grabbarna.
Fick blodad tand efter helgen och har råkat klickat hem lite skit för 600€
Borde inte ha kört och sålt bilen istället.. haha
Nee, men det var roligt med många förare, sen kan det vara kul o köra lite internationellt och lära sig av dom stora grabbarna.
Fick blodad tand efter helgen och har råkat klickat hem lite skit för 600€
Borde inte ha kört och sålt bilen istället.. haha
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Verkar som att man måste ha Nationell eller EFRA licens för att köra GP.
Gick in på bilsport online och ansökte om en uppklassning, får väl se vad det ger
Gick in på bilsport online och ansökte om en uppklassning, får väl se vad det ger
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Tur du körde så du fick tillbaka suget då! Vad har du handlat? Blyvikter för 600Eur?
Jag tror nästan D-licens duger som 'nationell' också, men kolla med Erling eller Raymond eller någon av dom som har koll på detta.
Jag tror nästan D-licens duger som 'nationell' också, men kolla med Erling eller Raymond eller någon av dom som har koll på detta.
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Det vart nya halvmånar till diffen, nya drivlinan, lite däck och en tankavluftning.
Saxat från: http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2013.pdf
Sidan 21
För den nationella verkar det inte behövas någon uppklassning? Bara för den internationella?Bilsportlicens Debut
Ansökningsblankett för Debutlicens erhålls efter genomgången utbildning.
Ansökan, som godkänts både av utbildare och av den klubb där den sökande är medlem, insänds
till SBF.
SBF utfärdar Debutlicensen när fastställd licensavgift inkommit.
Innehavare av Debutlicens startar alltid avskild från förare med annan licenstyp, om inte annat
anges i respektive sportgrensreglerna.
Debutlicensen är endast giltig i Sverige.
Bilsportlicens Nationell
Ansökan, som godkänts både av utbildare och av den klubb där den sökande är medlem,
insänds till SBF.
SBF utfärdar Nationell licens när fastställd licensavgift inkommit. Nationell licens gäller för
nationella tävlingar i EU-länder och länder som FIA jämställer med EU-länder.
Nationell licens omfattar även starttillstånd för utlandsstart.
Bilsportlicens Internationell
För uppklassning till Internationell licens, se respektive sportgrensregler.
Ansökningsblankett för Internationell licens och blankett för läkarutlåtande finns att hämta på
SBF:s hemsida. Ansökan som godkänts av sökandes klubb, insänds till SBF tillsammans med
läkarutlåtandet. SBF utfärdar den Internationella licensen när fastställd licensavgift inkommit.
Internationell licens omfattar även starttillstånd för utlandsstart, inklusive Medical Card.
Vid förnyelse av internationell licens fordras utan undantag läkarintyg varje år.
Saxat från: http://web.sbf.se/regler/up/99/Gemensam ... r_2013.pdf
Sidan 21
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Mitt uppe i en om-limning av en kopplingsback som börjat lossna, den sitter såpass att jag måste värma ur den så den ligger i ugnen för stunden
I övrigt så har bilen fått nytt blod i ådrorna (luftat bromsarna), fram huvudbromscylindern hade satt igen i ett av hålen vilket medförde att den tryckte ur olja ur volymkompenseringen/dräneringshålet efter varje körning och i semin i NM så förlorade jag frambromsarna. Som tur var så var det så bra fäste i banan att det knappt behövdes bromsar + att jag hade ett lagerras som bromsade lite åt mig.
Tycker att nya fram + bakvagn gör skillnad och att bilen är säkrare in-i-ur kurvor.
Dock är bakre krängaren feldimensionerad i denna bakvagn då jag fick ha den i hårdaste läget för att den skall vara jämhård med lite hårdare än mitten på förra bakvagnen.
Feldmann körde under GP't i Leipzig tidigare i år med en prototypkrängare på 5mm som han tyckte funkade mycket bättre. Så det är väl bara att vänta och se vad som dyker upp
I övrigt så har bilen fått nytt blod i ådrorna (luftat bromsarna), fram huvudbromscylindern hade satt igen i ett av hålen vilket medförde att den tryckte ur olja ur volymkompenseringen/dräneringshålet efter varje körning och i semin i NM så förlorade jag frambromsarna. Som tur var så var det så bra fäste i banan att det knappt behövdes bromsar + att jag hade ett lagerras som bromsade lite åt mig.
Tycker att nya fram + bakvagn gör skillnad och att bilen är säkrare in-i-ur kurvor.
Dock är bakre krängaren feldimensionerad i denna bakvagn då jag fick ha den i hårdaste läget för att den skall vara jämhård med lite hårdare än mitten på förra bakvagnen.
Feldmann körde under GP't i Leipzig tidigare i år med en prototypkrängare på 5mm som han tyckte funkade mycket bättre. Så det är väl bara att vänta och se vad som dyker upp
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Nehepp, det var inget montera.. det där 1-komponents limmet som skall bakas i ugn har självbakat sig i tuben.
Det är totalt stenhårt, korken har varit på ordentligt.. Undrar hur dom tänkte där :S
Det var rätt mycket kvar i tuben dessutom, känns lite waste att en tub går åt för varje session man ska byta backar/återlimma.
Det är totalt stenhårt, korken har varit på ordentligt.. Undrar hur dom tänkte där :S
Det var rätt mycket kvar i tuben dessutom, känns lite waste att en tub går åt för varje session man ska byta backar/återlimma.
My motor is stalled but my wheels are still spinning
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Ok men jag tror det är lite andra dimensioner på krängare på gång. Saknar ett "nytt" setupblad för nya bakvagnen så man ser hur dom ställer in grejerna. Har du testat nya dreven då?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
Re: The Harmagedon, SX-3 -013
Ja det är det, om inte annat är det inte svårt att ta en fram krängare som är 5mm och sätta i bak. Ta ut mässingshylsan och fräsa upp spåret i dom yttre hållarna.
Setupblad känns lite onödigt, man får ju ställa in bilen efter rådande omständigheter och hur bilen känns och hur däcken slits
Setupblad känns lite onödigt, man får ju ställa in bilen efter rådande omständigheter och hur bilen känns och hur däcken slits
My motor is stalled but my wheels are still spinning
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests