Page 1 of 3

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 04 Oct 2018, 21:48
by Dave
Här diskuterar vi cupen och regelverket för säsongen 2019!
:rock2:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 04 Oct 2018, 21:57
by tesla
Måste vara första gången jag påverkat cupreglerna. Bra med regler klara tidigt.
Någon som oroar sig för att ngn skulle försöka få med en elbil med tanke på att detta behövde förtydligas? ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 04 Oct 2018, 22:08
by Dave
Det fanns tidigare diskussion om eldriven backväxel bland annat... därav formuleringen.
:lol2:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 05 Oct 2018, 14:52
by tesla
Dave wrote:Det fanns tidigare diskussion om eldriven backväxel bland annat... därav formuleringen.
Image2:
Varför skulle man vilja ha det? För att man ska tjäna på det (inkl släpa på extra vikt) skulle bilvändarna behöva vara ruskigt sega...
Men för bash vore det en idé.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 14 Oct 2018, 15:55
by Emanuel21
MCD har ju nu en 2 växlad låda tillgänglig...det är alltså tillåtet med växellåda då!?

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 14 Oct 2018, 21:44
by Dave
Emanuel21 wrote:MCD har ju nu en 2 växlad låda tillgänglig...det är alltså tillåtet med växellåda då!?
Så länge den inte ger möjlighet att backa så får du köra med 12 växlar om du vill...
:lol2:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 10 Nov 2018, 22:23
by Dave
Då vi fastställt att bilreglerna inte påverkas till nästa säsong, kommer vi att kika närmare på hur tävlingsdagen ska se ut.
Det blir ingen enkät den här gången, utan vi tar synpunkter rakt upp och ner här i tråden.
Vill ni inte skriva det själva, skicka då mig ett PM så lägger jag ut det anonymt.

Vi har känt att själva tävlingsmomentet under kvalheaten inte fått önskad effekt, och därför ska detta system göras om helt. Vi måste hitta tillbaka till att varje heat innebär en fight och att det ska spela större roll hur resultaten blir än med nuvarande setup.

Syftet är att göra tävlingsdagen till en bättre upplevelse.

Ett annat problem är disciplinen mellan heaten.
Alltför mycket tid går åt till ingenting, och detta måste vi hitta effektiva sätt att lösa.

Heatstarterna har varit ett annat diskussionsämne.

Osv, osv...

Nu på lördag 17/11 ska styrelsen träffas och upprätta grundpelarna för hur regelverket ska se ut 2019.

Innan dess vill vi ha så mycket synpunkter som möjligt med oss från er alla att ha som diskussionsgrund...
Hjälp oss nu att göra detta så bra som möjligt!

:worship:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 11 Nov 2018, 01:09
by truckpeter
Jag önskar mera körtid på en race dag

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 11 Nov 2018, 09:17
by The new guy
1.
skulle vilja ha en gastuta som startsignal,istället för flagga.
fördel gastuta är att man slipper kolla på den som flaggar och istället fokusera på sin bil å vänta på tutsignalen. tex:
den som ska starta går ut å ställer sig så att han ser alla i tornet,checkar av så alla är redo och säger: starten går inom 10 sek,tar tutan bakom ryggen och blåser av inom dom 10sek som e sagt.

problemet med flagga är att man aldrig vet exakt när starten går,beroende hur den flaggas.
många flaggar på på olika sätt,och många i tornet bedömer flaggans start på olika sätt.

2.
någon form av poängsystem i kvalena innan final.
som det har varit i år framförallt i 2wd där vi väldigt sällan kör A och B grupp då vi inte brukar vara mer än 10 st.
dom det har varit i år så har man bara behövt ha bilen hel i dom första 3 heaten,för man vet att det är finalen dom ger poäng.

min ide är att ha poäng på 1,2 och 3e placering,tex 1an får 3 poäng,2an 2poäng och 3an 1poäng.på så sätt har man nånting att köra för i heaten innan final.skulle det skita sig i finalen,och man har plockar lite poäng i heaten så ger det ju nånting iallafall, då man oftast satsar allt i finalen.

3.även en tanke i 4wd med placeringspoäng.
dom som hamnar sist och näst sist i A gruppen,petas ner till B grupp.
dom dom hamnar 1 och 2 i B grupp flyttas upp till A grupp.

vet dock inte hur man ska lösa ett poängsystem för placering 1,2 och 3 i 4wd få det ofta blir A och B grupp.
kanske funkar med placeringspoäng i båda grupperna.
sen vet jag att det har pratats om att man ska åka ut om man kommer långt ner i B grupp.man ska ju alltid göra sitt yttersta i kval,men om man har problem med bilen hela dan,så är det surt å inte vara med i en B final när man kanske har åkt 30-40 mil för att vara med i denna goa gemenskap vi har:).
tack för mig!:)

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 13 Nov 2018, 11:34
by tesla
Alla race måste betyda nåt.
Speedway GP style poängsystem där resultaten kvalheaten ger totalpoäng i cupen också men finalen ger lite extra föreslår jag. Titta närmre på detta system.

Ett sånt upplägg funkar även om det är få förare till skillnad från dagens.
10 sekunders tidsstraff i nästa heat för att inte vara beredd att vända bilar när det är dags.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 13 Nov 2018, 13:21
by connysvensson
tesla wrote:Alla race måste betyda nåt.
Speedway GP style poängsystem där resultaten kvalheaten ger totalpoäng i cupen också men finalen ger lite extra föreslår jag. Titta närmre på detta system.

Ett sånt upplägg funkar även om det är få förare till skillnad från dagens.
10 sekunders tidsstraff i nästa heat för att inte vara beredd att vända bilar när det är dags.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Var också inne på den tanken att ha ett system där kvalen ger poäng men finalen ger mer poäng. Finalen ska ju ändå betyda mest tycker jag annars förlorar man nerven med det. Sedan är ju en intressant tanke att få två olika typer av poäng, dvs de som räknas för dagen och som avgör din placering, men sedan poäng som du kan samla på dig som räknas till totalen oavsett din placering. Det kanske var något sådan du tänkte på Tesla? Jag är inte insatt så mycket i Speedway GP poäng, ska kolla på det.

Sedan tycker jag att man ska ha poängavdrag i totalen (eller kanske bara för dagen) på utebliven bilvändare, ersättare funkar ok. Det ska kännas att utebli, tycker inte tidstillägg är tillräckligt. Samt att hålla tiden bättre mellan heaten. Jag föreslog det redan till denna säsongen varför man inte bara meddelar när det är 3 minuter till start, de som missar den missar den och får starta efter de andra. Men man kan alltid ha problem med sin bil, så man får begära en timeout. Det gjordes tex i EM 1/8 i somras. Då får man 5-10 minuter att fixa sin bil. Men då måste man påvisa att man har problem med bilen, inte att man är allmänt lat.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 13 Nov 2018, 14:15
by Andren
Kan tycka att om man kör in i någon under omkörning eller dylikt, så får man vänta tills den personen har kört förbi och försöka igen, även om det är någon man varvar.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 13 Nov 2018, 14:41
by Smurfen
Vilken rolig läsning det var i denna tråd idag.

Vissa saker tror jag är lättare att lösa än andra.

Men många har bra poänger i det ni säger. Och det verkar som många tycker ganska lika. :drive:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 13 Nov 2018, 19:06
by TLB
Det finns folk som inte vill och aldrig kommer köra Aspen. Om styrelsen då skulle sätta in 95oktan för 1 deltävling eller göra ett separat race och låta dessa själar få en chans att vara med och testa på att tävla kanske dem går över om dem tycker det är kul?
Jag kör redan Aspen och jag klagar inte på något vis. Utan tänker bara på att fler kanske vill ställa upp i cuppen men avstår pågrund av att dem inte vill köra på Aspen. :thumbsup: #Nohate

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Posted: 13 Nov 2018, 22:01
by fredrikf
Baja Beast wrote:Det finns folk som inte vill och aldrig kommer köra Aspen. Om styrelsen då skulle sätta in 95oktan för 1 deltävling eller göra ett separat race och låta dessa själar få en chans att vara med och testa på att tävla kanske dem går över om dem tycker det är kul?
Jag kör redan Aspen och jag klagar inte på något vis. Utan tänker bara på att fler kanske vill ställa upp i cuppen men avstår pågrund av att dem inte vill köra på Aspen. :thumbsup: #Nohate
Har bara hört en som avstår från att köra pga aspen så detta är något av en ickefråga, men om det är väldigt många som avstår att köra så kanske det är dax att föra fram sin åsikt själva isf..