MCD Rally

Alla Onroad-projekt
S 500 R
Hedersmedlem

Re: MCD Rally

Post by S 500 R » 26 Aug 2010, 06:21

Hpi har ju lite fel inpressning. Blir nog skumt på en rally!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Sponsor

Sponsor

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Aug 2010, 12:33

Ja, fel offset, och för stora hjul..får nog kapa ur halva karossen om jag ska köra med HPI fälgar.. Dessa fälgar är bara några mm större än FG bandäck, dvs väldigt små jämfört med HPI buggydäck.
Hade ju iofs varit trevligt om man kunde få på däck med ännu grövre mönster än grus-däcken!

Calle786
Phone Number: 0709998877

Post by Calle786 » 26 Aug 2010, 16:26

Finns ga
Rallyfinnen wrote:Ja, fel offset, och för stora hjul..får nog kapa ur halva karossen om jag ska köra med HPI fälgar.. Dessa fälgar är bara några mm större än FG bandäck, dvs väldigt små jämfört med HPI buggydäck.
Hade ju iofs varit trevligt om man kunde få på däck med ännu grövre mönster än grus-däcken!
Fan va kul att du köpt en Rally =)

GRP fälgarna til FG finns det väldigt mycket material att flytta offset i, jag spände upp såna i fräsen o gjorde om till min.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Aug 2010, 16:43

Hehe, ja det verkar ju inte vara många som har en rally, och ännu färre som kör grus med en :)
Du tog alltså GRP asfaltfälgar för FG och fräste ur fyrkanten så det blev annan offset? Du råkar väl inte ha bilder på detta?
Finns ju inte några riktiga offroad-däck till dessa fälgar heller, men möjligtvis kunde man köra med mönstrade regndäck på grus.

wrep
Phone Number: 0768033556

Post by wrep » 26 Aug 2010, 19:59

Verkar som om den kom fram hel iaf! :-)

Jag köpte den på tradera för 2år sen... då var även framrutan lackad.... fick någon typ av hjärnsläpp när jag trodde att det skulle gå att slipa bort färgen med fint papper och sedan polera den... det är därför den ser ut som den gör... :oopsboard:

Jag läste någonstans efteråt att det går att ta bort färg med mrMuscle ugnsrengöring.... finns flera trådar i RSBs nostalgi-del om hur man tar bort färg...

Det går fin fint att drifta med den när den inte har några diffar men det är det enda man kan också... det går inte att köra sakta genom en böj... då understyr den helt sjukt... min tanke var att det skulle räcka med en bakdiff för att den skulle funka hyfsat... men min ban-bil tog för mycket tid så det blev aldrig testat...

Hur tycker du att den verkar jämfört med dina klon-bilar? Jag var besviken på den efter allt gott alla öst över MCD men det kanske berodde på att jag jämförde den mot min full-kålfiber RS5:a :doh:
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Aug 2010, 20:11

Den var extremt väl paketerad, så deet gick bra med frakten! :thumbsup:

Jag har ju redan 'haft'en MCD buggy, som brorsan tog över innan jag ens monterat motor i den :)
Ingen större skillnad jämfört med klonen. En massa problematiska plastdelar i diffhus, mellandiffhållare, drevplatta, drev osv.. Tur att dom inre dreven är metall på denna iallafall!

Det som är bättre är väl bottenplattan och dämparna.. kommer inte på något annat :)
Drivlinan är lite annorlunda, så vissa av delarna passar inte rakt över. Men det mesta är nog samma som min FS, alla bärarmar odyl. och det skadar ju inte att man kan använda samma delar till båda!

Verkar finnas många varianter på detta med att ta bort färg, ungsrengöring var något nytt! Det ska inte försvaga plasten då? Om jag rikerar att försvaga den så skippar jag omlackeringen. Jag vill inte slänga ut 2000kr på ny kaross och färg!
Slipa hela och sedan måla hade väl funkat, men då ska man nog ha bra tålamod..

Såg att ena ytterknuten i fram var sliten, så jag beställde FS/CF drivaxlar och hjulaxlar med spindel, kostade väl ca 200kr för allt! :D

wrep

Post by wrep » 26 Aug 2010, 20:53

När jag fick bilen hade den nog gått 5-10 min max och jag har kört kanske 4-5 tankar om inte mindre...hade sett att den var lite glapp... helt sanslöst att drivknuten var utsliten redan... kanske är skillnad på kvaliten nu och var den var då.. har fått för mig att den bilen är en '02-'03 nånting.

Min "dröm" med den bilen var att kunna sladda med alla utslitna däck från RS5:an... . men eftersom offseten var helt fel gick det ju inte... hade några vaga planer på kortare bärarmar och drivaxlar men men.. :)

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 26 Aug 2010, 20:59

Det förklarar ju att den ser såpass fräsh ut, får hoppas den blir mer använd nu då :)
Motorn har alltså inte gått mer än så heller?

MCD fälgarna och däcken var inte så farligt dyra, så jag kan nog leva med den kostnaden bara dom funkar i övrigt.

wrep

Post by wrep » 27 Aug 2010, 11:13

Nä jag tror inte motorn har gått mer än så... den såg helt ny ut när jag fick den :)

Jag har en avkapad FG-pipa ,sådan som hör till tex marder, också om du är intresserad?
Den är av alu så antingen får man TIG:a den eller kanske löda...

Visst är flexslangen fin som jag satt som avgasrör ;) den kommer från skrotcontainern på jobbet... har suttit som oljeslang på en tjockoljebrännare.... rök fint när den blev varm av avgaserna, såg ut som om det brann i bilen :lol:

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Aug 2010, 16:42

Flex-röret var fint :) Men originalburk går bort direkt! Jag vägrar köra bilen med den! :)
Jagt är väl inte speciellt intresserad av FG-pipan.. skulle vara om du säljer den för nästan ingenting isåfall.. Man kan köpa nya klonpipor i stål för några hundralappar som fungerar minst lika bra som FG-pipan, och är lättare att svetsa i..
Möjligtvis kan jag använda min modifierade FS-pipa, bara den inte tar i karossen..

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 27 Aug 2010, 20:56

Nu har vansinnet börjat..
Började med att testa på en karossbit jag hade från baja-majan (trasig sidepod). Drog på lite bromsvätska, och några minuter senare lossnade färgen ganska bra när jag gnuggade lite. Testade segheten i plasten efter detta, och den var hur bra som helst! Jag har testat med Mr Muscle ugnsrengöring också, men det verkade inte bita alls.

Nästa steg blev fronten på subaru-karossen, eftersom det är en separat del. Bromsvätskan bet inte alls lika bra på den färgen, det tog minst en timme innan det började hända något, och då lossnade inte färgen lätt heller. Har gnuggat som fan på fronten för att få bort färgen.. Då började jag inse vad jag gett mig in på... :?
Nu har jag lagt papper inbaddat med bromsvätska på karossen, men det verkar ta en jävla tid innan det börjar hända något.
Kan nog bli så att den får ligga så över natten, börjar jag gnugga på den ikväll så är jag inte klar förrän imorgon bitti!
Vet däremot inte ifall plasten kanske börjar ta skada om det ligger så länge :hmm:
Så här ser det ut just nu:
Image

wrep

Post by wrep » 27 Aug 2010, 21:20

Här står det att de kör med spolarvätska också ?
http://rsb.se/arena/showthread.php?t=51908" onclick="window.open(this.href);return false;

Har för mig att tvåtaktsoljan från bensinen verkade lösa färgen på den... det var därför jag satte dit flexröret för att slippa oljesprutet inne i karossen--

Som sagt hoppas den inte blir spröd bara...

Rallyfinnen

Post by Rallyfinnen » 28 Aug 2010, 16:58

Efter en hel dags slit är färgen borta..
Frågan om det var värt besväret, det blev ett vansinnigt slit. Gnugga, kladda på mera bromsvätska, vänta, gnugga igen osv..bromsvätskan var inte speciellt effektiv på att lösa upp färgen.
Karossen blir lite mjölkig i färgen efter bromsvätskan, och nu har jag mattat upp den också, så det gjorde att den blev ännu vitare.
Plasten känns fortfarande flexibel, så jag tror inte att hållfastheten ska ha påverkats.

Image

Apex
Phone Number: 0709998877

Post by Apex » 28 Aug 2010, 17:05

Ser ut som att all färg är borta. Jag satte min kaross i spolarvätske bad, få se om det biter på gammal lack.

Jimmy

Post by Jimmy » 28 Aug 2010, 17:10

Rallyfinnen wrote:Efter en hel dags slit är färgen borta..
Frågan om det var värt besväret, det blev ett vansinnigt slit. Gnugga, kladda på mera bromsvätska, vänta, gnugga igen osv..bromsvätskan var inte speciellt effektiv på att lösa upp färgen.
Karossen blir lite mjölkig i färgen efter bromsvätskan, och nu har jag mattat upp den också, så det gjorde att den blev ännu vitare.
Plasten känns fortfarande flexibel, så jag tror inte att hållfastheten ska ha påverkats.

Image
Snyggt jobbat Rally :thumbsup: men det verkar fungera hyfsat bra iallafall med bromsolja eller?
http://www.largescaleracing.se
info@largescaleracing.se
070-7910586
Nu kan jag även erbjuda mina kunder körning på våran offroad bana.

Post Reply