MCD Rally

Alla Onroad-projekt
Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Re: MCD Rally

Post by Bjuggen » 28 Aug 2010, 17:16

Var ju och kika i verkstan. Riktigt skitjobb det där. Ser riktigt bra ut :thumbsup:
Billös expertkommentator..

Sponsor

Sponsor

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 28 Aug 2010, 20:23

Ska bli kul att följa denna tråd ! :thumbsup:
Den lär ju bli i samma anda som allt annat du ger dig på Rally !

Bra tips med bromsvätskan !

Eftersom det gick åt 4 däck från min CF för att få 2 hela till bajan, har jag inga däck kvar till den.....förutom FG asfaltsdäck.... eller MCD MT däck....
Hade tänkt bygga monster av CF´en men det kanske vore en ide´att bygga rallybil av den istället :thumbsup:

Synd att karosserna är så vidrigt dyra bara !

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Aug 2010, 21:36

Klart du ska bygga en rally! Kanske går att hitta en 'förbrukad' touringkaross billigt som du kan tejpa ihop om det hänger på karossen :D

Min sjuka hjärna har precis spånat ihop en grej till..
Image
Det ska naturligvis sitta en diff i bakre huset, men bilden är bara en 'pricipskiss'

Jag inbillar mig att det finns två fördelar med detta koncept om jag får ihop det..

-Mer drivning i bak eftersom drevet på mellanaxeln är 11kuggar, och en standard diffpinjong är 10kuggar, dvs knappa 10% mer drivning i bak. Detta måste då kombineras med envägslager-funderingen jag har för framaxeln för att ge en mycket driftvänlig och kontrollerbar rallybil.. :)
-Mindre risk för att pinjongen med sin korta axel vrider sig i plasthuset

Tanken är att skarva på drivaxelända som går till mittdiffens medbringare, så att andra änden på hela axeln 'lagras' där.

Vad tror granskningspanelen? Dags för sinnessjukhuset kanske? :shock:

Jimmy

Post by Jimmy » 28 Aug 2010, 21:45

Jag gillar iden :thumbsup:
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

J.A racing

Post by J.A racing » 28 Aug 2010, 22:21

Låter intressant Fan en vass rallybil vore ju inte helt fel kanske? :hmm:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 29 Aug 2010, 00:40

Intressant idé med bakre diffen.....men passar den verkligen med den större pinjongen ?
Borde bli en massa schimsning i sidled på den diffen ?
Lite för sen timma nu för att jag ska kunna se det framför mig, men det kommer säkert att funka !

Ska du göra en hylsa med envägslager på kardanen till främre diffen, eller ska du bygga det på var sida om den ifram ?

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2010, 08:16

Passformen är väl inte 100, men 90 :) Har ju inte testat mer än på bilden, det var sent.. men det borde gå att lösa. I värsta fall får man karva lite i plasthuset får att få rätt spel i dreven. Detta är ju rakskurna drev, så det kanske är lite lättare då. Har inte testat detta med snedskurna drev.

Framdiffen med envägslager har jag inte tänkt klart på heller. Har en tanke på att öppna upp hålet i drevet, göra en hylsa (med fläns för drevet) som håller envägslagren, och sedan sticka in ett par yttre medbringare (hjulaxlar) i hylsan.. Får väl hitta lager med andra mått för att få i en större hylsa också.

Blir nog en ganska dyr diff.. får väl lämna in drevet för att gnista upp hålet (härdat) och be dom svarva hylsan också. Viktigt med dimensionerna för att få presspassning på envägslagren.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2010, 08:39

Glömde ju nämna att envägslagren gör ju att man inte har broms på framhjulen. Jag har ett par gamla vajerframbromsar till FG, men är tveksam till att dom fukar i grus och snö..

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 29 Aug 2010, 10:52

Nu mekas det :)

Är du säker på att "överdrivning" bak blir bra? jag tror att den bara kommer snurra i kurvorna som en bakhjulsdriven bil.
Polaren har en Ford Cosworh... de har mer drivning bak än fram.. den är ganska svårkörd när det är halt.. . sladdar och far över hela vägen mest...

Kan du inte testa min idé först.. den med bara diff bak och stumt i fram... hade vart kul att se om det funkade bra eller anus? :sunglasses:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2010, 19:01

Jag är inte säker på att överdrivning är bra, den går säkert stabilare med 50/50, men tänkte det kunde vara lite fräckt om den gick brett :) Men, jag har inte bestämt mig riktig hur det blir med det än..

Jag har kört min FS (MCD-klon) med i princip den setupen som du tänkt. Ganska lös diff i bak, och FG olja i fram (trög), och låst mittdiff, men är inte nöjd med detta. Funkar bra ut ur böjarna (när det spinner), men bilen blir understyrd och trög in i böjen och i böjen.

Jag tror fram och bakhjul behöver kunna rotera olika fort för att bilen ska svänga smidigt, och istället för (dyr) mittdiff har jag tänkt lösa detta med envägslager i fram. Då kan framhjulen rotera oberoende av varandra, och oberoende av bakhjulen (som öppen fram och mittdiff) och bilen svänger bra, men när man gasar funkar det som om man hade låst fram och mittdiff. 1/8 track kör med detta system också.

Dessutom är det inte så väldans roligt att hålla på ta isär drvlinan på dessa, man får ju i princip plocka hela bilen i delar, kaldda med oljor osv. så jag förösker göra något jag tror på när jag ändå rivit isär

Nu har jag iallafall beställt lite nållager, envägslager och vanliga kullager från kullagergrossisten, så jag har något att labba med :)

Bjuggen
Phone Number: 0700871481

Post by Bjuggen » 29 Aug 2010, 20:33

Blir den för j----lig att köra kan man ju alltid köpa en D-Box. Men --------- Det är ju fusk :sunglasses:
Billös expertkommentator..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 29 Aug 2010, 20:58

Nä,några hjälpsystem kommer inte bli aktuellt! Ju mer jag tänker på det, desto mer osäker blir jag om jag verkligen vill ha mer driv bak. Hade nog funkat bra på grus o asfalt, men på snö blir det nog jobbigt! Kanske skulle börja med 50/50 ändå.
När något (inte om) något i drivlinan rasar får man väl utvärdera och bygga om isåfall.

Jag får nog koncentrera mig på konstruktionen i framdiffen nu till att börja med.

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 30 Aug 2010, 08:24

Jag tror att du kan åka på häng än då... du behöver nog inte mer drivning bak!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 30 Aug 2010, 13:50

Hoppas det ;)
Nu har jag beställt KM medbringare (utgående axlar till diff) för dom har 10mm axel(mot andra som har 12), så det blir lagom om mina funderingar stämmer i praktiken..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 31 Aug 2010, 21:50

Ett litet steg framåt med diffen idag. Fick diverse lager mm från kullagergrossisten, och nu var jag med en liten skiss till lokala verktygsmakaren för att få en 'diffhylsa' tillsvarvad också. Det behöver vara presspassning för envägslagren, så det är bäst att lämna jobbet till proffsen :)

Post Reply