Idag har jag släppt loss nörden i mig..
Har länge tänkt man skulle mäta lite hur högt tyngdpunkten ligger, så idag fick det bli lite sånt.
Mäter genom att tippa bilen och se var den balanserar. Vill inte tippa den på gummidäck som deformeras, och även fjädring som rör sig, så det blev två fasade 'plattjärn' i alu som är låsta på 7mm ride-height. Jag får alltså tyngdpunkten över marken med 7mm ride-height inräknat. Man kan i princip (fast inte riktigt) ta bort 7mm på värdet för att få reda på hur högt i chassit man har tyngdpunkten.
Sedan har jag en bit pianotråd som lod och mäter avståndet mellan lodet och punkten den balanserar mot. Halva det avståndet ska då ge höjden på tyngdpunkten. För säkerhets skull mäter jag två gånger, och vänder sedan bilen på andra sidan och mäter två gånger till.
Bild på mätprincipen(lite riggat för fotografering):

Det sitter en FG alu-pipa på bilen för tillfället (regnpipa), så den har jag mätt med. Tanken är tom också.
-Började utan kaross och bumper, och tyngdpunkten hamnade på 50,1mm
-Sedan satte jag på bumper och den 1,5mm rs5-kaross jag körde med sist, fick då 56,7
-Som nästa steg tog jag den gamla trasiga 1mm rs5-karoossen jag körde med innan. Den hade däremot ingen vinge, och jag orkade inte börja flytta över den. Då fick jag 54,3mm
-Som ett sista test tog jag bort luftburken (Lightscale) utan att röra något annat (alltså fortfarande 1mm kaross utan vinge): 53mm
Tanken är att jämföra värdena sedan när jag monterat den låga motorn, så man får en liten uppfattning om hur dom olika modifieringarna påverkar.