RS5 T13
Re: RS5 T13
Vad skön du är som dissar RS5-teamets utveckling rakt av sådär av servoräddaren! 
- Rallyfinnen
Japp, hade ju samma innan, och hade problem med den när jag körde utan oringar, därför jag hade skaffat FG-räddaren.Malte wrote:Vad skön du är som dissar RS5-teamets utveckling rakt av sådär av servoräddaren!
Vägrar köra med oringar som går av, kilar fast sig och allt möjligt, och är jobbiga att byta. Krashar man 1 gång per år så kanske det är ok, men..
Japp, ska finnas en Lightscale som passar, det värsta är att Manne hade en Lightscale som han sålde för skit och ingenting, och det hade jag inte koll på!Fenberg wrote:Finns det andra servoräddare som fungerar bättre och passar? Lightscale?
- Rallyfinnen
Nu kommer lite bilder från dagens övningar..
Servon monterade:

Jag använde gamla plattan från T10:an, beställde denna med platta för singelservo till styrningen. Ska ta dom gamla servona och montera i den och ha som reserv att stoppa i.
Sedan började jag rota i diffen. Den ser lite annorlunda ut än T10:ans, den var nog en tidig diff. Halvorna runt drevsatsen var annorunda på den, och man hade fyrkant för lamell bara på ena sidan, och den hade splines på utgpende axlar, denna har sexkant. Den hade heller inga oringar på utgående axlar (innan jag moddade den).
Orsaken till att jag plockade isär denna var för att sätta på flänslager på utgående axlar (gillar inte bussningar) och göra modden för att kunna öppna diffen vid regn.
Märkte däremot att den var totalt packad med fett, och skulle aldrig gå fritt även om man deaktiverar lamellen.
Ingen lamell på ena sidan, bara ringen:

Fullt med fett på lamellsidan också:

Kolfiberlamell på denna, T10:an hade en i glasfiber. Inbillar mig att detta är 'mellanstorleken' tror den jag hade i T10:an var lite mindre

Flänslager monterade:

'upplåsningsskruvar' monterade:

Axlar utan locktite:

Locktite behövs speciellt på mellanaxeln, men även kopplingsaxeln glappar upp med tiden om man inte kör locktite på den. Jobbigt att ta isär bara..
Servon monterade:

Jag använde gamla plattan från T10:an, beställde denna med platta för singelservo till styrningen. Ska ta dom gamla servona och montera i den och ha som reserv att stoppa i.
Sedan började jag rota i diffen. Den ser lite annorlunda ut än T10:ans, den var nog en tidig diff. Halvorna runt drevsatsen var annorunda på den, och man hade fyrkant för lamell bara på ena sidan, och den hade splines på utgpende axlar, denna har sexkant. Den hade heller inga oringar på utgående axlar (innan jag moddade den).
Orsaken till att jag plockade isär denna var för att sätta på flänslager på utgående axlar (gillar inte bussningar) och göra modden för att kunna öppna diffen vid regn.
Märkte däremot att den var totalt packad med fett, och skulle aldrig gå fritt även om man deaktiverar lamellen.
Ingen lamell på ena sidan, bara ringen:

Fullt med fett på lamellsidan också:

Kolfiberlamell på denna, T10:an hade en i glasfiber. Inbillar mig att detta är 'mellanstorleken' tror den jag hade i T10:an var lite mindre

Flänslager monterade:

'upplåsningsskruvar' monterade:

Axlar utan locktite:

Locktite behövs speciellt på mellanaxeln, men även kopplingsaxeln glappar upp med tiden om man inte kör locktite på den. Jobbigt att ta isär bara..
- J.A racing
Kul och se lite nya byggen igen
De där med slirande axlar i lagren med glapp som följd är ingen höjdare, ska fixa det på min med då jag sett att de sitter löst.
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
intressant att de kör med fett i sina lamelldiffar och inte olja som i scs-diffen. Jag tror din 10:a hade FG eller Harm-drev ifall den hade splines.. RS5 har alltid haft 6-kant på sina.
Ps.fråga Thomas vad han tycker om Sanwa
d.s
Ps.fråga Thomas vad han tycker om Sanwa
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Rallyfinnen
Enligt dom själva så ska det vara LSD-olja i diffarna, (tydligen en Castrol-olja dom använder), så det är något som inte riktigt stämmer när diffen är fullproppad med fett.
Jag körde min diff på LSD-olja och testade även med ATF. Har inte bestämt vilken jag ska köra nu, men är inne på att testa ATF igen. Problemet är att den är väldigt tunn, så den sipprar lätt ut. LSD-oljan är lite tjockare, men samtidigt lite segare när den är kall, vilket jag märkte när jag körde med den förra året. Och nej, jag har inte tänkt skaffa värmare för diffen Manne..
Ja, T10 diffen var nog en tidig variant, så dom kanske använde HARM eller FG-drev när dom gjorde dom första.
Jasså Thomas är stor Sanwa-fantast?
Jag körde min diff på LSD-olja och testade även med ATF. Har inte bestämt vilken jag ska köra nu, men är inne på att testa ATF igen. Problemet är att den är väldigt tunn, så den sipprar lätt ut. LSD-oljan är lite tjockare, men samtidigt lite segare när den är kall, vilket jag märkte när jag körde med den förra året. Och nej, jag har inte tänkt skaffa värmare för diffen Manne..
Ja, T10 diffen var nog en tidig variant, så dom kanske använde HARM eller FG-drev när dom gjorde dom första.
Jasså Thomas är stor Sanwa-fantast?
- J.A racing
Skumt med allt fett i diffen, den och SCS är väl av samma typ och ska vara fylld med olja. 
PORSCHE GT3 RSR "Projektet".
- Rallyfinnen
Ja, så är det.
Idag blev det lite diverse-pyssel..
Testade Samba7-kröken på en skrotmotor bara för att se hur den passar. Det saknas några mm så kröken måste knäckas om eller dylikt för att den ska passa. Undertill är den ingen fara för det är hål i botten, och kröken kommer inte under bottenplattan.

Sedan kom jag på att jag vill han en stoppskruv (M3) på mellanaxeln för denna också. Konstigt nog var axeln rätt hård att borra och gänga i fast den är alu, verkar nästan som dom bytt kvalitet på materialet sedan T10:an.

Sedan limmade jag axeln

Satte ett 0,2mm shims vid lagret för att förhoppningsvis minska risken att man blåser in skit i lagren när man rengör bilen. Tänkte göra så på andra sidan och på kopplingsaxeln också.
Eftersom det var klokast att inte greja med bilen när jag limmat, så blev det lite annat pyssel

Försökte återuppliva en sedan länge bortglömd tradition att löda egna ackar!
Hittade batterierna på cdon till bra pris, så jag slog till. Gick bra att löda bara man slipade rent ytan lite först. Körde på rätt hög värme på kolven för att slippa värma så länge. Sedan bakade jag på en hel del smältlim både för att limma ihop dom och för att mekaniskt skydda och isolera polerna. Tejpen är mer kosmetisk, men håller ju ihop det hela lite också.
Idag blev det lite diverse-pyssel..
Testade Samba7-kröken på en skrotmotor bara för att se hur den passar. Det saknas några mm så kröken måste knäckas om eller dylikt för att den ska passa. Undertill är den ingen fara för det är hål i botten, och kröken kommer inte under bottenplattan.

Sedan kom jag på att jag vill han en stoppskruv (M3) på mellanaxeln för denna också. Konstigt nog var axeln rätt hård att borra och gänga i fast den är alu, verkar nästan som dom bytt kvalitet på materialet sedan T10:an.

Sedan limmade jag axeln

Satte ett 0,2mm shims vid lagret för att förhoppningsvis minska risken att man blåser in skit i lagren när man rengör bilen. Tänkte göra så på andra sidan och på kopplingsaxeln också.
Eftersom det var klokast att inte greja med bilen när jag limmat, så blev det lite annat pyssel

Försökte återuppliva en sedan länge bortglömd tradition att löda egna ackar!
Hittade batterierna på cdon till bra pris, så jag slog till. Gick bra att löda bara man slipade rent ytan lite först. Körde på rätt hög värme på kolven för att slippa värma så länge. Sedan bakade jag på en hel del smältlim både för att limma ihop dom och för att mekaniskt skydda och isolera polerna. Tejpen är mer kosmetisk, men håller ju ihop det hela lite också.
Last edited by Rallyfinnen on 04 Mar 2013, 22:06, edited 1 time in total.
Bra kräm i batteripacken ser jag
. 5400mH och 7,2v eller räknar jag fel ?
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)
- Rallyfinnen
Dom garanterar 2500mAh även om dom är märkta 2700 och spänningen blir ca 6V med fem celler, men det ska räcka bra till en tank. Körde på 1700mAh förra året och det räckte också. Ett ack på laddning och ett i bilen är tanken.
Förhoppningsvis gillar laddaren dessa bättre, dom jag körde förra året detekterade laddaren som fullt laddade flera gånger innan dom egentligen vad det.
Förhoppningsvis gillar laddaren dessa bättre, dom jag körde förra året detekterade laddaren som fullt laddade flera gånger innan dom egentligen vad det.
-
wrep
- Phone Number: 0768033556
varför inte 6 celler som förra året? Tål inte Sanwa 7,4V?
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
ahh. trodde du tänkte köra dom paralellt =)Rallyfinnen wrote:Dom garanterar 2500mAh även om dom är märkta 2700 och spänningen blir ca 6V med fem celler, men det ska räcka bra till en tank. Körde på 1700mAh förra året och det räckte också. Ett ack på laddning och ett i bilen är tanken.
Kolfibernörd . kan det gjutas kan det tillverkas i kol =)
- Rallyfinnen
Man får ju försöka hålla vikten nere(viktväktarna?
), åtminstone på sådana detaljer som inte är svindyra. Sällan man kör mer än en tank på raken, även när man tränar blir oftast det paus med tankning, kolla däck och inställningar, snacka skit osv. Sedan är det ju ofta andra klasser som kör emellan också.
På tävling har man gott om tid mellan körningarna att byta eller ladda.
På tävling har man gott om tid mellan körningarna att byta eller ladda.
- Rallyfinnen
wrep wrote:varför inte 6 celler som förra året? Tål inte Sanwa 7,4V?
Dom här är specade för 6V, så jag vågar inte chansa på sex celler..
- Rallyfinnen
Blev lite småpyssel igår också.
Monterade diffen med locktite på lagren och limmande lilla drevet på mellanaxeln och gjorde en bricka så att drevet inte ska kunna försvinna ifall den lossnar. Även om det börjar släppa ska man förhoppningsvis kunna ta sig i mål innan skruvarna gått ut så långt att axeln snurrar fritt i drevet.

Hade glömt att jag var tvungen att ta bort en dryg mm material på ena fästet till övre bärarm också för att det ska gå fritt från muttrarna som sticker ut från diffen efter min mod.

I övrigt kollade jag bakvagnen så att allt gick fritt utan glapp, shimsade bla in axialglappet på dom övre bärarmarna.
Monterade diffen med locktite på lagren och limmande lilla drevet på mellanaxeln och gjorde en bricka så att drevet inte ska kunna försvinna ifall den lossnar. Även om det börjar släppa ska man förhoppningsvis kunna ta sig i mål innan skruvarna gått ut så långt att axeln snurrar fritt i drevet.

Hade glömt att jag var tvungen att ta bort en dryg mm material på ena fästet till övre bärarm också för att det ska gå fritt från muttrarna som sticker ut från diffen efter min mod.

I övrigt kollade jag bakvagnen så att allt gick fritt utan glapp, shimsade bla in axialglappet på dom övre bärarmarna.