MCD Rally
Re: MCD Rally
Hade det gått att ta lite på ovan kanten av spindeln istället för skruvmodd ??
MCD UltimateCarbon K600 TWIN
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
David:
Jag gillar också lösningen med det stora lagret, det är tack vare det som jag får den lite smalare.
Jag kör med Lauter-hjulen som jag har på hög
Finns bild på bilen med dom på tidigare i tråden
Nu blir den lite smalare med X4-spindlarna, så hjulen ska inte sticka utanför karossen längre.
Jag gillar också lösningen med det stora lagret, det är tack vare det som jag får den lite smalare.
Jag kör med Lauter-hjulen som jag har på hög
Finns bild på bilen med dom på tidigare i tråden
Nu blir den lite smalare med X4-spindlarna, så hjulen ska inte sticka utanför karossen längre.
Det finns bara någon mm med plast där, så jag ville inte göra det tunnare. Nu har jag fortfarande en M5 bult med försänkt skalle, bara att jag försänkt den mer i kulan, och slipat ner diametern på skallen så den inte ska ta i plastleden.Mats B wrote:Hade det gått att ta lite på ovan kanten av spindeln istället för skruvmodd ??
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
Idag har det blivit lite konstruktion av krängare på rallyn..
Rotade lite i lådorna, och hittade 5mm pianotråd, och en övre främre RPM-bärarm som jag tyckte verkade lämpliga
Så här blev det:
Tänkte jag skulle sätta ett karossfäste i hålet högst upp.
Får se om det behövs krängare i bak också, men jag provar så här först.
Får göra någon typ av justerbara utfjädrings-stopp på den också tror jag, den fjädrar ut något vansinnigt, speciellt bak.
Rotade lite i lådorna, och hittade 5mm pianotråd, och en övre främre RPM-bärarm som jag tyckte verkade lämpliga
Så här blev det:
Tänkte jag skulle sätta ett karossfäste i hålet högst upp.
Får se om det behövs krängare i bak också, men jag provar så här först.
Får göra någon typ av justerbara utfjädrings-stopp på den också tror jag, den fjädrar ut något vansinnigt, speciellt bak.
Re: MCD Rally
Det var en rejäl krängare det där.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11641
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: MCD Rally
Rally.....du vet att du inte är riktigt som man ska va ?
Visst är det härligt !!!
Klockrent bygge !!!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
Japp, den känns rätt lagom i krängstyvhet. Har för mig GT-bilarna har 5mm krängare också?S 500 R wrote:Det var en rejäl krängare det där.
Tackar!Malte wrote:Ball krängare på ball bil!
Ska det bli en användbar banbil så får den ha dom nödvändiga grejerna och inställningsmöjligheterna!
Blir intressant att se hur den gör sig i förhållande till en bakhjulsdriven bil! Måste ju bli snabbare på våt asfalt, men jag har vissa förhoppningar om att få den konkurrenskraftig på torrt underlag också.
Det kom ju från rätt person ocksåDave wrote:
Rally.....du vet att du inte är riktigt som man ska va ?
Visst är det härligt !!!
Klockrent bygge !!!
Visst är det härligt att få gå och mysa i verkstan en hel dag bara för att konstruera en krängare!
Tänkte börja med utfjädringsstoppen idag också, och fick dom att låsa upp dörren på järnhandeln fast dom redan hade stängt, slet åt mig en jängstång och pep tillbaka till verkstan bara för att konstatera att jag fått med mig fel dimension!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
Igår gjorde jag inte så mycket på denna, blev en liten översyn av dämparna. Bytte o-ring i justermuttrarna utanpå dämparna, och ändrade viskositet på dämparolja. Nu blev det 5000 bak och 1000 fram, vet inte vad det var innan, men den kändes lite hårdare fram än bak.
Är det förresten alltid alu-kolvar i FG-dämparna?
Är det förresten alltid alu-kolvar i FG-dämparna?
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: MCD Rally
Nä det är bara alu-kolvar om de sitter på en evo, på gt-bilarna är det plast.
Blir den understyrd annars om du inte har så där mycket skillnad mellan fram/bak? Rent spontant hade jag gissat på mer lika olja fram/bak på en 4wd... Oljan som var däri var nog kvar sen de satt på en fg alltså typ 5000 bak och 8000 fram. De där dämparna köpte jag av Rayo här på forumet
Blir den understyrd annars om du inte har så där mycket skillnad mellan fram/bak? Rent spontant hade jag gissat på mer lika olja fram/bak på en 4wd... Oljan som var däri var nog kvar sen de satt på en fg alltså typ 5000 bak och 8000 fram. De där dämparna köpte jag av Rayo här på forumet
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
Vet inte.. den var lite understyrd när jag testade på v8 i höstas, och efter det har jag monterat fet krängare fram.. jag kan bara gå på känsla och justera mer senare när jag kommer ut på banan
Lite har hänt igen, så här är några bilder:
Utfjädringsstopp bak (blev några varianter innan jag fick till något som jag tror kan funka)
Kullagrade 'hjälpstyrarmar'/servoräddare, nu är dom 100% glappfria! 9x5x3 gummitätade flänskullager. Mycket pill var det att göra distanserna som sitter inne mellan lagren..
Och så har frambromsarna anlänt
Det blir stooora skivor med dessa! 72mm får plats, men det får bli 70. Detta beror nog på att MCD-spindlarna har fästet för bromsoken lite längre ut än FG. Inte mycket frigång mellan oket och insidan på fälgen, men jag tror det ska funka.
Är tvungen att göra en liten specialare med ett extra centrum på bromsskivorna för att få till offseten på skivorna så dom går rätt i oken.
Det blir antagligen vattenskärning av lite glasfiberskivor jag köpte i höstas. Skär nog lite reservskivor till RS5:an och Lautern samtidigt.
Får klura på placeringen av huvudbromscylindern också, kan vara så att jag får plocka bort HPI radiolådan för att den ska få plats. Den är nämligen en stående variant, inte liggande, och jag vet inte om man kan montera den liggande..?
Lite har hänt igen, så här är några bilder:
Utfjädringsstopp bak (blev några varianter innan jag fick till något som jag tror kan funka)
Kullagrade 'hjälpstyrarmar'/servoräddare, nu är dom 100% glappfria! 9x5x3 gummitätade flänskullager. Mycket pill var det att göra distanserna som sitter inne mellan lagren..
Och så har frambromsarna anlänt
Det blir stooora skivor med dessa! 72mm får plats, men det får bli 70. Detta beror nog på att MCD-spindlarna har fästet för bromsoken lite längre ut än FG. Inte mycket frigång mellan oket och insidan på fälgen, men jag tror det ska funka.
Är tvungen att göra en liten specialare med ett extra centrum på bromsskivorna för att få till offseten på skivorna så dom går rätt i oken.
Det blir antagligen vattenskärning av lite glasfiberskivor jag köpte i höstas. Skär nog lite reservskivor till RS5:an och Lautern samtidigt.
Får klura på placeringen av huvudbromscylindern också, kan vara så att jag får plocka bort HPI radiolådan för att den ska få plats. Den är nämligen en stående variant, inte liggande, och jag vet inte om man kan montera den liggande..?
Re: MCD Rally
Kommer ju att bli hur bra som helst! Jag skulle vilja ha skivor fram på min MCD....
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
Funkar nog att montera dessa på en X4 också, du får ha en medbringare/fyrkant som är lite längre, så skivan får plats, och så får man väl fräsa ner spindeln eller oket lite så att det hamnar rätt mot skivorna som följer med satsen. Eller tillverka andra skivor..
Nu kom jag ju på att X4 har sexkant, så det är nog andra skivor som gäller då, dom som följer med har FG-fyrkant i mitten.
Nu kom jag ju på att X4 har sexkant, så det är nog andra skivor som gäller då, dom som följer med har FG-fyrkant i mitten.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: MCD Rally
Idag har jag monterat bromsarna mer permanent, gjort lite stag, bytt radiobox mm. Jag har inte fyllt med vätska än, men i övrigt ska det vara ok.
I övrigt har jag gått över bilen, och lagt lite locktite på skruvar mm.
Här syns offseten sm gör att jag måste ha ett extra centrum på utsidan av bromsskivan för att det ska greppa i pinnarna.
I övrigt har jag gått över bilen, och lagt lite locktite på skruvar mm.
Här syns offseten sm gör att jag måste ha ett extra centrum på utsidan av bromsskivan för att det ska greppa i pinnarna.
- huSSe
- Hedersmedlem
- Posts: 13568
- Joined: 30 Oct 2009, 19:20
- Phone Number: 0706663366
- Location: nollsexnoll
Re: MCD Rally
var det mecatech bromsar det där?
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 4 guests