Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
The new guy
Posts: 497
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by The new guy » 07 May 2018, 20:22

en annan sak som jag tänkt på är startflaggning.nu blir det väl david som oftast startar racen.vet innan att det kan va lite bökigt att veta när starten går beroende på hur flaggan hanteras,därav oregelbundla starter i fältet som oftast relaterar till ihopkörningar.ävenpositionering av den som flaggar ställer oxå till det ibland,om personen står för långt bort från start,lätt att fokusera på flagga och inte på var ens bil står.

en ide är att meddela at inom tex 10 sec går starten,sedan stå med ett signalhorn bakom ryggen å blåsa av nångång inom 10 sek,då slipper man släppa blicken från bilen.sedan ha flaggning vid målgång.

Sponsor

Sponsor
 

fredrikf
Posts: 863
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 07 May 2018, 20:49

The new guy wrote:en annan sak som jag tänkt på är startflaggning.nu blir det väl david som oftast startar racen.vet innan att det kan va lite bökigt att veta när starten går beroende på hur flaggan hanteras,därav oregelbundla starter i fältet som oftast relaterar till ihopkörningar.ävenpositionering av den som flaggar ställer oxå till det ibland,om personen står för långt bort från start,lätt att fokusera på flagga och inte på var ens bil står.

en ide är att meddela at inom tex 10 sec går starten,sedan stå med ett signalhorn bakom ryggen å blåsa av nångång inom 10 sek,då slipper man släppa blicken från bilen.sedan ha flaggning vid målgång.
Denna idén gillar jag :thumbup:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11199
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0762888650
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 07 May 2018, 23:21

Jag med!


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 235
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 08 May 2018, 21:39

Dave wrote:Jag med!


Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Jag sjunger med i kören! Image

Sedan kan vi ha tidskval också... Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

stefan_valen
Posts: 216
Joined: 27 Oct 2015, 22:37
Location: Nynäshamn

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by stefan_valen » 22 May 2018, 08:52

En regelfråga jag har funderat på. Var skit nervös inför start att hoppas inte dragstarten pajjar nu när ja ska starta. Men om den hade gjort det och heatet hinner dra igång får man komma ut på banan då när man väl fått igång bilen?
Heineken baja g320rc
Losi 5ive g320rc såld
Elcon imp4ct xl MRS 26cc

Smurfen
Posts: 865
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Smurfen » 22 May 2018, 09:44

Har oxå en fundering.
Är behovet av storlek av siffror betydelse idag när man kör med transponder?
Står 60mm höga på vit bakgrund.

Det är tajt på en Baja 5B med 60. det går men är tajt lärde jag mig nu vid lackningen.
Men vill slippa flagga.
Hpi baja SX5 Wide
Hpi baja Gammelhosken
Fg GT Bmw M3 Martini
Mcd rr5 EM satsningen
Mcd rr5 miljöbilen.

Emanuel21
Posts: 181
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Emanuel21 » 22 May 2018, 15:34

Nummerskylten ska vara klart läsbar och 60cm är en riktlinje på vad som är ok :)

Stefan: i ett sånt läge är det helt ok att man hoppar in när den startat eller kanske kan lösa det på annat sätt som att byta plats med nån som ska köra nästa heat!!!
MCD RR5 XL ULTIMATE
MCD XR-5 XL ULTIMATE
N-R-P ULTRON Zr
LOSI 5T m BZM SUPER 50MX
INFERNO MP9e
INFERNO MP9e TKI3

User avatar
tesla
Posts: 638
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 22 May 2018, 17:42

Emanuel21 wrote:Nummerskylten ska vara klart läsbar och 60cm är en riktlinje på vad som är ok :)

Stefan: i ett sånt läge är det helt ok att man hoppar in när den startat eller kanske kan lösa det på annat sätt som att byta plats med nån som ska köra nästa heat!!!
60 cm kan man vira runt hela bajan emanuel....

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD W5-E Petrol KILLER 2.0 !
Baja 5b MCD groupie edition
Elmonstret(Debut på Aeroseum).
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Emanuel21
Posts: 181
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Emanuel21 » 22 May 2018, 19:52

Uppmärksamt av dig looool
MCD RR5 XL ULTIMATE
MCD XR-5 XL ULTIMATE
N-R-P ULTRON Zr
LOSI 5T m BZM SUPER 50MX
INFERNO MP9e
INFERNO MP9e TKI3

Smurfen
Posts: 865
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Smurfen » 22 May 2018, 21:28

Jo visst är det så. Men det räknas väl inte så mycket nummer längre så tänkte om det fanns några mindre hårda regler.
Nu kommer mina bli 60mm men det är väldigt tajt med det på 5b.
Hpi baja SX5 Wide
Hpi baja Gammelhosken
Fg GT Bmw M3 Martini
Mcd rr5 EM satsningen
Mcd rr5 miljöbilen.

fredrikf
Posts: 863
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 22 May 2018, 22:02

vi har ju inte varit stenhårda med utformningen och storlek på siffrorna.. Bara de är tydliga och lättlästa så funkar det.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11199
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0762888650
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 22 May 2018, 22:47

stefan_valen wrote:En regelfråga jag har funderat på. Var skit nervös inför start att hoppas inte dragstarten pajjar nu när ja ska starta. Men om den hade gjort det och heatet hinner dra igång får man komma ut på banan då när man väl fått igång bilen?
Ja, du får starta när du vill.
Det är antalet varv som avgör till slut.
:thumbsup:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11199
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0762888650
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 22 May 2018, 22:50

Smurfen wrote:Har oxå en fundering.
Är behovet av storlek av siffror betydelse idag när man kör med transponder?
Står 60mm höga på vit bakgrund.

Det är tajt på en Baja 5B med 60. det går men är tajt lärde jag mig nu vid lackningen.
Men vill slippa flagga.
Som Fredrik säger, har vi varit ganska toleranta med utseendet på numren, men dom ska vara tydligt läsbara. Försök att komma så nära som möjligt.
På Sviestad i gyttjebadet hade det inte fungerat med manuell räkning då man ändå inte hade kunnat läsa numren, men det var ett extremfall....

Smurfen
Posts: 865
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Smurfen » 11 Jun 2018, 22:40

Hej..

Någon får gärna förklara för mig hur jag skall räkna poäng.
Ni får gärna använda mig eller någon annan som exempel.
Säkert jätteenkelt men jag får inte alls ihop det.
Hpi baja SX5 Wide
Hpi baja Gammelhosken
Fg GT Bmw M3 Martini
Mcd rr5 EM satsningen
Mcd rr5 miljöbilen.

User avatar
tesla
Posts: 638
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 12 Jun 2018, 09:42

Trodde det var avsiktligt att det där deltagarbaserade poängsystemet försvunnit. Tycker det är dåligt då skillnaden mellan 9 och 10 deltagare i en deltävling kan avgöra hela cupen.
Blir bättre att komma 3a med 10 deltagare än att vinna med 7...
Vet att jag inte är den enda som tycker det är ett konstigt system.
Förstår tanken att det ska löna sig mer att vinna en tävling med 12 deltagare än en tävling med 5.

Det största problemet jag ser är att kombinationen av både ett sånt system och bonuspoäng för seger och andraplatsen endast vid 10 deltagare gör att det slår fel när deltagarantalet varierar kring ca 10 i klasserna.

På vår 1/8 cup har vi ett deltagarbaserat system men det är " rakt" och det blir därför mycket mindre konstigheter.

Antingen bör vi således ta bort det deltagarbaserade systemet eller ta bort bonuspoäng för seger/ andraplats och göra poängfördelningen linjär istället.


Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Last edited by tesla on 12 Jun 2018, 10:25, edited 2 times in total.
MCD W5-E Petrol KILLER 2.0 !
Baja 5b MCD groupie edition
Elmonstret(Debut på Aeroseum).
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest