Page 1 of 8

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 07 Mar 2016, 20:55
by Dave
Här diskuterar vi regelverk och allt som rör cupen 2016!
:thumbsup:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 07 Mar 2016, 21:03
by Dave
Mycket förändringar för 2016!
Se till att ni verkligen uppdaterar er för vad som gäller!

Och tveka inte på att fråga och diskutera om det finns oklarheter!
:rock:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 07 Mar 2016, 21:23
by fredrikf
Maxmått = totalbredd 600mm och original hjulbas får ej överskridas. (Shorty chassin är godkända)
Körde ju både 2wd och 4wd förra året och var lite halvkörigt :) valet vad man skall köra i år är ju rättså lätt då min maverick är förlängd 47mm.. har inte några bekymmer med att den hamnar utanför regelverket, men funderar lite på vad som är orginal chassi? Om jag tar ett säg losi orginal chassi och uppgraderar det med fina grejor från en säg maverick, skulle det vara ok?
(Tror det skulle bli en Losi shorty)
Många uppgraderar ju drivlinan från orginal och div mer saker. (Tank och radiolåda kvar typ.) :)

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 07 Mar 2016, 22:14
by Dave
fredrikf wrote:
Maxmått = totalbredd 600mm och original hjulbas får ej överskridas. (Shorty chassin är godkända)
Körde ju både 2wd och 4wd förra året och var lite halvkörigt :) valet vad man skall köra i år är ju rättså lätt då min maverick är förlängd 47mm.. har inte några bekymmer med att den hamnar utanför regelverket, men funderar lite på vad som är orginal chassi? Om jag tar ett säg losi orginal chassi och uppgraderar det med fina grejor från en säg maverick, skulle det vara ok?
(Tror det skulle bli en Losi shorty)
Många uppgraderar ju drivlinan från orginal och div mer saker. (Tank och radiolåda kvar typ.) :)
Man utgår nästan alltid från en bil i grunden.
I de fall man bygger den från grunden, bygger man den för att bli en uppgraderad version av en bil.
Du kan givetvis utgå från en 5ive-T chassiplatta och montera Maverick diffar och länkarmar på den, så länge du inte gör hjulbasen längre än vad den är på en 5ive-T.

Ska man dra det till extremfall, där en HPI Baja med widekit utrustas med ett 0° anit-squat brace, skulle den inte vara godkänd utan att man även justerar caster-vinkeln på styrspindlarna.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 05:29
by Crosshot
Beställer man flagga hos rcmaffian.se eller finns det en separat tråd för det här eller hur funkar det? :D

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 05:43
by fredrikf
Då får det bli ett x2 chassi, halva priset på det också :D

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 05:50
by Dave
Ni kan skriva vilket nummer mellan 11-99 som önskas här i tråden så uppdaterar jag listan löpande.
När ert nummer ligger i regelverket är det ert att ha hela säsongen.

Priset på flaggorna beror på hur många som ska tillverkas, och beställningen görs först i början av april.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 08:44
by lobolars
Jeg vil gjerne booke nummer 52 :) Gleder meg!

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 09:02
by lobolars
Og forumbruker sungamnaru (Magnus Uran) vil gjerne booke nummer 68 :drive:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 09:05
by RCRNorway
Vil gjerne booke nummer 66. Morten Holar

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 09:20
by morgan77
Vill gärna boka nummer 77 flagga

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 10:25
by The new guy
tar nummer 35 om det finns ledigt.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 11:05
by morgan77
Jag har tittat lite på reglerna för 2016.
Det enda jag reagerar lite på är att det inte blir något drop race. Visst så blir det bara fyra deltävlingar. Men det är väldigt tufft utan drop race.

Jag vill bara starta en diskussion. Skriv gärna vad ni tycker (lite argument).

Personligen tycker jag att det borde vara ett drop race. Skriver några korta argument som jag står för.

- Sjukdom är ett starkt argument. Satsar man helhjärtat och en del pengar på en bra placering i cupen ska inte en sjukdom göra att man missar en hel deltävlings poäng. Ingen ska behöva åka o tävla med feber, kraftig förkylning, magsjuka tex.
- Yttre förhållande som man inte styr över. Tex Har det regnat dagen innan eller tidig morgon tävlingsdagen så det står lite små vattensamlingar eller att det har blivit väldigt lerig på banan. Då ökar riken markant för att elektroniken i bilen lägger av/går sönder. Det kan alla råka ut för. Alla har inte ekonomiska förutsättningar att ha servo, mottagare, killswitch i reserv. Det är dyra grejer som ni vet. Är man ensammen om att ha en viss radio/mottagare tex så hjälper det inte att vi är många som är villiga att hjälpa till med delar i depån.
- Tittar man på 1/8 or som är en etablerad och stor tävlingsgren inom radiostyrt så har dom ett drop race på de cuper dom har. Vet inte hur det är med drop race inom 1/5 GT och touring. Men det är väl inte fel att titta på andra.

Där är några av mina argument till varför jag tycker att vi borde ha ett drop race.

/Morgan

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 11:24
by Mats
Tar gärna nummer 8.

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2016

Posted: 08 Mar 2016, 11:40
by Dave
Mats wrote:Tar gärna nummer 8.
Nummer 12-99 är tillgängliga