Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 13 Nov 2018, 22:49

Funderade på själva upplägget med en dag, om man skulle våga att testa ett två dagars upplägg? Man skulle kunna börja senare på lördag, man skulle kunna ha mer tid till sociala aktiviteter som folk ibland tycker det blir för lite av när det är tävling. Tänkte lite på det när jag såg den nya 1/5 scale serien som de kör i USA nästa år, ni kan kolla in den här om ni inte sett den tidigare https://modspeedshop.com/collections/5t ... ries-event. Man skulle kunna köra tre kval omgångar på lördag, börja kanske runt lunch vilket gör att alla kan antagligen köra dit på morgonen utan att sova över. Sedan på kvällen kan man ha en social aktivitet som grillning, kubb, fritt fram för den som anordnar tävlingen att göra något kul. På Söndagen kan man börja tidigare, kanske runt 9 och köra semifinaler och finaler. Vara färdig någon gång runt lunch och komma hem i hyfsad tid. Man får köra mer, umgås mer, mer avslappnat. Man kan ta med sig familj, respektive eller åka ett gäng eller själv förstås. Det tar ju såklart lite mer tid av helgen, det kanske kostar mer med övernattning. Kanske skulle vi kunna testa det på en av deltävlingarna i alla fall? Eftersom det är tävling så blir det ju att alla stannar kvar, skulle kunna bli riktigt trevligt... :thumbup:
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Dave » 14 Nov 2018, 10:18

Bra att diskussionen är igång!

Det enda som inte kommer att förändras, är som tidigare sagts reglerna runt bilarna.
Däri även bränslet. Om man verkligen vill köra cupen men inte kan acceptera det är det tyvärr inget man kan lösa.
Vi kommer inte att backa tillbaka till något som blir sämre för alla.

Därmed sätter vi punkt för den diskussionen.

När det gäller hur tävlingsupplägget ska se ut är det viktigaste att vi hittar tillbaka till ett system där varje heat räknas, som flera av er redan nämnt.
Att få mer körtid på en racedag är också något vi kommer att kika närmare på.

Disciplinen runt bilvändandet är en nyckelfråga och det absolut största problemet på våra tävlingar.
Vi har flera sätt att kunna bestraffa folk som inte sköter sig, men jag skulle hellre se att man premierar de som sköter sig istället.
Hur vi löser det återstår att se, men ge gärna mer input på hur ni själva skulle vilja ha det.

:thumbsup:

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Emanuel21 » 14 Nov 2018, 11:37

Personligen har inte jag upplevt bilvändarna som nåt märkbart problem...vet inte vad det skulle vara för problem. Har upplevt att allt flutit på bra.
Visst att man kan missuppfatta när man är bilvändare beroende på hur man hamnar i heaten, dä tycker jag blev lite luddigt i Sandhem sist. Annars allt bra...

Att alla heat ska räknas på ett eller annat sätt känns bra.
Man får kolla över poängsättningen på ett bra sätt bara.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Hawk71 » 14 Nov 2018, 13:36

Känner att jag tycker att vi ska gå tillbaka till de vi hade tidigare A heat där toppförarna kör å B heat me dom som har lite mer otur då de gäller att hålla sig kvar i heat A å gå upp från heat B till A

Har ju varit diskussioner angående poängberäkningen i B heaten,bara att gilla läget att man inte får lika många poäng i B heaten som i A heaten

Min känsla ang A,B heat så tror jag att de skulle bli mycke roligare heat samt att alla förare skulle utvecklas ännu mera om man fick köra mot dom som är jämnbördes,känns som båda heaten skulle bli mer intressanta tävlingsmässigt

Ang påkörningar,så orsakar du att en konkurrent åker av så väntar den som orsakade de hela tills den som blev påkörd är på banan å före den bil som orsakande olyckan å då spelar inte placeringen i heatet nån som helst roll

Starter: som tidigare nämt då de så sägs att de är 3 min till start så är de 3 min till start dom som inte befinner säg på startlinjen får starta när dom är klar för start.
Timeout lätt som ett bra tillägg


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 14 Nov 2018, 17:12

Jag kan tänka mig ett system med A och B om det går att hitta ett bra poängsystem för det. Att den som vinner B heatet i sista omgången plötsligt kan hoppa upp på pall plats känns orimligt. Det blev ett ganska snedvriden system. Men jag håller med om att det är roligare racing när man kör mot de som är jämna med dig själv. Då utvecklas alla som bäst och har roligast tror jag. Men det är just poängsystemet som behöver funderas på. Kan man ha A och B heat som tidigare år som fungerar som kval till A och B final? Där man samlar på sig poäng under "kvalen" som går till totalen, där ifrån gör du indelningen till A response B final. I finalen får du sedan en viktad poöng som också förs in till totalen. Totalen går in i cupen, medan de tre topp placeringarna i A-finalen avgör pallen frånskilt de totala poängen. Är det något pgon som fattar vad jag försöker säga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 14 Nov 2018, 17:12

Jag kan tänka mig ett system med A och B om det går att hitta ett bra poängsystem för det. Att den som vinner B heatet i sista omgången plötsligt kan hoppa upp på pall plats känns orimligt. Det blev ett ganska snedvriden system. Men jag håller med om att det är roligare racing när man kör mot de som är jämna med dig själv. Då utvecklas alla som bäst och har roligast tror jag. Men det är just poängsystemet som behöver funderas på. Kan man ha A och B heat som tidigare år som fungerar som kval till A och B final? Där man samlar på sig poäng under "kvalen" som går till totalen, där ifrån gör du indelningen till A response B final. I finalen får du sedan en viktad poöng som också förs in till totalen. Totalen går in i cupen, medan de tre topp placeringarna i A-finalen avgör pallen frånskilt de totala poängen. Är det något pgon som fattar vad jag försöker säga?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by fredrikf » 14 Nov 2018, 17:18

hawk71, conny.. nått såntr här kanske.. Bara en tanke men vad tror du?

Exempel med 14 st deltagare, 3 kval + finaler.
De två sämsta i A gruppen åker ut i varje kvalheat, De två bästa i grupp B går upp.


Kval 1 tex 10min

Grupp A : 7 bäst rankade i cupen. poäng 20,19,18,17,16,15,14 ( bara för att veta vilka som kör a/bfinal)

Grupp B: 7 Sämst rankade i cupen. poäng 15,14,13,12,11,10,9


Kval 2

Grupp A: topp 5 kval 1 grupp A + topp 2 kval 1 grupp B, poäng som kval 1

Grupp B: 2 sämsta kval 1 grupp A + övriga kval 1 grupp B poäng som kval 1

Kval 3

Grupp A: topp 5 kval 2 grupp A + topp 2 kval 2 grupp B, poäng som kval 1

Grupp B: 2 sämsta kval 2 grupp A + övriga kval 2 grupp B poäng som kval 1


Finaler tex 20 min

B-final: 7 sämsta poäng kval 1,2,3 poäng totalen 13,12,11,10,9,8,7

A-final 7 bästa poäng kval 1,2,3 poäng totalen 25,20,18,17,16,15,14

Man kan ju även Dubbla poängen i finalen och ta med sig alla poäng från kval och final i totalcupen, roligare vi få deltagere tex årets 2wd
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Hawk71 » 15 Nov 2018, 14:00

fredrikf wrote:hawk71, conny.. nått såntr här kanske.. Bara en tanke men vad tror du?

Exempel med 14 st deltagare, 3 kval + finaler.
De två sämsta i A gruppen åker ut i varje kvalheat, De två bästa i grupp B går upp.


Kval 1 tex 10min

Grupp A : 7 bäst rankade i cupen. poäng 20,19,18,17,16,15,14 ( bara för att veta vilka som kör a/bfinal)

Grupp B: 7 Sämst rankade i cupen. poäng 15,14,13,12,11,10,9


Kval 2

Grupp A: topp 5 kval 1 grupp A + topp 2 kval 1 grupp B, poäng som kval 1

Grupp B: 2 sämsta kval 1 grupp A + övriga kval 1 grupp B poäng som kval 1

Kval 3

Grupp A: topp 5 kval 2 grupp A + topp 2 kval 2 grupp B, poäng som kval 1

Grupp B: 2 sämsta kval 2 grupp A + övriga kval 2 grupp B poäng som kval 1


Finaler tex 20 min

B-final: 7 sämsta poäng kval 1,2,3 poäng totalen 13,12,11,10,9,8,7

A-final 7 bästa poäng kval 1,2,3 poäng totalen 25,20,18,17,16,15,14

Man kan ju även Dubbla poängen i finalen och ta med sig alla poäng från kval och final i totalcupen, roligare vi få deltagere tex årets 2wd

Låter bra men tror vi även ska göra som så att även att man går upp från B-finalen till A-finalen 1an å 2an till A final kanske även 3an till A final
Känns ju som att dom flesta banor klarar av 10-12 bilar samtidigt på banan

Men då e ju frågan hur man skulle göra med poängen när man går från B-final upp till A-final
Du får ju mer poäng än vinnaren i A-finalen om du vinner B-finalen å är sist i A-finalen

Eller man kanske måste göra som så att bestämmer man sig att köra i A-finalen så faller B-finals poängen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 15 Nov 2018, 14:44

Tror man kan lösa det genom att man räknar poäng från totalplaceringarna från båda finalerna när du slår ihop dem. Precis som förra säsongen. Men då var det ju alla poäng du fick. Nu får du även poäng från kvalen.

Frågan är om man ska tillåta ett poängsystem där tex någon som vinner alla kval heaten kan få mer poäng totalt än den som vinner finalen. För det blir ju konsekvensen. Men det är nog ändå rätt. Det är ändå den som vinner finalen som får pokalen, men någon annan kan få mer poäng till cupen. Det gör ju att man kan misslyckas i finalen men ändå få bra med poäng. Eller tvärtom att du har problem i kvalen men så går det bra i finalen. Då kan du få pris men du kanske inte får med dig mest poäng. Det gör ju att fler kan åka hem som ”vinnare”. Idag är det ju winner takes it all i finalen.

Måste testa att sätta upp detta i Excel... ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by tesla » 15 Nov 2018, 19:58

Det conny beskriver med att vinnaren av finalen viner deltävlingen men att man även tar med sig poäng från kvalheaten är grundidén i speedway gp systemet. Har för mig det systemet är gjort så att finalen ger dubbel poäng. M.a.o så är det möjligt att finalsegraren inte får mest poäng om ngn annan vunnit alla de andra heaten. Men det brukar sällan bli så.
Tror själv mkt på detta system innan vi är så många att detta med vårat nuvarande system blir spännande.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 15 Nov 2018, 22:08

tesla wrote:Det conny beskriver med att vinnaren av finalen viner deltävlingen men att man även tar med sig poäng från kvalheaten är grundidén i speedway gp systemet. Har för mig det systemet är gjort så att finalen ger dubbel poäng. M.a.o så är det möjligt att finalsegraren inte får mest poäng om ngn annan vunnit alla de andra heaten. Men det brukar sällan bli så.
Tror själv mkt på detta system innan vi är så många att detta med vårat nuvarande system blir spännande.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Låter väldigt tilltalande. Måste kolla mer på det. Funkar det för Tony Rickardsson funkar det för mig... Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Smurfen » 16 Nov 2018, 09:57

Dave wrote:
Nu på lördag 17/11 ska styrelsen träffas och upprätta grundpelarna för hur regelverket ska se ut 2019.

Innan dess vill vi ha så mycket synpunkter som möjligt med oss från er alla att ha som diskussionsgrund...
Hjälp oss nu att göra detta så bra som möjligt!

:worship:
Imorgon kommer det hända det vi alla väntat på. Mer beslut skall fattas. Roligt att så många engagerat sig i snacket.
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Dave » 16 Nov 2018, 10:40

connysvensson wrote:
Måste testa att sätta upp detta i Excel... ;)
Ja, du har till ikväll på dig... :sunglasses:

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by fredrikf » 16 Nov 2018, 11:41

Var ju bara ett enkelt upplägg utifrån era idéer men Väldigt kul med responsen från er, skall försöka sätta ihop ett upp ett lite mer genomarbetat upplägg i kväll utifrån era synpunkter..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by fredrikf » 16 Nov 2018, 18:16

justerat lite...

Exempel med 14 st deltagare, 3 kval + finaler.
De två sämsta i A gruppen åker ut i varje kvalheat, De två bästa i grupp B går upp.


Kval 1 10min

Grupp A : 7 bäst rankade i cupen. poäng 20,19,18,17,16,15,14

Grupp B: 7 Sämst rankade i cupen. poäng 15,14,13,12,11,10,9


Kval 2

Grupp A: topp 5 kval 1 grupp A + topp 2 kval 1 grupp B, poäng som kval 1

Grupp B: 2 sämsta kval 1 grupp A + övriga kval 1 grupp B poäng som kval 1

Kval 3

Grupp A: topp 5 kval 2 grupp A + topp 2 kval 2 grupp B, poäng som kval 1

Grupp B
: 2 sämsta kval 2 grupp A + övriga kval 2 grupp B poäng som kval 1


Finaler
20 min

B-final: 7 sämsta poäng kval 1,2,3 poäng totalen 1an och 2an till A-final 16,14,12,10,8,6

A-final: 7 bästa poäng kval 1,2,3 poäng totalen 40,35,30,28,26,24,22,20,18


Max poäng för en dag = 100 poäng

--------------------------------------------------------------------------

Exempel med 8 st deltagare, 3 kval + finaler.



Kval 1
10min

Grupp A : 9 bäst rankade i cupen. poäng 20,19,18,17,16,15,14,13,12


Kval 2

Grupp A: startording efter poäng kval 1


Kval 3


Grupp A: startording efter poäng kval 1 och 2


Finaler 20 min


A-final:
startording poäng kval 1,2,3
poäng totalen 40,35,30,28,26,24,22,20,18

Max poäng för en dag = 100 poäng
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests