RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

LS offroadbanor runt om i Sverige
User avatar
Lusse
Posts: 9358
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Lusse » 04 Jun 2014, 18:55

Jag tror att den här tråden har hamnat på fel forum... Som rubriken är så skall den nog vara på RSB forumet. för det det handlar om är ju rena fantasier. Men det är bara vad jag tycker.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Sponsor

Sponsor
 

The new guy
Posts: 502
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: Sv: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by The new guy » 04 Jun 2014, 19:24

:rock2: :thumbsup:
Dave wrote:Finns det en grupp entusiaster som vill bygga banan och sköta den på ideell basis behöver man inte krångla till det med förening eller klubb....
Folk som vill köra, betalar en trackfee och sen är det upp till banägarna att lösa resten.
Så har vi gjort i Sandhem.
Enkelt, helt utan tvång och byråkrati och framförallt mycket roligare när man kan lägga hela fokuset på banan och körning istället för att dra runt en jätteorganisation på hyperseriös nivå.
Börja nånstans och ha kul!
Man måste inte ha en förening eller klubb för att köra....
Snart kommer det bli stammisar som dyker upp på varje körning och när ni har en tillräckligt stor grupp som är intresserade av att driva banan vidare till nästa steg kanske det krävs en förening.

Själv ser jag ingen anledning under överskådlig tid för oss på Bashland att behöva krångla till det mer än nödvändigt.
Vi har förbaskat kul, helt utan tvång.
Det gör det väldigt enkelt att ha roligt!

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 04 Jun 2014, 20:21

Samåka med någon som har bil om det finns möjlighet.
I och för sig så rattar jag 1:8 buggy och vänder mig lite åt det hållet. Men jag inser att om jag ska få en så bred uppslutning som möjligt så måste banan ha en sådan beskaffenhet att 1:5 ska ha lika stor glädje att köra på banan. Sen är det inte så ovanligt att man äger en 1:5 och en 1:8 som rattas efter behag. Hur layouten ska se ut får man i demokratisk ordning och komma överens om.
Det som jag eftersträvar är start och målrakan, 6 m brett och resten 5 m bred med lite yvigare kurvor och doseringar och i runda slängar 300 m lång, annars är det också en demokratisk fråga.
Underlaget som jag tror kan passa alla med en viss acceptans är ett material som finns i forna
tiders grusbanor för tennis. Det är rött och hårt när man har vattnat och vältat det och måste då även vara lättreparerat. Det var sånt jädra mycket spring på Björn Borg´s tid, då borde en bana hålla även
för Rc bilar . Bra då om man då har haft en kontakt med en tennisklubb i förhand om det ska byta material eller tänker upphöra med verksamheten.
Det är bra drag också i 1:10 orna. Foten min hade nya nyanser av färgskiftningar varje morgon jag vaknade i en hel vecka. Som sagt va något måste man få till även för 1:10

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11643
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by Dave » 04 Jun 2014, 21:04

Det är inte så enkelt att bygga en underhållande bana för alla skalor.
En bana stor nog för en LS bil blir tråkig och utan utmaningar för en 1/10.
Blir banan för trixig och lagom kul för en 1/8 är den antagligen inget att köra med en 1/5 på.

Vi har även sett exempel på hur en LS bana som blivit hårt packad i princip är okörbar med en rwd LS kärra.

Det är antingen matta/konstgräs eller att skyffla grus som gäller.
Efter träffen vi hade i Sandhem i början av Maj, med 46 bilar på plats gissar jag att trots att en stor del av banan är konstgräs, flyttades utan vidare flera kubikmeter grus.
Man kan lika gärna köra enduro / cross eller quad över banan. Så mycket skada gör det.
Det håller ogräset borta, men går inte att jämföra med att köra 1/10 eller 1/8 oavsett hur snabba eller kraftfulla dom är.

Eftersom RcBash är ett renodlat largescale-forum hoppas jag att alla är införstådda med den infallsvinkeln.

Att bygga en bra LS bana kräver att man håller till där man inte stör, och att banan kommer att tåla den brutala behandlingen.
Bygger man den i närheten av civilisationen innebär det bara en tidsfråga innan klagomålen haglar....

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 04 Jun 2014, 21:35

Jag kommer gärna till er bana så småningom, ju fler banor desto roligare blir det. Bra också med lite omväxling. Lycka till med bygget! :)

gynther54
Posts: 17
Joined: 09 May 2014, 22:50
Phone Number: 46705234901

Re: RSB Buggeybanor i Nord öst Stockholm?

Post by gynther54 » 05 Jun 2014, 15:04

Buller problematiken är jag mycket medveten om.
Det finns redan facit på tre försök att skapa en verksamhet. Fantasi? Nä, snarare realist och framsynt för att inte trampa i gamla fotspår. Då fördrar jag att det får tar lite längre tid och skaffar mer kött på benen.
Ibland kan man få lite tunnelseende i sin iver att starta en verksamhet. Det finns en baksmälla också om verksamheten upphör. Den senast valda styrelse eller ansvarig kan åläggas att städa upp och återställa lånad eller hyrd mark. Däck, plast och asfalt klassas som miljöfarlig avfall och ska deponeras på soptipp där det kan kosta en slant. Kollade lite med Hagby-tippen i Täby, Komunen jag kommer ifrån, så kan jag lämna in 8 däck per år gratis och företag får betala 200 kr per däck. Vissa sorter av äldre konstgräs vill dom inte ta emot p.g.a den kemiska sammansättningen. Annars så faller det under byggavfall än så länge enligt utsago. Om man skiter i åläggandet så kan den aktuella kommunen städa upp och räkningen kommer som vanligt som brev från posten och troligtvis saltad dessutom. Tjyven och sist så handlar det också om vilken policy den aktuella kommunen har. Men det kanske är onödigt att chansa..

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests