Jag har iaf funderat lite på hur detta skulle kunna gå till och det jag kommit fram till som verkar mest rättvist och genomförbart för dom flesta skulle vara att ha två klasser; en för bakhjulsdrivna och en för fyrhjulsdrivna. Resten fritt. För det är ingen vits att hålla på att reglera delar då det kommer sluta med att ingen kommer dyka upp då i stort sett alla kör olika prylar.
Vi sätter en gräns på 20 tävlande varje tävling. Först till kvarn får mala så att säga. Sen kör vi en rip-off på Speedway-VM vad gäller heat och poäng; fem heat med fyra i varje - alla möter alla. Poängfördelning 3-2-1-0. Sen kör vi semifinal på dom åtta som samlat flest poäng, b-final på dom fyra som inte går till final och dubbla poäng för dom fyra i finalen. Enkelt, genomförbart och alla för en chans då man kan nolla nån av kvalheaten. Antal varv per heat har jag inget bra svar på men antingen om man kör fyra varv eller en distans? Fyra varv per heat blir en ganska lång tävling ändå.
Skulle det mot förmodan bli fler än 20 bilar så blir dom reserver som hoppar in om nån inte kan fortfölja. Blir det färre bilar kör vi samma regler vad gäller heat och poäng, bara att det kanske blir tre bilar i varje heat istället. Fortfarande samma för alla som kommer till tävlingen.
Att ha en tävling i månaden under ett halvår tycker jag verkar rimligt så såg 6 tävlingar. Då alla inte kommer kunna åka på alla så skulle jag rekommendera ett så kallat drop-race (den sämsta tävling eller den man inte dyker upp på räknas inte). Detta kan ju även göra att dom som har banan har "råd" att hålla koll på preppning osv om dom tycker det är att föredra just den tävlingen. Man kör oavsett väder. Och så börjar man dagen med ett möte och sen 1 timme fri träning så att alla får chansen och känna på banan men inte mer då det kommer dra ut på tiden.
Detta är iaf min syn på det och verkar det rimligt så kan jag som sagt ta han om pappersarbetet. Iaf till en början och sen får vi väl se om det eskalerar eller inte