MCD Rally

Alla Onroad-projekt
User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: MCD Rally

Post by J.A racing » 18 Sep 2011, 06:59

wrep wrote:
S 500 R wrote:Kanske skulle skaffa en X4 i stället för V4....

Kryssfyran går som crap på bana... den här gamla funkar mycket bättre.. . :)
Ja Stellan och Rekan sålde ju sina bl.a. för den anledningen. :sunglasses: Gamla rallyn är det som gäller på asfalt.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 30 Sep 2011, 18:58

Jag ska åka och kolla på rallycross i Tjeckien denna helg, så jag kom av någon anledning att tänka på rallyn som står hemma i garaget och samlar damm...
Beställde lite smådelar till den, men bromsproblemet återstår ju fortfarande .. Skulle beöva få tag på ett par bättre frambromsar, eller egentligen bara vajer-ok, eller möjligtvis hydrauliska ok+huvudcylinder. Skulle vara något som är gjort för lite större diameter på skiva..
Bromsskivor får jag fixa på annat sätt för dom ska ju vara med lauter-sexkant. Någon som har något som ligger och skräpar? Kanske tom ett set kompletta vajerbromsar fram till lauter?

Ingen panik, men dom som läser detta kan ju ha det i åtanke, kommer behövas till våren!

Billigt får det ju gärna vara förståss.. :sunglasses:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 06 Nov 2011, 14:41

Har beställt V4 spindlar fram till denna för att få färdig infästning till bromsar, tror dom ska passa rätt av, men det återstår att se. Kostade bara 18Eur för ett par, så det är värt ett försök.
Har kollat på lite hydrauliska bromsar på ebay, men auktionerna spårar ur lite i pris känns det som.. Hoppas det dyker upp något vettigt innan våren, annars kanske jag får försöka modifiera vajerbromsarna för att bå bättre bett i dom.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 06 Nov 2011, 14:46

huSSe wrote:har du lnk till dom spindlarna?
Svarar här istället, känns som rätt tråd ;)

Helt vanliga sandard spindlar, dom ska ju ha en platt yta med två hål på samma sätt som FG mfl? Har för mig jag sett det förr, även på Maltes X4 om jag inte minns fel?

Här är länken:
http://www.mogatech.de/shop/Achsschenke ... echts-2-St

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 26 Nov 2011, 11:37

Här kommer en liten bild på främre X4(och V4?) spindel.
Dom är lite annorlunda, med större lager, och högre. Återstår att se om den får plats i dom små onroad-fälgarna, och så får man säkert göra någon liten special med lager odyl.
Fästet för bromsoket ser ut att vara standard FG, men jag har inte dubbelkollat än.

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 10 Dec 2011, 19:10

Glömde uppdatera här efter att jag måttat lite i verkstan.

Hålen verkar stämma för FG ok. Dessutom ger dessa spindlar ca 5mm mindre bredd på varje sida (dvs totalt 1cm) pga att det inre lagret ska sitta utanpå medbringardelen på drivaxeln. Detta är positivt med tanke på att karossen är lite smal för tillfället.
Inre lagret ska ha en ytterdiameter på 30mm och drivaxeln är 20mm, men jag hittade inga sådana lager, så det måste antagligen svarvas/slipas av lite på drivaxeln (tror det fanns lager med 17mm innerdiameter). Observera att måtten är tagna ur mitt högst ifrågasatta minne! :)
Styrarmarna måste antagligen kortas, för jag tror dom går mot fälgarna, och dom ger antagligen för lite styrutslag också.
Får jag till det så får det bli likadana spindlar i bak för att minska spårvidden där också.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 04 Jan 2012, 19:05

Lite pyssel på denna idag. Sålde grusdäcken och GPM-dämparna till den som ett 'gravel kit' till en på forumet.
Sedan har jag provmonterat V4-spindlarna och grejat lite med bromsarna.
Blir lite aggressiv vinkel på övre bärarm med V4 spindel, tror inte det ska vara några bekymmer egentligen, men har inte bestämt mig om dom åker på eller inte. Har iallafall beställt lite lager så jag ska kunna få dit dom. Fick hem lite servon idag också, så jag satte ett standard futaba som gasservo (förra servot gav ju upp på Väst 8).

Har gjort om kammen lite i frambromsarna, och det gjorde klar skillnad på bromskraften, men jag tror jag får 'göra om och göra rätt' med beläggen, nu är dom bara staplade på hög för att få rätt tjocklek.

Image

Image
V4-spindel till vänster på bilden

Image

Image

Image
Last edited by Rallyfinnen on 11 Jan 2012, 22:31, edited 1 time in total.

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MCD Rally

Post by Dave » 04 Jan 2012, 21:53

Intressant !
Ska bli kul att se hur det funkar sen !

:worship:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 05 Jan 2012, 22:12

Krånglade hela dagen med bromsarna, och det blev bara sämre bromskraft med stålbelägg.. :curse:
Då satte jag ut en köpes-annons på hydrauliska bromsar!

Idag fick jag dessutom FPV-grejerna och 6-kanalsradion! Gick fort när Kineserna äntligen fick iväg det!
Eftersom dom grejerna antagligen hamnar i rallyn, så tar jag det här. Var inne på att göra en separat projekttråd, men visste inte var jag skulle lägga den..?

Image

Image

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 06 Jan 2012, 16:19

En liten FPV-uppdatering: Efter en hel del krånglande med EasyCap USB-interface på datorn så fick jag bild i datorn till slut.
Tyvärr så är det ca 1sek fördröjning på bilden i datorn, så det går inte att köra på det sättet.
Kanske går att trixa med instälningar, men jag tror jag får skippa tanken på att använda laptopen som display.. Lite jobbigt om man ska behöva släpa på en tv-skärm bara...

Bandade lite när jag testade, och man ser fördröjningen rätt tydligt när jag filmar mot datorskärmen.
[youtube][/youtube]

(går vansinnigt trögt med uppladdningen, kommer väl så småningom)

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: MCD Rally

Post by wrep » 08 Jan 2012, 19:58

Jag lånade en sådan liten 7-tums display för typ backkamera eller som folk sätter i nackstödet så ungarna kan kolla film i baksätet. Den funkade hyffsat bra att flyga efter. Tror sådana skärmar går att få billigt på tradera eller ebay. Men det ballaste är ju glasögon... tyvärr dyrt bara :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 08 Jan 2012, 21:41

Jag har tittat på att en liten lcd-tv (typ 17") för detta, känns som en 7" är för liten för att se något.. (ja, man börjar ju bli gammal också :) ) Jag tyckte datorskärmen på 14" hade varit nästan minimum, upplösningen var såpass bra, och en större display ger nog bättre känsla också.
En TV går väl på halva kostnaden av glasögon, men är ju jobbig att ha med sig till banan eller dylikt..

Har inte riktigt bestämt mig än helt enkelt!

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: MCD Rally

Post by wrep » 08 Jan 2012, 22:00

Klarar kameran motljus? min sån kamera var helt kass i just motljus man såg bara en svart horisont helt utan detaljer...
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MCD Rally

Post by Rallyfinnen » 08 Jan 2012, 22:12

wrep wrote:Klarar kameran motljus? min sån kamera var helt kass i just motljus man såg bara en svart horisont helt utan detaljer...
Har bara testat inomhus, men jag räknar med att få byta ut den också! Bra upplösning tyckte jag det var, youtube-filmen är inte alls samma kvalitet som verkligheten.

Behöver riktiga bromsar till denna också, har du några tips?

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: MCD Rally

Post by wrep » 08 Jan 2012, 23:06

Ok..

Nä inga tips så där på rak arm... jag sålde mina magura1 som jag hade.. men håll koll på rctek-forumet där dyker det upp ibland eller testa att skriva ut en köpes där kanske?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests