Lauterbacher L3 Evo
Re: Lauterbacher L3 Evo
En dum fråga kanske men vad vinner du på att få ner squishet så tight som 0,3mm på en banbil? Tappar du inte en del av varvet på motorn då och enbart får mer botten?
Letar Baja 5B
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Slängde faktiskt på rallyn också lite snabbt, och den var helt åt helvete inställd, där såg man tydligt skillnad på diagonalen.J.A racing wrote:Ja det där ser ju intressant ut, ska bli kul och höra vad du kommer fram till. Mina kollegor höll på och räknade på de där på min SS, men sen vart det inget mer av det.
Får se om det verkar vettigt att justera med vågar. För buggy odyl så funkar det garanterat (men är kanske inte så känsligt heller), för en banbil återstår det att se hur det funkar i praktiken. Funderar på plan en skiva med vågarna på en sida och plan yta för övrig setup på andra sidan, så kan man vända på den beroende på vad man ska göra.
Väldigt sällan som jag tappat något nämnvärt på toppvarv när jag minskat squish, oftast så ökar momentet på båda sidor om moment-toppen, och maxvarvet ändrar marginellt. Om squishen är väldigt hög från början, så kan maxvarvet öka också när man minskar squish.waqr wrote:En dum fråga kanske men vad vinner du på att få ner squishet så tight som 0,3mm på en banbil? Tappar du inte en del av varvet på motorn då och enbart får mer botten?
Motorn lät lite argare nu iallafall Men, tvåbultat är det ju, så man får väl se hur det håller ihop..
Re: Lauterbacher L3 Evo
Släppte du kränghämmarna innan du vägde bilen? Du kan även justera på kränghämmarna så du får jämnvikt på vågarna.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Jag vägde bilen efter att jag justerat allt och kopplat in krängarna, bata för att verifiera att det var jämn viktfördelning. Allt justerande gjorde jag med gamla hederliga metoder.
Jag justerar droop(downstpps?) först, och utgår från det för att justera stötstänger och krängare. Sedan justerar jag fjädrar ('muttrarna' på dämparna) utan krängare inkopplade (lyfter fram justerar bak och vice versa), sedan kopplar jag in krängarna igen, och om allt är rätt så är krängarna obelastade när jag kopplar in dom med bilen stående på plant underlag. Efter detta vägde jag alltså bilen.
Jag tror inte man ska spänna krängarna för att justera cornerweight, dom ska nog vara obelastade med bilen i viloläge, annars blir nog balansen konstig i bilen.
Jag justerar droop(downstpps?) först, och utgår från det för att justera stötstänger och krängare. Sedan justerar jag fjädrar ('muttrarna' på dämparna) utan krängare inkopplade (lyfter fram justerar bak och vice versa), sedan kopplar jag in krängarna igen, och om allt är rätt så är krängarna obelastade när jag kopplar in dom med bilen stående på plant underlag. Efter detta vägde jag alltså bilen.
Jag tror inte man ska spänna krängarna för att justera cornerweight, dom ska nog vara obelastade med bilen i viloläge, annars blir nog balansen konstig i bilen.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Idag blev det körning med Bjuggen, perfekt väder och så lite krångel som vanligt..
Började med att testa en uppsättning PMT-däck, men fick aldrig något grepp, så jag gick tillbaka till GRP.
Tyvärr hade jag glömt att låsa en av down-stop skruvarna, så bilen blev värre och värre att köra.. plötsligt försvann ett hjul, och muttern hittade jag aldrig. Hade nog missat att dra den när jag bytte hjul..
Nåja, inga bekymmer tänkte jag, har många extra. Av någon orsak så skar den nya muttern fast helt på sexkanten!
Gick inte att få loss, så jag fick klippa sönder fälgen, ta ur hela hjulaxeln, kapa muttern, konstatera att gängorna på sexkanten var kass, och byta sexkanten. Tyvärr en av dom sexkanter som jag skulle ha till rallyn.. får se om den skadade går att fixa och använda..
Fick justera down-stoppet lite på känn eftersom jag inte hade något plant underlag, men bilen blev rätt bra ändå. Måste fixa en tweak-bräda av något slag.. totalt kass att inte kunna justera bilen vid banan!
Efter allt pyssel funkade bilen utan bekymmer, och jag körde nog tre tankar på raken efter mekandet. Känns som bilen går rätt bra nu, bara man inte överkör den, då blir den lite giftig.
Började med att testa en uppsättning PMT-däck, men fick aldrig något grepp, så jag gick tillbaka till GRP.
Tyvärr hade jag glömt att låsa en av down-stop skruvarna, så bilen blev värre och värre att köra.. plötsligt försvann ett hjul, och muttern hittade jag aldrig. Hade nog missat att dra den när jag bytte hjul..
Nåja, inga bekymmer tänkte jag, har många extra. Av någon orsak så skar den nya muttern fast helt på sexkanten!
Gick inte att få loss, så jag fick klippa sönder fälgen, ta ur hela hjulaxeln, kapa muttern, konstatera att gängorna på sexkanten var kass, och byta sexkanten. Tyvärr en av dom sexkanter som jag skulle ha till rallyn.. får se om den skadade går att fixa och använda..
Fick justera down-stoppet lite på känn eftersom jag inte hade något plant underlag, men bilen blev rätt bra ändå. Måste fixa en tweak-bräda av något slag.. totalt kass att inte kunna justera bilen vid banan!
Efter allt pyssel funkade bilen utan bekymmer, och jag körde nog tre tankar på raken efter mekandet. Känns som bilen går rätt bra nu, bara man inte överkör den, då blir den lite giftig.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Lauterbacher L3 Evo
en gängfil kanske gör jobbet för att rädda gängan hjälpligt?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Lauterbacher L3 Evo
Jag har gängfil i servicebussen, tänkte komma ut till Väst8 idag, om du ska dit kan jag se till att ha med den.
Bara inget strular för mig på vägen, jobbar ju, men å andra sidan är det Fredag!!!
Bara inget strular för mig på vägen, jobbar ju, men å andra sidan är det Fredag!!!
MCD.... 4WD http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)
....och några 1:1 fordon!!!!
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)
....och några 1:1 fordon!!!!
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Tack, men jag har börjat jobba denna vecka, så det blir inget besök på V8 idag.
Gängan är i princip helt borta längst ut, så förhoppningen är att det som är kvar ska räcka. Muttern 'skar' på gängan halvvägs, så det ska finnas lite kvar.
Gängan är i princip helt borta längst ut, så förhoppningen är att det som är kvar ska räcka. Muttern 'skar' på gängan halvvägs, så det ska finnas lite kvar.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Idag har bilen fått sig en liten genomgång. Bytte hexen på andra sidan också, för bredden var inte riktigt samma.
Här är dessutom en bild på gängorna på den som krånglade igår:
Hittade en bit bänkskiva att göra setup på också, så nu har jag justerat in den på vettigt underlag för första gången
Hittade dessutom C-däck med samma mönster som 'moderna' däck, så med lite tur så är dom samma hårhet som dagens c-däck. Får testa och se..
Testade väga in den efter setupen, och det verkar bli bra bara man gör en noggrann setup på det gamla sättet. Vikten per hjul varierar en hel del beroende på hur man gör med bilen innan vägning också, trycker man till i ett hörn på bilen, så kan det visa mer än 100g annorlunda jämfört med om man trycker ner den fram och bak innan vägning. Beror säkert på friktion i diverse länkage, hårhet på dämpare odyl..men det verkar alltså som vågarna är lite onödiga..
Vet inte hur det blir med körning imorgon, hopas det kommer fler till Thn, annars kanske det blir en tur till Gbg eller Lidköping, om någon kör där..?
Här är dessutom en bild på gängorna på den som krånglade igår:
Hittade en bit bänkskiva att göra setup på också, så nu har jag justerat in den på vettigt underlag för första gången
Hittade dessutom C-däck med samma mönster som 'moderna' däck, så med lite tur så är dom samma hårhet som dagens c-däck. Får testa och se..
Testade väga in den efter setupen, och det verkar bli bra bara man gör en noggrann setup på det gamla sättet. Vikten per hjul varierar en hel del beroende på hur man gör med bilen innan vägning också, trycker man till i ett hörn på bilen, så kan det visa mer än 100g annorlunda jämfört med om man trycker ner den fram och bak innan vägning. Beror säkert på friktion i diverse länkage, hårhet på dämpare odyl..men det verkar alltså som vågarna är lite onödiga..
Vet inte hur det blir med körning imorgon, hopas det kommer fler till Thn, annars kanske det blir en tur till Gbg eller Lidköping, om någon kör där..?
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Allting funkade idag, förutom att pipan sprack på slutet..dom italienska svetsfogarna pallar inte trycket
Hann ändå köra några tankar, men ville inte köra mer när jag upptäckte sprickan (började låta mycket), för då hade den nog spruckit ännu mer.
Får se hur jag löser detta.. Kanske får slänga dit mielke-pipan igen, men då kommer den att varva mindre
Hann ändå köra några tankar, men ville inte köra mer när jag upptäckte sprickan (började låta mycket), för då hade den nog spruckit ännu mer.
Får se hur jag löser detta.. Kanske får slänga dit mielke-pipan igen, men då kommer den att varva mindre
Re: Lauterbacher L3 Evo
Der där fixar väl du med lite kärlek och en TIG-svets?!?!
MCD.... 4WD http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)
....och några 1:1 fordon!!!!
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)
....och några 1:1 fordon!!!!
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Lauterbacher L3 Evo
De flesta sådana pipor är faktiskt lödda... testa med ditt alu-lod?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Har ingen tig, och hade jag gått loss med tig på pipan, så hade den nog sett helt annorlunda ut efteråt.. en alu-klumt typ!
Har dessutom inga bra hållhakar på någon som är bra med tig!
Kanske lodet kunde funka.. Men det är en stor bit att värma.. Kanske blir tvungen att göra ett försök
Har dessutom inga bra hållhakar på någon som är bra med tig!
Kanske lodet kunde funka.. Men det är en stor bit att värma.. Kanske blir tvungen att göra ett försök
- J.A racing
- Posts: 10307
- Joined: 30 Oct 2009, 20:36
- Location: Trosa
Re: Lauterbacher L3 Evo
De var fan att den sprack , kan denna vara intressant att labba med viewtopic.php?f=24&t=3525 ?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
- Posts: 4003
- Joined: 01 Nov 2009, 22:45
- Location: Sollebrunn
Re: Lauterbacher L3 Evo
Det är en Samba med FG-logga, eller hur? Jag har nog en sådan på ingång med mitt kommande projekt..J.A racing wrote:De var fan att den sprack , kan denna vara intressant att labba med viewtopic.php?f=24&t=3525 ?
Technokit-pipan verkar rätt bra i karaktären, så jag vill gärna få ihop den igen, så man har att jämföra med i bänken.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 11 guests