MCD Rally

Alla Onroad-projekt
User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: MCD Rally

Post by Mats B » 12 Jan 2012, 19:56

Hade det gått att ta lite på ovan kanten av spindeln istället för skruvmodd ??
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 12 Jan 2012, 19:59

David:

Jag gillar också lösningen med det stora lagret, det är tack vare det som jag får den lite smalare.
Jag kör med Lauter-hjulen som jag har på hög ;)

Finns bild på bilen med dom på tidigare i tråden

Image

Nu blir den lite smalare med X4-spindlarna, så hjulen ska inte sticka utanför karossen längre.
Mats B wrote:Hade det gått att ta lite på ovan kanten av spindeln istället för skruvmodd ??
Det finns bara någon mm med plast där, så jag ville inte göra det tunnare. Nu har jag fortfarande en M5 bult med försänkt skalle, bara att jag försänkt den mer i kulan, och slipat ner diametern på skallen så den inte ska ta i plastleden.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 13 Jan 2012, 19:59

Idag har det blivit lite konstruktion av krängare på rallyn..
Rotade lite i lådorna, och hittade 5mm pianotråd, och en övre främre RPM-bärarm som jag tyckte verkade lämpliga :)

Så här blev det:

Image

Image

Image

Tänkte jag skulle sätta ett karossfäste i hålet högst upp.

Får se om det behövs krängare i bak också, men jag provar så här först.

Får göra någon typ av justerbara utfjädrings-stopp på den också tror jag, den fjädrar ut något vansinnigt, speciellt bak.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: MCD Rally

Post by S 500 R » 13 Jan 2012, 21:04

Det var en rejäl krängare det där.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: MCD Rally

Post by Malte » 13 Jan 2012, 21:36

Ball krängare på ball bil!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD Rally

Post by Dave » 13 Jan 2012, 21:53

:sunglasses:

Rally.....du vet att du inte är riktigt som man ska va ?
Visst är det härligt !!!
:lol2:
Klockrent bygge !!!
:rock2: :rock2: :rock2:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 13 Jan 2012, 22:53

S 500 R wrote:Det var en rejäl krängare det där.
Japp, den känns rätt lagom i krängstyvhet. Har för mig GT-bilarna har 5mm krängare också?
Malte wrote:Ball krängare på ball bil!
Tackar!
Ska det bli en användbar banbil så får den ha dom nödvändiga grejerna och inställningsmöjligheterna!
Blir intressant att se hur den gör sig i förhållande till en bakhjulsdriven bil! Måste ju bli snabbare på våt asfalt, men jag har vissa förhoppningar om att få den konkurrenskraftig på torrt underlag också.
Dave wrote::sunglasses:

Rally.....du vet att du inte är riktigt som man ska va ?
Visst är det härligt !!!
:lol2:
Klockrent bygge !!!
:rock2: :rock2: :rock2:
Det kom ju från rätt person också :lol2:
Visst är det härligt att få gå och mysa i verkstan en hel dag bara för att konstruera en krängare! :ugeek:
Tänkte börja med utfjädringsstoppen idag också, och fick dom att låsa upp dörren på järnhandeln fast dom redan hade stängt, slet åt mig en jängstång och pep tillbaka till verkstan bara för att konstatera att jag fått med mig fel dimension! :doh:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 15 Jan 2012, 11:31

Igår gjorde jag inte så mycket på denna, blev en liten översyn av dämparna. Bytte o-ring i justermuttrarna utanpå dämparna, och ändrade viskositet på dämparolja. Nu blev det 5000 bak och 1000 fram, vet inte vad det var innan, men den kändes lite hårdare fram än bak.

Är det förresten alltid alu-kolvar i FG-dämparna?

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: MCD Rally

Post by wrep » 15 Jan 2012, 11:54

Nä det är bara alu-kolvar om de sitter på en evo, på gt-bilarna är det plast.

Blir den understyrd annars om du inte har så där mycket skillnad mellan fram/bak? Rent spontant hade jag gissat på mer lika olja fram/bak på en 4wd... :) Oljan som var däri var nog kvar sen de satt på en fg alltså typ 5000 bak och 8000 fram. De där dämparna köpte jag av Rayo här på forumet :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2012, 21:05

Vet inte.. den var lite understyrd när jag testade på v8 i höstas, och efter det har jag monterat fet krängare fram.. jag kan bara gå på känsla och justera mer senare när jag kommer ut på banan :)

Lite har hänt igen, så här är några bilder:

Utfjädringsstopp bak (blev några varianter innan jag fick till något som jag tror kan funka)
Image

Kullagrade 'hjälpstyrarmar'/servoräddare, nu är dom 100% glappfria! 9x5x3 gummitätade flänskullager. Mycket pill var det att göra distanserna som sitter inne mellan lagren..
Image

Och så har frambromsarna anlänt :)
Image
Det blir stooora skivor med dessa! 72mm får plats, men det får bli 70. Detta beror nog på att MCD-spindlarna har fästet för bromsoken lite längre ut än FG. Inte mycket frigång mellan oket och insidan på fälgen, men jag tror det ska funka.
Är tvungen att göra en liten specialare med ett extra centrum på bromsskivorna för att få till offseten på skivorna så dom går rätt i oken.
Det blir antagligen vattenskärning av lite glasfiberskivor jag köpte i höstas. Skär nog lite reservskivor till RS5:an och Lautern samtidigt.

Får klura på placeringen av huvudbromscylindern också, kan vara så att jag får plocka bort HPI radiolådan för att den ska få plats. Den är nämligen en stående variant, inte liggande, och jag vet inte om man kan montera den liggande..?

User avatar
Malte
Posts: 2242
Joined: 02 Sep 2010, 22:20

Re: MCD Rally

Post by Malte » 17 Jan 2012, 21:21

Kommer ju att bli hur bra som helst! Jag skulle vilja ha skivor fram på min MCD....

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 17 Jan 2012, 21:27

Funkar nog att montera dessa på en X4 också, du får ha en medbringare/fyrkant som är lite längre, så skivan får plats, och så får man väl fräsa ner spindeln eller oket lite så att det hamnar rätt mot skivorna som följer med satsen. Eller tillverka andra skivor..
Nu kom jag ju på att X4 har sexkant, så det är nog andra skivor som gäller då, dom som följer med har FG-fyrkant i mitten.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 18 Jan 2012, 20:13

Idag har jag monterat bromsarna mer permanent, gjort lite stag, bytt radiobox mm. Jag har inte fyllt med vätska än, men i övrigt ska det vara ok.
I övrigt har jag gått över bilen, och lagt lite locktite på skruvar mm.

Image

Image



Här syns offseten sm gör att jag måste ha ett extra centrum på utsidan av bromsskivan för att det ska greppa i pinnarna.
Image

User avatar
huSSe
Hedersmedlem
Posts: 13568
Joined: 30 Oct 2009, 19:20
Phone Number: 0706663366
Location: nollsexnoll

Re: MCD Rally

Post by huSSe » 18 Jan 2012, 20:16

var det mecatech bromsar det där?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 18 Jan 2012, 20:19

Japp! Jag länkade till dom lite tidigare i tråden.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests