Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
Post Reply
fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 21 Apr 2018, 09:01

Disciplin med tider under tävlingsdagen gör det hela mycket roligare i min bok. Önskemål om kortare tävlingsdag har kommit in från flera håll och vi har försökt göra folk nöjda där (lycka till :) ) personligen är inte längden på dagen ett bekymmer.
Snittet 2017 var 10.5 deltagare i 4wd, om alla torn klarar 9 st så är det 1.5 utslagna i snitt.. hur många bryter under dagen i snitt? Men som sagt personligen är inte B-final någon bekymmer...
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Sponsor

Sponsor
 

Hawk71
Posts: 212
Joined: 26 Apr 2017, 17:08

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Hawk71 » 21 Apr 2018, 10:13

fredrikf wrote:Disciplin med tider under tävlingsdagen gör det hela mycket roligare i min bok. Önskemål om kortare tävlingsdag har kommit in från flera håll och vi har försökt göra folk nöjda där (lycka till Image ) personligen är inte längden på dagen ett bekymmer.
Snittet 2017 var 10.5 deltagare i 4wd, om alla torn klarar 9 st så är det 1.5 utslagna i snitt.. hur många bryter under dagen i snitt? Men som sagt personligen är inte B-final någon bekymmer...
i grund å botten så ska vi ha kul å i mitt tankesätt så blir de inte kul om man får köra mindre.

Å till dom som vill ha korta tävlingsdagar kanske skulle tänka om lite å inse att dessa tävlingsdagar tar tid vare sig man vill lr inte,detta e en hobby som vi håller på med för att vi tycker att de e så j-la roligt att köra 1/5 å umgås me dessa dårar.

Tycker fjolårets upplägg va bra förutom poäng sättningen så man kunde snika till säg lika många poäng i b heaten som i a heaten


Skickat från min iPad med Tapatalk

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 22 Apr 2018, 23:15

Diskussionerna pågår ännu, och vi är inte klara tyvärr.
Det vi dock har spikat är att det inte kommer att bli några tidskval.
Dels för att det inte blir riktiga race i varje heat, samt att det påverkas för mycket av banans skick vid tillfället.

Nu har vi kvar att styra upp hur semi och finaler kommer att te sig.
Tyvärr räknar vi inte med att hinna klart innan torsdag.
Vi anser ändå att det inte ska påverka varken setups eller bilval.

Hoppas på överseende med detta så länge...

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 22 Apr 2018, 23:33

Dave wrote:Diskussionerna pågår ännu, och vi är inte klara tyvärr.
Det vi dock har spikat är att det inte kommer att bli några tidskval.
Dels för att det inte blir riktiga race i varje heat, samt att det påverkas för mycket av banans skick vid tillfället.

Nu har vi kvar att styra upp hur semi och finaler kommer att te sig.
Tyvärr räknar vi inte med att hinna klart innan torsdag.
Vi anser ändå att det inte ska påverka varken setups eller bilval.

Hoppas på överseende med detta så länge...
Tidskval har ju inget att göra med om det blir riktiga race eller inte så det argumentet köper jag inte. Det är ju fortfarande ett fullt heat man kör, inte snabbaste varv eller så. Att sedan banan ändrar sig så mycket mellan två heat (man kör samma klass efter varandra) köper jag inte heller. Tycker man ändå att det påverkar lite så kör man det toppseedade heatet sist.
Jag tycker tyvärr faktiskt inte ni har bra argument för att inte köra riktiga tidskval. Hade ni sagt att ni inte hade hunnit testa eller fixa programvara så hade jag köpt det. Men jag respekterar så klart ert beslut men är faktiskt lite besviken på att ni inte tagit chansen att följa ett mer traditionellt och välbeprövat upplägg som är rättvist och ger kul racing.

Men det blir säkert jättebra, får hoppas att styrelsen är lite mer progressiv till 2019... ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 22 Apr 2018, 23:41

connysvensson wrote:
Dave wrote:Diskussionerna pågår ännu, och vi är inte klara tyvärr.
Det vi dock har spikat är att det inte kommer att bli några tidskval.
Dels för att det inte blir riktiga race i varje heat, samt att det påverkas för mycket av banans skick vid tillfället.

Nu har vi kvar att styra upp hur semi och finaler kommer att te sig.
Tyvärr räknar vi inte med att hinna klart innan torsdag.
Vi anser ändå att det inte ska påverka varken setups eller bilval.

Hoppas på överseende med detta så länge...
Tidskval har ju inget att göra med om det blir riktiga race eller inte så det argumentet köper jag inte. Det är ju fortfarande ett fullt heat man kör, inte snabbaste varv eller så. Att sedan banan ändrar sig så mycket mellan två heat (man kör samma klass efter varandra) köper jag inte heller. Tycker man ändå att det påverkar lite så kör man det toppseedade heatet sist.
Jag tycker tyvärr faktiskt inte ni har bra argument för att inte köra riktiga tidskval. Hade ni sagt att ni inte hade hunnit testa eller fixa programvara så hade jag köpt det. Men jag respekterar så klart ert beslut men är faktiskt lite besviken på att ni inte tagit chansen att följa ett mer traditionellt och välbeprövat upplägg som är rättvist och ger kul racing.

Men det blir säkert jättebra, får hoppas att styrelsen är lite mer progressiv till 2019... ImageImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Väldigt trist att du är besviken Conny.
Vi förstår att vi inte når upp till nivån du anser det här ska ha.
Point taken!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 23 Apr 2018, 07:41

Alla kan inte bli nöjda, jag är säker på att många tycker detta är bra och jag representerar bara en mans åsikt. Min vision kanske inte är delad av alla (men en del vet jag). Man behöver ibland göra kompromisser för att så många som möjligt ska bli nöjda, men ibland behöver man även flytta vissa gränser för att driva utvecklingen framåt.

Jag är också säker på att jag kommer ha jätteroligt i årets cup precis som förra året. Jag vill inte framstå som gnällig eller otacksam, men har dock starka åsikter och siktar högt (för att nå halvvägs ).
Styrelsen och alla som jobbar med banorna ska ha en stor eloge för allt arbete ni lägger ner. För det är jag mycket tacksam!
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Wahla
Sponsor
Posts: 414
Joined: 26 Oct 2013, 18:54
Phone Number: 0730840057
Location: Linköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Wahla » 25 Apr 2018, 10:09

Påminner om att maten SKALL betalas idag, 78kr/portion swishas till 0730/840057 omgående!!!
Kraken Vekta.5
HPI Baja 5...?

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 25 Apr 2018, 23:48

Har läst igenom "nya" reglerna, förutom B-finalerna (bra!) hittar jag inga förändringar alls från förut. Jag kan ha missat men då måste de vara ganska små. Massa utomstående frågor (enligt mig) som jag tyckte kunde klargöras bättre. Behovet att hålla tiderna, straff om man inte är bilvändare, start procedur i semi och final (Le mans, grid, på linje, etc). Att placera sig bra i kval och semi måste väl ge någon fördel annars finns det ju nästan ingen betydelse av dessa alls. Om två har samma poäng i kvalet så särskiljer man på antalet varv. Men om de är samma då (vilket kan vara högst troligt) kör man minsta tid då eller? Men då kan man ju lika gärna köra tidskval från början, fattar verkligen inte varför vi har placeringsbaserad poängräkning för individuella heat i kvalet. Ingen har tyvärr förklarat det för mig ännu, börjar nästan kännas som det är en principsak. Tycker det är lite synd när man spenderar en del tid att tänka igenom och ge konstruktiv feedback i olika former och kanaler, men möts att mestadels tystnad. Det står till och med i reglerna att förslag ska tas upp och diskuteras och beslut ska återkopplas till vederbörande, tror inte jag fått någon personlig återkoppling alls på det jag tagit upp. Gör en inte så sugen att ge mer feedback i framtiden. Hade hoppats det kunde blivit en konstruktiv dialog.

PS! Ni kan ta bort paragrafen om att söka dispens om man är med i SBF ansluten klubb. De har tagit bort den regeln och det är nu fritt fram att köra vilka tävlingar man vill.

På lördag kör vi!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Last edited by connysvensson on 25 Apr 2018, 23:57, edited 1 time in total.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

sundell79
Posts: 37
Joined: 11 May 2017, 18:13
Phone Number: 0704441746
Location: arvika

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by sundell79 » 25 Apr 2018, 23:49

Ska sarten funka som i fjol eller

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 26 Apr 2018, 06:25

Startordning ändrad i kval för att minska taktikörningen.
B-final tillsagd, med vinst = A-final
Hur tidsschemat skall följas finns ju redan, vi får bara bli lite noggrannare..
Gridstart gäller fortfarande så det är lite avstånd mellan bilarna in i 1a kurvan.
Justerad poängkval..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 26 Apr 2018, 10:45

fredrikf wrote:Startordning ändrad i kval för att minska taktikörningen.
B-final tillsagd, med vinst = A-final
Hur tidsschemat skall följas finns ju redan, vi får bara bli lite noggrannare..
Gridstart gäller fortfarande så det är lite avstånd mellan bilarna in i 1a kurvan.
Justerad poängkval..
Tack för förtydligande, hade missat några av de detaljerna. Nu när jag kollar på hur kvalheaten delas in så är det inte så dumt faktiskt, tror det kan gör det ganska rättvist. Bra lösning (om man nu inte vill köra tidskval Image). Gillar även att vinnaren i B-final går vidare till A-final. Jag föreslog något sådant också, kanske hade fler föreslagit det också. Det gör att en bra förare som har otur och får haveri i semin har möjlighet att ta sig vidare till final. Detta hände precis senast för Ronnefalk, hade problem i semin och kvalade till final men blev sedan diskad för hans tank var för stor Image.
Sedan hittar jag inget som säger att de är obligatorisk att vara bilvändare eller att det är föregående heat som ska vara bilvändare i nästa. Såg någon kommentar om A-final är bilvändare till B-final. Tror det är viktigt att detta klargörs. Tycker just bilvändare har varit ett problem och det som gjort att det dragit ut på tiden ibland för starten.

Efter Fredriks förtydligande så känns det faktiskt mycket bättre och något som jag tror kan funka. Se vad lite tydlig kommunikation kan göra... ImageImage


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 29 Apr 2018, 10:13

Tack alla för igår.

Kommit att tänka en sak jag tycker behöver förtydligas i reglemenret/diskuteras är när och varför man startar eller bryter heat pga väder/banförhållanden.

Det är 2 saker som hände igår.
Framförallt bröts ett heat efter ca 3 varv pga regnskur, sen startade vi ändå finaler (särskilt b-finalerna) när banan var blötare än vad den var i det heatet som bröts(och vissa heat i slottsbron ifjol)
Hörde en del snack i depån och åsikterna gick isär i samband med detta.

Extra intressant blir frågan med tanke på transpondersystemet där transpondrarna inte tål så mkt vatten och troligen var det fukt som släckte min transponder i finalen.
Enligt mylaps egna rekommendationer ska ju transpondrarna inte sitta över chassit och hamnar ju därför lite utsatt .

Vi bör därför för framtida tävlingar se över hur vi ska hantera detta och förtydliga vad som gäller.




Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 29 Apr 2018, 11:09

tesla wrote:
Det är 2 saker som hände igår.
Framförallt bröts ett heat efter ca 3 varv pga regnskur, sen startade vi ändå finaler (särskilt b-finalerna) när banan var blötare än vad den var i det heatet som bröts(och vissa heat i slottsbron ifjol)
Hörde en del snack i depån och åsikterna gick isär i samband med detta.

Extra intressant blir frågan med tanke på transpondersystemet där transpondrarna inte tål så mkt vatten och troligen var det fukt som släckte min transponder i finalen.
Oavsett om det står i regelverket att heat skall avbrytas eller hur det ska skötas, blir det ändå alltid en bedömning från fall till fall.
I både Slottsbron förra året, och igår på Sviestad, bröts heaten på grund av att det helt enkelt blev för tufft både för förare och framförallt bilvändarna.
Hur banan ser ut är sekundärt.
Förstår frågeställningen men ser inte någon lösning på det än att aldrig bryta ett heat isåfall....
Vill ha mer input och synpunkter på det från er andra också.

När det gäller strul med transpondrarna kommer det i fortsättningen finnas möjlighet att på egen hand ha kolla på det genom att detekterings-pipet från systemet skickas via FM sändare över området för alla att lyssna på, via vanlig radio.
Att jag inte uppmärksammade att din transponder la av igår ber jag om ursäkt för.
Jag borde ha sett det!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 29 Apr 2018, 11:21

Det viktigaste är att det är någorlunda konsekvent så det i längden blir rättvist.
Anser själv att det ska krävas extremt mkt för att bryta heat som startat. Typ kraftig åska eller djupt stående vatten eller nåt sånt.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 29 Apr 2018, 19:36

Var ju en lite oväntad skur som kom igår, bilvändare utan regnkläder och vissa vill ju ha regnskydd över sina sändare. Så tycker det var rätt att bryta..

Men kanske fundera på att införa något förbud att meka/byta däck på bilarna under tiden.
Typ alla stannar på rakan när racet bryts, och bortsett från tankning/batteri så får bilarna inte rörars?
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests