RS5 T13

Alla Onroad-projekt
Post Reply
Rallyfinnen

Re: RS5 T13

Post by Rallyfinnen » 07 Apr 2013, 09:14

Igår halkade jag och Micke omkring på Väst8. Dammigt, kallt och halt var det!
Bilen funkade, men det är svårt att säga mer än så efter att ha kört utan grepp. Körde på en uppsättning gamla regndäck, men fick ingen som helst värme i dom. Man kunde göra en burnout för att få lite värme i däcken, men efter 2-3 varv var dom kalla och halkiga igen.
Bilen såg ut som en buggy efter körningen.. påminner lite om första körningen i Lidköping förra våren.
Image

Jag började anpassa en gammal FG-pipa som 'regnpipa' igår kväll, den borde ge en snällare och mer lättdoserad karaktär hoppas jag. Har lite funderingar på att köra idag också..

Sponsor

Sponsor

J.A racing

Post by J.A racing » 07 Apr 2013, 09:48

Jag vill också köra men vi har nog minst en dec snö kvar på hela banområdet fortfarande. :hammer: Ser ut att vara rätt ordentliga toe vinklar också, så då är det nog bra kallt i backen fortfarande även V8. Hur verkar bilen förövrigt då? Ska bli kul och se Thomas bil sen när det nu blir barmark här.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 07 Apr 2013, 10:13

Ja hade inte ändrat något alls på bilen, den är precis som den var vid leverans. Nu Har jag minskat på toe i fram för att få bättre följsamhet i styrningen, och även minskat en liten aning vänster bak, där det var lite mer toe än höger. Körde den lite hög i fram också för att minska på överstyrningstendenserna.
Verkar som fjädrarna satte sig lite under körningen, för jag fick justera upp lite efteråt.

Här kommer en filmsnutt med några varv i slutet när greppet var som bäst, och vi hade kört upp ett litet spår i dammet.

[youtube][/youtube]

Långsam förare som dessutom är lite rostig efter vintern, och väldigt frusen om fingrarna!

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 07 Apr 2013, 10:27

Hehehe....såg ju rejält halkigt ut !
Ska bli kul att se den när värmen kommer tillbaka !
:rock2:

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 07 Apr 2013, 12:16

Det var lite "bambi på hall is" men du hölldig rätt bra på banan ändå.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 08 Apr 2013, 19:10

Ja, det gick väl hyggligt, fick köra ännu lugnare sedan när jag var själv, jobbigt att springa ner från förarställningen när man sätter den i gräset..

Igår anpassade jag en gammal FG-pipa som regnpipa till bilen, den passar rätt i rs5-kröken, så den är skapligt smidig att sätta dit. Efter halk-körningen på Lördag insåg jag att jag behöver testa en snäll pipa för sådana förhållanden. Det är ju dessutom betydligt lättare att byta pipan än hela motorn. Hoppas denna funkar nu när jag målat den så fint och allt :hammer: :lol2:

Image

Körde dessutom en urladdning/laddning på mottagaracken och hade 860mAh kvar efter drygt två tankar i halkan. Då var den inte nyladdad när jag började köra heller. Laddade båda när jag byggt ackarna, sedan har jag använt denna när jag justerat stag, ställt in radio mm. Kapaciteten borde nog räcka även vid bra grepp.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 16 Apr 2013, 20:27

Det har pågått diverse pyssel med motorer och lite på bilen också. Gjorde en 'instrumentpanel' för varv och tempmätare på den idag. En bit lexan som jag hänger på dom bakre karosspinnarna, ska vara lätt att sätta dit och plocka bort. Har inte tänkt köra med den konstant, utan bara för att hålla lite koll på temp, utväxling odyl.

Har anmält mig till Staffanstorp nu, så jag får väl titta över den en sista gång och börja packa ihop grejer som ska med. Som det är nu så är allt jag brukar ha med utspritt i verkstan någonstans..

Ett par bilder på 'instrumentpanelen':

Image

Image

Får väl säkra upp kablarna lite än, men anser det som i princip klart.

Malte

Post by Malte » 16 Apr 2013, 21:03

Snyggt jobbat som vanligt! Vet du om man kan korta tempkabeln utan att det påverkar mätningen? Tänkte jag skulle ha det på någon av bilarna men den är ju fan 1 meter lång eller nått..

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 16 Apr 2013, 21:05

Jag har kortat min utan problem Malte! Fixar vi i helgen ;) Har du lödpenna och krympslang?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 21 Apr 2013, 21:13

Då är första tävlingen avklarad. Jag är nöjd med bilen, känns bra och följsam, kanske tom lite mjuk i sättningen började jag tycka med det fina greppet PMT H05:orna gav. Körde slitna H05 fram och nya/nyare bak.
Tyvärr var ju varvtiderna ingen höjdare, men hade inga höga förhoppningar heller med tanke på att det var första gången på banan i Staffanstorp. Konstaterade att alla förare utom två var skåningar, en dansk och en finne (jag) :)

Bröt semifinalen när motorn inte gick ner på tomgång utan fortsatte dra när jag släppte gasen.. ville undvika att skrota den. Det blev totalt hopplöst att köra när den drog hela tiden. Tror det var ånglås i förgasaren, men får undersöa det senare.

Det var lite hårda plankor att smälla i längs med banan, och naturligtvis var jag tvungen att prova lite lätt.. :sunglasses:
Det blev lite konstig toe fram efter det:
Image

Det är tydligen ett känt problem att styrarmarna på T13 har en svag punkt där, så det finns redan en ersättare som monteras på bilarna som byggs nu, och alla som redan köpt bilen ska kunna få dom utbytta. Skillnaden på den nya är att skruven knappt är försänkt alls, så det finns mer material där.

Depåbilder:

Image

Image

J.A racing

Post by J.A racing » 21 Apr 2013, 21:20

Kul vart det någon värme i däcken?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 22 Apr 2013, 09:08

Jodå! Tyckte greppet var hur bra som helst i spåret, men utanför var det halkigt!
Vissa förare hade tom problem med överhettning. Kan vara pga spinn på innerhjulet ut ur kurvor odyl.
Jag ser fram emot att pröva dom vanliga H05 också, dvs inte V2.

J.A racing

Post by J.A racing » 22 Apr 2013, 12:01

Skillnaden med V2 är att dom är aningen smalare och en annan profil-radie, detta för att minska att det greppvälter (High-side) på banor med extremt bra grepp.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 22 Apr 2013, 20:45

Ja, det kan stämma. Jag tror inte det skadar med lite bredare däck och mer kontaktyta i våra förhållanden, sällan vi har för bra grepp.. :)

Här ser man förresten hur den nya armen ser ut:
Image

J.A racing

Post by J.A racing » 22 Apr 2013, 21:34

European Champion 2012! German Champion 2012!The V2 version of the PMT Supreme tyre have been developed especially for tracks with very much grip and high temperatures.The edges have been strongly rounded which improves the driving behaviour in corners with much grip.The tyre contact area is 6 mm smaller as with the normal Supreme tyres. Reduction of weight is 20 g per wheel.The V2 version won’t replace the current Supremes as this tyre is still first choice for tracks with low grip and cool temperatures.

Post Reply