Offroad mästerskap 2015
Offroad mästerskap 2015
Börjar på allvar tro att man kan fixa nån typ av ordnad seriekörning nästa säsong..
Nu har det ju poppat upp banor lite här å där.. Gräsbana i Magra utanför Sollebrunn. Jord/gräsbana i Grästorp. Bashland i Sandhem. Jimmys bana i Karlskoga och Swedrc banan i Valdemarsvik.. Skurup banan icke att förglömma.
Funkade ju klockrent i Sandhem med den improviserade tävlingen där...
Skulle vara skitkul om man kunde ordna en liten serie. Vet om att det snackats om detta tidigare men nu känns det ändå som att vi har lite mer banor att sprida på..
Är detta nåt????
Kommentarer
Nu har det ju poppat upp banor lite här å där.. Gräsbana i Magra utanför Sollebrunn. Jord/gräsbana i Grästorp. Bashland i Sandhem. Jimmys bana i Karlskoga och Swedrc banan i Valdemarsvik.. Skurup banan icke att förglömma.
Funkade ju klockrent i Sandhem med den improviserade tävlingen där...
Skulle vara skitkul om man kunde ordna en liten serie. Vet om att det snackats om detta tidigare men nu känns det ändå som att vi har lite mer banor att sprida på..
Är detta nåt????
Kommentarer
Billös expertkommentator..
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Offroad mästerskap 2014
Jag är på så det skriker om det!
Har funderat lite i samma banor!
Vore svinkul att göra en liten cup av det!
Har funderat lite i samma banor!
Vore svinkul att göra en liten cup av det!
- KaptenMagnus
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jan 2013, 20:41
- Phone Number: 0709475583
- Location: Färgelanda
Re: Offroad mästerskap 2014
Det vore väll ett trevligt inslag. Kanske inte kan vara med på varje tävling men det hade helt klart varit roligt att tävla lite.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
Re: Offroad mästerskap 2014
Har också tänkt i dom banorna
Dock många frågor. Vem kan tänka sig att hålla i det? En och samma person/grupp eller banarrangörerna? Vilka banor (vi har väl näst intill svaret på den redan)? Digital varvräkning? Hur ska heaten köras (á la VM i Speedway dyker upp i mitt huvud med liknande poängutdelning)? Vilka bilar tillåts, fritt fram helt och hållet med hop ups, driving på alla och/eller bakhjulen etc? Så kallad dropscore (en deltävling t.ex.) så att man inte måste åka på alla? Och så vidare, och så vidare...
Dock många frågor. Vem kan tänka sig att hålla i det? En och samma person/grupp eller banarrangörerna? Vilka banor (vi har väl näst intill svaret på den redan)? Digital varvräkning? Hur ska heaten köras (á la VM i Speedway dyker upp i mitt huvud med liknande poängutdelning)? Vilka bilar tillåts, fritt fram helt och hållet med hop ups, driving på alla och/eller bakhjulen etc? Så kallad dropscore (en deltävling t.ex.) så att man inte måste åka på alla? Och så vidare, och så vidare...
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Offroad mästerskap 2014
Vi har gott om tid att diskutera fram nåt som kan funka.....
Digital varvräkning kan bara funka om alla arrangörer skickar utrustningen mellan sig i god tid innan tävlingarna, och hinna lära sig hur det funkar.....
Personligen tyckte jag upplägget vi hade i Sandhem senast att varje förare hade någon som räknade varven åt sig, och hojtade när målgången närmade sig för dennes förare.
Enkelt och snabbt utan en massa tekniskt krångel.
Sen tror jag också att varje arrangör får avgöra själv hur tävlingen och kvalificeringen ska gå till.
Då blir det mer variation, och större möjlighet till att snappa upp nya ideer om just tävlandet.
Huvudsaken är att alla som deltar får en poäng med sig därifrån.
Hur skulle poängräknandet gå till för att få det rättvist?
Klassningen är ju tyvärr en svårare nöt.
Antagligen finns det ingen som vill tävla med en twin eller storkubikare, men elbilarna besitter ju minst samma effekt som dessa, och hör enligt mig inte hemma bland "vanliga" bilar.
Nu sitter det inte enbart i effekten på bilarna, men detta behöver nog diskuteras vidare.....
Finns det tillräckligt många som kör 4wd för att kunna dela på detta?
Antagligen skulle det vara enklare om man bara skiter i att dela på bilarna mer än just eldrift eller storkubikare, och bara ha kul.....
Digital varvräkning kan bara funka om alla arrangörer skickar utrustningen mellan sig i god tid innan tävlingarna, och hinna lära sig hur det funkar.....
Personligen tyckte jag upplägget vi hade i Sandhem senast att varje förare hade någon som räknade varven åt sig, och hojtade när målgången närmade sig för dennes förare.
Enkelt och snabbt utan en massa tekniskt krångel.
Sen tror jag också att varje arrangör får avgöra själv hur tävlingen och kvalificeringen ska gå till.
Då blir det mer variation, och större möjlighet till att snappa upp nya ideer om just tävlandet.
Huvudsaken är att alla som deltar får en poäng med sig därifrån.
Hur skulle poängräknandet gå till för att få det rättvist?
Klassningen är ju tyvärr en svårare nöt.
Antagligen finns det ingen som vill tävla med en twin eller storkubikare, men elbilarna besitter ju minst samma effekt som dessa, och hör enligt mig inte hemma bland "vanliga" bilar.
Nu sitter det inte enbart i effekten på bilarna, men detta behöver nog diskuteras vidare.....
Finns det tillräckligt många som kör 4wd för att kunna dela på detta?
Antagligen skulle det vara enklare om man bara skiter i att dela på bilarna mer än just eldrift eller storkubikare, och bara ha kul.....
- KaptenMagnus
- Posts: 1314
- Joined: 28 Jan 2013, 20:41
- Phone Number: 0709475583
- Location: Färgelanda
Re: Offroad mästerskap 2014
Jag tycker att man gott kan köra med det man har till och börja med. Skulle det visa sig att deltagandet blir väldigt stort kan man kanske börja dela upp i klasser. Men jag har ju alltid bara tävlat för att det är roligt. Oavsett om det pilkastning med grannen eller dom gånger jag varit med i sm så tävlar jag bara för nöjets skull. Vinna är trevligt men får inte vara det enda man tänker på. Jag tror dom flesta tycker det är roligare om det blir lite "seriösa" tävlingar än att Nisse med sin 5b 2.0 rtr inte kan köra samma klass som Dave eller Malte med sina storkubikare (då menar jag inte vikt eller kagge Dave!! ). Det blir så lätt att det rinner ut i sanden om det blir för mycket regler. Vad det gäller banor så tycker jag att dom som har en bana och kan tänka sig ha dit en samling som oss här på forumet så är det ju bara bra. Ju fler banor desto mer variation blir det ju. Och ingen bil kan ju vara bäst på alla banor.
Oj det blev ett långt inlägg. Svamlar som vanligt
Oj det blev ett långt inlägg. Svamlar som vanligt
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Offroad mästerskap 2014
Jag har en riktig AMB-tidtagning, men tyvärr finns det inga banor i stockholmsområdet.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Offroad mästerskap 2014
Ingen mer som har ideér på hur detta skulle genomföras?
Vilka är intresserade av att arrangera en deltävling isåfall?
Vilka är intresserade av att arrangera en deltävling isåfall?
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Offroad mästerskap 2014
Om en asfaltsdeltävling är intressant kan vi nog fixa en sådan i vagnhärad på våran bana
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Re: Offroad mästerskap 2014
Sen tror jag att man ska inte sikta på fler än typ 4 deltävlingar första året typ. Så folk har en chans att vara med på dom flesta.
-
- Posts: 502
- Joined: 03 Jun 2013, 20:11
- Phone Number: 0735304079
- Location: Alingsås
Re: Offroad mästerskap 2014
Detta hade varit jävligt kul!jag tror det här med klasser har ingen betydelse,så länge det inte är storkubikare.det beror ju helt på personen bakom radion:)jag har gärna hand om en eller två tävlingar på magrabanan!:):)
- Dave
- Site Admin
- Posts: 11643
- Joined: 11 Feb 2010, 21:10
- Phone Number: 0706318394
- Location: Falköping
Re: Offroad mästerskap 2014
Efter att ha testat IR-varianten som forumet äger, kan jag bara känna att det skulle funka klockrent på en onroadbana, men nu snackar vi offroad bashing och man kan ju lika gärna passera mållinjen flygandes upp-och-ner....wrep wrote:Jag har en riktig AMB-tidtagning, men tyvärr finns det inga banor i stockholmsområdet.
Ligger det en slinga under banan nånstans som kan funka att lägga även i grus eller gräs?
Är det en "vanlig" EK/FK/RK" eller en specialkabel?
Vad är maxavståndet mellan slinga och transponder?
Hur många transpondrar har du till systemet?
Programvaran antar jag funkar att köra på en vanlig laptop?
Vad behöver själva tidtagningen för strömförsörjning?
Re: Offroad mästerskap 2014
jag tror nog du kan hitta dom flesta svaren här http://www.mylaps.com/enDave wrote:Efter att ha testat IR-varianten som forumet äger, kan jag bara känna att det skulle funka klockrent på en onroadbana, men nu snackar vi offroad bashing och man kan ju lika gärna passera mållinjen flygandes upp-och-ner....wrep wrote:Jag har en riktig AMB-tidtagning, men tyvärr finns det inga banor i stockholmsområdet.
Ligger det en slinga under banan nånstans som kan funka att lägga även i grus eller gräs?
Är det en "vanlig" EK/FK/RK" eller en specialkabel?
Vad är maxavståndet mellan slinga och transponder?
Hur många transpondrar har du till systemet?
Programvaran antar jag funkar att köra på en vanlig laptop?
Vad behöver själva tidtagningen för strömförsörjning?
Bil: HPI Baja 5b/T SS(Bash and Trash)
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
Bil: HPI Baja 5b (The Leftover)
Båt: Faluga 120 26cc Zenoah
Radio: Futaba 4pl
Quadcopter:Hobbyking SK450
-
- Posts: 2067
- Joined: 01 May 2010, 11:29
- Phone Number: 0768033556
- Location: Söder om Sthlm på vischan
Re: Offroad mästerskap 2014
Den jag har heter ambrc en lite äldre variant på själva boxen. Den drivs av usb-porten på datorn om man vill.
Under banan gräver man ner en slinga av vanlig rk tex med ett 470ohms motstånd "på andra sidan banan".
Jag har 4st transpondrar själv men helst skulle jag nog se att var och en hade sin egen pga skaderisken om man ska flytta mellan bilarna hela dagen.
Lägger man bara slingan på ett långsamt parti utan hopp så funkar det.
Under banan gräver man ner en slinga av vanlig rk tex med ett 470ohms motstånd "på andra sidan banan".
Jag har 4st transpondrar själv men helst skulle jag nog se att var och en hade sin egen pga skaderisken om man ska flytta mellan bilarna hela dagen.
Lägger man bara slingan på ett långsamt parti utan hopp så funkar det.
// Per slipsåkare som ibland fuskar i offroadträsket.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 17 guests