Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Dave » 04 Oct 2018, 21:48

Här diskuterar vi cupen och regelverket för säsongen 2019!
:rock2:

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by tesla » 04 Oct 2018, 21:57

Måste vara första gången jag påverkat cupreglerna. Bra med regler klara tidigt.
Någon som oroar sig för att ngn skulle försöka få med en elbil med tanke på att detta behövde förtydligas? ImageImage

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Dave » 04 Oct 2018, 22:08

Det fanns tidigare diskussion om eldriven backväxel bland annat... därav formuleringen.
:lol2:

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by tesla » 05 Oct 2018, 14:52

Dave wrote:Det fanns tidigare diskussion om eldriven backväxel bland annat... därav formuleringen.
Image2:
Varför skulle man vilja ha det? För att man ska tjäna på det (inkl släpa på extra vikt) skulle bilvändarna behöva vara ruskigt sega...
Men för bash vore det en idé.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Emanuel21 » 14 Oct 2018, 15:55

MCD har ju nu en 2 växlad låda tillgänglig...det är alltså tillåtet med växellåda då!?
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Dave » 14 Oct 2018, 21:44

Emanuel21 wrote:MCD har ju nu en 2 växlad låda tillgänglig...det är alltså tillåtet med växellåda då!?
Så länge den inte ger möjlighet att backa så får du köra med 12 växlar om du vill...
:lol2:

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Dave » 10 Nov 2018, 22:23

Då vi fastställt att bilreglerna inte påverkas till nästa säsong, kommer vi att kika närmare på hur tävlingsdagen ska se ut.
Det blir ingen enkät den här gången, utan vi tar synpunkter rakt upp och ner här i tråden.
Vill ni inte skriva det själva, skicka då mig ett PM så lägger jag ut det anonymt.

Vi har känt att själva tävlingsmomentet under kvalheaten inte fått önskad effekt, och därför ska detta system göras om helt. Vi måste hitta tillbaka till att varje heat innebär en fight och att det ska spela större roll hur resultaten blir än med nuvarande setup.

Syftet är att göra tävlingsdagen till en bättre upplevelse.

Ett annat problem är disciplinen mellan heaten.
Alltför mycket tid går åt till ingenting, och detta måste vi hitta effektiva sätt att lösa.

Heatstarterna har varit ett annat diskussionsämne.

Osv, osv...

Nu på lördag 17/11 ska styrelsen träffas och upprätta grundpelarna för hur regelverket ska se ut 2019.

Innan dess vill vi ha så mycket synpunkter som möjligt med oss från er alla att ha som diskussionsgrund...
Hjälp oss nu att göra detta så bra som möjligt!

:worship:

truckpeter
Posts: 14
Joined: 22 May 2011, 00:52

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by truckpeter » 11 Nov 2018, 01:09

Jag önskar mera körtid på en race dag

The new guy
Posts: 502
Joined: 03 Jun 2013, 20:11
Phone Number: 0735304079
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by The new guy » 11 Nov 2018, 09:17

1.
skulle vilja ha en gastuta som startsignal,istället för flagga.
fördel gastuta är att man slipper kolla på den som flaggar och istället fokusera på sin bil å vänta på tutsignalen. tex:
den som ska starta går ut å ställer sig så att han ser alla i tornet,checkar av så alla är redo och säger: starten går inom 10 sek,tar tutan bakom ryggen och blåser av inom dom 10sek som e sagt.

problemet med flagga är att man aldrig vet exakt när starten går,beroende hur den flaggas.
många flaggar på på olika sätt,och många i tornet bedömer flaggans start på olika sätt.

2.
någon form av poängsystem i kvalena innan final.
som det har varit i år framförallt i 2wd där vi väldigt sällan kör A och B grupp då vi inte brukar vara mer än 10 st.
dom det har varit i år så har man bara behövt ha bilen hel i dom första 3 heaten,för man vet att det är finalen dom ger poäng.

min ide är att ha poäng på 1,2 och 3e placering,tex 1an får 3 poäng,2an 2poäng och 3an 1poäng.på så sätt har man nånting att köra för i heaten innan final.skulle det skita sig i finalen,och man har plockar lite poäng i heaten så ger det ju nånting iallafall, då man oftast satsar allt i finalen.

3.även en tanke i 4wd med placeringspoäng.
dom som hamnar sist och näst sist i A gruppen,petas ner till B grupp.
dom dom hamnar 1 och 2 i B grupp flyttas upp till A grupp.

vet dock inte hur man ska lösa ett poängsystem för placering 1,2 och 3 i 4wd få det ofta blir A och B grupp.
kanske funkar med placeringspoäng i båda grupperna.
sen vet jag att det har pratats om att man ska åka ut om man kommer långt ner i B grupp.man ska ju alltid göra sitt yttersta i kval,men om man har problem med bilen hela dan,så är det surt å inte vara med i en B final när man kanske har åkt 30-40 mil för att vara med i denna goa gemenskap vi har:).
tack för mig!:)

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by tesla » 13 Nov 2018, 11:34

Alla race måste betyda nåt.
Speedway GP style poängsystem där resultaten kvalheaten ger totalpoäng i cupen också men finalen ger lite extra föreslår jag. Titta närmre på detta system.

Ett sånt upplägg funkar även om det är få förare till skillnad från dagens.
10 sekunders tidsstraff i nästa heat för att inte vara beredd att vända bilar när det är dags.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by connysvensson » 13 Nov 2018, 13:21

tesla wrote:Alla race måste betyda nåt.
Speedway GP style poängsystem där resultaten kvalheaten ger totalpoäng i cupen också men finalen ger lite extra föreslår jag. Titta närmre på detta system.

Ett sånt upplägg funkar även om det är få förare till skillnad från dagens.
10 sekunders tidsstraff i nästa heat för att inte vara beredd att vända bilar när det är dags.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Var också inne på den tanken att ha ett system där kvalen ger poäng men finalen ger mer poäng. Finalen ska ju ändå betyda mest tycker jag annars förlorar man nerven med det. Sedan är ju en intressant tanke att få två olika typer av poäng, dvs de som räknas för dagen och som avgör din placering, men sedan poäng som du kan samla på dig som räknas till totalen oavsett din placering. Det kanske var något sådan du tänkte på Tesla? Jag är inte insatt så mycket i Speedway GP poäng, ska kolla på det.

Sedan tycker jag att man ska ha poängavdrag i totalen (eller kanske bara för dagen) på utebliven bilvändare, ersättare funkar ok. Det ska kännas att utebli, tycker inte tidstillägg är tillräckligt. Samt att hålla tiden bättre mellan heaten. Jag föreslog det redan till denna säsongen varför man inte bara meddelar när det är 3 minuter till start, de som missar den missar den och får starta efter de andra. Men man kan alltid ha problem med sin bil, så man får begära en timeout. Det gjordes tex i EM 1/8 i somras. Då får man 5-10 minuter att fixa sin bil. Men då måste man påvisa att man har problem med bilen, inte att man är allmänt lat.
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

User avatar
Andren
Posts: 398
Joined: 27 Jan 2013, 19:33
Phone Number: 0766120140
Location: Torslanda//GBG

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Andren » 13 Nov 2018, 14:15

Kan tycka att om man kör in i någon under omkörning eller dylikt, så får man vänta tills den personen har kört förbi och försöka igen, även om det är någon man varvar.
Losi 71cc Rcmax
Skopod 62cc Kraken vekta 5
Outlaw hybrid 32cc
Losi 5b
HPi baja

User avatar
Smurfen
Posts: 1063
Joined: 11 Aug 2010, 22:35
Location: Nyköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by Smurfen » 13 Nov 2018, 14:41

Vilken rolig läsning det var i denna tråd idag.

Vissa saker tror jag är lättare att lösa än andra.

Men många har bra poänger i det ni säger. Och det verkar som många tycker ganska lika. :drive:
Fg GT Bmw M3 Martini
FG Leo 2020
Elcon Traxx

User avatar
TLB
Posts: 173
Joined: 05 Nov 2015, 20:47
Contact:

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by TLB » 13 Nov 2018, 19:06

Det finns folk som inte vill och aldrig kommer köra Aspen. Om styrelsen då skulle sätta in 95oktan för 1 deltävling eller göra ett separat race och låta dessa själar få en chans att vara med och testa på att tävla kanske dem går över om dem tycker det är kul?
Jag kör redan Aspen och jag klagar inte på något vis. Utan tänker bara på att fler kanske vill ställa upp i cuppen men avstår pågrund av att dem inte vill köra på Aspen. :thumbsup: #Nohate
make way for the beast!
☆Mugen MBX8☆
Gasar tills det Rasar!
Min youtubekanal

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2019

Post by fredrikf » 13 Nov 2018, 22:01

Baja Beast wrote:Det finns folk som inte vill och aldrig kommer köra Aspen. Om styrelsen då skulle sätta in 95oktan för 1 deltävling eller göra ett separat race och låta dessa själar få en chans att vara med och testa på att tävla kanske dem går över om dem tycker det är kul?
Jag kör redan Aspen och jag klagar inte på något vis. Utan tänker bara på att fler kanske vill ställa upp i cuppen men avstår pågrund av att dem inte vill köra på Aspen. :thumbsup: #Nohate
Har bara hört en som avstår från att köra pga aspen så detta är något av en ickefråga, men om det är väldigt många som avstår att köra så kanske det är dax att föra fram sin åsikt själva isf..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests