Offroad mästerskap 2015

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by Dave » 05 Jan 2015, 16:50

Om vi ska köra samma upplägg på alla banor, är det den smalaste och kortaste banan som kommer att få sätta ribban.

Vi borde försöka få till minst 4 deltävlingar och en final.
För att kunna sprida ut tävlingen på säsongen, kanske det kan vara en idé att börja i söder?

Banorna som vi har klara i dagsläget är Nobelbanan i Karlskoga och Tunarp Bashland i Sandhem.
Gissar att våra namne på Vimmerby Bashland är sugna på att ta en deltävling, men det saknas minst två banor som vi behöver för att få till en vettig cup.

Vi har ju inte jättemånga att välja på, men

Nosringen, Valdemarsvik
Kilandabanan, Alingsås
Midland F1, Skurup

....är ju intressanta som kandidater.
Vad har vi mer för banor som skulle kunna funka?

Sponsor

Sponsor
 

The new guy
Posts: 502
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by The new guy » 05 Jan 2015, 17:52

kan ju köra en på potatisfestvalen i alingsås i juni,vi är ju inbokade där igen denna sommarn,kan nog bli ett bra tryck där eftersom vi hade bra publik sist och ett stort intresse på oss:)

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by Dave » 05 Jan 2015, 18:44

Fick precis meddelande om att det blir en deltävling även på Nosringen i Valdemarsvik!
:thumbsup: :rock:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by Dave » 05 Jan 2015, 18:47

The new guy wrote:kan ju köra en på potatisfestvalen i alingsås i juni,vi är ju inbokade där igen denna sommarn,kan nog bli ett bra tryck där eftersom vi hade bra publik sist och ett stort intresse på oss:)
Sant.
En bra konbana på gräs skulle absolut fungera!
Isåfall behöver vi ha en längre bana med lite mer utmaning bara.
:thumbsup:

The new guy
Posts: 502
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by The new guy » 05 Jan 2015, 20:04

Dave wrote:
The new guy wrote:kan ju köra en på potatisfestvalen i alingsås i juni,vi är ju inbokade där igen denna sommarn,kan nog bli ett bra tryck där eftersom vi hade bra publik sist och ett stort intresse på oss:)
Sant.
En bra konbana på gräs skulle absolut fungera!
Isåfall behöver vi ha en längre bana med lite mer utmaning bara.
:thumbsup:
det ska nog inte vara några problem! :drive:

creew
Posts: 53
Joined: 24 Mar 2014, 07:36
Location: Skara

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by creew » 11 Jan 2015, 03:46

Nu jävlar ä dä dags att vi sotar ur krökajävel och höjer kompen i denna diskussionen! :rock2:

Vi har läst igenom tidigare förslag i tråden och sammanställt och listat de olika bitarna som är aktuella under en tävling. Här kommer vårt förslag hur vi skulle kunna gå till väga.
Läs – fundera – kommentera

Banor?
Vad det gäller banor så behöver det ju inte alls vara speciellt avancerat, ta tex. Potatisfestivalen och Jazzes bana i Ljungskile, plan gräsyta med någon form av banmarkering. Allt är ju av intresse för att få igång en cup.

Skurup
Vimmerby
Kilanda
Sandhem
Valdemarsvik
Karlskoga
Ljungskile (Jazze)
Alingsås (potatis)
Götene

Anmälan
Är nödvändig inför varje tävling innan en viss tid och görs till en ansvarig person.

Tävling
Två klasser, 2wd och 4wd

1 Timme fri träning

Alternativ 1:
Tidsystem
Tidskval 10min + 1 varv - bäst tid bäst placering
Plac. 1-10 placering i A-final alt. heat 1
Plac. 11-20 placering i B-Final alt. heat 2

Alternativ 2:
Ingen tidtagning
Varvräkningssystem och/eller Manuell räkning av placering
Lottning av startplacering?
För varje tävling sker lottning av placering till första heat tillexempel.

Heat 10min+ 1 varv
Plac. 1-10 placering i A-final eller heat.
Plac. 11-20 placering i B-Final eller heat.

Final 20min + 1 varv
A-Final
B-Final

Start grid
Bästa alternativet bör vara på samma sätt som i F1, om man kan få till det på ett rättvist sätt när man inte kör med tidtagning.



Poäng:

Poängen räknas enbart i finalen och räknas per final.
Vid cupens slut kan man sammanställa den totala placeringen för varje deltagare i 2wd/4wd och total placering i cupen.

1:12
2:10
3:8
4:7
5:6
6:5
7:4
8:3
9:2
10:1

Ingen gräns på antal tävlande

Övrigt:
Det kommer behövas funktionärer runt om vid körning.
Kontrollanter för varv/tid, bilvändare m.m.
De som inte kör kommer att få agera bilvändare tex.

Kan vi bara få klart en grundmodell av hur en cup ska genomföras så bör vi starta en styrelse på minst 5 personer som håller i detta.
Då kan vi träffas och bestämma ansvarsområden och finslipa modellen och få detta att bli genomförbart.
Förslagsvis är väl att de som varit med diskussionen i denna tråden är några av de som är med i styrelsen. Intressenter?

OBS!!
Detta är viktigt att vi tar seriöst och agerar snarast, mitten på mars bör vara absolut deadline då det mesta bör vara klart för att kunna verkställa Sverigecupen i LS Offroad 2015 !

/Skarapôjka :toung:
N-R-P ULTRON
FG Funcross

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by Dave » 11 Jan 2015, 13:38

För att göra en sammanfattning då....

Vi kan nog utesluta tidtagning, då detta inte finna på någon anläggning än, och ingen har transpondrar eller utrustning just nu för att lösa det.
Skulle det dyka upp en bra lösning innan cupstart får vi väl diskutera det.

Det är isåfall manuell varvräkning som gäller.
Det som återstår att bestämma är om det ska vara ett bestämt antal varv eller en viss tid vi kör.

Ett problem som jag ser det med att köra för många bilar i varje heat, är att det på varje förare ska finnas en varvräknare.
Om vi skulle köra 10 bilar i ett heat, behövs det 10 varvräknare + bilvändare.

Dessutom är det extremt mycket med 10 bilar på många banor.
För att undvika kaos både för förare och bilvändare tror jag inte på mer än max 6 bilar i varje heat.

AndHu har tagit på sig att sköta om cupen, och upplägget tror jag vi löpande får diskutera fram här.
Känner inte att vi är så många och cupen blir så stor att vi än så länge behöver nån speciell grupp till ändamålet.
Vi har en bra diskussion på G redan tycker jag!

:thumbsup:

creew
Posts: 53
Joined: 24 Mar 2014, 07:36
Location: Skara

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by creew » 11 Jan 2015, 16:19

Kan tyvärr inte hålla med dig riktigt där Dave...
Diskussionen som går nu är kanske på g men inte G, tråden startades ju trots allt i oktober 2013 och har varit aktiv i vågor och kan även rinna ut i sanden denna gången också.

En person kan ju inte sköta allt vad som gäller cupen det är jag ganska övertygad om!

Min tanke var att, träffas man hinner man diskutera väldigt mycket mer på 2 timmar än vad vi kommer fram till här på 2 veckor och tiden går.

Men men …

Bort med tidtagning
Hur går vi tillväga med startplacering i första heatet på ett rättvist sätt?

Tycker det verkar som om de flesta är med på 10 och 20 min i heat och final för att man ska få en chans att köra ikapp.

På en cross tävling kör man ofta en backup om datorn skulle krascha, då sitter det två personer och räknar varv manuellt, och då hjälps man inte åt utan man räknar var för sig så det blir en dubbel backup. Hinner man med 30 fordon där så bör man hinna med 10 här. Men, 10 var bara en enkel siffra jag bollade med.

Antal i heat avgörs ju på plats per tävling nästan, iom att vi aldrig vet hur många vi blir.
Bortsett från tid/varvräknare så borde inte 10 i ett heat vara några problem egentligen, det finns ju broms på bilen så man måste ju inte köra in i varandra :D

Och att använda sig av start grid liknande F1 gör ju att man minimerar risken för krasch betydligt!
N-R-P ULTRON
FG Funcross

User avatar
AndHu
Posts: 196
Joined: 19 Sep 2012, 19:52
Location: Ulricehamn

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by AndHu » 11 Jan 2015, 18:25

Dave wrote:[...] AndHu har tagit på sig att sköta om cupen [...]
Nja, inte riktigt ;) Jag kan ta hand om poängställning och öppna och stänga anmälningstrådar (antar att det är det smidigaste sättet vi kommer anmälas till tävlingarna? Funkat skitbra inom simracingen). Men vill inte ha hela ansvaret. Känner också att det snart får ske nåt mer konkret, annars kommer jag nog hoppa av då jag inte vill stressa ihop nåt i sista sekund bara för att.

Om det ska vara en "styrelse", vilka har vi då? Jag, Dave och creew? Är ganska dött gensvar från övriga håll tycker jag. Känns som om många tar lite vad som ges, oavsett upplägg. Hoppas bara att dessa tysta inte kommer och klagar sen när det dragit igång... Kanske att det är vettigare att sitta ner och prata som creew skriver. Om det bara är vi tre så är ju det ganska lätt fixat, inga större avstånd mellan oss.
///Andreas
Projekt á la n00bie - HPI Baja 5B SS
Min fotosida

Rickard\H
Posts: 6
Joined: 03 Nov 2014, 01:39
Phone Number: 0767665222
Location: skara

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by Rickard\H » 11 Jan 2015, 20:24

tjenare pöjka

Håller med creew och andHu i frågan ang att kanske träffas och diskutera fram något mer konkret förslag
för tiden står ju som sagt inte stilla, för om det ska bli någon form av cup så känns det genom att diskutera här på forumet för mig väldigt lång ifrån klart. frågorna om tävling hoppar fram och tillbaka och man kommer ingen stans. och snart står vi där igen som man kan läsa i tidigare inlägg i tråden .

kan man på något vis lägga upp en tråd eller liknade där man kan kolla hur stort intresse för en cup egentligen är.

dave du som är överjävlig och en riktig tusenkonstnär kanske kan på något vis lägga upp någon form av undersöknings formulär där man kryssa i intreesse av en cup för och se hur många vi är. och kanske på något vis vad man kommer och köra. typ 2wd / 4wd

eller hur tycker ni pöjka :toung:
MCD v4 Factory team


creew
Posts: 53
Joined: 24 Mar 2014, 07:36
Location: Skara

Re: Offroad mästerskap 2015

Post by creew » 11 Jan 2015, 22:52

Vackert! :)
N-R-P ULTRON
FG Funcross

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11641
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Offroad mästerskap 2015

Post by Dave » 11 Jan 2015, 23:53

Ja, ok....jag jämförde ju bara med vad som hänt under tiden tråden redan har funnits, och då tyckte jag den var på gång...
:lol2:

Jag kan bara tala av egen erfarenhet när jag säger att mer än 6 bilar på banan i ett race kommer att bli "folkrace"
Det hoppar, skuttar, kränger, välter, går på bakhjulen, blir påkörd, kör på nån och dessutom ändrar sig banan varje varv.
Man kan inte räkna med att man har samma grepp i en kurva när man kommer nästkommande varv.

Visst, det skulle nog kunna funka att köra 10 bilar samtidigt i ett race om alla var lika bra på att köra.
Nu är inte det fallet och därför tror jag att ett race med färre bilar minskar stressen och är lättare att hantera för alla som inte tävlat innan.
När vi körde Hpi Baja Endurance Challenge 2011 i Danmark var det väl 8 bilar på banan samtidigt? Det var fullt tillräckligt besvärligt att hantera, men det hade nog funkat med 2 till.....men den banan var både lång och bred med tydliga markeringar och avgränsningar....
Man kan inte ligga för nära varandra och jaga i offroadkörning. Man måste lämna utrymme för att bilen man jagar inte beter sig som man tror att den ska göra. Speciellt när det inte är heltäckande karosser på bilarna.
Lite skillnad mot snubbarna som pysslar med slipsracing där dom utan problem kan ligga varv efter varv med väldigt korta avstånd till varandra. Det bygger på att dom vet hur bilen framför kommer att bete sig.
Kör man på det sättet i offroad kommer man att orsaka incidenter.

En annan sak när det kommer till antal bilar på banan samtidigt, är förartornet.
Tornet i Sandhem är ungefär 7 meter långt. Är väl bara Skurup som har ett liknande tror jag.
Det går att stå max 10 där samtidigt, men på hur många ställen får man plats med så många?

Jag är nog isåfall inne mer på AndHu´s idé med många race med färre bilar där alla möter alla, men att man gör det i lopp om minst 10 minuter.

Minns att tävlingarna är separata tävlingsdagar.
Alltså INTE tänkt att vi ska ha en träff, och klämma in tävlingen som ett moment under dagen, utan det blir rena tävlingsdagar.
Cupen ska inte påverka de normala träffarna vi har runtom.

Jag är gärna med i en grupp för att ta fram ett förslag, om ni anser att jag ska vara med. Jag ser dock hellre att grunden är klar innan vi börjar med detaljerna.
AndHu och Creew är en bra början!
:thumbsup:
Har vi fler som är intresserade av att vara med?

User avatar
Wahla
Sponsor
Posts: 414
Joined: 26 Oct 2013, 18:54
Phone Number: 0730840057
Location: Linköping

Re: Offroad mästerskap 2015

Post by Wahla » 12 Jan 2015, 01:01

Jag hakar gärna på en plats i "styrelsen", skulle vara roligt som sjutton!

Jag tror nog att 6-8 bilar passar bäst för de banor jag varit på, också med hänsyn till antalet varvräknare bredvid banan :hmm:

Alla möter alla i "grundserien" och sen köra A resp B-final tror jag på, 10 och 20min race -Där ligger min röst :sunglasses:
Kraken Vekta.5
HPI Baja 5...?

creew
Posts: 53
Joined: 24 Mar 2014, 07:36
Location: Skara

Re: Offroad mästerskap 2015

Post by creew » 12 Jan 2015, 07:26

Nu börjar de likna nått vänner... :clap2:

Nu skiter vi i antalet deltagare per heat, 10 var som sagt bara en siffra jag tog som exempel och 10 per heat kräver ju att vi blir minst 20 deltagare och det har jag svårt att tro det blir till en början, det lär nog bli 4-6 per heat känns det som.
Ska bli intressant att se nu i röstningen hur många som kan vara intresserade.

Gällande varvräkningen så räcker det LÄTT med 2 personer om vi kör 6 bilar per heat, vi ska ju inte räkna varv på motorn :lol2:

Jag ser gärna att du är med Dave och kanon att Wahla är sugen också!
Då är vi ju redan ett par stycken, Jag,Rickard,Dave,AndHu,Wahla

Grunderna till modellen tycker jag att vi har här nu i stort sett och som jag skrev tidigare, att föra en diskussion på ett möte istället för på forumet tjänar vi många timmar på. Det är nog en hel del som vill veta datum så snart som möjligt så de kan planera semester och även så det stämmer för de som tävlar on road.

Är ju precis som Andhu nämnde, det är ju inte så många som är aktiva i diskussionen så då får vi nog inte ut så mycket mer av att vänta på fler förslag och diskutera på forumet, utan bättre att börja finslipa på allvar och dela upp olika ansvarsområden m.m.
:thumbsup:
N-R-P ULTRON
FG Funcross

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests