Offroad mästerskap 2015

Diskussioner om Tävlingar och Mästerskap
Post Reply
AndHu

Re: Offroad mästerskap 2014

Post by AndHu » 07 Dec 2014, 11:27

Har funderat lite till och från på detta och en Cup skulle locka mig. Jag skulle till och med kunna ha hand om det administrativa vad gäller själva poängtabellen och anmälan till tävlingarna. Men jag vill inte ha hand om tävlingarna i sig då jag tycker det faller på dom som har banan. Även banprepp faller på dom. Vill man hjälpa till så visst :)

Jag har iaf funderat lite på hur detta skulle kunna gå till och det jag kommit fram till som verkar mest rättvist och genomförbart för dom flesta skulle vara att ha två klasser; en för bakhjulsdrivna och en för fyrhjulsdrivna. Resten fritt. För det är ingen vits att hålla på att reglera delar då det kommer sluta med att ingen kommer dyka upp då i stort sett alla kör olika prylar.

Vi sätter en gräns på 20 tävlande varje tävling. Först till kvarn får mala så att säga. Sen kör vi en rip-off på Speedway-VM vad gäller heat och poäng; fem heat med fyra i varje - alla möter alla. Poängfördelning 3-2-1-0. Sen kör vi semifinal på dom åtta som samlat flest poäng, b-final på dom fyra som inte går till final och dubbla poäng för dom fyra i finalen. Enkelt, genomförbart och alla för en chans då man kan nolla nån av kvalheaten. Antal varv per heat har jag inget bra svar på men antingen om man kör fyra varv eller en distans? Fyra varv per heat blir en ganska lång tävling ändå.

Skulle det mot förmodan bli fler än 20 bilar så blir dom reserver som hoppar in om nån inte kan fortfölja. Blir det färre bilar kör vi samma regler vad gäller heat och poäng, bara att det kanske blir tre bilar i varje heat istället. Fortfarande samma för alla som kommer till tävlingen.

Att ha en tävling i månaden under ett halvår tycker jag verkar rimligt så såg 6 tävlingar. Då alla inte kommer kunna åka på alla så skulle jag rekommendera ett så kallat drop-race (den sämsta tävling eller den man inte dyker upp på räknas inte). Detta kan ju även göra att dom som har banan har "råd" att hålla koll på preppning osv om dom tycker det är att föredra just den tävlingen. Man kör oavsett väder. Och så börjar man dagen med ett möte och sen 1 timme fri träning så att alla får chansen och känna på banan men inte mer då det kommer dra ut på tiden.

Detta är iaf min syn på det och verkar det rimligt så kan jag som sagt ta han om pappersarbetet. Iaf till en början och sen får vi väl se om det eskalerar eller inte :) Kommentera gärna detta nu så det blir lite fart på det och att det inte rinner ut i ingenting i år igen!
Last edited by AndHu on 25 Dec 2014, 11:58, edited 1 time in total.
///Andreas
Projekt á la n00bie - HPI Baja 5B SS
Min fotosida

Sponsor

Sponsor

KaptenMagnus
Phone Number: 0709475583

Post by KaptenMagnus » 07 Dec 2014, 14:56

Detta tycker jag verkar vara en bra modell.
Sen vet jag inte om man redan första året skall dela in klasser. Men det är ju en senare fråga.
Lika så att inte ha något särskilt reglemente på vad man får och inte får utrusta bilarna med. Är ju nästan en förutsättning första året/ åren för att få igång en serie.

Vilka banor kan ställa upp med en eller flera tävlingsdagar???

Jag kan hjälpa till med banpreppning i mån av tid och plats.
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli dum.

Dave
Site Admin
Phone Number: 0706318394

Post by Dave » 07 Dec 2014, 15:18

Ska ju vara ett enkelt upplägg som alla har lätt att ta till sig, men spontant gillar jag nog också upplägget. Trots att det kommer från Andreas....
:lol2:
Bra också att någon sköter om poängräkning och tabellen för säsongen!
:thumbsup:

När det gäller begränsningar i utrustning och motorval tror jag det kommer att ge sig självt....
Ingen skulle rejsa med en twinmotor eller en storkubikare oavsett om den sitter i en Baja eller en Losi.
Det som vi däremot måste fundera på är ljudnivån.
Nu tänker jag främst på bilvändarna, och situationen runt banan i allmänhet.
Ska man kräva att bilarna har dämpade pipor eller en extra ljuddämpare monterad?

AndHu

Post by AndHu » 07 Dec 2014, 19:44

Som jag skrev tycker jag endast att man ska dela in det i två klasser beroende på drivning, annars fritt. Vad gäller ljuddämpning så ser jag inget problem att tillåta odämpat. Trots allt bara fyra bilar på banan åt gången med mitt förslag och det har inte varit nåt problem hittills på träffarna och bilvändarna får väl ha hörselskydd ;)
///Andreas
Min fotosida

Peter7
Phone Number: 0709959666

Post by Peter7 » 13 Dec 2014, 08:21

Skit kul om ni skulle kunna få igång LS OR även i Sverige!
Lyckas ni och det kommer en dag ni ska börja titta på reglemente osv så finns det efra regler även för OR.
http://news.efra.ws/index.php?id=231
Behöver ju inte gå efter det 100% men kan underlätta för att sätta lite riktlinjer.
FG Sportsline
Lidköpings R/C Klubb

Rickard\H
Phone Number: 0767665222

Post by Rickard\H » 21 Dec 2014, 22:03

Låter som ett bra upplägg. Dock kanske fler än 4 varv kanske? Vilka banor kommer och kan användas?
MCD v4 Factory team

AndHu

Post by AndHu » 25 Dec 2014, 11:54

Ja, fyra varv var bara en referens till Speedway-reglerna. Men det blir en del varv med det upplägget även med 4 varv. Är det 20 förare blir det minst 20 varv för var och en (5 heat i grundomgången) :)

Banor beror ju lite på vilka som kan tänka sig att anordna en sån här grej.
///Andreas
Min fotosida

Dave
Site Admin

Post by Dave » 25 Dec 2014, 12:12

Jag kan nog tycka att 4 varv blir för kort när ett litet misstag eller incident avgör racet.
Varven är ofta korta och jag skulle nog gärna se att varje heat blir motsvarande 10 minuter iallafall....
:hmm:

AndHu

Post by AndHu » 25 Dec 2014, 12:42

Ta till exempel Sandhem där ett varv för en vanlig dödlig (inte du David :P ) ligger på ca 45 sekunder så blir ett heat på 10 min i runda slängar 12 varv. 5 heat x 10 min = 50 min i kvalomgång x 12 varv = 600 varv (hur mycket klarar en bana innan den måste preppas?). Plus lite paus mellan varje heat så säg 1 timme 30 min. Sen ytterligare 40 min racing i "slutspelet". Så hamnar kanske på 2 timmar 30 min. Rimligt? (Bara en fråga då jag inte vet hur andra ser på det). Tänk på att det ska (enligt mig iaf) vara en tävling för RWD och en för AWD så blir till att dubbla detta, bara så att du/ni räknar med det i era beräkningar.

Sen gillar jag inte tidsbestämda heat/race när det är i sprintform så 10 varv hade jag hellre sett isf än 10 min. Är det tidsbestämt så blir det ytterligare en sak att hålla reda på och om vi inte ska köra transpondrar så vet i fasen om det är en vidare bra idé. Har ju varit lite småkaotiskt att bara hålla koll på varv så som det är. Att det skiljer lite i längd på banorna tycker jag bara är kul. Blir inte lika statiskt då vilket tillför en annan dimension :) Aning kortare heat på en bana, aningen längre på en annan.

Disclaimer: Jag är inget mattesnille så kan ha räknat HELT fel på varv och tid :mrgreen:
///Andreas
Min fotosida

Dave
Site Admin

Post by Dave » 25 Dec 2014, 14:28

Banan i Sandhem är nog en av de längre banorna vi har....och man måste kunna få chansen att reparera ett misstag.
Tävlingen går ju ut på att ta fram den förare som är bäst. Inte den som har mest tur....
Ju kortare banan är, desto svårare skulle det bli att reparera....
Tittar man på EFRA´s reglemente för 1/6 rekommenderar dom 20minuters race.

Tävlingen ska ta tid. Det är ju inget som man sticker emellan med på en träff som jag ser det, utan en ren tävlingsdag.
Man kommer nog inte hinna både basha och tävla två klasser på en dag.
Prio på tävlingen, och blir det tid över för bash så är det ju klart ett plus.
Givetvis ska banan vara öppen inför varje kval och race, men det blir ju helt klart mycket seriösare när det ska till att tävla.
I Sandhem kan det mycket väl bli separata dagar för dessa event om intresset visar sig stort.

Högsta prio är ju att ha kul!
Vi tänker inte försaka en träff i Sandhem för att det ska köras tävling. Tävlingen blir ett komplement.

AndHu

Post by AndHu » 26 Dec 2014, 00:44

Självklart ska det enbart vara fokus på tävlingen en tävlingsdag. Jag håller inte riktigt med om att ett misstag inte ska få avgöra då ett misstag trots allt är en grej man gör själv och misstag ska kosta. Gäller att inte göra dom helt enkelt. Sen spelar inte ETT misstag så jättestor roll med det upplägg jag föreslog. Visst, man tappar kanske ett par poäng men tävlingen i sig är inte över då fler heat kommer att köras och chansen att ta sig vidare är ganska stor så länge man har farten. Men gör man misstag i flera av heaten så tar man sig inte vidare, och det visar ju bara på att man inte riktigt är där än i körskicklighet eller om man helt enkelt är för långsam. Sen vet jag inte hur hela tävlingsupplägget är i EFRA's reglemente men skummade igenom det som länkades ett par inlägg sedan och känner att det är ofantlig overkill på regler...

Till alla: Jag tycker fortfarande att det deltas lite för lite i denna tråd. Mer röster måste göra sig hörda för om vi drar igång nåt så ska det va spikat från första början och inte gnällas över det ena eller andra när vi väl startat. Jag har fortfarande inte sett nåt annat förslag på upplägg än det jag postade.
///Andreas
Min fotosida

Dave
Site Admin

Post by Dave » 26 Dec 2014, 00:53

AndHu wrote: Jag håller inte riktigt med om att ett misstag inte ska få avgöra då ett misstag trots allt är en grej man gör själv och misstag ska kosta.
Incidenter händer hela tiden, men det jag menade var att man kan bli påkörd eller hamna i en sits man inte på något sätt kan rå över (längst ner i en hög med bilar) och att då inte få chansen att rätta till det skulle kännas riktigt tråkigt.

Håller dock med om att fler röster måste fram i ärendet.
Vi måste också bestämma om deltävlingarna ska gå till på samma sätt, eller om det är upp till varje arrangör att avgöra tävlingen som dom vill.

AndHu

Post by AndHu » 26 Dec 2014, 11:02

Lets agree to disagree på den punkten, men tycker fortfarande mitt upplägg adresserar detta så bra det bara går då incidenter utanför ens egna misstag är en del av att vara fler på banan. Tycker man det är orättvist så kanske man ska köra själv. En del av racing liksom :)

Om det skulle vara olika upplägg på tävlingarna, hur gör vi med ett poängsystem då? Poäng per race eller en slutlig placering efter dagen? (Är inget fan av olika upplägg då jag tycker att i en serie ska det vara samma från början till slut, annars kan slutresultatet vara beroende av en enskild tävling och hur skulle ett drop-race funka?).
///Andreas
Min fotosida

Dave
Site Admin

Post by Dave » 26 Dec 2014, 11:28

Skulle vara intressant att höra andras åsikter om detta med körtid eller antal varv....

Jag skulle personligen gärna se kvalen köras 10 minuter och finalen 20 minuter.

fredrikf
Phone Number: 0767649995

Post by fredrikf » 26 Dec 2014, 14:01

Om alla skall möta alla i kvalet tycker jag korta heat är bra.. typ 5min. Blir mkt action och skulle man köra bort sig i ett heat så är det inte hela världen. Sedan kanske man inte skall vara för många i varje kvalheat för att undvika allt för mkt kaos (4st?).
Finaler på runt 10min ger ju många varv och gott om tid för att ta igen ett misstag. 20min körtid klarar jag inte med min maverick, får bli tanktstopp isf :D Sedan tycker jag att finalerna skall ställas upp med en väl utdragen startgrid för att ge kval ettan liten fördel och åter igen undvika kaoset. Kanske 6st bilar i finalen?
Poängterar dock att upplägget inte är av så stor betydelse för min del, bättre att få igång lite tävlingar och justera allt eftersom. Körningen viktigare än resultatet :drive:

OCH för mig personligen måste datum och platser för körning upp i god tid då mkt annat skall fixas med på helger..
Maverick blackout MT L 29cc DTE
Hpi baja 5T kraken 32cc
Hpi baja 5T 30.5cc X2e
30°n DBN buggy 29cc

Post Reply