Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
User avatar
waqr
Posts: 10328
Joined: 30 Oct 2009, 21:07
Phone Number: 0709998877
Location: Karlskoga

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by waqr » 10 Aug 2011, 21:08

En dum fråga kanske men vad vinner du på att få ner squishet så tight som 0,3mm på en banbil? Tappar du inte en del av varvet på motorn då och enbart får mer botten?
Letar Baja 5B

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 10 Aug 2011, 21:18

J.A racing wrote:Ja det där ser ju intressant ut, ska bli kul och höra vad du kommer fram till. Mina kollegor höll på och räknade på de där på min SS, men sen vart det inget mer av det.
Slängde faktiskt på rallyn också lite snabbt, och den var helt åt helvete inställd, där såg man tydligt skillnad på diagonalen.
Får se om det verkar vettigt att justera med vågar. För buggy odyl så funkar det garanterat (men är kanske inte så känsligt heller), för en banbil återstår det att se hur det funkar i praktiken. Funderar på plan en skiva med vågarna på en sida och plan yta för övrig setup på andra sidan, så kan man vända på den beroende på vad man ska göra.
waqr wrote:En dum fråga kanske men vad vinner du på att få ner squishet så tight som 0,3mm på en banbil? Tappar du inte en del av varvet på motorn då och enbart får mer botten?
Väldigt sällan som jag tappat något nämnvärt på toppvarv när jag minskat squish, oftast så ökar momentet på båda sidor om moment-toppen, och maxvarvet ändrar marginellt. Om squishen är väldigt hög från början, så kan maxvarvet öka också när man minskar squish.
Motorn lät lite argare nu iallafall ;) Men, tvåbultat är det ju, så man får väl se hur det håller ihop..

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rayo » 10 Aug 2011, 21:42

Släppte du kränghämmarna innan du vägde bilen? Du kan även justera på kränghämmarna så du får jämnvikt på vågarna.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 10 Aug 2011, 22:34

Jag vägde bilen efter att jag justerat allt och kopplat in krängarna, bata för att verifiera att det var jämn viktfördelning. Allt justerande gjorde jag med gamla hederliga metoder.
Jag justerar droop(downstpps?) först, och utgår från det för att justera stötstänger och krängare. Sedan justerar jag fjädrar ('muttrarna' på dämparna) utan krängare inkopplade (lyfter fram justerar bak och vice versa), sedan kopplar jag in krängarna igen, och om allt är rätt så är krängarna obelastade när jag kopplar in dom med bilen stående på plant underlag. Efter detta vägde jag alltså bilen.

Jag tror inte man ska spänna krängarna för att justera cornerweight, dom ska nog vara obelastade med bilen i viloläge, annars blir nog balansen konstig i bilen.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 11 Aug 2011, 20:42

Idag blev det körning med Bjuggen, perfekt väder och så lite krångel som vanligt..

Började med att testa en uppsättning PMT-däck, men fick aldrig något grepp, så jag gick tillbaka till GRP.
Tyvärr hade jag glömt att låsa en av down-stop skruvarna, så bilen blev värre och värre att köra.. plötsligt försvann ett hjul, och muttern hittade jag aldrig. Hade nog missat att dra den när jag bytte hjul.. :doh:
Nåja, inga bekymmer tänkte jag, har många extra. Av någon orsak så skar den nya muttern fast helt på sexkanten! :curse:
Gick inte att få loss, så jag fick klippa sönder fälgen, ta ur hela hjulaxeln, kapa muttern, konstatera att gängorna på sexkanten var kass, och byta sexkanten. Tyvärr en av dom sexkanter som jag skulle ha till rallyn.. får se om den skadade går att fixa och använda..
Fick justera down-stoppet lite på känn eftersom jag inte hade något plant underlag, men bilen blev rätt bra ändå. Måste fixa en tweak-bräda av något slag.. totalt kass att inte kunna justera bilen vid banan!

Efter allt pyssel funkade bilen utan bekymmer, och jag körde nog tre tankar på raken efter mekandet. Känns som bilen går rätt bra nu, bara man inte överkör den, då blir den lite giftig.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by wrep » 11 Aug 2011, 23:28

en gängfil kanske gör jobbet för att rädda gängan hjälpligt? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
snowman
Posts: 541
Joined: 05 Nov 2009, 14:18

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by snowman » 12 Aug 2011, 08:29

Jag har gängfil i servicebussen, tänkte komma ut till Väst8 idag, om du ska dit kan jag se till att ha med den.
Bara inget strular för mig på vägen, jobbar ju, men å andra sidan är det Fredag!!! :)
MCD.... 4WD :) http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)

....och några 1:1 fordon!!!!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 12 Aug 2011, 08:32

Tack, men jag har börjat jobba denna vecka, så det blir inget besök på V8 idag.
Gängan är i princip helt borta längst ut, så förhoppningen är att det som är kvar ska räcka. Muttern 'skar' på gängan halvvägs, så det ska finnas lite kvar.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 12 Aug 2011, 21:40

Idag har bilen fått sig en liten genomgång. Bytte hexen på andra sidan också, för bredden var inte riktigt samma.
Här är dessutom en bild på gängorna på den som krånglade igår:
Image

Hittade en bit bänkskiva att göra setup på också, så nu har jag justerat in den på vettigt underlag för första gången :lol2:
Hittade dessutom C-däck med samma mönster som 'moderna' däck, så med lite tur så är dom samma hårhet som dagens c-däck. Får testa och se..
Testade väga in den efter setupen, och det verkar bli bra bara man gör en noggrann setup på det gamla sättet. Vikten per hjul varierar en hel del beroende på hur man gör med bilen innan vägning också, trycker man till i ett hörn på bilen, så kan det visa mer än 100g annorlunda jämfört med om man trycker ner den fram och bak innan vägning. Beror säkert på friktion i diverse länkage, hårhet på dämpare odyl..men det verkar alltså som vågarna är lite onödiga..

Image

Image

Vet inte hur det blir med körning imorgon, hopas det kommer fler till Thn, annars kanske det blir en tur till Gbg eller Lidköping, om någon kör där..?

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 13 Aug 2011, 20:31

Allting funkade idag, förutom att pipan sprack på slutet..dom italienska svetsfogarna pallar inte trycket :lol2:
Hann ändå köra några tankar, men ville inte köra mer när jag upptäckte sprickan (började låta mycket), för då hade den nog spruckit ännu mer.
Får se hur jag löser detta.. Kanske får slänga dit mielke-pipan igen, men då kommer den att varva mindre :(

Image

User avatar
snowman
Posts: 541
Joined: 05 Nov 2009, 14:18

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by snowman » 13 Aug 2011, 21:17

Der där fixar väl du med lite kärlek och en TIG-svets?!?!
MCD.... 4WD :) http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)

....och några 1:1 fordon!!!!

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by wrep » 13 Aug 2011, 22:47

De flesta sådana pipor är faktiskt lödda... testa med ditt alu-lod? :)
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 13 Aug 2011, 22:53

Har ingen tig, och hade jag gått loss med tig på pipan, så hade den nog sett helt annorlunda ut efteråt.. en alu-klumt typ! :)
Har dessutom inga bra hållhakar på någon som är bra med tig! :lol2:

Kanske lodet kunde funka.. Men det är en stor bit att värma.. Kanske blir tvungen att göra ett försök :hammer:

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by J.A racing » 14 Aug 2011, 10:57

De var fan att den sprack , kan denna vara intressant att labba med viewtopic.php?f=24&t=3525 ?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 14 Aug 2011, 11:02

J.A racing wrote:De var fan att den sprack , kan denna vara intressant att labba med viewtopic.php?f=24&t=3525 ?
Det är en Samba med FG-logga, eller hur? Jag har nog en sådan på ingång med mitt kommande projekt.. ;)

Technokit-pipan verkar rätt bra i karaktären, så jag vill gärna få ihop den igen, så man har att jämföra med i bänken.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 11 guests