Fyll på med frågor...

Frågor om regler för Large Scale Offroad-tävlingar
Post Reply
User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Fyll på med frågor...

Post by Smurfen » 17 Sep 2010, 18:17

Alla svar som blir regler. kan ni inte skriva ut dem i första inlägget så det blir som en större regelbok.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Fyll på med frågor...

Post by Bjuggen » 17 Sep 2010, 18:51

Kan nog ordna däck om det behövs.
Billös expertkommentator..

RC Maffian
Posts: 469
Joined: 03 Aug 2010, 17:47
Phone Number: 0735063122
Location: Skara
Contact:

Re: Fyll på med frågor...

Post by RC Maffian » 19 Sep 2010, 13:57

Smurfen wrote:Alla svar som blir regler. kan ni inte skriva ut dem i första inlägget så det blir som en större regelbok.
Vi ska sammanfatta allt till er sen.

//Jessica
/mvh
Jens

RC Maffian

novaracing
Posts: 5
Joined: 15 Oct 2010, 07:24
Phone Number: 0709998877
Location: Jörlanda

Re: Fyll på med frågor...

Post by novaracing » 20 Oct 2010, 12:35

Man hör rätt tydligt vad som menas med standardklass. Ta ut ur kartong och kör utav bara h-vete.
Sedan finns det vissa avkall med filter etc.
Följer man detta är det väldigt enkelt.
Alla som har gjort ändringar utöver vad som är tillåtet hänvisas till andra klassen.
Vad gäller bredd och längd så tycker jag att det är fusk om man skall tillåta längre chassi samt bredare.
Om man behöver detta för att kunna hålla sig på hjulen så saknas det en del träning.
Det är i grund och botten förarens skicklighet som skall fälla avgörandet och inte hur fet plånbok man har.

/Mikael

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Fyll på med frågor...

Post by S 500 R » 20 Oct 2010, 12:51

Så kan man ju se det... men jag tycker inte alls det är fusk att köra med breddare. Men tycker du det så är det ju bara att du håller dig till standardklassen. Det finns ju en hel del grejer som är dyrare än ett breddningskitt... typen en PROmod med PROpipa.
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: Fyll på med frågor...

Post by Egon » 20 Oct 2010, 14:50

novaracing wrote:Man hör rätt tydligt vad som menas med standardklass. Ta ut ur kartong och kör utav bara h-vete.
Sedan finns det vissa avkall med filter etc.
Följer man detta är det väldigt enkelt.
Alla som har gjort ändringar utöver vad som är tillåtet hänvisas till andra klassen.
Vad gäller bredd och längd så tycker jag att det är fusk om man skall tillåta längre chassi samt bredare.
Om man behöver detta för att kunna hålla sig på hjulen så saknas det en del träning.
Det är i grund och botten förarens skicklighet som skall fälla avgörandet och inte hur fet plånbok man har.

/Mikael
Hei Mikael.........

Dette har du selvsagt 100% rett i......problemet er at i denne klassen, altså 99%stock, så ender det alltid opp med 2-4 førere...max... ;) Deretter dør denne klassen ut etter 1-2 år......det er veeeeldig få som overhodet orker å skru 90% og kjøre race 10%.......

En snart innse at en HPI Baja 5B/5T, rett ut av boksen, er nesten dirkte skit....den er så utrolig dårlig at det er en skam......85% av alle nye biler som blir solgt har lekk støtdempere ut av boksen, bunnen på boksen er full av olje, bilen blir levert uten olje i diffen, notor og pipe er jo pokker ikke et tema en gang, selv kina-kopiene har bedre motor enn en stock HPI Baja....... :curse: ......(og dette sier jeg som er en av de største på baja i Scandinavia...!)

Så over til det absolutt avgjørende her; En HPI Baja 5B/5T er en bil med mycket høy "Funfactor"....dvs at folk som har denne bilen bruker den til det den er til; altså bashing. Ergo; De som vil kjøre i stockklassen skal altså måtte bruke sin stock bil til bashing ochså...?? Eller skal de måtte kjøpe 2 stk bil....? Muligens du mener at de skal bruke en hel uke på å konvertere sin bil fra en knall bashingbil til en stock bil for å kjøre race....? Dette vil aldri la seg gjennomføre dessverre...... ;)

Jeg er ellers helt enig i det du sier, dessverre så er dette myyyycket vanskelig å gjennomføre, det finnes jo knapt èn stock 5B/5T i norge/Sverige..... :sunglasses:

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Fyll på med frågor...

Post by Lusse » 20 Oct 2010, 15:28

Bra Egon... Jag håller med dig... Det är få som har en original bil Jag känner till två som har sakt att dom skall köra original, men inte lyckats, dom har uppgraderat.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Fyll på med frågor...

Post by S 500 R » 20 Oct 2010, 15:32

Det är som ni båda säger... det är omöjligt att åka orginal!!
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Fyll på med frågor...

Post by Bjuggen » 20 Oct 2010, 15:42

Kör man sönder nåt skruvar man ju inte tillbaka samma skit igen, det blir ju nåt värre :sunglasses:
Billös expertkommentator..

novaracing
Posts: 5
Joined: 15 Oct 2010, 07:24
Phone Number: 0709998877
Location: Jörlanda

Re: Fyll på med frågor...

Post by novaracing » 20 Oct 2010, 17:37

Ett litet förtydliganden till mitt förra inlägg:

Menar inte att man inte får byta ut hjulhubbar och vissa andra delar som kanske är plast när man får julklappen till sig.
När något pajar så självklart ersätter man det med aluminium delar som är likadana som orginalet (plast).
Detta gör att man får en bil som håller bättre inte att den går bättre.
Om man gör en bil hållbarare och inte höjer prestandan på denna, kan inte jag se några fel med detta.

/Mikael

:drive:

Egon
Posts: 686
Joined: 31 Oct 2009, 16:43
Contact:

Re: Fyll på med frågor...

Post by Egon » 20 Oct 2010, 18:00

Dette er jo akkurat samme tingen...... ;)

Her er et eksempel;
Jeg har betre dogbones enn deg, altså virker min bil betre enn din, jeg har ingen problemer med å kjøre 40 lap uten at mine ryker....du vil få problemer etter 15 lap....altså er bilens prestanda forandret.....bilens prestanda har like mycket med optionparts å gjøre som motor och pipa.......

Enten kjører man 100% åpen klasse, ellers gir man fa.. (bare min personlige mening...)
Last edited by Egon on 20 Oct 2010, 18:17, edited 1 time in total.

User avatar
S 500 R
Hedersmedlem
Posts: 20696
Joined: 30 Oct 2009, 19:21
Location: Mölndal

Re: Fyll på med frågor...

Post by S 500 R » 20 Oct 2010, 18:15

Håller fullständigt med dig Egon... :thumbsup:
☆Styr med: Sanwa M11X och MT-4☆
ÄNTLIGEN klar med min 5b
nu finns vi på facebook oxå, RcBash.se

User avatar
Bjuggen
Posts: 3227
Joined: 09 Apr 2010, 21:54
Phone Number: 0700871481
Location: Nossebro

Re: Fyll på med frågor...

Post by Bjuggen » 20 Oct 2010, 19:54

Jag, som nybliven 5T ägare vill ju gärna göra de där basic grejjerna ex. Outwears på luft, drag, vevhus samt strumpor och limiters på stötisarna. Den får alltså inte tävla i stock, eller???
Billös expertkommentator..

User avatar
maxlundblad
Posts: 729
Joined: 22 Aug 2010, 19:34
Phone Number: 0701179028
Location: Romelanda

Re: Fyll på med frågor...

Post by maxlundblad » 20 Oct 2010, 19:56

man kanske skulle tillåta mer i stockklassen i såna fall, o låta modifiedklassen vara helt fri?`Det verkar ju vara fler som är intresserade av att köra med en bil som håller måttet,fast med utbytta originaldelar,till något som håller bättre,och inte förändrar bilen i prestandan,mer än att det håller bättre.

Bara en tanke.
Hobao Hyper 9E Tekin rx8
Schumacher Cougar SV PRO
Söker Sponsorer

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Fyll på med frågor...

Post by Lusse » 20 Oct 2010, 19:59

maxlundblad wrote:man kanske skulle tillåta mer i stockklassen i såna fall, o låta modifiedklassen vara helt fri?`Det verkar ju vara fler som är intresserade av att köra med en bil som håller måttet,fast med utbytta originaldelar,till något som håller bättre,och inte förändrar bilen i prestandan,mer än att det håller bättre.

Bara en tanke.
Maila till HPI i USA. det är dom som har bestämt HPI's regler.."RcB" reglerna kan vi skälva bestämma över.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests