MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

LS onroadbanor runt om i Sverige
Raymond
Posts: 42
Joined: 13 Aug 2013, 07:36

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Raymond » 09 Sep 2014, 08:47

Hej.
Kommer med lite information till alla från oss på MK Eskil.

Offroadbanan är inte riktigt klar i dagens läge utan det återstår lite småfix på den.
Under lördagen den 13/9 då tävlingen långloppet pågår är offroadbanan stängd under hela dagen. Det är ju för att man inte vill störa den tävlingen med annat än vad som gäller för den.
Information om när man kan köra på offroadbanan lämnas på plats under tävlingsdagen och även här samt MK Eskils hemsida.


Vi vill väldigt gärna se flera team som kommer och kör långloppet nu på Lördag på Eskilstuna motorsportsarena Gröndal så glöm inte anmäl er till tävlingen. Detta är ypperligt tillfälle att få vara med och förinviga det stora Trackbanan på MK Eskils nya anläggning.

Väl möt till en spännande tävlingsdag.
// Raymond

Sponsor

Sponsor
 

Raymond
Posts: 42
Joined: 13 Aug 2013, 07:36

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Raymond » 10 Sep 2014, 11:32

VIKTIGT INFORMATION!!
LÅNGLOPPET- 6 TIMMARS- PÅ NYA ANLÄGGNINGEN HOS MK ESKIL
INSTÄLLT!
Orsak: Flera samverkande orsaker som ex vis; prel. anmälda team har dragit sig ur med följd att MK Eskil bedömt att det är för få startande, anläggningen inte helt färdigställd, byggarbeten pågår på andra delar av anläggningen, asfaltssidan och andra viktiga delar är dock klar.
Nu gäller istället plan B; På lördagen erbjuds alla klasser fri, (ingen track fee behöver erläggas) tidtagen träning mellan kl. 10.00–18.00. på den nya Asfaltbanan,(528 meter lång, mindre slinga på ca 400 meter kan även köras).
(Observera att Off road banan är fortsatt stängd)
Ta chansen och kom och rejsa i den takt Du vill på vår nya anläggning som nu smygöppnas!!

User avatar
Stelunex
Posts: 1793
Joined: 31 Oct 2009, 19:28
Phone Number: 0738937679
Location: Stockholm, Nacka

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Stelunex » 10 Sep 2014, 12:04

Ok. Jag kommer och gasar i vilket fall. Denna bana måste testas. Passa på nu alla som vill prova asfalt... Kommer bli en kanon dag... :happy: :drive:

Raymond
Posts: 42
Joined: 13 Aug 2013, 07:36

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Raymond » 10 Sep 2014, 13:45

Jo det var tråkigt med det inte vart någon tävling med vi får glädjas åt en hel dags tidsträning på Lördag istället. :drive:

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Rallyfinnen » 14 Sep 2014, 11:09

Igår blev det körning på nya banan :)
Bra väder och en hel del förare på plats. Banan var 'grön' och lite skitig i början, men under dagen blev greppet bättre och jag började även hitta runt skapligt. Däckslitaget var ganska högt, men jag tror det minskar med mer gummi i banan, och även när asfalten slits lite.
Filmade lite med kepskameran när jag körde, för att ge ett intryck av bansträckningen.
[youtube]www.youtube.com/watch?v=AZ6SJ7zRRXY[/youtube]

Varför funkar inte youtube-inlägget ovan?

Länk:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Dave » 14 Sep 2014, 11:21

[youtube][/youtube]

Din tagg saknar http://

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Rayo » 15 Sep 2014, 00:14

När jag tittar på filmen så känns det som det är samma typ av kurvor som återupprepar sig. 4 små droppformade kurvor och 3 lite större. Kändes så för er som var där?
Svårt att få någon känsla för hur banan är innan man upplevt den själv.

User avatar
Rallyfinnen
Posts: 4003
Joined: 01 Nov 2009, 22:45
Location: Sollebrunn

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Rallyfinnen » 15 Sep 2014, 08:50

När du säger det så börjar jag också fundera... tänkte inte så 'analytiskt' när man stod där, försökte bara pränta in bansträckningen för att hitta runt. Du borde ha varit där själv! :)
Favorit-partiet var nog efter slingan och fram till hårnålen där man kom ut på långa rakan. Den hårnålen känns jobbig, svår att få till och det känns som man tappar flytet på något sätt. Men det kan ändras när man får till den på rätt sätt också.

corvette
Posts: 312
Joined: 23 Feb 2010, 23:13
Phone Number: 0709998877

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by corvette » 16 Sep 2014, 08:19

Jag tycker det är konstigt att det alltid ska tas upp vad som är dåligt med en bana och vad som har gjorts "fel".
Jag har varit en del av den här hobby ganska många år nu och det är väldigt ofta som det tas upp hur det är och hur det skulle gjorts istället.
Tycker man istället borde tacksamt klappa MK eskil och dess eldsjälar på axeln och berömma dom över att dom har lyckats fått till en kanon fin anläggning på väldigt kort tid.
Jag och min son var förbi där Söndag 14/9 och kollade och jag blev imponerat.
Jag tycker bansträckningen såg väldigt rolig ut med sina fina doseringar och höjd skillnader.
Jag hoppas verkligen att MK eskil lyckas få till en massa fina tävlingar nu när dom fått en så kanon fin anläggning.
Kan bara säga grattis och jag är imponerad,grymt jobbat!!
Bara en tanke.....

Johan

Raymond
Posts: 42
Joined: 13 Aug 2013, 07:36

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Raymond » 16 Sep 2014, 17:00

Först och främst ett jättetack till er alla som kom och körde i Lördags. Det här med synpunkterna på visa kurvor låter jag vara osagt men det ska vara knepigt och kräva en hel del av föraren att planera sin körning och det har teamet som ritat banan tänkt på när layouten skapades. Sedan är det ju också viktigt att banans layout kan ändras för olika storlekar på bilar och då passar detta mönstret med kurvor helt perfekt.

Sen på grund av efterjusteringar och besiktningar som ska göras på våran anläggning ute på Gröndal så är anläggningen fortfarande en byggarbetsplats och tyvärr stängd.
Vi kommer meddela när anläggningen öppnas på hemsidan så håll utkik på http://www.mkeskil.se.

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Rayo » 17 Sep 2014, 06:51

Precis det jag tänkte på. Banan är byggd så att layouten kan ändras och vissa partier är kanske jättebra om det körs 1/10 eltouring men sämre till 1/5 eller tvärtom.

Anläggningen håller världsklass men det är inget som hindrar mig från att ha synpunkter :lol:
Jag har varit dryg i för många år för att kunna ändra något på det ;)

Raymond
Posts: 42
Joined: 13 Aug 2013, 07:36

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Raymond » 18 Sep 2014, 10:22

Hejsan alla.
Ladda upp två panoramabilder på Gröndalsidan som Kai Virkkala passa på att fotografera när han var där. Du kan hitta dessa på sidan 27 på Gröndalsprojektet. http://www.mkeskil.se/wordpress/project-grondal/

Rayo
Posts: 204
Joined: 13 Apr 2011, 00:33

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Rayo » 18 Sep 2014, 17:21

Fina bilder!
När det gäller 1/5 körning på banan är mitt förslag att man skippar den blå droppen och tar genvägen istället.
Jag vill också köra banan åt andra hållet så det blir mer fart i doseringarna och inbromsningen efter rakan i dosen kommer bli skön.

Ett större startfält i heaten hade också varit kul att prova på.
Om varvtiden är över 30 sek kan man köra upp till 20 bilar i ett heat.
Det ger utrymme till att köra 2 race samma helg.

marell01
Posts: 40
Joined: 05 Sep 2011, 02:26

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by marell01 » 18 Sep 2014, 23:28

Tydligen exakt samma asfalt som i Lidköping [WHITE SMILING FACE]

Raymond
Posts: 42
Joined: 13 Aug 2013, 07:36

Re: MK Eskil - Bredängen ring (Eskilstuna)

Post by Raymond » 23 Sep 2014, 22:06

MK Eskil Gröndal öppnar söndagen den 28/9

MK Eskils anläggning öppnar upp för körning på Gröndal OFFROAD och TRACK söndagen den 28/9 på vanliga tiden 10:00 till 18:00. VI önskar alla välkomna och ser fram mot en riktigt kul träningsdag på på asfalt och offroadbanan. Styrelsen har bestämt att man tar upp frågan om man ska tillåta 1:5 offroad Buggybilar på offroadbanan till näsa säsong för bedömning så tyvärr så är det inte tillåtet att köra med skala 1:5 Buggy detta år på offroadbanan.

För mer info besök MK Eskils hemsida http://www.mkeskil.se

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests