Wrep's FG EVO:s

Alla Onroad-projekt
wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 24 Apr 2011, 23:25

Lite bilder på förödelsen... känns surt... jag som tyckte den här motorn gick bra.. :mad: :hammer:

Image

Image

Image

Image
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor
 

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 24 Apr 2011, 23:29

sx3 wrote:
Må han vila i frid, Amen!
Du ska inte köpa dig en italienare då? ;)
Jo " he went out in style" iaf var aldrig några tecken på att gå dåligt eller så ju... bara stannade utanför depåinfarten.

Nje blir nog ingen Itajernare... . blir nog en cylle till 240-motorn istället... med ev lite wrep-tuning he he
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by J.A racing » 25 Apr 2011, 07:52

Ok surt för den gick ju riktigt bra ju. :rock2: Rc car online har ju 2-bults Markus Feldman cylinder kit :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by Rallyfinnen » 25 Apr 2011, 09:47

Ja, det borde ju gå att väcka den till liv igen! Sätt i ny cylinder och kolv bara, och passa på och byt lager och packboxar, så har du en ny motor :)
Konstigt att clipset/låsringen lossnat..det har inte hänt mig på någpn motor än så länge.. Vet inte om det har någon praktisk betydelse, men jag brukar vända gapet på ringen uppåt, inbillar mig att det är teoretiskt bättre..

Helt rätt att testa på lite portning! :)

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by huSSe » 25 Apr 2011, 09:51

J.A racing wrote:Ok surt för den gick ju riktigt bra ju. :rock2: Rc car online har ju 2-bults Markus Feldman cylinder kit :thumbsup:

fan va surt närr sånt händer!!!
lite offtopic! men har han börjat att porta cyllar?
Image
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by J.A racing » 25 Apr 2011, 09:59

http://rc-car-online-shop.de/shop/en/pr ... 0-set.html

Ja sen om det är han själv eller inte vet jag ej, men MF raceline är hans grejer.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 25 Apr 2011, 10:07

huSSe wrote:
fan va surt närr sånt händer!!!
lite offtopic! men har han börjat att porta cyllar?
Image

:cheesy: Ja en Marty Fedlman cylle det vore nått !
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 25 Apr 2011, 10:46

Rallyfinnen wrote:Ja, det borde ju gå att väcka den till liv igen! Sätt i ny cylinder och kolv bara, och passa på och byt lager och packboxar, så har du en ny motor :)
Konstigt att clipset/låsringen lossnat..det har inte hänt mig på någpn motor än så länge.. Vet inte om det har någon praktisk betydelse, men jag brukar vända gapet på ringen uppåt, inbillar mig att det är teoretiskt bättre..

Helt rätt att testa på lite portning! :)

Jo då laga den går ju men är det värt att lägga ner pengar på en 2-bult? Jag tänkte att det är bättre isf att fixa den kraschade 4-bulten som jag fick med till Bajan. En ny 4 bult kostar bara 220 jorå på RC-Car-Online också... vet inte hur jag skall göra.. kan ju vara lite risky att ställa upp på tävling med en hemmaportad som man inte hunnit testa riktigt heller.

Vi snackade också lite i garaget om hur man skulle vända gapet.... vilken var din teori bakom att vända det uppåt?
Vi var också lite inne på uppåt eller nedåt, vi tänkte att åt sidan vore sämre för att den kanske då kan tryckas ihop av accelerationen :hmm:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 25 Apr 2011, 23:44

Nu har jag beställt grejjor... blev en 240-cylinder plus packningar och lager... blev rätt dyrt ändå tillslut... runt 100 euro... . å sen som vanligt behövde vi ju lite mer grejjor för lika mycket och lite till.. :doh: aja det är ju bara pengar eller vad säger man? :D

Testade ett nytt upplägg med DHL denna gången.. skrev jobbet som leveransadress ,får vi se hur det går..
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

sx3
Posts: 1582
Joined: 17 Nov 2010, 17:08
Phone Number: 0709998877
Location: Stockholm / Solna

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by sx3 » 26 Apr 2011, 19:12

wrep wrote:Nu har jag beställt grejjor... blev en 240-cylinder plus packningar och lager... blev rätt dyrt ändå tillslut... runt 100 euro... . å sen som vanligt behövde vi ju lite mer grejjor för lika mycket och lite till.. :doh: aja det är ju bara pengar eller vad säger man? :D

Testade ett nytt upplägg med DHL denna gången.. skrev jobbet som leveransadress ,får vi se hur det går..
Så Per ska köra stock 23'a? Eller kommer du våga på dig hemmaportning på race??
My motor is stalled but my wheels are still spinning

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by Rallyfinnen » 26 Apr 2011, 21:08

Min teori är samma, accelerationen på kolven borde påverka den mindre om gapet är uppåt eller neråt. Spelar nog ingen roll vilket, jag brukar bara vända det uppåt :)

Kan vara som du säger, att det är bättre att satsa på 4-bult. Brukar 2-bultarna krångla på 23cc också? Vet inte vad skillnaden är på porttider är mellan 32mm 2 och 4-bult heller.. Kanske 2-bultad cylinder hade varit billigare om man ska experimentera med portning (kan ju gå åt mer än en cylinder innan det blir bra..) :)
Om du ska experimentera så kanske det är bäst att lämna kanalerna orörda först, och bara bredda utblås (och kanske höja en aning) och öppna insuget lite, matcha allt och snygga till lite, lätta kolven, gå på lite squish... typ 0,3-0,4..? Borde ge en del mer än original utan att påverka förbrukningen för mycket. Kan vara bra om du kan hålla koll på tempen, går den för varm så får du nog backa lite på kompressionen/squish. Eller har du möjlighet att bearbeta förbränningsrum?

Kanalerna tror jag är känsliga, spolbilden kan nog påverka en hel del hur mycket som försvinner ut genom utblåset, och det lär påverka förbrukningen en hel del inbillar jag mig.

Kör så det ryker! :)

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 26 Apr 2011, 22:54

sx3 wrote: Så Per ska köra stock 23'a? Eller kommer du våga på dig hemmaportning på race??
Den motorn som sköt var en orörd 230 och den gick helt ok med Hurrican pipan tycker jag , men det hade ju förstås vart kul att testa på lite portning också :) Vi får se vad jag hinner med, jag mekade i Tradera motorn ikväll ,den startade och lät ok så jag skall provköra den först.... Chansen att det är kallt och eller blött på första tävlingen är ju överhängande så då blir det bra med en slö-motor :)
Rallyfinnen wrote:
Kan vara som du säger, att det är bättre att satsa på 4-bult. Brukar 2-bultarna krångla på 23cc också? Vet inte vad skillnaden är på porttider är mellan 32mm 2 och 4-bult heller.. Kanske 2-bultad cylinder hade varit billigare om man ska experimentera med portning (kan ju gå åt mer än en cylinder innan det blir bra..) :)
Jo de brukar blåsa cylinderfotspackingen ibland, så jag vill testa hur 4-bulten funkar :) 230 cylindrarna kostar lika mycket inkl kolv som 240 cylindrarna gör utan. Men jag har ju en av varje sort som är skrotade nu så jag kan öva lite innan jag sätter igång :ugeek:
Om du ska experimentera så kanske det är bäst att lämna kanalerna orörda först, och bara bredda utblås (och kanske höja en aning) och öppna insuget lite, matcha allt och snygga till lite, lätta kolven, gå på lite squish... typ 0,3-0,4..? Borde ge en del mer än original utan att påverka förbrukningen för mycket. Kan vara bra om du kan hålla koll på tempen, går den för varm så får du nog backa lite på kompressionen/squish. Eller har du möjlighet att bearbeta förbränningsrum?

Jag köpte 0,25 mm cylinderfotspackning original är 0,5 mm får se vad det ger... annars får jag väl decka lite.
Svarv finns i polarens garage men förbränningsrummet skall vara krökt väl? eller är själva squishen en rak kona?

När du säger öppna insuget? är det bredda du menar eller skall man även ändra porttiderna?
Kanalerna tror jag är känsliga, spolbilden kan nog påverka en hel del hur mycket som försvinner ut genom utblåset, och det lär påverka förbrukningen en hel del inbillar jag mig.

Kör så det ryker! :)
Polarens gamla Oddie-motor hade ögonbryn så det borde ju funka? om man inte gör dem för stora kanske..

Brukar du köra in cylindrarna före du börjar porta?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by wrep » 28 Apr 2011, 23:36

Fick cylindern idag men den ser inget vidare ut i toppen.... squisen är 0,75 mm längst ut vid den smala kanten fast jag hade en tunnare packning än original... :( man vill väl ha kanske 0,4-0,5 över hela ytan fram till domen i förbränningsrummet.... för att åstadkomma det med denna cylinder lär man ju decka den typ 0,8-1mm och sedan bearbeta förbränningsrummet också.. gissar att det inte är helt lätt att svarva där inne när man inte ser vad man gör..

Image

Image
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by J.A racing » 29 Apr 2011, 06:22

Är et en Zenoah cylle du fått och inget annat? :hmm:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Wrep's FG EVO004 "The Spy Car"

Post by Rallyfinnen » 29 Apr 2011, 07:21

Med öppna insug menade jag lite av varje :) Göra det lite fyrkantigare, kanske höja lite, har för mig kolven går mycket högre än insuget, och kanske sänka en aning(mera duration) beroende på vad den är från början, och vad du vill ha för karaktär.

Ögonbrynen är nog ingen nackdel, men som sagt. är dom inte symmetriska så kan det påverka förbrukningen. Kanalerna är ju ändå relativt stora till cylindervolymen på en 23cc jämfört med dom större cylindrarna, därför tänkte jag att man kan undvika dom till att börja med. Jag brukar inte köra in innan portning.

Jag har sett en 34mm Zen med samma kant.. 0,75 är på tok för mycket, du borde nog decka cylindern så du kommer ner under 0,5 tror jag.
För att göra om förbränningsrum behövs nog en cnc-svarv. Squish-området ska ha samma form som kolven (sfärisk), men möjligtvis med lite annan radie (för att få en liten öppnande vinkel på squishen) beroende på vad man ska ha för karaktär på motorn. Om du inte har tillgång till cnc-svarv, så skulle jag låta förbränningsrummet vara som det är.

Tar du bort mycket material genom att decka och sedan ta förbränningsrum, så ändrar du porttiderna ordentligt också, och det kan bli glipa i utblåset när kolven är i ÖD..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests