H.A.R.M SX-3 - The track sweeper

Alla Onroad-projekt
Locked
sx3
Phone Number: 0709998877

Re: H.A.R.M SX-3 - The Street Sweeper

Post by sx3 » 04 Jan 2011, 19:19

wrep wrote:He he... . ta det lungt nu du har ju inte ens någon radio.. :) allt måste inte vara tip top då kommer du inte våga köra den ju! det värsta vore ju om den slutade som shelfqueen :)

En ny bil verkar kosta runt 19'... men då fattas väl fortfarande pipa och mag-diffen?

Vad sitter det för diff i bilen nu?
finns lite olika chassi alternativ.. 2010 kostar 2999€ inkl motor. 2279€ utan motor, pipa filter och däck

Eftersom föregående modell i champion edition är slutsåld är det lite svårt att prisjämföra, men Works edition kostar 2599€ och 1999€ utan motor, pipa, filter o däck

Den du ser för 19' om det saknas pipa på den, så saknas det även motor och luftfilter antagligen.

Diffen som sitter i kärran för stunden är:
http://www.harm-racing-products.com/pro ... ---08.html

Du har rätt, radio är självklart först prioriterat och kommer vara nästa inköp, men jag säger bara att suget efter mer finns ;) Vad har du för koppling i din bil, och har du bytt backarna på den någongång?
Jag har ju bytt på min, men ligger kopplingsbackarna emot klockan, inte tvärstumt men det finns friktion, verkar som att backarna måste "köras in" tänkte om du har någon erfarenhet av det? Har en 3 puckars lauterbacher koppling i min.
My motor is stalled but my wheels are still spinning

Sponsor

Sponsor

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 04 Jan 2011, 19:48

Den mag-diffen såg ju trevlig ut!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

sx3

Post by sx3 » 04 Jan 2011, 19:51

S 500 R wrote:Den mag-diffen såg ju trevlig ut!
Inte säker på att det är en mag-diff... Vet iof inte vad en mag-diff egentligen är :D
Men mag-diffen jag är sugen på är denna:

http://www.harm-racing-products.com/pro ... al-09.html

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Jan 2011, 19:53

Vad hette touring handlarn i england?
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3

Post by sx3 » 04 Jan 2011, 19:54

J.A racing wrote:Vad hette touring handlarn i england?
Om du menar den jag handlar mina delar ifrån så är det http://www.rapid-racing.co.uk

S 500 R
Hedersmedlem

Post by S 500 R » 04 Jan 2011, 19:55

sx3 wrote:
Inte säker på att det är en mag-diff... Vet iof inte vad en mag-diff egentligen är :D

Det var den jag menade! Inte den du länkade till först!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

J.A racing

Post by J.A racing » 04 Jan 2011, 19:56

sx3 wrote:
J.A racing wrote:Vad hette touring handlarn i england?
Om du menar den jag handlar mina delar ifrån så är det http://www.rapid-racing.co.uk

:thumbsup:
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".

sx3

Post by sx3 » 04 Jan 2011, 20:04

S 500 R wrote:
sx3 wrote:

Det var den jag menade! Inte den du länkade till först!
Jamen dåså,
Mag = magnetisk = vill ha :D
Den som sitter i bilen är "bara" en självlåsande diff, dock bättre än den vanliga justerbara..
Men verkar främst passa banor med mycket grepp och där man vill ha bra väghållning... Mag diffen verkar man kunna adaptera mycket lättare till olika förhållanden..

J.A, se nu till att råka köpa en banbil! ;)

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 04 Jan 2011, 21:38

Den jag såg för 19' eller om det nu var mer var ett tomt chassi utan motor. Så visst det drar iväg :)

Om jag skulle köpa en mag-diff skulle jag köpt en av Oddiefied:
http://www.rctek.com/technical/oddie_ma ... ntial.html

Han har vidareutvecklat mag-diffen ett steg till... den funkar som en kortsluten elmotor... alla ni som kört elbil när ni var små vet att dem bromsade man genom att helt enkelt kortsluta motorn... och det bromsade fett som jag mins det... ju fortare motorn snurrar ju mer bromskraft... den teorin utnyttjar man i mag-diffen.

En standard mag-diff har inga spolar utan utnyttjar något fenomen ,som jag inte kommer ihåg vad det heter, som skapar elektrisk ström i aluminiumet även fast det inte är magnetiskt.

Det finns en tråd i RcTek-forumet som förklarar de olika diffarna och vilka som är bra till vad :
http://www.rctek.com/phpBB/viewtopic.php?t=5614
När man läst den så tror man ju att alla skulle köra mag-diff och att allt annat är skit... men nu verkar det inte vara så... alltså som vanligt får man testa själv he he
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

wrep

Post by wrep » 04 Jan 2011, 21:46

Det var det här chassit jag hade i tanken... http://www.rapid-racing.co.uk/SX-3-010- ... /11982.htm 1940 pund... vad det nu blir i kr typ 20200 kanske... aja gröt i 2månader så ... he he :)

sx3

Post by sx3 » 04 Jan 2011, 22:04

wrep wrote:Det var det här chassit jag hade i tanken... http://www.rapid-racing.co.uk/SX-3-010- ... /11982.htm 1940 pund... vad det nu blir i kr typ 20200 kanske... aja gröt i 2månader så ... he he :)
Jo precis, saknas ju motor, pipa, luftburk och sitter samma diff som i min kärra.. :D fast å andra sidan får man en splitt ny bil.. Kollade i den tråden du länkade till och det verkar ju som att mag-diffarna är dom bästa och att oddified's är snäppet vassare än harms.. Men eftersom harm diffen inte är gratis, kan jag tänka mig att oddie diffen är snäppet dyrare, har dock inte lyckats hitta något pris på den, så jag vet inte med säkerhet hur mycket den svider! men det låter helt klart som en vettig investering att döma av den tråden!

Föresten, läste du mitt inlägg om koppling?

wrep

Post by wrep » 04 Jan 2011, 22:27

Yess kopplingen glömde jag bort...

Min har någon typ 4-backs plast-koppling som påminner om en lauterbacher fast mina backar är svarta tror jag. Tror det är RS5-original.

Jag körde av 2 fjädrar i somras... då blev bilen helt konstig... kändes som all kraft gick ur motorn.. men det var ju bara att den kopplade in för tidigt :) men jag har aldrig bytt backar.

Vad menar du med inkörning? passar inte backarna bra i kopplingsklockan?
Jag läste nånstans att någon skrev att man var tvungen att byta klockan samtidigt som backarna för annars tog de slut på en gång.... men jag vet inte om det stämmer... det borde väl offroad-gänget veta de kör väl med samma koppling?

sx3

Post by sx3 » 04 Jan 2011, 22:34

wrep wrote:Yess kopplingen glömde jag bort...

Min har någon typ 4-backs som påminner om en lauterbacher fast mina backar är svarta tror jag. Tror det är RS5-original.

Jag körde av 2 fjädrar i somras... då blev bilen helt konstig... kändes som all kraft gick ur motorn.. men det var ju bara att den kopplade in för tidigt :) men jag har aldrig bytt backar.

Vad menar du med inkörning? passar inte backarna bra i kopplingsklockan?
Jag läste nånstans att någon skrev att man var tvungen att byta klockan samtidigt som backarna för annars tog de slut på en gång.... men jag vet inte om det stämmer... det borde väl offroad-gänget veta de kör väl med samma koppling?
Mina är också svarta, materialet är samma som bromsbelägg på 1/1 bilar.
Backarna får plats i klockan, men det är på fit**året, klockan rullar inte friktionsfritt utan ligger emot backarna, men rullar dock... precis som om man är tvungen att låta den gå på tomgång och låta backarna nöta mot klockan någon minut så dom inte ligger emot längre och får någon micrometer med spelrum. Det jag menar med köra in.

Snackade med Sammie om det, han personligen bytta klocka vid klopplingsbyte, men att det inte var någon nödvändighet..

wrep

Post by wrep » 04 Jan 2011, 23:17

Ok mina backar är av plast... tror det främst var då man behövde byta klocka..

Låter skumt med så lite spel... min har nog ½ millimeter men det kan ju vara för att min är sliten. :hmm:
Det finns ju bara en diam på kopplingar vad jag vet så det funkar nog.

sx3

Post by sx3 » 05 Jan 2011, 15:13

Klev upp mitt i natten och började grotta i kopplingen och hittade felet.. Nu är det fritt spel i kopplingsklockan! :)

Locked