RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

LS offroadbanor runt om i Sverige
wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by wrep » 28 May 2014, 00:07

Att man blir ifrånkörd av smågrabbar är ju ett faktum :) de behöver man inte ens fundera på.
Men det finns nog väldigt få föräldrar som inte är intresserade och kör själva som är beredda att lägga ut de pengar som en LS-bil kostar.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Dave » 28 May 2014, 00:08

I diskussionen om lämplig ålder anser jag att om föraren inte har det vuxna kallar trafikvett, ska man inte köra LS ihop med andra.
Man måste visa respekt och tänka på vad man gör för skada med en projektil på 15 kg.

Har inga som helst problem med att småkids kör LS hemma på gården, men på bana vetefasen om det är lämpligt.
Givetvis finns det undantag, men jag snackar rent generellt.....

Sorry för Image

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Doorcracker » 28 May 2014, 09:13

Jag trodde tråden handlade om att få till en LS bana på lämpligt område och inte åldersgränser. När man väl har byggt en bana kan man nog disskutera åldersgrupper innan dess tycker jag det är irrelevant.

wrep
Posts: 2067
Joined: 01 May 2010, 11:29
Phone Number: 0768033556
Location: Söder om Sthlm på vischan

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by wrep » 28 May 2014, 17:38

Det var inte det jag ville få fram, jag försökte bara säga att jag inte tror på barn och ungdomar som en potentiell målgrupp för LS
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Doorcracker » 29 May 2014, 02:26

Om man läser det Apexsebbe skrivit och tittar på Haninge MKs sida så är "Offroad RC" tydligen klubbat som sektion och mark blivit tilldelad att börja bygga bana på. Så det finns goda förhoppningar att börja bygga, jag och MrMopar ska försöka greppa situationen med allt det innebär och försöker få ihop nåt. Men det kommer krävas lite uppoffring och slit från alla som kan tänkas hjälpa till. Angående ålder är det nog lite som Wrep säger att ungdomar och barn inte hamnar i kategorin för LS utövande utan oss "gubbar och gummor" eller föräldrar med lite djupare fickor och intresse. Det är ju lite lättare och billigare att köpa en " Hobbex " bil för en lax att börja med än att hosta upp 10k för en LS bara för att prova på. Har man en "riktig" bana så tror jag inte att yngre förmågor blir något problem då man förhoppningsvis har någon form av avåkningsskydd för att eliminera person och materiella skador. Det är ju inte svårare än att yngre utövare måste ha med målsman som tar ansvar.
Nu har jag säkert trampat pånen massa tår men jag är trött och sjuk så jag skyller på det... sov gott.

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Mats B » 29 May 2014, 06:32

AMEN :thumbsup:
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 02 Jun 2014, 16:46

Det är väl bara att kolla vilka krav som ställs på ålder och säkerhet. Finns nog redan rekommendationer på svenska bilsportförbundet. Jag kommer att fortsätta med mitt nordöst Stockholm p.g.a att det är en vit fläck på kartan.

Övrigt: Lite dit och datt om bra vetande och onödigt vetande.
Samma rekommendationer kan man finna på svenska bilsportförbundet för byggnation av bana som ska klassas för tävling. För 1:8 buggy är minsta bredden 4 m och upp till ca 6 m. Längd minimum 240 och upp mot 300 m. Framförallt så tycker jag att det är att föredra det bredare alternativet, dels för de större 1:5 bilarna ska få plats. Vad gör det om det blir längre än 300 m om det funkar?
Det enda problemet att man bör stå högre för att få bättre överblick över banan med risk för svindel.
Materialval kan jag tro ibland kan bli en en tvistfråga. Vissa föredrar packad lera bland 1:8 buggy som det optimala och sen kommer grus och så gräs som sällan över ett längre slag förutom ogräs. Man kan förstå att alla material har sina för och nackdelar i skötselhänseende och det är inte ovanligt att det är en lite klick av entusiaster som sköter banan i förhållande till antalet utövare . Gräs har ersatts av konstgräs, betongplattorna och gummipaltor placeras i böjar för att minska det dryga underhållen. En bana med beläggning av stenmjöls eller liknade material kan bli hård som betong påminner om lera om man har tillgång till vatten. Sen hur materialet sliter på bilarna får de lärde tvista om.
Materialet kan man få tag i ganska lätt av en stressad brunborrare som inte vill åka för långa sträckor till tippen, där han får betala för att bli av med det. Annars så kan man använda det till att blanda i och stärka det befintliga materialet som redan finns. Kapillärkraften är ganska god i detta material, Nja ska översätta, ett materials förmåga att lyfta vatten. Vad är det för bra med det då kan man undra.. Rätt och slätt, man utnyttjar fukten i marken för att göra banan hårdare och slitstarkare. Med det spar man vatten för bevattning om det är en bristvara men det förutsätter att jorden under är fuktbärande i sig.
En mångsidig maskin som jag tror skulle passa många banor Sverige är bunkerkrattan. På kort tid kan denna trehjuling återställa en sargad bana. Kan man även sätta på släta däck så funkar den som lätt vält. Den kan också riva gräs, jämna till parkering, duger även som dragfordon till lätt vält eller kärra eller snabbar på en byggprocess.
För friåkarna som tar ett grustag i tillfälligt besittning skullen en bana skapas på ca 30 min med fantasins hjälp och lite märkningsfärg som sprutas på vallarna. Det är i alla fall lättare än att rulla ut och in slang. Banor med konstgräs har maskinen också ett användningsområde där sanden kan föras tillbaks i mellan stråna med ett speciell stålduk som kan släpas efter. Man kan hitta dessa maskiner på golfklubbar.
Det kan hända att det finns nått stående överskott för en billig peng i nått hörn i bästa fall. Det finns lite olika varianter och märken att välja på. Med ett ledat sänkbart skrapjärn mellan fram och bakhjul har man mest nytta av. Ibland kan det sitta en kratta i stället där som måste bytas och lite högre frigång är också ett plus.

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Doorcracker » 02 Jun 2014, 17:20

Jag tycker att det skulle vara jätte bra med en bana norrut. Ju flera banor ju roligare =) Jag har suttit och skummat igenom reglerna på SBF och tycker också att man får göra banan bredare för 1/5 eftersom jag inte hittat några skrivna regler för LS. Ca 5m bred och ca 6m på start rakan. Jag har kört lite RC borta i skogen på väg till Åkersberga (stod skyltat brukshundsklubb) en crossbane liknande tingest med lös sand. Dom brukar visst spela paintboll där åxo. Där verkade det lovande men nu hittar jag inte dit igen sen dom byggde om vägen. PS Det var förbaskat mycket flygfän där som käkade upp en.. DS

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 02 Jun 2014, 19:08

Tack för ditt svar!
Hur många ifrån Åkersberga har en bil som du vet om? eller har hållt på med denna hobby?
Jag är från Vaxholm och här finns 4 st bilar och ett mörkertal på föredetta utövare.
En från Hägernäs i Täby som har gett sig till känna även där ett mörkertal.
Danderyd uppskattar antalet utövare ca 6-10 st även där ett mörkertal.
Vallentuna och övriga kommuner och nämnda kommuner måste det finnas en hel drös. Ska så småningom få lite ordning på torpet med ett spontanmöte med tid och plats på någon parkering efter stängningstid, troligtvis i Arninge som ligger i mitten. Passande tid och dag för lite assfaltsrace kan ni fundera på.
Jag kommer att dra iväg ett inlägg till med lite funderingar och spån hur man kan gå tillväga.

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 02 Jun 2014, 19:12

Intresset finns men få ger sig tillkänna. Lite luddig marknadsundersökning, 1200-1500 sålda bilar per år i Stockholms-området men det säger inte hur många 1:10, 1:8 eller 1:5 det är, eller om det är el eller bränsle bilar. Men det säger en sak att det finns rätt många bilar i Stockholms-regionen om man räknar 2 till 3 år tillbaks.
Tanken som slog mig eftersom många som tydligen har svårt för ideell verksamhet av olika orsaker p.g.a tidbrist eller dyl men ändå får stunder över att köra en bil utan att vara engagerade i den övriga verksamheten. Så har jag studerat en del banor i utlandet. En del banor har jag svårt att tro att de drivs rent ideellt. Det är snarare i bolagsform eller i kommunal ägo där man kan köpa en tid att köra på banan, 2 tim a 100 kr som ex. Skulle man lyfta över idén till Sverige så finns risker men också fördelar som säsongspersonal som hela tiden servar och sköter om banan och anläggningen i övrigt. Sådan här verksamhet finns redan i Sverige fast i annan form. Titta bara på båtklubbar, ishockey, bandy eller idrottshallar som ex där en del av medlemsavgifterna går antagligen till underhåll och eller hyra för anläggningen i en form av konceptlösning. Jag tror inte att det är aktuellt ens att försöka få en kommun att ta risken att bygga en högklassig arkitektritad anläggning från grunden eller åretruntlador för ändamålet. Men i bolagsform om man hittar investerare kanske.
Skulle det lyckas om man leker med tanken, så kan även överskott vid lyckad verksammet återinvesteras med risk att man trampar andra på tårna rätt duktigt genom att bygga en bana till där man har bästa förutsättningar att lyckas.
Det är ändå så att inköpt mark, material och byggnation måste betala sig. Också allt annat dravel med miljötillstånd m.m som man ska traggla sig igenom.

Jag ser detta som ett alternativ men ändå är lite vacklande inför allt byråkrat-krångel.
Det kanske är bättre att mata ett bolag med riskkapitalister i botten med idén?
Då är det bara att att vänta tills allt är klart om någon nappar på bettet.
HUM

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Doorcracker » 03 Jun 2014, 09:13

Dom flesta banorna tar ut en trackfee för hela dan för icke medlemmar. Brukar ligga runt 40-100kr

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Sv: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Dave » 03 Jun 2014, 09:34

Finns det en grupp entusiaster som vill bygga banan och sköta den på ideell basis behöver man inte krångla till det med förening eller klubb....
Folk som vill köra, betalar en trackfee och sen är det upp till banägarna att lösa resten.
Så har vi gjort i Sandhem.
Enkelt, helt utan tvång och byråkrati och framförallt mycket roligare när man kan lägga hela fokuset på banan och körning istället för att dra runt en jätteorganisation på hyperseriös nivå.
Börja nånstans och ha kul!
Man måste inte ha en förening eller klubb för att köra....
Snart kommer det bli stammisar som dyker upp på varje körning och när ni har en tillräckligt stor grupp som är intresserade av att driva banan vidare till nästa steg kanske det krävs en förening.

Själv ser jag ingen anledning under överskådlig tid för oss på Bashland att behöva krångla till det mer än nödvändigt.
Vi har förbaskat kul, helt utan tvång.
Det gör det väldigt enkelt att ha roligt!

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 03 Jun 2014, 23:47

Att bygga en bana behöver inte vara krångligt kan jag hålla med om. Men ska man bygga en bana
då som jag önskar så är förutsättningarna att den ska vara tillgänglig även för dom som inte har till personbil eller på relativt enkel sätt kan ta sig till platsen med hjälp av moppe eller kommunala medel. Handikappade ska också ha en rimlig chans att ta sig dit utan en massa hinder! Plätten som är tilltänkt ska eller bör ligga rätt nära vissa bekvämligheter utan att störa för mycket. sen har nog olika kommuner lite olika policy på hur man får utnyttja mark.
Med risk för lite upprepning: Efter att studerat misslyckanden på den norra sidan med RC flygkubb eller Täby MK så verkar inte det ha fungerat bra. I det fall kan man bara spekulera, antagligen bristande engagemang från topparna i styrelsen, som såg det mer som ett bihang eller så tog de bort fokus på den inriktningen respektive klubb bildade för. Tyvärr så så verkar det var en tendens hos flera motorkubbar att man inte tar tillvara intresset för RC bil hobbyn och i mitt tycke kan man lika bra lyfta ur det från SBF och bilda eget förbund.
Nu är jag av den typen ogillar halvblessyrer i ett banbygge även om man måste mätta mun efter massäck. Det är nog en följd av mitt tidigare liv i ett visst yrkesområde där mycket användbart i kunnande kan passa sådana här anläggningar utan att vara guru. Jag har redan spillt över en del idéer som andra kubbar eller dom som är i färd att anlägga en bana man kan ta till sig. Sen är det upp till var och en vilken ambitionsnivå man lägger sig på . Men det är enkelt om man är lite klarsynt, så praktiserats det i massor i detta avlånga land i parker och på golfklubbar eller grusade gångstråk mellan husen och att materialet i sig inte är anpassat för en RC bil .
I mitt förra inlägg handlar det om att se möjligheter att skapa kanske lite arbete i dessa arbetslöstider till 6-10 personer i bästa fall, samtidigt få hobbyn att växa och på samma gång ha kul. Om det lyckades så skulle med det spridas ringar på vattnet och i med det får flera arbeten utanför.

Varför jag inte tar tag i det fullt ut handlar om ett handikapp jag har men sällan jag nämner, Dyslexi eller på ren svenska stavar som en jädra kratta som kan ställa till ett förtret i kontakter med myndigheter eller dyl (får lite hjälp med rättstavning i dessa inlägg).
Då är det bra om man fler och också att någon i klungan kan ta det där med myndighetsbiten.
Att ha en idé eller en vision måste nog ventileras en del innan man sätter igång. Samtidigt tar man en risk att en process redan satts igång av personer som läst råden. Inte mig emot men inte allt för långt bort i så fall, Tack. ;)
(hum Vad kostar en 5 m bred och 300 m lång gångväg att bygga?)

User avatar
Doorcracker
Posts: 291
Joined: 26 Jun 2011, 08:26
Phone Number: 0707102103
Location: Bromma

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Doorcracker » 04 Jun 2014, 08:15

Beror väl på hur man räknar. Nåt lass med gratis byggnadsmateriell och ett gäng glada frivilliga eller ett avlönat arbetslag med fullständig maskinpark. Och sen beror det ju på vilket sorts underlag man bygger på och val av material som grus eller asfalt etc. Om det ska vara dränering osv osv. Skulle grov gissa på ca 5000kr kvadratmetern om det ens räcker.... billigt är det då inte, om man inte är prinsen av Dubai. Och det här är ju rena spekulationer från min sida. Om det finns nån som är insatt i området med markanläggning kan ju den svara med lite mer konkreta uppgifter. Edit... efter en snabbräkning på det ovannämnda beloppet skulle en sån bana kosta 7.5 miljoner.

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by fredrikf » 04 Jun 2014, 12:06

Att ta sig till en bana med moppe eller kommunala medel låter jobbigt, blir trött av att bara bära alla grejor fram och tillbaks till bilen :)
Fast kanske inte är 1:5 förare som är målgruppen..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests