MCD Rally

Alla Onroad-projekt
KBMCD
Phone Number: 0709998877

Re: MCD Rally

Post by KBMCD » 02 Sep 2010, 09:29

Rallyfinnen wrote:Klart du ska bygga en rally! Kanske går att hitta en 'förbrukad' touringkaross billigt som du kan tejpa ihop om det hänger på karossen :D

Min sjuka hjärna har precis spånat ihop en grej till..
Image
Det ska naturligvis sitta en diff i bakre huset, men bilden är bara en 'pricipskiss'

Jag inbillar mig att det finns två fördelar med detta koncept om jag får ihop det..

-Mer drivning i bak eftersom drevet på mellanaxeln är 11kuggar, och en standard diffpinjong är 10kuggar, dvs knappa 10% mer drivning i bak. Detta måste då kombineras med envägslager-funderingen jag har för framaxeln för att ge en mycket driftvänlig och kontrollerbar rallybil.. :)
-Mindre risk för att pinjongen med sin korta axel vrider sig i plasthuset

Tanken är att skarva på drivaxelända som går till mittdiffens medbringare, så att andra änden på hela axeln 'lagras' där.

Vad tror granskningspanelen? Dags för sinnessjukhuset kanske? :shock:
Min erfarenhet från MCD rallyn (och 1:1 banracing) säger att du kan få problem med svängarna. Bakhjulen lär trycka på och bilen bör vilja gå raktfram när du ska svänga. under aceleration bör det också bli ganska ostadigt.
Med setup tvärtom - Fast diff bak och diffat fram - funkar mcd'n som en grym drifter. då kan du styra "driften" med både gas och styrning, framdiffen hjälper till att balansera bilen.

I teorin köper jag ditt resonemang, och på skala 1:1 funkar det bra, men dom bilarna har en helt annat vikt till skala ratio...

Fortsätt testa, rallyn är skitkul!!! (o det finns inga exacta sanningar i setup... :worship: )

Stelunex har en rallydrifter, han lär kunna fylla in i setup!

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 02 Sep 2010, 10:48

Jag har frångått överdrivningen i bak, men måste ändå säga att min erfarenhet av 1:1 på bana är att en bakhjulsdriven bil lägger ut bakvagnen när man gasar ur böjarna, och en framhjulsdriven går rakt fram :) Men som du säger, vid acceleration så kommer den nog bli rätt nervös på löst underlag, och därför skippar jag det och kör 50/50 till att börja med iallafall.
Jag kommer nog köra bakdiffen med ganska tjock olja, så diffen blir nog ganska trög.
Vad jag märkt med lös framdiff är att bilen kan bli inkonsekvent om innerhjulet spinner loss. Det kan ju hända pga av hjullyft, eller varierande grepp beroende på underlag.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 04 Sep 2010, 21:01

Har krånglat med diffar och diffhus idag. Nu är dom nästan ihop :)

Image

Robban
Phone Number: 0732300322

Post by Robban » 04 Sep 2010, 21:10

Ser bra ut!

Vimmerby till helgen??

Musta!

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 04 Sep 2010, 23:20

Berätta lite vad det är vi ser? är det envägslager i den till höger i bild?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Sep 2010, 09:26

Japp, den till höger är med baja medbringare och envägslager. Envägslagren är ipressade i 'spolen' och i ena änden på spolen sitter en fläns som drevet är bultat i, jag har även borrat två extra hål där jag använt styrpinnar från en motor för att ytterligare fixxera drevet i spolen. Hålet i drevet är uppgnistat till 10mm för att man ska få in bajans medbringaraxel som är 10mm. Hade tänkt använda medbringare från KM baja som är 8mm, men jag orkade inte vänta tills jag fick hem dom.. :) I andra änden av spolen är ett 10mm hål som styr mot medbringaraxeln på den sidan.

Den till vänster är en klondiff, men jag har använt MCD's rakskurna drev (klonens snedskurna är i den till höger). Som tur är så var dreven redan förberedda med hål för stiften i diffen, så det var bara att bulta på :)
Jag har gängat ett hål i huset för att kunna fylla i olja efter jag skruvat ihop diffen med locktite. Slipper ha isär diffen om man behöver fylla på också.. Jag har dessutom satt oringar på utgående axlar för att minimera läckaget ur diffen.
Skruven som sitter i på bilden är bara en tillfällig plugg, ska bytas. Detta är bara ett 'fotomontage' ska göras rent mm innan dom monteras.

Inuti diffen, mellan dom utgående axlarna, har jag satt en hysla som centrerar inre änden av axlarna mot varann. Detta är första gången jag testar detta, men tror det hjälper för att minimera glapp och kanske ge lite extra stabilitet.
Jag har fyllt diffen med biltema kedjeolja, den blir rätt kletig och seg, har kört samma på klonen. Diffen känns rätt hård nu, men släpper nog lite när oringarna sätter sig med tiden. Jag har satt en oring på pinjongaxeln också, tveksamt om den tätar något, men förhindrar iallafall att det rinner ut olja längs med axeln..

MCD medbringarna på bakre diffen har jag borrat in en extra stoppskruv i varje, har också gjort spår i axeln så att stoppskruvarna låser i spåret. Fyllde hela skiten med locktite innan jag drog i skruvarna. Detta var ända sättet att få medbringarna att sitta kvar på klonen, så jag gjorde samma på denna (dom satt löst när jag plockade isär den).

Diffhusen i plast har jag förstärkt med kemisk metall runt pinjongaxeln. Har även borrat hål in till lagerbanorna så att det är fyllt med kemsik metall ända in till lagret.. Tanken är att det fungerar som förstärkning, och hålen ut till lagret ska förhindra att lagret börjar röra på sig när plasten blir varm och mjuk. Har gjort samma på klonen, och det har hjälpt, men inte till 100%..
Hoppas det ska hålla på denna eftersom det blir mindre moment på drivlinan med mindre hjul.
Jag kommer att täta diffhuset och borra i en oljeplugg, funderar på att lägga i ATF. Behövs bara en liten svätt på botten så att krondrevet går i olja och ger lite 'stänksmörjning'. Gillar inte att köra med fett, det kletar mest fast på väggarna, men inte på dreven. Flytande olja kyler på helt annat sätt också.

Ett nytt problem har dykt upp också. Rallyn har kortare hjulaxlar! Jag hade tänkt byta främre hjulaxlar till dom från klonen, för det verkar som materialkvaliteten i dom främre MCD-drivknutarna gjort att dom tagt slut direkt. Samtidigt gillar jag inte konstruktionen heller, den begränsar styrutslaget. Har försökt korta och gänga klonaxlarna, men det går inte för dom är för bra härdade, så nu borde jag få tag på ett par korta MCD hjulaxlar.. Någon som har ett par som är slitna och billiga???
Jag kan svetsa på dom och slipa till så jag kan använda isåfall..

Generellt: Jag är lite besviken på metallkvaliteten på MCD:n. Alla drev och medbringare är sämre härdade än klonen, går hur lätt som helst att borra i; rena rama bondjärnet :) Passformen på sexkanterna är däremot bättre på MCD:n. MCD drivaxlarna ser också väldigt hemmagjorda ut.. Denna byggdes väl iofs någon gång i tidig järnålder, så då visste man nog inte hur man härdar :)
Plasten verkar hålla ungefär samma standard på båda.

Blir antagligen inget Vimmerby för min del.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 05 Sep 2010, 10:07

Varför inget Vimmerby?
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

wrep

Post by wrep » 05 Sep 2010, 14:27

Spännade! Sitter lagren för utgående axlar på den högra på medbringarna eller på spolen?

Tänkte på klon-hjulaxlarna där? kan du inte köra med brickor under hjulmuttern eller blir det fel vid 4-kanten och lagrena?

Tror du inte på min lösning för diffen där? distanserna var tänkta att sitta istället för de långa genomgående skruvarna och på så vis hjälpa till att överföra momentet mellan kronhjul och diffhus... jag är helt övertygad om att det är därför diffarna rasar på de där bilarna... diffhuset och kronhjulet vrider sig inbördes och sedan rasar de små dreven när allt sitter snett... läste på mcdrc.com att om man inte släppte gasen i hopp så rasade diffarna direkt..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Sep 2010, 18:14

Lagren för utgående sitter på axlarna, inte på spolen, eftersom lagren var 10mm i innerdiameter, tror det ska funka ändå, axlarna är rätt täta i spolen, så det verkar inte röra sig.
Jag kan köra med en massa brickor under muttrarna, men det blir en dryg cm extra utstick på axlarna.. dvs totalt nästan 2cm utanför fälgen..lite störande mycket även för min smak :D

Jag är inte säker på vad du menar med distanser? Jag håller med om din 'diagnos' på problemet, jag har löst det tidigare genom att rugga upp kanten lite med fil och köra locktite på kanten på klondiffarna, och har inte rasat någon diff på klonen än. Har dessutom slipat lite på dreven, för dreven hugger i varann ibland. Blev inte 100, men 90% ok :)

Jag blir för övrigt väldigt trött på dessa diffar, nu läcker den inte vid axeln, men vid skruvskallarna till drevet istället.. :curse:
Jag orkar fan inte riva dom igen och täta upp den, nu sitter den monterad i huset på bottenplattan med tätningsmassa på huset också, så jag kan köra med olja i huset. Den får helt enkelt bli lösare med tiden när oljan läcker ut..

Hade tänkt åka till Vimmerby över dagen med Patrik som vi gjorde sist, men Patrik kommer inte för han har inte fått ihop bilen och har ingen tid för det heller.

wrep

Post by wrep » 05 Sep 2010, 21:41

Jag kan köra med en massa brickor under muttrarna, men det blir en dryg cm extra utstick på axlarna.. dvs totalt nästan 2cm utanför fälgen..lite störande mycket även för min smak :D
2cm skillnad? vad är det som är så långt på klonen? ser spindeln annorlunda ut? men för en provkörning tills du hittat ngt bättre duger de väl? :roll: :)
Lagren för utgående sitter på axlarna, inte på spolen, eftersom lagren var 10mm i innerdiameter, tror det ska funka ändå, axlarna är rätt täta i spolen, så det verkar inte röra sig.
Hur kommer det då gå med innerbanan på lagren? kommer de inte att bli friktion mot kanten på spolen om/när hjulen snurrar fortare än spolen?
Jag är inte säker på vad du menar med distanser? Jag håller med om din 'diagnos' på problemet, jag har löst det tidigare genom att rugga upp kanten lite med fil och köra locktite på kanten på klondiffarna, och har inte rasat någon diff på klonen än. Har dessutom slipat lite på dreven, för dreven hugger i varann ibland. Blev inte 100, men 90% ok :)
Du fick med 2st distanser i påsen med diffen... tanken var att skruva fast dem i diffhuset med en kort pinnskruv och sedan korta vanliga skruvar från kronhjulssidan :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 05 Sep 2010, 22:01

Axlarna på klonen är gjorda för buggyfälgar med samma centrum och offset som FG-fälgar, så axeln är tyvärr längre..
Originalaxlarna går nog att köra med också, dom är inte så dåliga, och byter jag sida på dom så är dom ju 'som nya', en stund iallafall.. Jag får byta till längre pinnar i inre knuten/kulan och göra någon typ av centreringshylsa, eftersom baja-medbringarna i diffen är större.

Jag vet inte vad som kan hända med diffen, men det känns ok. Ibland får man bara prova och se hur det går :)
Jag hade inte kollat så noga vad som låg i påsen.. trodde bara det var 'friktionsdämparna' i delar.. Men jag tror diffen ska hålla ihop med gänglåsningen mellan huset och drevet.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 11 Sep 2010, 09:55

Nu har det stått lite stilla med denna, men tänkte greja lite nu i helgen.
Tyvärr verkar det vara problem för Andreas att få hem rallyhjulen. Hoppas det löser dig så småningom. Har färg med i beställingen från andreas också, är lite sugen på att få karossen målad :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 13 Sep 2010, 17:00

Här kommer en liten uppdatering från helgens pyssel:

Har gjort klart främre medbringare med centreringshylsa och längre pinne i drivaxeln (inte kapad till rätt längd på bilden). Hylsan är bara ett alu-rör som jag slog i.
Image

Fick byta pinnen i ena yttre främre drivknut också, för den var av (tur att lusse sponsrat mig med pinnar! :thumbsup: ). Tydligen känsligt på dessa drivaxlar, man knäcker pinnen direkt om hjulet slår i vid fullt styrutslag. Jag slipade upp spåret i kulan lite för att ha lite mer marginal för detta..

Gjorde om denna platta i aluminium (funktion före form), jag vill ha en stabil platta som håller ihop diffhuset i framkant.
Image

Övriga planer/funderingar:
-Tänkte ta dom höga dämpartornen och GPM-dämparna från FS:en till denna. Borde 'nästan' få plats under kaossen enligt mina mätningar. Får kanske höja karossen ett par mm. (allt onödigt är redan bortkapat av toppen på tornet)

-Funderar även på att bygga någon typ av störtbåge av alu eller stålrör som ska skydda karossen och även styva upp bilen, fick ingen med bilen, vet inte om alla hade det original?
Jag tycker det är för mycket flex i dessa bottenplattor, så jag vill ha något som styvar upp den. Får se vad det blir, kollade runt på lite olika ställen i Trollhättan idag, men hittade inga lämpliga tunnväggiga rör.
Alternativet skulle ju vara att göra alu-delar, typ radioplatta, diverse stag mm för att styva upp, men då har jag fortfarande inget som skyddar karossen..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 14 Sep 2010, 18:42

Har surfat runt lite på nätet för att hitta ställen som säljer rör mm på postorder.
Hittade ett ställe som heter maskindelen (http://www.maskindelen.se/) som hade lite sånt som jag var ute efter.
Har bla beställt lite rör att göra båge av, men kunde ju inte låta bli att 'shoppa loss' på diverse andra smågrejer också :)

huSSe
Hedersmedlem
Phone Number: 0706663366

Post by huSSe » 14 Sep 2010, 18:54

bra sida det där rally. där fanns det lite grejer jag oxå behöver. :thumbsup:
Bash hard 0r die trying the more you eat, the hungrier you get.
nytt bygge på G :)
vi finns på Facebook oxå!
haters Hate, Bashers Bash!

Post Reply