Lauterbacher L3 Evo

Alla Onroad-projekt
User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 30 Jul 2011, 09:32

Aha, du har den varianten på RS5. Fan, jag är barnsligt förtjust i konstruktionen på dom bilarna.. väldigt dyr bil bara..

Denna är väl inte konstruerad för kullager, så det kanske inte får plats med tillräckligt kraftiga lager, andra 'brytkrafter pga konstiga vinklar mellan stötstänger och vipparmar, mindre avstånd mellan lagren osv. Tex så rör sig inte dom främre vipparmarna riktigt i stötstängernas rikting, så det bryter i lagringen vid belastning. Hade lagren suttit längre isär så tror jag det hade funkat, men godset är så tunt att lagren sitter precis intill varandra.

Funderar lite på hydrauliska bromsar också, går det att hitta sådana begagnade till bra pris? Jag har svårt att få till bromsbalansen hö/vä, förhoppningsvis hade det varit bättre med hydrauliska..?

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 30 Jul 2011, 20:20

Ett sammandrag på dagen: Jag var i Göteborg och skruvade Lauter!

Hann köra en stund när vi kom dit, och vi körde ett lite improviserat race. Sedan tappade jag drivning. Konstaterade att det var ena drevet i diffen som tappat greppet om utgående axel.. Det var bara att riva bakvagnen:

Image

När jag satt ihop allt kom jag på att jag vänt diffen fel, så det var bara att riva allt igen och vända den :doh:

När allt satt ihop igen så bar det iväg ut på banan. Verkar för övrigt som greppet är sämre på Väst 8 med kalla däck, jämfört med Trollhättan, sedan när däcken är varma funkar det bra. Nåja, till saken, efter något varv halkade jag av och gick mot staketet lite lätt. Trodde inte det var några problem, men när jag fick ut bilen på banan igen, så gick den rakt av igen.. Då var det så här:

Image

Brytpinnen av, och plastbussningen borta :curse: Det var bara att ställa bilen och tjata skit istället..

När jag kom hem konstaterade jag att pinnarna är 4mm, så jag satte dit en härdad stålpinne, samma som till drivaxlarna, och svarvade till en nylonbit som bussning (i fräsen) :hammer:

Nu är bilen ihop igen!

Image

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Bjuggen » 30 Jul 2011, 21:06

Det var raska ryck :thumbsup: .. Färdig till Lidköping nu då?
Surt att åka så långt och bara strul!!
Billös expertkommentator..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 30 Jul 2011, 21:13

Tur jag fick åka skoda-taxi ;)

Inte helt klar för Lidköping än. Väntar på delar.. tänkte byta till 25-drev. Så får jag väl göra en kontakt för transponder också.
Ska nog köra lite i Trollhättan i veckan och se så allt funkar också. Har gjort en grund-setup också, efter att halva bilen varit isär :doh:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 02 Aug 2011, 22:18

Blev lite körning på Väst8 idag. Observera körning, inte bara skruva denna gång! Spindeln hoppade ur kulleden en gång när jag genade rätt i ett däck, och senare blev jag lite nervös över transmisionstjut och märkte att det glappade lite i kopplingsklockan, men efter en stunds funderande körde jag ändå. Testade med 25T pinjong jag fick från Lauter idag, men det var lite gränsfall, tror nästan den var långsammare på varvet med den monterad.
Tills slut fick jag exakt samma problem som sist när jag var där och mekade en hel dag.. ena diffdrevet släppte från utgående axel och jag hade ingen drivning. Samma som förra gången kunde jag konstatera senare.. Nu har jag gjort större gropar i axlarna som skruvarna låser i, och använt ymnigt med locktite vid montering, nu ska det fan hålla!

Fick som sagt ett litet paket med delar från lauter. Blev lite fel, skulle ha 3st hjulmuttrar, men fick tre uppsättningar! Tyckte väl att det var lite dyra muttrar.. :doh:
Hade dessutom ett par nya bromsskivor i paketet, så jag monterade dom. Dom gamla ska sitta på rallyn när den konverteras till lauter-hjul.

Lite flower-power i designen på dom nya skivorna :lol2:

Image


Har dessutom börjat fundera på en HARM SR1 att köra GT-klassen med..

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by S 500 R » 02 Aug 2011, 22:28

Du har fått riktigt bra fart i denna bilen måste jag säga! Grymt kul att se i dag.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
snowman
Posts: 541
Joined: 05 Nov 2009, 14:18

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by snowman » 02 Aug 2011, 22:39

S 500 R wrote:Du har fått riktigt bra fart i denna bilen måste jag säga! Grymt kul att se i dag.

Kan bara hålla med, riktigt roligt att se den in action!!
MCD.... 4WD :) http://www.rcbash.se/forum/viewtopic.ph ... 2&start=45
FG BASE (BeetleAsphaltSnowmanEdition)

....och några 1:1 fordon!!!!

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 02 Aug 2011, 22:40

Den är helt ok att cruisa runt banan med :sunglasses:
Lite småbuggar som man hittar, typ diffen, men den ska vara ok nu. Sedan ska det nötas mera varv!

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Bjuggen » 02 Aug 2011, 22:48

Rallyfinnen wrote:Blev lite körning på Väst8 idag. Observera körning, inte bara skruva denna gång! Spindeln hoppade ur kulleden en gång när jag genade rätt i ett däck, och senare blev jag lite nervös över transmisionstjut och märkte att det glappade lite i kopplingsklockan, men efter en stunds funderande körde jag ändå. Testade med 25T pinjong jag fick från Lauter idag, men det var lite gränsfall, tror nästan den var långsammare på varvet med den monterad.
Tills slut fick jag exakt samma problem som sist när jag var där och mekade en hel dag.. ena diffdrevet släppte från utgående axel och jag hade ingen drivning. Samma som förra gången kunde jag konstatera senare.. Nu har jag gjort större gropar i axlarna som skruvarna låser i, och använt ymnigt med locktite vid montering, nu ska det fan hålla!

Fick som sagt ett litet paket med delar från lauter. Blev lite fel, skulle ha 3st hjulmuttrar, men fick tre uppsättningar! Tyckte väl att det var lite dyra muttrar.. :doh:
Hade dessutom ett par nya bromsskivor i paketet, så jag monterade dom. Dom gamla ska sitta på rallyn när den konverteras till lauter-hjul.

Lite flower-power i designen på dom nya skivorna :lol2:

Image


Har dessutom börjat fundera på en HARM SR1 att köra GT-klassen med..
Hittade denna begagnad på HARMs hemsida. Kanske vore nåt?? Hur som helst, Riktigt porrig :drool:

http://www.harm-racing-products.com/pro ... -hand.html
Billös expertkommentator..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 02 Aug 2011, 23:25

Den har rätt saftigt pris, och man får inte köra GT-klassen med den. GT ska ju vara basic och 'budgetklass'..
Lågbudget tilltalat ju mig, snål som jag är :lol2: Tyvärr får man ju knappt byta till annan tillverkare på tändstift heller, så uppfinningarna och egna konstruktioner får man testa på någon annan bil..

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 04 Aug 2011, 22:34

Jaha.. idag blev det exakt ett varv på kalla däck, och så rakt i staketet med en krökt bärarm som resultat! :doh:

Ingen bra dag! Kanske man skulle ha däcksvärmare? Andra gången jag halkar av på kalla däck och förstör resten av dagen nu!

Har börjat värma och rikta, får försöka få ihop den imorgon! :hammer:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 05 Aug 2011, 21:01

Då har hela dagen gått åt till att rikta framvagn, byta stålpinnar, svarva bussningar och göra ny setup.. :hammer:
Förvånansvärt hanterbart aluminium i bilen, hårt och sviktande men går ändå att rikta.

Blev nyss klar, så bilen ska vara körbar för morgondagens körning i Lidköping nu.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by Rallyfinnen » 07 Aug 2011, 00:32

Bilen funkade helt ok idag. En dämpare bak lossnade i ett av kvalen, men i övrigt höll den ihop.
Vi gasade lite när tävlandet var över, och då blev det en liten krock, så servoräddaren hoppade isär, och jag hade inga sådana låsringar med.

Jag tror däcken har sett sina bästa dagar.. jag hade problem att få värme i A-däck, så länge andra körde ifrån mig på C-däck..
Man kanske skulle pröva någon däcksoppa på dom? Vad är bäst? Har fått tips om något som rc-car har.. Eller ska man testa med glycerol? Förstörde burken jag köpte, och hann bara testa på pmt-däck, och dom verkar vara stenhårda hur man än gör..

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by wrep » 07 Aug 2011, 10:12

Folk använder WD40 som däckssoppa på regndäcken. Kanske kan vara värt att prova? Själv har jag inte prövat än..

C-däcken kom i en ny gummiblandning 07 tror jag det var... så om dina är äldre så går det inte att jämföra C mot C så att säga. Jag tror alla körde A-däck innan de "nya" C kom ut.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
J.A racing
Posts: 10307
Joined: 30 Oct 2009, 20:36
Location: Trosa

Re: Lauterbacher L3 Evo

Post by J.A racing » 07 Aug 2011, 10:18

Precis dom "nya" C-däcken är i en klass för sig just nu, testade A och B i våras innan det vart nån riktig värme men C var ändå de med mest grepp och kontroll. Du får fräsa loss några däck och limma på 4 nya C om det nu finns att köpa löst :hmm: Bara för och testa :thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests