Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Emanuel21 » 19 Jan 2018, 11:31

Årets reglemente skiljer sig inte nåt märkvärdigt från föregående men JAG fick en tråkig känsla från att vara 200% taggad till 75% taggad.
Jag fick en känsla av att det går bakåt och inte framåt...men det är bara jag och det löser sig säkert.

I nuläget känns det inte som jag kommer köra alla race...lutar åt endast 2st.
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

Sponsor

Sponsor
 

User avatar
tesla
Posts: 959
Joined: 23 Jul 2015, 22:54
Location: Västervik

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by tesla » 19 Jan 2018, 12:03

I vilket fall emanuel så kommer det vara minst lika jämn racing som förra säsongen. Kan inte se att ngn av de som låg topp 5 2017 i varken 2wd eller 4wd hade kört snabbare mee 34cc reed.
Grums o sviestad är knappast motorbanor, sandhem mja, kanske lite. Nosringen anno 2018 kommer vara lite mer teknisk, dvs lite långsammare än 2017 genom några små justeringar.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
MCD RR5-E Petrol KILLER 2.0 !
MCD RR5 2wd
Drakhammarn!
Pocket Losin
+ En massa annan "Mini RC", B.la Arrma Nero Bigrock, Mugen 1/8 truggy o buggy, Traxxas summit, Slash 4x4, Xray buggy, + några till!

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 19 Jan 2018, 12:32

Bra med input..

Motor kan ju inte vara så stor sak för tävlingarnas slutresultat, Conny har ju inte haft race motor och ändå hängt på hyffsat :) och i 2wd går ju körbarhet före effekt. Bränsleförbrukningen kommer att ta de flesta värsting byggen i motorväg.. och pengamässigt är ju en trimmad 26cc inte gratis heller.

Sedan hoppas jag att emanuels och Helsingborgs banorna får bra snurr och mycket medlemmar och i slutändan många EFRA förare så det kan bli en egen klass, just nu är vi ju inte tillräckligt många för att dela upp i truck/buggy/2wd/sportsman.
Många enl enkät vill ha enkla regler och ha sköj och umgås med likasinnade..

Bättre poängsystem och mer flyt under dagen var det också många som påpekande, hur tycker ni det ser ut?
Rena tidskval var svårt då banan påverkas väldigt mycket mellan heaten.
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Emanuel21
Sponsor
Posts: 330
Joined: 14 May 2016, 20:32
Phone Number: 0706663943

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Emanuel21 » 19 Jan 2018, 13:08

Värmande ord Fredda men en 26 kan man bondtrimma själv, behöver absolut inte kosta skjortan sen är 26cc väldigt underskattade.
Man kan ju ifrågasätta behovet av 34cc på många sätt...ser inte behovet alls...men slutpratat om det för min del. Har styrelsen beslutat det så får det vara så...sen ser jag inte hur det skulle locka nya utövare snarare tvärtom.
Man borde ju luska i varför det inte är fler som vill köra cupen...för hårda regler? För dyrt för att kunna hänga med?etc.
För det finns ju utövare...

Nu ska vi inte blanda in EFRA eller nån annan cup/tävling vi diskuterar RCBash cupens utveckling ;)
MCD RR5 XL ULTIMATE TEAM EDITION.
MCD XR5 MAX PRO
FG GT 2017

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Mats B » 19 Jan 2018, 19:48

Största anledningen till att många inte vill köra i cupen är att ls sverige i alla år tidigare varit en ren bash kultur med fokus på att ha roligt o umgås med likasinnade ( till skillnad mot mindre skalor där tävlings tänket alltid varit med på ett hörn).
Cupen har ( trots att många tror motsatsen) tagit bort udden & i stor del gemenskapen samt intresset från largescale folket.
Tråkigt att bashträffarna minskat så markant efter det att cupen introducerats i sverige..
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Lusse » 19 Jan 2018, 20:37

Jag håller med dig Mats. Tävla är en sak, men att träffs och umgås med den gemensamma hobbyn finns inte kvar.. Nu skall det bara tävlas , Med tanke på vad allt kostar så är det inte bara att tävla som är intressant. Att umgås tillhör också. Rätta mig om jag har fel. men när nykomlingarna kommer så är det väl på träffarna utanför tävlingarna som dom kommer på..Så om hobbyn skall växa så behöver vi fler träffar utan tävling. Elle har jag fel?
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

User avatar
Dave
Site Admin
Posts: 11635
Joined: 11 Feb 2010, 21:10
Phone Number: 0706318394
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Dave » 19 Jan 2018, 21:00

Inte lätt att göra alla nöjda, och det är alltid något man missar eller inte klarar att nå upp till.
Cupen har ända från dag 1 varit tänkt att ha ett så löst regleverk att vi inte utesluter någon.
Alla ska kunna vara med, med extremt högt i tak.
Den här gången var det en anpassning för att Danskarna tillåter 34cc.
Inte säkert att någon dyker upp med en sådan maskin, men det ska oavsett vilket inte vara ett hinder för att få delta i cupen.

Det viktigaste är att ha kul.

Cupen tar mycket plats, det har varit en nyckelfråga ända sedan vi drog igång den.
Det är tyvärr också en bieffekt av att det inte finns så många banor att köra på.
Med deltävlingar på alla tillgängliga anläggningar blir schemat trångt att hinna med.

För min egen del har en stor del av problemet att arrangera träffar att jag inte klarat av att hålla banan i skick utan maskin.
I år har jag en egen traktor som får åka med till banan!
Skapar helt andra möjligheter att ställa till en träff med kort varsel om vädret tillåter i fortsättningen!
:lol2: :drive: :lol2:

När man rullar in på Bashland och solen inte nått över trädtopparna än, och daggen fortfarande gnistrar.... då kan man inte annat än le.
Då vet jag att det bara är en tidsfråga innan de mest morgonpigga rullar in för en superdag i gruset.
När depån är full och 24MX-tälten radar upp sig så dom syns från ISS, då vet man att det är bash på riktigt.
2017 och 2016 saknades tillräckligt med träffar, det håller jag med om, men jag ska iallafall 2018 kunna bjuda på fler i Sandhem.

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 19 Jan 2018, 21:24

Reglerna kan ju knappast bli enklare för en nybörjare..

Med dessa tillägg, så klarar ju sig 99% av alla bilar regelverket.
Går ju nästan inte att köpa en ny bil som inte går att köra i cupen.

#1 killswitch
#2 alkylatbensin
#3 Dämpad pipa
#4 motor på max 35cc

Sedan att få folk att förstå hur roligt det är att vara med är en annan sak :)
FB är ju bra men samtidigt otroligt negativ..

Några ska köra EM.. "Det kommer bli för svårt för er" istället för "lycka till kan jag hjälpa till"
Nån annan bygger Elbil.. "El är kasst det låter inte" istället för en enkel tummen upp..

Samma sak med cupen, otroligt negativ utan att ha testat och ofta missar man att lyfta fram det positiva..
Jag själv åker ju ofta iväg på tävling nästan helt oförberedd och utan några som helst ambitioner om några resultat.
Men likt förbannat så står man där i förartornet pissnödig med bendarr i första heatet och skulle man ligga så pass till att man blir jagad så stiger ju pulsen markant, jag hoppas jag inte är ensam om denna känsla för den är fantastisk att ha och det är denna som jag vill förmedla till nya deltagare på något sätt. :)

Sen kan jag komma på massor av händelser utöver själva tävlingsmomentet som förgyller dagen tex analysen av Davids snurrningar ihop med Håkan på nosringen (fick allt på tape oxå men icke publicerbart :) ) Eller när man fick se David springa på samma tävling. Jakobs lycka över sin pallplats, för att inte tala om Rolfs glädje att vinna ett Heat framför barnbarnen.. Depåfighten med patrik på slottsbron (båda tappa däck). Allt snack i förartornen (åter igen, har massor av hjälmkamerafilm som inte är publicerbart.. Gcbossen :) ) Ja det finns hur mkt som helst. Kryddar man detta med filmer, foto och kanske en race rapport så tror jag man kan locka till sig lite mer folk när de förstår hur kul man har (iaf jag har).

Sedan måste man ju självfallet försöka förbättra sig hela tiden, själv har jag stört mig lite på segheten/flowet under dagen och hoppas att detta kommer bli bättre under 2018.. Blev på gränsen till offtopic detta :oopsboard:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

creew
Posts: 53
Joined: 24 Mar 2014, 07:36
Location: Skara

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by creew » 20 Jan 2018, 21:19

Det tråkiga med detta är att det var jag och Rickard som drog igång snacket om cupen och låg på så det verkligen skulle bli av. Alltså har vi varit med och förstört för de som älskar att basha i Sandhem och det tycker jag är riktigt tråkigt, där finns det ett gäng som verkligen brinner för att snickra ihop sjuka byggen och köra så drivaxlarna krullar sig på löpande band och delar flyger åt alla håll, det är för mig imponerande med tanke på åldern på många ;)
Denna diskussionen har ju funnits sedan år ett av cupen och inte har det blivit bättre för deras del. Nu är det på väg åt samma håll även när det gäller cupen.
David är den som håller i båda delar och jag har inte sett någon projekttråd ännu där han lyckats 3D printa en kopia av sig själv och då är det svårt att göra alla nöjda som han själv skrev.

Folk har fått upp ögonen för att tävla, andra vill bara basha och vissa vill göra både och. Det är detta ALLA måste förstå, man strävar inte åt samma håll. Bäst hade ju varit om David fixade träffar på samma sätt som förr och en annan grupp hade hand om tävlingarna när det kommer till själva utförandet av dem. Självklart att David kan vara med och tävla men för att avlasta och få fler nöjda samt växa på båda håll.

Det är ju precis som Emanuel skriver, det går inte framåt utan bakåt!

Att öka cc är det många som påpekat och jag kan inte göra annat än att hålla med.
Effekten i motorn är så sjukt överskattat, innan jag började med 26cc som test för att jag var nyfiken så körde både jag och Rickard standard 290 och det var inte någon med större motor som åkte snabbare direkt. Självklart har det lite med vikten på bilen att göra men det krävs mycket av föraren för att hantera effekten. Att bondtrimma en 26a är rätt meningslöst för då lär det vara bättre med en 290. Är nog många som absolut skulle åka snabbare om de gick ned i storlek istället.

Med ett tidsystem tillgängligt så tycker jag det är riktigt synd att inte använda det fullt ut som man gör annars. Kör varje tävling för sig istället för att gå efter poängställning i cupen. Ett tidskval och sedan placeringskval och hela tiden gå efter hur många som är med på tävlingen, är det 10 så kör 10 i varje heat, är det fler så splitta.

Spar tid och stryk banpreppet, lunchen går väl bra men allt annat är helt onödigt. En bana som blivit uppkörd och återställs blir uppkörd på ett heat om man inte har tillgång att vattna och platta till rejält med stor maskin. Offroad!

Sluta vara så rädda för att släppa ut fler på banan samtidigt. Klarar man köra 10-15 stycken på en träff så måste det ju gå att köra minst 10 på en tävling, det är ju då det är kul på riktigt. Tycker ni det varit sköna fighter innan så skulle ni bara veta vad som skulle hända med fler på banan. De som orsakar att det blir kaos har troligtvis inte på banan att göra, att köra in i andra vinner du inga race på. Givetvis startar man som i F1. Med tidssystem så trodde faktiskt jag att detta skulle bli en av grejerna att vi skulle köra fler och spara tid.
Detta gör ju att vi kapar tid rätt rejält.

Enda banan där det inte går att köra 10 är Sviestad.

Och Fredrik....
Några ska köra EM.. "Det kommer bli för svårt för er" istället för "lycka till kan jag hjälpa till"
Nån annan bygger Elbil.. "El är kasst det låter inte" istället för en enkel tummen upp..

Du kan lika gärna skriva att Jens är negativ, fel fel fel
När folk TROR något, vilket för många gör, utan att ha någon som helst erfarenhet så påpekar jag att det är fel. Jag har följt utländska tävlingar i alla år jag kört, jag har kontakt med flera av toppåkarna vilka har kört i 15-20 år, och även de som trimmat motorer i 20 år. Vi har åkt 144mil och lagt ned tusentals kronor för att tävla i Danmark för att det är vad vi verkligen vill göra. När det kommer till att diskutera utländska tävlingar, banor osv så är det så sjuuuuukt mycket spekulationer utan att ha någon som helst aning om hur det är.
Att säga att motståndet är högre än du tror är inte samma som du skrev "Det kommer bli svårt för er"
Jag tycker det är kul att folk har planer på att köra EM och självklart önskar jag dem lycka till, men ibland måste man plocka ner Emanuel på jorden :lol:
Jag tror inte det är någon som kan föreställa sig hur sjukt jävla snabba de där gubbarna är. Ingen här är ju proffs på 1:8 men ställ upp i SM, det är ungefär så det lär vara i EM.

Att Kalle bygger en elbil är kul av den anledningen att HAN tycker det är kul och att han vågar prova, verkar som du tog det mer negativt än Kalle. Ifrågasätta för att få veta vad han har för plan kan väl inte vara förbjudet?
N-R-P ULTRON
FG Funcross

User avatar
Lusse
Posts: 9355
Joined: 30 Oct 2009, 21:10
Location: Göteborg

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Lusse » 20 Jan 2018, 23:01

Har du läst vad Fredrik skrev? Du gör precis det han tyckte att all gör ,klankar på andra istället för att visa uppskattning.
HPI BAJA 5B SS.Nu Kraken class1 True Scale Kit, Styr med Sanwa MT-4S

creew
Posts: 53
Joined: 24 Mar 2014, 07:36
Location: Skara

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by creew » 20 Jan 2018, 23:08

Klart jag läste vad han skrev annars hade jag inte svarat på det. Tolka det så du men det är inte så det är....
N-R-P ULTRON
FG Funcross

fredrikf
Posts: 901
Joined: 09 Aug 2013, 14:37
Phone Number: 0767649995
Location: Falköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by fredrikf » 21 Jan 2018, 09:58

Håller helt med dig jens :shock: om att effekten i motor är överskattatad och många hade varit snabbare med med mindre effekt, men samtidigt därför jag inte tycker max cc är en sån stor grej. Vill man vara snabbare så kan man ju alltid gå ner i effekt själv utan en regel som tvingar det :)

För övrigt tror jag min poäng missas..
Tror att vi Alla behöver sprida det roliga med att tävla för att få med folk, vilket i sin tur kommer att ge flera klasser och i förlängningen kanske en separat cup med sm status och en åt mer basherhållet... smk Helsingborg blir väl Sveriges? Första godkända LS bana så nått är ju på gång :) blir förhoppningsvis som i Field of Dreams.."If you build it, he will come"

Om någon behöver plockas ner på jorden diskussionen släpper vi och håller oss till cupen.. alla är vi olika :thumbup:
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

User avatar
Wahla
Sponsor
Posts: 414
Joined: 26 Oct 2013, 18:54
Phone Number: 0730840057
Location: Linköping

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Wahla » 22 Jan 2018, 00:31

Kan tycka diskussionstråden tappade fokus här...men självklart vill jag säga mitt också.

Det finns en enda enkel anledning till att tillåta upp till 35cc - det KAN innebära att nån/några nya förare faktiskt ansluter sig till nån eller flera tävlingar 2018. Nån av dessa må kanske vinna pga sitt motorval, eller så kommer "nån" i mitten eller sist. Men det viktiga är väl ändå ATT "nån" valt att ansluta? Svensk, dansk eller var som helst ifrån - Att personen valt att ansluta, eller t o m kanske nu tillåts ansluta med sin motor, så är väl det positivt?

Tyvärr hör jag mest gny om att all denna effekt inte gör någon nytta, knappt ingen som kan hantera osv osv - vilket jag kan tycka är ett klent argument. Upp till var och en vad de vill ha, och tror sig kunna hantera(inom reglementets ramar naturligtvis). Det jag hellre hade hört som argument(och vad vi i styrelsen gått genom noga) är säkerheten. Vad innebär det igentligen att tillåta denna ökning? Ja, det blir inte så stor skillnad mot en maxad 320 reed hokuspokus-maskin. Vi låg redan högt i vad som tillåts cubik/trimningsmässigt och detta steg tillåter en liten ökning i 'resurs under huven'. Inte massor, och säkerheten bedöms därmed som behållen.

Alla är naturligtvis tillåtna att ha sin åsikt om regelverket, och alla kommer inte vara nöjda. Och så kommer det nog alltid att vara. Men från styrelsen synvinkel så handlar det om att fler skall hitta in till vår fantastiska sport, om det så är bash eller tävling. T ex är det väldigt få här som "hyllar" valet att "bara" arrangera 4 tävlingar 2018, ett beslut som i grunden baserar sig på åsikterna om att ha fler bashträffar. Just för att ingen vill att någon skall sluta med denna galenskap, alla skall kunna få utöva just det den vill i det forum den vill.

Alla förtjänar Skoj, och alla förtjänar Respekt. Ledorden för Cupen, men minst lika viktig för Bashen.

Tänker du delta i EM; Fn vad skoj och du förtjänar all min respekt i att du vill och vågar. Tufft som fn!

Bygger du elbil? Eget chassie? Egen hybrid? Konstruerar du motorer? Fn vad skoj! Du vill framåt, du vill testa och flytta dina gränser framåt - Respekt.

Har du precis köpt en ls-bil? Fn vaf skoj! Häng med oss här i forumet, bash eller tävling, här visar vi varandra respekt och ser till att ha redigt jävla skoj!
Kraken Vekta.5
HPI Baja 5...?

User avatar
Mats B
Posts: 5248
Joined: 30 Oct 2009, 21:53
Location: Reftele...Sveriges faktiskta mittpunkt ;)

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by Mats B » 22 Jan 2018, 12:15

AMEN
MCD UltimateCarbon K600 TWIN

User avatar
connysvensson
Posts: 249
Joined: 18 Apr 2015, 10:21
Location: Alingsås

Re: Diskussion-RCBASH SWEDEN Largescale Offroad Cup 2018

Post by connysvensson » 23 Jan 2018, 23:56

Jag tyckte först inte om motorhöjningen men har nu efter lite eftertanke och läst era kommentarer insett att det inte spelar så stor roll om det nu kan få fler att ställa upp.

Jag ville ha fler tävlingar men fick förre men inser att det kanske är bättre för vi kan köra fler Bash. Det kommer nog fler tävlingar på andra håll.

Jag ville ha tidskval men läste att banorna ändras så mycket att det inte skulle bli rättvist. Kanske inte gäller för alla banor men jag ser poängen.

Man kan vilja mycket, men man får inte allt man vill. Många gånger har andra tänkt tankar som du själv inte tänkt. Låt inte saker bli principfrågor. Försök se andras sidor, och ställ dig frågan vad är det vi strävar efter, vad är syftet. Vi skiljer kanske i det men helheten är större än individen.

Styrelsen verkar ha tänkt igenom detta grundligt. Jag kanske hade tagit visa andra beslut men väljer att lägga fokus på att se möjligheterna och ha skoj.

Nu får ni ursäkta mig, jag har en bil som ligger i delar och väntar på mig...och det är 6 månader till EM...




Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Team Pixits Racing, Losi 5ive-B, Zenoah 290, VRC pipa, Sanwa MT-4s

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests